Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför behövs mjukstart?  (läst 6780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lennart Smith

  • Gäst
Lennart Smith
Varför behövs mjukstart?
« skrivet: 16 juni 2017, 10:56:26 »
Har en Thermia Villa Classic 75 som installerades 2002. Valde till mjukstart med argumentet att den skonar kompressorn vid start. Bytte kompressor efter 12 år då den började låta konstigt. För en månad sedan gav mjukstarten upp. Frågan är nu om mjukstarten skall/bör/måste ersättas. Har haft kontakt med Thermias kundtjänst som säger att mjukstarten är till för att "få bort" flimmer i ljuset i samband med att kompressorn startar. Har frågat om inte mjukstarten behövs för att skona kompressorn men får inget svar från Thermia. Fyller inte mjukstarten någon funktion vad gäller kompressorns livlängd?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2017, 12:09:37 »
Nej/nja, det tror jag inte.
Mjukstarten är som jag ser det bra av några skäl, dels så får man inte lika stort spänningsfall när kompressorn startar, dels "smäller det inte till" (kan höras i hela huset i värsta fall) när kompressorn hoppar igång, och dels så påfrestas rör/kopplingar i direkt anslutning till kompressorn mindre då den startar mjukt istället för med ett ryck.
Måhända kan lindningarna skonas en aning då startströmmen blir lägre, men det finns ju hur många elmotorer som helst som går utan mjukstart, så det vore lite märkligt om motorerna inte vore konstruerade att tåla detta.

Det kan dessutom vara så att din defekta mjukstart är det som fått din gamla kompressor att gå sönder, och den inte lägger ut rätt spänning på alla faser så kan motorn ta skada av överström på på någon av faserna.
Normalt skall motorskyddet lösa ut om ett sånt fel uppstår, men ligger man precis på gränsen så kan det med tiden skada motorn.

Eller så har mjukstarten fått sig en smäll när gamla kompressorn gick sänder, inte alls omöjligt.

Det enda jag inte vet säkert är om Thermia använder kompressorer som är designade för mjukstart, men nåt sånt har jag inte hört talas om i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Lennart Smith

  • Gäst
Lennart Smith
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2017, 12:47:09 »
Ända sedan installationen 2002 har det alltid "smällt till" när kompressorn startar. Kan inte säga att jag nÃ¥gonsin märkt nÃ¥gon särskilt mjuk kompressorstart. Bytte kompressor 2015 som efter bytet gÃ¥tt tyst och fint. Samma "tjong" varje gÃ¥ng den startar som med den första. Motorskyddet började lösa ut för ca. 1 mÃ¥nad sedan och efter diverse mätande och felsökande konstarades att mjukstarten "givit upp". Har kopplat förbi och nu har VP'n gÃ¥tt perfekt i ca. 2 veckor. FrÃ¥gan är bara om det är värt att ersätta den havererade mjukstarten. Har den nÃ¥gon egentlig funktion?   

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2017, 13:08:08 »
Märks det nån skillnad med förbikopplad mjukstart?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2017, 13:32:51 »
Ända sedan installationen 2002 har det alltid "smällt till" när kompressorn startar. Kan inte säga att jag nÃ¥gonsin märkt nÃ¥gon särskilt mjuk kompressorstart. Bytte kompressor 2015 som efter bytet gÃ¥tt tyst och fint. Samma "tjong" varje gÃ¥ng den startar som med den första. Motorskyddet började lösa ut för ca. 1 mÃ¥nad sedan och efter diverse mätande och felsökande konstarades att mjukstarten "givit upp". Har kopplat förbi och nu har VP'n gÃ¥tt perfekt i ca. 2 veckor. FrÃ¥gan är bara om det är värt att ersätta den havererade mjukstarten. Har den nÃ¥gon egentlig funktion?   
Det har varit något rackartyg med den under längre tid , de mjukstarter som sitter i VP är snikisar
dom reglerar bara pÃ¥ tvÃ¥ faser men funkar bra , en mjukis ska ställas in efter vad som är värde  pÃ¥ den motor
i  starttid o.s.v  , det är alltid bra med en lugn start , sliter inte sÃ¥ mycket  , en scroll har inte sÃ¥ mÃ¥nga rörliga delar
mot en kolv , beroende på vad du har så inte fel med en , kolla vad det står på den i värden , och jämnför andra mot
Thermia se vilken som är billigast , har ingen betydelse av fabrikat alla är jämnförbara

