Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 december 2016, 10:44:12 »

Viktigt med tillräcklig ventilation i huset och ventilerna över fönstren måste vara öppna för att det ska fungera!!! Mekanisk ventilation infördes på 70-talet när bostäderna byggdes med bättre tätning och gamla tiders självdrag var otillräckligt. Man kan delvis stänga någon enstaka ventil om det råkar vara mycket kalldrag som känns just där men annars ska värmen från radiatorerna stiga uppåt förbi fönstret och möta och värma luften som kommer in genom ventilen. Frånluftsvärmepumpar är just till för att återvinna värmen i den utgående förbrukade ventilationsluften. 

Ja prova att sänka fläktkapaciteten till 4:an först. Senare kanske t.o.m. 3:an går bra om sänkning till 4:an inte gjorde så stor skillnad(?) Värdena på kanal 04 och 05 kan ändra sig lite efter man nyss duschat/badat eller annars använt mycket varmvatten så utgå från de värden som visas normalt vid andra tillfällen. När sedan övervåningen är klar med alla ventiler och frånluftsdon gör ni en komplett ventilationsinjustering.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 07 december 2016, 10:19:43 »

Har nu testat att sänka fläkten från 6an till 5an.
Kanal 4 står på 3
Kanal 5 står på 2

Bör jag våga testa att sänka mer?
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 06 december 2016, 20:52:17 »

En lägre temperatur på avluften ger en högre energibesparing men viktigt att ventilationen fortfarande är tillräcklig. Tittar man noga i NIBE's dokument står det avluftstemp 0 °C i skissen men det är svårt att pricka in det exakt och man vill helst inte ligga strax under 0 °C med dessa modeller av frånluftsvärmepumpar som inte är tänkta att gå med regelbundna avfrostningar (även om de klarar av att hantera avfrostningar).

Nu har ni bara undervåningen som är inredd och den är på kanske 90 kvm(?) Ventilationsnormen är 0,35 l/s/m2, dvs ert ventilationsbehov är ca 31,5 lit/sek eller 113 m3/tim innan ni inrett övervåningen. Det är precis på nedre gränsen för den kompressorn att arbeta med. Gjordes det någon ventilationsmätning och ventilationsinjustering nu? Annars misstänker jag att ni nu ligger på ett betydligt högre ventilationsflöde än normen med de värden ni har på kanal 04 och 05 och kanske upplever ni det lite dragigt vid friskluftsventilerna när det är kallt ute? Då kan man sänka fläktkapaciteten.

Det gjordes ingen inställning av ventilationen nu nej, det finns en pluggad ventil till systemet på övervåningen som ska öppnas när hela övervåningen är fixad.

Ja jag har varit tvungen att stänga alla ventiler över fönstren nu för annars drar det kallt som sjutton, känns kontraproduktivt att det ska flöda in kalluft när man försöker värma upp huset, att ventilation behövs är klart men inte kyla ner uppvärma ytor Sc:,h
Skrivet av: Josth
« skrivet: 06 december 2016, 09:32:51 »

En lägre temperatur på avluften ger en högre energibesparing men viktigt att ventilationen fortfarande är tillräcklig. Tittar man noga i NIBE's dokument står det avluftstemp 0 °C i skissen men det är svårt att pricka in det exakt och man vill helst inte ligga strax under 0 °C med dessa modeller av frånluftsvärmepumpar som inte är tänkta att gå med regelbundna avfrostningar (även om de klarar av att hantera avfrostningar).

Nu har ni bara undervåningen som är inredd och den är på kanske 90 kvm(?) Ventilationsnormen är 0,35 l/s/m2, dvs ert ventilationsbehov är ca 31,5 lit/sek eller 113 m3/tim innan ni inrett övervåningen. Det är precis på nedre gränsen för den kompressorn att arbeta med. Gjordes det någon ventilationsmätning och ventilationsinjustering nu? Annars misstänker jag att ni nu ligger på ett betydligt högre ventilationsflöde än normen med de värden ni har på kanal 04 och 05 och kanske upplever ni det lite dragigt vid friskluftsventilerna när det är kallt ute? Då kan man sänka fläktkapaciteten.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 05 december 2016, 21:04:12 »

Värmekurvan kan behöva justeras så ni får jämnare innetemp. Kör själv med kurva 7 och förskjutning 0, men det beror på huset och var man bor i landet. Det kan skilja ganska mycket mot NIBE's utgångsvärden enligt deras karta.

