Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ VP: 10kW eller 12kW  (läst 2833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Storlek på VP: 10kW eller 12kW
« skrivet: 21 augusti 2011, 21:22:27 »
Hej,

Har svårt att bestämma mig för vilken storlek på VP som jag behöver.
Flyttade in i huset i våras så jag har inga tillförlitliga siffror på energibehovet. Fick några tips jag ställde frågan förra gången men nu har jag lite mera information som kan vara till hjälp.

Bostadsort: Göteborg
Hus: Souterräng, 136kvm + 136kvm boyta; 40% av nedre plan helt ovan mark, övrigt 1/3 ovan mark. Takisolering, 200mm ull. Väggar våningsplan 2: 125mm tegel/30mm ull/200mm lättbetong 500 kg/m3. Väggar souterräng del: 150-250mm leca. Oisolerad platta. Byggt 1969.
Mekanisk ventilation med återvinning, Flexit SR7.
Garage: 35kvm, 15kvm skall värmas till 12-15grader, 20kvm värms till 18grader. Tak: 100mm ull, väggar 50mm ull/hålsten eller leca. Fristående men ena långväggen delvis under markytan.

Förra ägaren, ensam äldre herre, använde 25000kWh.
LLVP på övreplan, ej full värme i hela huset och max 0 grader i garaget.
Troligen ej uppvärmt alls.

Det kommer att bli golvvärme på våningsplan 2.
På entreplanet blir det radiatorer. Dessa är dimensionerade till att avge ca 6600w vid 45/35. Vattenvolym radiatorer ca 95 liter + rör ca 20 liter.
Nästa år kommer kulverten till garaget att vara klar och då avger de radiatorerna 2400w, 28 liter vatten i radiatorerna + vatten i kulvert.
Rören dimensionerade i PurmoMaster och skall klara 45/35 utan problem med en CP som ger 1360l/h vid 10kPa. 2-rörsystem men är dock inte överens med programmet om materiallistan. Verkar inte räkna in material för returen?

Offerter hittills (kommer 2 till för att titta på huset nästa vecka :
Nibe 1145-10, VPB300, UKV 100, 170m aktivt/190m totalt, 38600kWh, effektbehov 12,6kW
IVT HE C9, 143m aktivt, 29450kWh, effektbehov 11,1 kW
IVT HT C9, 120l volymtank, 172m aktivt/200m totalt, 35000kWh, effektbehov 12,7kW

Om man antar att effektbehovet vid DUT är 55W/kvm ger det (270+25 eftersom inte hela garaget ska vara 18+ grader) 16,2kW.
Frågan är om 55W/kvm är ett rimligt antagande eller är 43W/kvm närmare sanningen enligt 2 av offerterna?

Vad tror ni är den bästa storleken på VP och borra?

Klara CP på värmepumpen att avge 1360l/h eller krävs en separat CP?
Golvvärmen kommer att ha sin egen shuntgrupp med CP.

Radiatorerna är dimensionerade till ca 67W/kvm (45/35) för respektive rum (alla utrymmen kommer inte att ha en radiator) villet ger ca 54W/kvm på den totala boytan. Är den dimensionering rimlig eller har jag tagit till för mycket?

Vi har planerat att sätta in ett bubbelbad så just nu lutar det år en 1145 med separat beredare, VPB 300.
För att nå ca 20l/kW krävs det en volymtank, hur stor bör jag välja?
100 eller 200 liter?
Bosch/IVT har en lösning med vv och volymtank i samma modul. Är det ett bättre alternativ?

Tacksam för alla tips jag kan få.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Storlek på VP: 10kW eller 12kW
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2011, 22:05:28 »
Hej!
Jag tror du är inne på rätt spår, det är många kvadratmeter att värma så då bör du ta en 12 kW VP + ca 200 m borra.
Cirkpumpen tror jag ska klara flödet utan problem om du inte snålar med rördimensionen?
Bättre med för stora radiatorer än tvärtom.
Ska du ha en volymtank så ta en 200 liters på en gång, koppla golvvärmen via denna som arbetstank så kan du ha golvvärmen på och stänga radiatorerna på sommaren, se bifogad bild.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Storlek på VP: 10kW eller 12kW
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2011, 22:38:50 »
Jag skulle välja en maskin som gav dem 16 kw som du behöver. Varför köpa mer ström än du måste :)

Utloggad mikst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på VP: 10kW eller 12kW
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2011, 14:37:06 »
Intressant tips om att ha acc.tank och golvvärme men jag tror att jag kommer att ha behov av att köra radiatorerna på entreplanet längre tid under året än golvvärmen på övre våningsplanet.

Från början tänkte jag koppla enligt svarta heldragnalinjer samt streckad röd och brun linje. Då har man tillräcklig volym om enbart radiatorerna används.
Men, eftersom man ställer in CP värmebärare på ett konstant flöde borde flödet över radiatorerna variera med värmebehovet i golvslingorna när shunten "fyller på" med varmt vatten.
Detta borde ge att radiatorerna ger ojämn värme beroende på flödesändringarna.

Kopplar man enligt blå och grön streckad linje istället så går flödet genom golvslingorna tillbaka in i tanken och borde inte påverka flödet över radiatorerna.
Skulle ett sådant system fungera?

Ideen är att så få termostater som möjligt ska användas.
Termostater enbart på radiatorerna i garaget eftersom det har ett annat klimatskal.
Temperaturen på golvvärmesystemet, fasta instrypningar för respektive slinga, styrs via shunten och en rumsgivare.
Systemtemperaturen styrs av VPs utegivare och rumsgivaren som placeras på entreplanet där radiatorerna finns samt interna VP tempgivare.
Helt galen reglering  :D?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Storlek på VP: 10kW eller 12kW
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2011, 15:12:13 »
Normalt behöver golvvärme lägre framledningstemp än radiatorer.
Jag skulle då koppla framledning till radiatorer högt på tanken och golvvärmen lågt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!