Lennart Smith

  • Gäst
Lennart Smith
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2017, 14:06:57 »
Märks det nån skillnad med förbikopplad mjukstart?
Nej. Kan heller inte se något "blink" i ljuset när VP'ns kompressor startar.

Lennart Smith

  • Gäst
Lennart Smith
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2017, 14:33:43 »
Det har varit något rackartyg med den under längre tid , de mjukstarter som sitter i VP är snikisar
dom reglerar bara pÃ¥ tvÃ¥ faser men funkar bra , en mjukis ska ställas in efter vad som är värde  pÃ¥ den motor
i  starttid o.s.v  , det är alltid bra med en lugn start , sliter inte sÃ¥ mycket  , en scroll har inte sÃ¥ mÃ¥nga rörliga delar
mot en kolv , beroende på vad du har så inte fel med en , kolla vad det står på den i värden , och jämnför andra mot
Thermia se vilken som är billigast , har ingen betydelse av fabrikat alla är jämnförbara
Det stämmer att mjukstarten hanterar enbart två faser (den tredje "ligger på" hela tiden).
Thermias mjukstart har inga som helst inställningsmöjligheter utan är en "vit klump med några tåtar in & ut".
Har inte fått något pris från Thermia men vet att den ursprungliga inte längre finns och har ersatts av en nummerändrad variant som ser likadan ut.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2017, 14:53:50 »
Har du scroll ??  skulle vara intressant att veta vad dom har för starttid pÃ¥ den , det har ingen betydelse vad det är för sorts el-motor alla gÃ¥r att mjukstarta

Lennart Smith

  • Gäst
Lennart Smith
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2017, 14:58:41 »
Har du scroll ??  skulle vara intressant att veta vad dom har för starttid pÃ¥ den , det har ingen betydelse vad det är för sorts el-motor alla gÃ¥r att mjukstarta
Mig veterligen har alla Thermia-pumpar scrollkompressor. I den jag har sitter det scrollkompressor.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2017, 15:29:11 »
Mig veterligen har alla Thermia-pumpar scrollkompressor. I den jag har sitter det scrollkompressor.
Beror på årsmodell har jag för mig , då behövs det ingen stor mjukis enär scrollen är lättsnurrad gentemot kolv
den gamla har ju gott ur tiden och ny kommit ,
kolla in den här sidan , dom pratar om mjukis där 
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57404.0

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2017, 05:55:58 »
Spar på elnätet. Kompressorn klarar sig bra utan, egentligen bättre.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2017, 08:35:05 »
En granne till mig fick läcka på anslutningarna mot kompressorn efter nått år, förklaringen han fick var att brottet orsakats av krängningen av kompressorn vid start.
Han fick i alla fall en mjukstart monterad som åtgärd efter lagningen.
Det finns säkert mÃ¥nga anläggningar utan mjukstart som funkat utan problem, men som nÃ¥n skrev sÃ¥ är det kanske Nibes kolvkompressorer som har mer nytta av en mjukstart än andra modeller?  Sc:,h
Den som sitter på min Nibe är en enkel 2-fas mjukstart, funkar OK tycker jag.
Men jag fick byta den efter ca 9 år då den första gav upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför behövs mjukstart?
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2017, 10:37:46 »
Största "vinsten" med en mjukstart på en scroll är som Carl N nämner just att dom mekaniska påfrestningar på anslutningar och motorfästen blir betydligt lägre. Själva motorn och kompressorn klarar sig i stort lika bra oavsett mjukstart.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!