Låter som normala värden nu på kanal 04 och 05. Eftersom er övervåning inte är klar och inkopplad kan ni säkert sänka kapaciteten på fläkten ett steg i nuläget om ni vill. Då borde kanal 04 och 05 att hamna på 2-3 °C.

För en amatör, vad är/kan det bli för fördel att få den tempen lägre på dom kanalerna? Samt vad är vinsten på att sänka fläkten?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 05 december 2016, 15:30:34 »

Värmekurvan kan behöva justeras så ni får jämnare innetemp. Kör själv med kurva 7 och förskjutning 0, men det beror på huset och var man bor i landet. Det kan skilja ganska mycket mot NIBE's utgångsvärden enligt deras karta.

Låter som normala värden nu på kanal 04 och 05. Eftersom er övervåning inte är klar och inkopplad kan ni säkert sänka kapaciteten på fläkten ett steg i nuläget om ni vill. Då borde kanal 04 och 05 att hamna på 2-3 °C.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 05 december 2016, 14:53:43 »

Kul att det löste sig med försäkringen så det bara blev att betala självrisken tummenupp  Fick själv betala hela beloppet efter senaste kompressorhaveriet då den är så många år nu. Reservdelskompressorn till 360P har lite högre effekt. Vad visas det nu för värden på kanal 04 resp 05 när den gått en stund?

4an visar runt 5-6 grader och 5an ligger rätt konstant på 4 grader. Nu ska jag bara försöka fatta hur jag ska ställa in systemet så allt blir bra med värmen. Igår hade vi helt plöstligt 24grader inne och jag vill ha 21-22.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 05 december 2016, 13:42:55 »

Bra att FB har tagit detta.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 05 december 2016, 11:03:14 »

Kul att det löste sig med försäkringen så det bara blev att betala självrisken tummenupp  Fick själv betala hela beloppet efter senaste kompressorhaveriet då den är så många år nu. Reservdelskompressorn till 360P har lite högre effekt. Vad visas det nu för värden på kanal 04 resp 05 när den gått en stund?
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 05 december 2016, 08:39:26 »

UPDATE

Nu har servicetekniker varit här (i torsdags) och bytt kompressorn och återfyllt köldmedel. Även rengort det som behövts, blandannat fläkten.
Kompressorn som monteras numera (åt alla enligt teknikern från EMBE) är till 360p så den ska tydligen vara lite hållbarare och mer effektiv.

Kostnaden blev 14800kr lite styvt varav försökringsbolagen tar allt utom självrisken på 1500kr.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 24 november 2016, 22:19:34 »

Tack för all hjälp hitills! Tar in alla tips och alla bra kommentarer.

Nu kommer nästa amatörfråga. Kan vattentempen påverkas av detta så att risken för legionella ökar? Pannan går ju upp till 54 grader men jag vet inte om vanliga vattnet har med detta att göra.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 24 november 2016, 21:37:47 »

+10 skulle det vara så klart. Den är uppenbart för liten för er och skall ni ha vattenburet på  öv vilket är lätt fixat så  rekommenderar jag 730. Alt går ni på en luftvatten med kanalfläkt. eller frånluftsmodul. Frånluftarna håller någonstans snitt runt 10-15 år.
Eva
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 november 2016, 11:08:01 »

Det kan ju vara nåt enkelt fel, typ relä/kontaktor som inte drar. Har du någorlunda koll så kan du mäta om det är spänning hela vägen fram till kompressorn.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 21 november 2016, 19:14:31 »

Vi jar nu kollat kompressorn, den står helt stilla och är iskall. Då vet vi iaf det, nästa blir att ringa alla försäkringsbolag.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 21 november 2016, 17:59:11 »

Som jag skrev i första inlägget så kan jag inget om sånt här vilket gör att jag har absolut ingen aning om hur en kompressor låter, vart jag ska känna om den blir varm osv. Jag är en jävel på annat men detta är nollat i mitt huvud  Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 november 2016, 17:51:18 »

Man borde höra om kompressorn går och känna om den blir varm.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 21 november 2016, 17:29:13 »

Grannen mättepå kortet och sa att den gick, jag litar på honom. Vart kan vi annars mäta? Kompressorlampan lyser konstant. Sambon tycker att trycket i duschen blivit avsevärt sämre, kan det finnas ett samband.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 november 2016, 10:46:56 »

