Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av Nibe Split  (läst 1668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krainer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Installation av Nibe Split
« skrivet: 08 december 2009, 07:18:54 »
Hej !

Är det speciella gas , vätskerör som används?
Måste man beställa nibes rör eller går det med kylrör som handlas på röraffär?

Går all kommunikation mellan inomhus och utomhusdelen via strömkabeln?

VAR är bästa placeringen av elpannan?
Så nära utedelen som möjligt eller så nära pannrummet som möjligt?

Det blir ganska långt om jag skall dra rör ända till pannrummet ca 12m som är maxlängd , tänkte därför placera den i källaren nära utomhusdelen och sedan dra vanliga värmerör till pannrummet i stället.

vilket är bäst?

Tänkte behålla oljepanna med förugn och undrar om man kan koppla de i serie och stänga av med manuell shunt när jag inte kör vedförugn/oljepannan.

När jag vill köra ved ioljepannan tänkte jag ställa in nibe split på sommarläge och då shuntas väl inget ut och i stället vrida upp oljepannans manuella shunt och elda ved.

GÃ¥r detta?

mvh/Krainer

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 08 december 2009, 18:19:03 »
Hej !

Är det speciella gas , vätskerör som används?
Måste man beställa nibes rör eller går det med kylrör som handlas på röraffär?
- Du kan använda vilka kylrör som helst bara de uppfyller kraven som står i MOSen. Nibes rör är givetvis godkända och i lämpliga längder vilket kan underlätta

Går all kommunikation mellan inomhus och utomhusdelen via strömkabeln?
- Japp, 5x2,5 EKK eller annan standard kabel funkar fint

VAR är bästa placeringen av elpannan?
Så nära utedelen som möjligt eller så nära pannrummet som möjligt?

Det blir ganska långt om jag skall dra rör ända till pannrummet ca 12m som är maxlängd , tänkte därför placera den i källaren nära utomhusdelen och sedan dra vanliga värmerör till pannrummet i stället.

vilket är bäst?

- Du kan dra rör upp till 12m enkel väg, klarar du dig till panrummet bör du sätta den där, lite att vinna på att ha kortare rör så länge du isolerar riktigt enligt anvisningar.

Tänkte behålla oljepanna med förugn och undrar om man kan koppla de i serie och stänga av med manuell shunt när jag inte kör vedförugn/oljepannan.

När jag vill köra ved ioljepannan tänkte jag ställa in nibe split på sommarläge och då shuntas väl inget ut och i stället vrida upp oljepannans manuella shunt och elda ved.

GÃ¥r detta?

- Du kan använda styrsignal från innedelen för att på ett riktigt sätt använda olja/ved, dock måste du begränsa temp in i den till max 65 grader. Kör du med ved skall du ha en ack-tank innan för inlagring, finns principer på Nibes hemsida, olja kan också styras dock kan den inte shunta in oljan som exempelvis en SMO10 klarar. Tanken med Nibe Split är att du just skall kunna hantera olika andra energikällor än bara elpatronen, styring är förberedd och inbyggda tanken fungerar som mellanlager.
mvh/Krainer

/Cyklonmannen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!