Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta system?  (läst 1443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad reckhart

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Lufta system?
« skrivet: 05 juli 2021, 11:12:34 »
Hej,

Har bergvärme med vattenburet system, golvvärme nere och element uppe på andra våningen.
Det hörs ibland ojlud från elementen, som om det är lyft i systemet. Det hörs även ibland från cirkpumpen.
Har provat lufta elementen uppe och släppt ur 3-4 dec ur varje men ingen luft.
Hur gör man för att bli av med luften? Och går det att lufta direkt på cirkpumpen?

Tack på förhand!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lufta system?
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2021, 11:34:01 »
Hej! Jag misstänker att det kan finnas ett samband med hur snabbt cirkulationspumpen arbetar när det låter? Kanske går att se eller känna på cirkulationspumpen? Moderna värmepumpar och cirkulationspumpar kan styra efter olika kriterier för att t.ex. uppnå optimalt temperatur-delta. Inte bara konstant varvtal som det var tidigare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta system?
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2021, 13:54:28 »
Lite knep som jag använt. Att ställa in max hastighet på cirkulationspumpen kan driva med luftbubblor till husets högsta punkt för luftning. Att dessutom (trots varm sommar) dra upp max värme på elementen gör att bubblorna expanderar och därmed förflyttar sig uppåt mot högsta punkt.
Ibland kan det efter det att ovanstående har genomförts, vara en fördel att stoppa cirkulationspumpen helt i 20 minuter, för då kan luften eventuellt vandra baklänges uppåt.
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta system?
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2021, 20:38:40 »
Man kan som sagt behöva stoppa cirkulationen när man luftar.
Vanligen brukar jag stoppa direkt på radiatorn med vredet innan jag luftar, det brukar räcka.
Men oljud kan även orsakas av högt flöde, hur låter det?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad reckhart

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lufta system?
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2021, 21:38:57 »
Svårt att förklara men som nån form av kavitation, luftbubblor som far runt. Det går från ena till det andra på andra våningen och jag har även hört det nere vid cirkpumpen.

Ska prova att öppna upp termostaterna uppe o lufta.

Men den pumpen, sköter den hastigheten själv eller är det manuellt man måste justera ?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta system?
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2021, 22:52:14 »
Tittade på din bild. I kopplet över och under pumpen finns det spårskruvar med fördjupning. Är detta eventuellt luftningsnipplar? Någon som vet.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta system?
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2021, 06:38:06 »
Är detta eventuellt luftningsnipplar?

Det ser ut som vanliga unionskopplingar med avstängning, såsom https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/altech-unionskoppling-med-avstangning-for-cirkulationspump-g50x32-mm-klamring.html. Så svaret är nog nej.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lufta system?
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2021, 08:56:11 »
I vissa fall kan felkopplade radiatorer (in-ut förväxlade) ge missljud i ventilen som då står och slår.
Jag tror inte du drabbats, men nämner det.

Annars så håller jag med om metoden att ibland tvinga iväg knepiga bubblor genom att köra full hastighet på cirkulationspumpen och stänga av alla radiatorer/slingor utom en åt gången i någon minut. Oftast brukar luft märkas genom att det låter eller att hela radiatorn inte blir varm.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Lufta system?
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2021, 14:06:29 »
Vad har du för vattentryck och har du efterjusterat det? Höj gärna lite före luftning. Fokusera inte på pumpen (mer än att dra ur den vid luftning), luften samlas inte där utan fortsätter rakt upp. När den får tillbaka luft underifrån så hörs luften förstås när den är på väg upp.
« Senast ändrad: 06 juli 2021, 14:08:02 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!