Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt hus med Comfortzone  (läst 6240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Storfamiljen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Kallt hus med Comfortzone
« skrivet: 24 januari 2007, 13:27:54 »
 :(
Har nu bott en månad i nya fina huset på 180kvm och en Comfortzone CE-50 FLVP (värmeslingor i grunden och vattenradiatorer på ö.v.)
Värmen är dock under all kritik. Imorse var det 16,5grader på öv och 15gr i ett rum,, alla element (9st) på max. VP nu höjd till 22gr men CE-50 kommer inte upp till mer än 19gr. på återluften. Känner man på röret märkt "Värme" är det ljummet medan röret märkt "varmvatten" är
riktigt varmt. Varmvattentempen på displayen (A) är alltid 55gr men varför skickar den inte
ut nÃ¥got varmvatten till elementen när det uppenbarligen behövs? CE-50 stÃ¥r och jobbar pÃ¥ max. 4999W och extralampan lyser.  Golvvärmen är det hyffsad värme pÃ¥ men även det vattnet är ljummet sÃ¥ shunten stÃ¥r pÃ¥ max och släpper att vatten rätt ut i golvslingorna och de rumstermostaterna är pÃ¥ max.
Problemet för oss är att vi valde bort standardpumpen som ingick i huset och fick köpa CE-50 + ventilationspaket av en liten firma. Installationen hade vi dock inbakad i priset. Nu säger VVS-killen att det måste vara fel på pumpen eftersom den inte levererar värmevatten samt att han inte förstår sig på den och återförsäljaren och Comfortzone tycker att "det är inte vi som installerat den" och kommer med knapphändiga förslag. Vi här även fått "standardinstallation" för en IVT pump med en utegivare och shuntmotor kopplad till golvvärmen. Comfortzone tycker att det kan störa men golvvärmesystemet ska väl få det värmevatten fon CE-50 levererar och sen shunta ned till lämplig temp så det borde väl inte krocka. Det största problemet är dock att elementen uppe inte får tillräckligt med värme.
Det är lite kris nu, hur kan jag kolla om CE-50 verkligen fungerar eller om det är VVS som kopplat fel? Tilläggas ska att vi har haft varma element tidigare.
TACKSAM FÖR HJÄLP! huvuddunk

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2007, 13:58:30 »
Tyvärr så måste man skrika högt när det gäller hantverkare och leverantör.
Det är uppenbarligen fel någonstans och det är inte upp till dig att hitta var därför ska de BÅDA komma och felsöka och sedan fixa det. Och inte om två veckor utan igår redan, det här är helt oacceptabelt med tanke på de konsekvens detta har skulle du faktist kunna hävda hela köpet.
Så stå på dig och "cut the crap", de ska komma hemma hos dig nu!
Annars kan det vara så att växelventilen har hängt sig, i vilket läge är den på nu?
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 14:01:54 av Gaaaz »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2007, 14:00:51 »
Comfortzone CE-50 FLVP är jag rätt borta på, men kompressorn går hela tiden. utan avbrott?

Har ni tillräckligt hög värmekurva?

Det har funkar bra tidigare så det är knappast luft som hindrar flödet!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Storfamiljen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2007, 14:35:40 »
Svar Gaaaz: Ja, vävelventilen har varit pÃ¥ tal. Det är en elektrisk svart "klump" med en "vippbrytare" som gÃ¥r ska växla mellan värmevatten och varmvatten enligt röris. Men tittar man bland rören är det ett annat rör som är märkt (av comfortzone) varmvatten. Vippbrytaren rörde sig ialla fall igÃ¥r men vi märkte ingen skillnad. Comfortzones enda tips var att golvvärmen fÃ¥r för mycket vatten och att vi skulle ställa om. Men enligt röris finns ingen sÃ¥dan ventil utan det är bara en T-koppling för radiatorerna och golvvärmen. När vi fick dit honom en gÃ¥ng sÃ¥ upptäckte han att växelventilen inte satt pÃ¥ riktigt vilket inte är sÃ¥ förtroendeingivande. Han satte dit den och i samband med det höjde vi temp 2grader för att testa, dÃ¥ kom värmen  och har funkat till i helgen dÃ¥ det blivit kallt igen (samtidigt som kylan kom utomhus).
Ja vi tycker givetvis att även de (återförsäljaren) skulle ha kommit för länge sedan och inte bara föreslå olika tester men de tycker "so far" att de inte har installerat grejerna så....

