Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E12DKE innerdel isar igen vid kylning  (läst 571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

per.hagglund

  • Gäst
per.hagglund
E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« skrivet: 08 februari 2024, 20:51:38 »
hej!
jag har en E12DKE som funkar perfekt förutom att innerdelen isar igen totalt om jag kör den för kyla och luftavfuktning i högsommarvärmen. det blir en enda is-klump och smältvattnet rinner på väggen och inte en tillstymmelse till att den vill avfrosta innerdelen...
jag undrar hur det fungerar när det fungerar som det ska (vilka sensorer som är inblandade och hur protokollet som den arbetar efter ser ut) och då således vad som INTE fungerar, så jag kan felsöka lite själv.
notera att den fungerar perfekt all övrig tid, då den står på värmning dygnet runt, året runt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2024, 21:02:09 »
Gammal modell. Den kanske går med gasbrist? Sc:,h För att felsöka kan det vara bra att titta i Service Manual. Försöker bifoga den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2024, 21:21:17 »
hej!
jag har en E12DKE som funkar perfekt förutom att innerdelen isar igen totalt om jag kör den för kyla och luftavfuktning i högsommarvärmen. det blir en enda is-klump och smältvattnet rinner på väggen och inte en tillstymmelse till att den vill avfrosta innerdelen...
jag undrar hur det fungerar när det fungerar som det ska (vilka sensorer som är inblandade och hur protokollet som den arbetar efter ser ut) och då således vad som INTE fungerar, så jag kan felsöka lite själv.
notera att den fungerar perfekt all övrig tid, då den står på värmning dygnet runt, året runt.

Hmm, ett annat spår;
Kolla om avrinningslangen/kondensslangen från innerdelen är korrekt dragen, eller i värsta fall igenpluggad av leveransemballage.

Har den någonsin funkat på kyla? Isåfall är det nog en igenkläggad inomhusdels-kondensslang?

Eller sÃ¥ är fyrvägsventilen semi-kaputt?  dontknow
« Senast ändrad: 08 februari 2024, 21:47:20 av kWhalp »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2024, 11:09:41 »
vanligt fel bara att byta sensorerna i innedelen kommer som ett par och kostar nästan ingenting, mycket lätt att byta

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2024, 14:40:43 »
Hade en kund som fick liknande problem.
Kruxet var där att dom startade kylan när det var sjukt varmt inne och satte den på 16 grader och Quiet så det blev is men minns inte vilket märke och modell det var men funkade igen när dom istället satte den på 18 och höjde flykthastigheten.
Har du inte gjort något sådant så är det nog givare
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

per.hagglund

  • Gäst
per.hagglund
SV: E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2024, 18:41:27 »
Gammal modell. Den kanske går med gasbrist? Sc:,h För att felsöka kan det vara bra att titta i Service Manual. Försöker bifoga den.


tack för manualen! :)
ja, den är gammal. MEN funkar klockrent fortfarande! kan bero på att den står på, orörd, året runt.
jag hade en kyltekniker här för nÃ¥gra Ã¥r  sen och han sa att allt var bra vad gällde gastryck Ã¥ sÃ¥.

per.hagglund

  • Gäst
per.hagglund
SV: E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2024, 18:44:10 »
Hmm, ett annat spår;
Kolla om avrinningslangen/kondensslangen från innerdelen är korrekt dragen, eller i värsta fall igenpluggad av leveransemballage.

Har den någonsin funkat på kyla? Isåfall är det nog en igenkläggad inomhusdels-kondensslang?

Eller sÃ¥ är fyrvägsventilen semi-kaputt?  dontknow

avrinningen funkar perfekt. problemet är att den kyler och kyler och kyler och kyler tills det bara är en stor isklump. så då får jag stänga av och låta det tina och då rinner det lite varstans...
ventilen skulle jag tro funkar, eftersom den klarar av att både värma och kyla.

per.hagglund

  • Gäst
per.hagglund
SV: E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2024, 18:46:39 »
vanligt fel bara att byta sensorerna i innedelen kommer som ett par och kostar nästan ingenting, mycket lätt att byta

ok! det var lite vad jag var inne på också... men jag ville felsöka lite först. jag har 2 skrotade likadana LVpumpar som jag kommer plocka delar ifrån. ska bara lista ut vilka OHM-tal vid vilka temperaturer sensorerna ska ha. antar att det är enkla PTC-motstånd?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E12DKE innerdel isar igen vid kylning
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2024, 19:57:59 »
Med lite flax så är givarna ok på dom du har skrotat så har du något att jämföra med.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!