Går kompressorn över huvud taget, eller står det bara i displayen att den går?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 november 2016, 10:41:46 »

Då är det fel på kompressorn och kylkretsen. Kan vara läckage i förångaren som då gjort att köldmediet läckt ut om kompressorn brummar när lysdioden för kompressor är tänd. Kanske den försäkring du nämnde är till någon nytta? Att byta till en ny F730 eller F750 kostar ganska mycket pengar men kan ni få ett bra finansieringsavtal som passar er kan det ju vara en gott alternativ.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 21 november 2016, 10:17:13 »

Okej, ja oberoeende av om kompressorn går eller inte så står tempen på kanal 4 och 5 på den samma hela tiden. De vandrar tillsammans mellan 24 till 26 grader. Kanal 5 hinner gå upp eller ner 1 grad innan kanal 4 hänger med.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 november 2016, 08:29:57 »

Precis kompressorn påverkas inte av dessa givare vid normal drift. Om däremot givaren på förångaren (kanal 04) visar -8 °C så går den över i avfrostningsläge och stannar kompressorn men det är ovanligt och händer kanske oftast då det är ett större fel. Om 310P varit avstängd så har kompressorn en startfördröjning på ca 15-20 min, man får alltså vänta ett tag för att se om kanal 04 och 05 sjunker neråt när kompressorn startar.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 21 november 2016, 08:22:18 »

Tack för svaret!
Då förstår jag det som att kompressorn skulle ej påverkas i start/stop av att någon av dom givarna har fått spunk? Man vill ju dra i varje halmstrå innan man får börja ta ut tekniker som dömmer maskinen till döden.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 november 2016, 07:34:42 »

Du kan testa att jämföra avluft/förångare när kompressorn går/står.
Man får stänga av grejerna helt ett tag (typ 20 minuter) och sen när man har igång den igen så kollar man kanal 04 och 05 direkt och ser om de förändras när kompressorn startar och går en stund.
Kompressorn påverkas inte av felvisning mer än att den kanske använder givaren på förångaran till avfrostning om det skulle behövas?  :-\
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 20 november 2016, 21:04:04 »

Hade grannen med 360p'n över ikväll som är elektromontör och hjälpte mig mäta lite på pumpen. Vi gjorde en omstart av den igen då relätt till kompressorn var rätt svart och han ville se att det släppte. Efter den omstarten vägrade kompressorn hoppa igång igen. Först nu, ca 1h senare gick den igång. Värdena är fortfarande helt galna med 25 grader på både kanal 4 och 5. Han ville dock att jag skulle ställa frågan hur pumpen skulle uppföra sig om Givare 87 Tempgivare avluftning eller Givare 86 Tempgivare förångare skulle vara fel på. Någon som vet detta?
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 20 november 2016, 19:14:06 »

Jag har tittat på 730in och verkar vettig för våra behov även i framtiden. Det kanske låter tokigt men vi är i en sån ekonomisk situation pga. svårt sjukt barn där vi båda är hemma där finansieringen av en ny pump med avbetalningsplan är lättare än att slanta upp 15k på ett bräde för att få befintlig pump lagad. Det är skittråkigt men sant.

Öbervåningen är planerad att bli fixad inom 5år, det är "endast" EL som måste fixas av fackman i nuläget, resterande gör jag själv, självfallet inte dragning av vattenburen värme då.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 20 november 2016, 19:05:50 »

Jo bäst är det att få upp vattenburna radiatorer även till övervåningen. Det ser skapligt snyggt ut på väggen med blankförzinkade värmerör som man kan dra upp från bottenvåningen. Skillnaden i värmepumpseffekt är ganska liten mellan 310P och 360P. I så fall handlar det om att byta till t.ex. F730/F750 eller att docka en luftvattenvärmepump till befintlig 310P med lagad kompressor om det går åt mycket varmvatten. Hade gått på det sistnämnda om varmvattenbehovet varit högt men nu har jag 310P plus luftluftvärmepump på både nedervåningen och övervåningen vilket ger gott om värme i huset och även kyla under de varmaste sommarveckorna.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 20 november 2016, 18:44:27 »

Det finns inga rör uppdragna till övervåningen nej, utan idag är det endast ett billigt elelement som körs när gäster ska använda den delen som faktist är inredd, inte mer än kanske 30kvm. Vi skulle ju gärna vilja ha samma värme där uppe.

