Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundfos ejektorpump  (läst 12519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Grundfos ejektorpump
« skrivet: 02 mars 2010, 19:29:57 »
Ska ut i morgon och kolla pÃ¥ min fars pump som slutat  pumpa  vatten, har  tidigare renoverat  den men nu misstänker jag att ejektorn är trasig,och dÃ¥ blir det byte till en dränkpump.....men  min frÃ¥ga nu innan Ã¥ker och  kollar.......fadern undrar  vilken rotatonsriktning pumpen ska ha om man kollar uppifrÃ¥n...medsols eller motsols/ tacksam för svar  för jag  misstänker att  han kanskle förlorat  en  fas och motorn gÃ¥r baklänges.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Grundfos ejektorpump
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2010, 20:50:08 »
Det fins en pil på pumpen som visar åt vilket håll den ska gå, jag tycks minnas att det var medurs. Om en fas går börjar inte pumpen gå baklänges utan den går inte över huvud taget och löser efter ca en halv minut ut på motorskyddet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Grundfos ejektorpump
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2010, 18:05:54 »
Jo är medveten om det....men även motorskydd kan vara defekta och då kan 3 fasmotorer börja snurra baklänges......dock ej i detta fallet.
Men Hydroforen var tom pÃ¥ vatten, sÃ¥ min misstanke är att det är nÃ¥got fel pÃ¥ ejektorn och att ringpumpen tömt allt  vatten frÃ¥n fydroforen i borrhÃ¥let, ska pröva attt lÃ¥na slang  frÃ¥n grannen i morgon och fylla pÃ¥, gÃ¥r inte det sÃ¥ fÃ¥r det bli en ny sänkpump i hÃ¥let. Alla uppslag om andra fel emottages tacksamt.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Grundfos ejektorpump
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2010, 18:51:52 »
Bottenventilen (som sitter längst ner på ejektorn) kan börja läcka och då kan vattnet gå tillbaka ner i hålet men det är rätt ovanligt. Vanligare är det att (om man inte har en 10 meters sugslang under ejektorn) man pumpar tomt i hålet då sugs luft in i systemet och pumpen kan inte lyfta vattnet. Är så fallet (och bottenventilen är hel) är det bara att fylla pump och slangar samt lufta. Att det skulle bli nått fel på själva ejektorn är rätt otroligt, det är ju i princip bara en metallklump med några hål. Möjligtvis kan nån slang ha lossnat från ejektorn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Grundfos ejektorpump
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2010, 05:36:19 »
Jo jag har varit inne pÃ¥ slang jag med, ska fylla med vatten i helgen  när jag Ã¥ker ut  till farsgubben. Att det skulle vara tomt i hÃ¥ler har jag mycket svÃ¥rt att  tro.....vad jag  vet  sÃ¥ är vattentillströmningen ganska sÃ¥ stor och när dom mättte upp hÃ¥let en gÃ¥ng i tiden sÃ¥ skulle det  enl uppgift ge massor av  vatten typ källÃ¥der som dom borrat  rakt in i. SÃ¥ det vore ju konstigt om vattnet tog  slut  pÃ¥ vintern,är farsan numera bor där själv och det inte ens är sommar  sÃ¥ bevattning av trädgÃ¥rden inte behövs.
Jag återkommer
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Grundfos ejektorpump
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2010, 14:05:57 »
Fyllde systemet med vatten från grannen, luftade och körde igång.......och den funkar igen.......fast hur den kunde köra tom det vet jag fortfarande inte......farsgubben är inte precis storförbrukare på vatten, så att han skulle ha kört torrt i borrhålet är inte troligt....tiden får utvisa.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!