Svar Bertil: CE-50 jobbar endast mot medelvärdet på återcirkulerad luft oberoende av utetemp/tempkurvor. I och försig finns det kurvinställningar på dosan till utegivaren för golvvärmen vi fått (onödigt installerad enligt Comfortzone) och de kurvorna har vi inte lyckats ställa in för dosan lyser rött men det borde inte spela någon roll för vattnet som kommer till golvvärmesystemet är bara ljummet.

Utloggad Storfamiljen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2007, 14:39:14 »
En annan fråga som vi undrar angående Comfortzone CE-50 är: Tidigare har vi bara haft problem med att det bara varit för kallt på öv. och jag vill även testa denna teori med er.
Ce-50 mäter återluften från alla frånluftsdon dvs medeltempen från dessa.
Förra veckan när det var varmare ute var det 20gr på den luften men ca 21-22
på nedervåningen med golvvärmeslingor (rumstermostater ställda på ca 22gr)
och 17-18gr uppe med radiatorer (på max). Enligt luftflödena framräknade och
inställda av ventfirman är den samlade frånluften från bottenvåningen ca 44l/s och
uppe ca 22l/s. Det borde ju innebära att den för kalla luften på
övervåningen inte får lika stor inverkan på temperaturmedelvärdet i huset
som nedervåningens dubbla luftmängd. Dvs en för kall och en för varm våning skulle kunna göra att Comfortzone tror att allt är frid och fröjd? I såfall borde man ju ha dubbla givare föråterluften. Eller är jag ute och cyklar och det kanske bara har att göra med att vi har problem med att få upp värme till elementen (se tidigare inlägg).

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2007, 14:51:06 »
Det är du ju inte alls, jag vill påstå att regleringen av temperaturen enbart utifrån frånluften fungerar inte bra eller åtminstonde sällan bra.
Det kan man se på forumet, många har varit tvungna att installera en innegivare.
Jag tycker att comfortzone borde ha haft en utegivare och en innegivare.
Angående ditt problem så kan det vara skit i systemet så gör att vaxelventilen hänger sig i halvt läge då blir det precis som du säger att det är dvsa att vattnet i pumpen är varmt men att det inte kommer ut. Vilket läge står det på displayen nu?


Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2007, 15:19:41 »
Jag tror också att du har fått skit i växelventilen, pröva att dra den fram och tillbaka ett par ggr, märk att det finns ett stopp på den, med lite trixande kommer man förbi den.

Värme pumpen skickar inte ut det varma vattnet du har i tanken (eller skall inte), växel ventilen sköter detta med att du antingen värmer varmvattnet eller värmen i huset. Pumpen gör inte båda sakerna samtidigt. Så antingen eller alltså.

Extra lampan lyser, det betyder elpatroner, men det betyder inte att de är på. Det finns en extra säkring nere till vänster på pumpen med röd knapp. Pröva att trycka in den hårt och då menar jag hårt, ifall den har löst ut.

Olof
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2007, 21:14:57 »
En annan fråga som vi undrar angående Comfortzone CE-50 är: Tidigare har vi bara haft problem med att det bara varit för kallt på öv. och jag vill även testa denna teori med er.
Ce-50 mäter återluften från alla frånluftsdon dvs medeltempen från dessa.
Förra veckan när det var varmare ute var det 20gr på den luften men ca 21-22
på nedervåningen med golvvärmeslingor (rumstermostater ställda på ca 22gr)
och 17-18gr uppe med radiatorer (på max). Enligt luftflödena framräknade och
inställda av ventfirman är den samlade frånluften från bottenvåningen ca 44l/s och
uppe ca 22l/s. Det borde ju innebära att den för kalla luften på
övervåningen inte får lika stor inverkan på temperaturmedelvärdet i huset
som nedervåningens dubbla luftmängd. Dvs en för kall och en för varm våning skulle kunna göra att Comfortzone tror att allt är frid och fröjd? I såfall borde man ju ha dubbla givare föråterluften. Eller är jag ute och cyklar och det kanske bara har att göra med att vi har problem med att få upp värme till elementen (se tidigare inlägg).

