Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: larryd
« skrivet: 24 januari 2016, 21:07:11 »

På Ecoair i 1OX  serien är det en manuellt justerbar ventil. På senare utföranden elektroniskt justerad. Den verkar tappa justeringen litet med åldern. Och efter kanske 8år (i mitt fall) kan det vara dags för justering. Kanske möjligen sätts den igen något av oljeavlagringar som bl.a. NisseGurra sett vid obduktioner.

I Aholas tråd 17/1 finns mer fakta om detta

Mina erfarenheter är att en strypt ventil påverkar verkningsgrad COP och hetgastemp negativt
Skrivet av: Hus jonas
« skrivet: 24 januari 2016, 07:09:06 »

Många på forumet nämner att de troligen kan vara expantionsventilens som är felet. Hur fungerar den ?. Någon som vet hur man mäter expantionsventilens värde.
Och vågar man pilla på den eller ska en tekniker skruva på den.
Skrivet av: telefunken
« skrivet: 22 januari 2016, 20:05:05 »

Hur ofta har du haft -10 eller kallare tidigare år?  ;)

Hehe, jodå brukar allt smyga ner några gånger per år iaf. Förra året kanske inte, året innan var det ner mot -18 vid rätt många tillfällen.
Som det varit nu klarar den å andra sidan inte ens - 10, och det har det ju definitivt varit.

Hur som helst har jag mätt och labbat lite nu,  det är för tillfället -10 ute. Fick alltså börja med att ändra spärren från -8, vilket också betyder att pumpen var avstängd när experimentet började.


Laddpumpen på hög fart och väntade en stund. Hetgasen verkade stabilisera sig på 99 grader och tempdiffen på vp in/ut var mellan 3-4 grader.
Sänkte hastigheten på Laddpumpen till låg, efter bara några minuter började hetgasen stiga och vid 102 grader (5-10 minuter) slog jag tillbaka till hög hastighet. Tempdiffen låg på 5 grader. Hetgasen slutade öka, och ca 2 timmar senare har den bara ökat en grad.

Jag vet eg inte vad man skulle kunna dra för slutsatser av det mer än att sänka Laddpumpen inte hjälpte.

Imorn ska jag mäta tempdiffen över torkfiltret.
Skrivet av: näsvis
« skrivet: 22 januari 2016, 15:14:59 »


Du kan oxo begränsa tempen (VP_max) så att fullkondenseringarna (var 4:e cyckel) inte trissar upp hetgasen till larmnivåer.

Hehe... det här med att kyla ned VP:n medelst radiatorvatten är helt ju och hållet intuitivet och busenkelt. Alla som kokat ägg vet ju hur det förhåller sig med det :)


Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 januari 2016, 14:25:23 »

Spärren har jag somsagt ställt upp till -8 grader, även om -15 tidigare år inte har varit ett problem, så nåt är det ju som inte är som det ska.

Hur ofta har du haft -10 eller kallare tidigare år?  ;)
Skrivet av: telefunken
« skrivet: 22 januari 2016, 14:07:45 »

Ok, kan ju tänka mig nåt i stil med att mer avgiven värme då ger lägre temp på hetgasen. Nåja jag nöjer mig med att "det är så" ;-)
Spärren har jag somsagt ställt upp till -8 grader, även om -15 tidigare år inte har varit ett problem, så nåt är det ju som inte är som det ska.

Edit: tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 januari 2016, 12:51:17 »

Den lekmannamässiga förklaringen är den omvända, dvs när vattnet passerar långsammare så värms det mer och därmed sänks hetgasen. Fysikaliskt är det lite mer komplicerat än så, men men rent praktiskt är det så det fungerar.
Lägre temperatur på inkommande vatten är ett annat knep, men det förutsätter antingen lägre huskurva eller att du helt enkelt spärrar VPn vid en varmare temperatur än vad du nu har inställt.

Under INST hittar du långt ner i menyn KOMPR. SPÄRR VID UTETEMP och sen en temperatur. Om systemet börjar bli slitet kan det ju vara så att kompressorn inte riktigt klarar av att jobba ner till lika kall utetemp som tidigare.
Skrivet av: telefunken
« skrivet: 22 januari 2016, 12:36:15 »

Tanken bakom att öka farten var att jag därmed skulle få lägre temp på vattnet ut från pumpen, och därmed en lägre arbetstemp (hetgas) i pumpen. Men jag är ju uppenbarligen ingen kyltekniker så den logiken behöver ju inte stämma. Självklart ska jag börja med att testa sänka farten på pumpen, men jag måste nog ändå skaffa en tempmätare för att kunna se om det blir nån skillnad.