Jag tänker att pumpen kanske är för liten för huset egentligen. Grannen har en 360 och har aldrig några problem och heller inte haft.
När hela huset är igång med vattenburet så är det 150kvm som ska värmas och sambon gillar verkligen värme samt att duscha lääääääänge..
Skrivet av: Josth
« skrivet: 20 november 2016, 18:09:00 »

Är det rör för vattenburna radiatorer uppdragna till den oinredda övervåningen eller är det tänkt att vara el-radiatorer där? Kostar en rejäl slant att inreda övervåningen men det är bra med fler sovrum och större utrymme för en familj. Konstigt det inte ökar värdet mer än 200 tkr Sc:,h

Tycker en panna som 310P ska hålla i 20 år men man får räkna med ett kompressorbyte efter 10 år. Sparar ca 7000 kWh/år om kompressorn fungerar men det beror också på boytan. Går att sätta 360P (650 W) reservdelskompressor i 310P (550 W) vilket skulle passa bäst om ni inreder övervåningen inom de närmsta åren. Energibesparingen med 650 W kompressor blir då drygt 8000 kWh/år om det finns vattenburna radiatorer eller golvvärme. Det är bättre att ni nu använder era pengar för att inreda övervåningen än att köpa en ny panna för ganska mycket pengar.
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 20 november 2016, 09:12:38 »

Jag ska idag ta kontakt med förra ägaren till huset då dom hade/har någon extraförsäkring på pumpen som dom pröjsat. Hur tycker ni att jag ska tänka nu, vi är nyinflyttade och har precis fått vårt andra barn. Vi har inga planer på att flytta härifrån inom de närmaste 15-20 åren när barnen börjar bli större.
Huset är endast halvklart av tidigare ägare, så inreder vi övervåningen har vi ökat värdet med ca 200k enligt mäklaren.

Pumpen som sitter nu är märkt med produktion 2005. Ska man laga med förhoppningsvis hjälp från försäkringen eller ska man ställa in en ny maskin?
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 19 november 2016, 21:26:06 »

Suck, ja även nu går kompressorn och både 04 och 05 står på 25 grader.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 november 2016, 21:11:32 »

Både kanal 04 och 05 tyder på att nått är fel om kompressorn gick vid avläsningen?
De brukar visa runt 5 °C eller åt det hållet när kompressorn går.
Om den gick så är den tyvärr slut.  :'(
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 19 november 2016, 20:27:44 »

Huset är på 150kvm men endast uppvärmning på undervåningen då tidigare ägare ej inrett övervåningen.

Om du menar att den går konstant vid minus 10 grader så har jag just nu 1grad varmt ute.

Är inte min avluftstemp extremt hög på 26 grader?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 19 november 2016, 20:18:24 »

Hej
310 är en liten  frånluftsvärmepump.  DEn går konstant så fort det är under -10. Värmepumpens uteffekt är 2 kw.
Hur stort är ditt hus? 
Skrivet av: Ekaa
« skrivet: 19 november 2016, 19:50:33 »

Hej,
nybliven forummedlem och husägare sedan i februari i år. I huset som är ett Götenehus från 90/91 sitter en Nibe 310p som jag inte blir klok på. Vill påpeka att jag har ingen direkt elkunskap eller duktig på pumpar så jag har svårt för fackmannaspråket som emellanåt används här på forumet.

Jag tycker att vi senaste månaden legat på lite väl hög elförbrukning och haft svårt att få till en vettig temp inne i huset.

Jag tittade idag igenom pannans olika kanaler och ser följande:

01 - 53
02 - 36
03 - 02
04 - 25
05 - 25

Kompressorn har gått konstant sedan 4 timmar tillbaka, hur det varit innan vet jag ej då jag inte tittat tidigare, endast rengjort filtret när det varit dags.

Pumpen ska enligt tidigare ägaren vara bytt/lagad dock oklart när eller vilket år.

Jag tycker att avluftstempen är extremt hög (05)? Vad ska jag göra? Förstår att det är en strulmaskin detta om man har otur. Vi ska ha en försäkring som går ut i årskiftet som förra ägaren pröjsat så därför vill jag försöka lösa detta helst igår  ;)

Har inga andra problem, varmt o skönt just nu, varmvatten kommer fast de tar ett tag.

Hoppas på bra och gärna förklarande förslag på åtgärd.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!