Edit: tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 januari 2016, 12:30:50 »

Att mixtra med expansionsventilen på fri hand, utan mätinstrument, är naturligtvis en lösning. En annan är ju att följa tillverkarens anvisningar. Fast det är kanske att göra livet för enkelt?

CTC föreslår att man sänker farten på laddpumpen om man får larm på hög hetgas, inte ökar. Men det är klart, det är ju bara CTCs rekommendation, och den är ju inte lika spännande som att ratta på expansionsventilen...
Skrivet av: larryd
« skrivet: 22 januari 2016, 11:58:15 »

Jo, kompetenta tekniker växer inte på träd. Speciellt inte när det är -12 grader. Det var därför jag mekkade själv.
Hade en enkel IR temometer som jag köpt för under en hundring på Jula för några år sedan. Linda något varv svart eltejp på röret du skall tempmäta så får du jämförbara mätvärden.

Du hade svaga frostband på baksidan och inga bubblor. Så om hetgasgivaren är OK är det nog expansionsventilen som är skyldig.

Edit: tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: telefunken
« skrivet: 22 januari 2016, 11:07:43 »

Hetgaslarmet står inställt på 130 grader (Gör det nog om du inte haft larm tidigare)
Jag har inte ändrat det, så högst troligt ja. Tredje året i huset och inte haft de här problemen tidigare. Har sett temperaturer upp strax över 120 grader utan att larmet löst ut, men kan förstås dubbelkolla.

baksidan på VP är fri från skräp
Som du ser på bilden, inga problem.

vattenflödet ok
Vet inte riktigt hur jag ska testa det, men somsagt att ställa upp laddpumpen från läge 2 till 3 gjorde ingen märkbar skillnad.

Övriga temp är normala
Kan inte se några konstigheter, utomhustempen verkar stämma bra osv.

inga bubblor i glaset
Ser ut som på bilden, så nej inte vad jag kan se.

Föreslår att du kollar hetgasgivaren med en IR termometer mot röret där givaren sitter. Om den är OK kollar du tempfallet över torkfiltret. Om det är ok (mindre än 3 grader) skulle jag prova att öppna expansionsventilen 3 varv och kolla om hetgastempen går ner 10 - 15 grader. Om så kan man fortsätta att öppna ett par varv till
Får införskaffa en IR-temp i em och testa lite då.

Tack för tipsen, ska läsa igenom tråden du nämner också. Inte helt lätt att få tag i en CTC servicetekniker i södra stockholm just nu, så kan jag iaf förbättra läget är det mkt bra!
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 januari 2016, 10:27:32 »

I felsökningsschemat i min manual står det att man ska sänka farten på laddpumpen vid hetgaslarm, inte höja.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 22 januari 2016, 10:25:20 »

Hej
hade samma symptom. Du har kollat att:

Hetgaslarmet står inställt på 130 grader (Gör det nog om du inte haft larm tidigare)
baksidan på VP är fri från skräp
vattenflödet ok
Övriga temp är normala
inga bubblor i glaset

Föreslår att du kollar hetgasgivaren med en IR termometer mot röret där givaren sitter. Om den är OK kollar du tempfallet över torkfiltret. Om det är ok (mindre än 3 grader) skulle jag prova att öppna expansionsventilen 3 varv och kolla om hetgastempen går ner 10 - 15 grader. Om så kan man fortsätta att öppna ett par varv till

Svaret på en del av frågorna har du i Aholas tråd om hetgas temp vid fullkondensering  17/1 2016
Skrivet av: telefunken
« skrivet: 21 januari 2016, 12:05:53 »

Hej,

Har en Ecoair 107 av äldre modell (Installerad 2006) som i år börjat larma för hög hetgas och stänga av sig. Ju kallare det blir, ju oftare/snabbare sker det förstås. För att få nån effekt av den har jag ställt upp tempen som pumpen inte körs till -8 (från -15).
Jag har också provat att höja farten på vattenpumpen från läge 2 till 3. Detta gjorde ingen större skillnad vad jag kan märka. Min pump/panna är av äldre modell som saknar temperaturer för ink/utg temp mot pumpen, om det inte är dolt nånstans och jag missat det, så det blir lite av en chansning.

Hetgasen ligger nu vid -6 på 115 grader som exempel.

Vad jag förstått kan detta betyda:
1. Om jag har tur, låg nivå köldmedium. Förhoppningsvis räcker en service med fyllning?
2. Om jag har mindre tur, kompressorn börjar bli trött och enda lösningen är att byta?

Det jag tror stöder punkt 1 är att det inte bildas frost på hela förångaren, men å andra sidan har jag inga synliga bubblor i synglaset...(Se bifogade bilder)

Teorier och tips? Är det nåt jag kan göra/testa, eller missat?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!