Problemet med olika temperatur mellan våningarna är inte relaterat till pumpen eller hur många givare du installerar. Det är inte pumpen eller dess reglersystem som styr värmen till de olika våningarna. Det måste göras via fördelningen av värme mellan golvvärmen och radiatorerna. Om nu radiatorerna upp är på max, måste golvvärmens temperatur sänkas så att ni får samma temperatur uppe och nere.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 22:23:45 »
Går det ut samma temp till radiatorerna som till golvvärmen? Normalt krävs högre temp till radiatorerna än till golvvärmen för att hålla rätt temp då den värmeavgivande golvytan är större än radiatorernas yta.
Borde det inte finnas en shunt/pump vid golvvärmefördelaren som shuntar ner tempen till golvet medans det går rakt ut i radiatorerna?
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Storfamiljen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2007, 00:01:54 »
Hej igen!
Efter att ha fått växelventilen att jobba några gånger hände det saker. När jag i displayen valde v.vatten istället för cirkulation så började värmen komma till värmeröret. Borde vara tvärtom vilket tyder på att den inte fungerade som den ska. Sedan kom ett larm "Fel på växelventil" 2 gånger och jag fick stänga av strömbrytaren till slut för att komma vidare. Sedan gick den till cirkulation och värmen kom fram som den skulle.
Nu är elementen varma ;D
När vi ser tillbaka på den sista tiden så har detta förmodligen hänt 2 gånger och nu sist hängde den nog sig när vi duschade flera personer i rad. Första gånen var "röris" där och pillade och fick förmodligen igånge den utan att veta om vad som hänt. Problemet är ju att CE-50 inte indikerar att växelventilen hänger sig utan att man märker det först när det blir kallt. Enligt "röris" skulle vippspaken stå till vänster när den skickar ut värmevatten och till höger när den skickar till tanken. Men nu är det tvärtom, till höger när displayen är på cirkulation (värmevatten) och till vänster när displayen är på v.v. Men nu funkar det i alla fall ett tag så han hade väl fel där. Bifogar en bild om någon kan se om den sitter fel eller så.
Känns som att den bör bytas ut om det nu är skit i den, eller? Sc:,h

Maba: Jag menar att CE-50 mäter medelvärdet av lufttempen som kommer Ã¥ter och att medelvärdesberäkningen blir skev om det är mer luftmängd som kommer frÃ¥n den ena vÃ¥ningen. Att jag sedan som kund mÃ¥ste ha dra ner pÃ¥ golvvärmen för att kunna fÃ¥ en dräglig temp pÃ¥ övervÃ¥ningen tycker jag är konstigt när man köpt ett värme/ventsystem för 80000:-+ installation. Men som  Gaaaz skrev verkar det som att flera kunder fÃ¥tt sätta in extra innegivare för att fÃ¥ till det. Men det känns som fel väg att gÃ¥ med en helt ny produkt. Jag kommer i alla fall att avvakta.

KalleT: Om jag fattat rätt går det samma värmevatten ut till radiatorerna och till golvvärmesystemet. Till golvärmen finns sedan en shunt med en shuntmotor och en utegivare kopplad till den. Detta är något som Comfortzone avråder från men när vattnet kommer fram till golvvärmeskåpet har det ju redan lämnat CE-50 och utegivaren borde ju inte kunna påverka. Denna extrainstallation är inget vi bett om utan verkar vara något som de brukar ha till IVT pumpen vi valde bort.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2007, 07:21:25 »
Jag tror det är lite skit i systemet, varifrån det kommer vet jag inte, men jag tror mig komma ihåg att min växelventil strulade lite strax efter installationen och fick trixa med den några gånger. Efter det har det aldrig varit några problem.

Olof
« Senast ändrad: 25 januari 2007, 22:34:30 av Abuquir »
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2007, 18:30:39 »
Min växelventil hängde sig en gång i början. CZ kom och "motionerade" den lite och sedan har den funkat klockrent i 2,5 år. Det verkar vara ganska vanligt med strul med växelventilen i början, oavsett fabrikat på pumpen. Kanske har de samma växelventil? Min teori är att den kan kärva om den stått länge. Då borde den även kunna kärva på hösten när värmesäsongen börjar, men det har inte min gjort.

Om värmesystemet är rätt inställt bör det kompensera för mängden tilluft, dvs i rum med mycket tilluft ska värmesystemet ge högre effekt. Då får frånluften samma temperatur från alla rum och då bör styrning på frånluftstemperaturen fungera. I verkligheten har man kanske kallare i vissa rum och då blir det som "Storfamiljen" säger att CE50 tror att det är 20 gr i hela huset, medans det kanske är 22 gr nere och 18 uppe. Innegivare är nog bättre. Jag ska montera min, bara jag hittar den...Även jag har bastu och tumlare.

Storfamiljen:
Jag skulle ta bort utegivarstyrningen från shunten samt ställa alla termostater på max, alt koppla bort strömmen från reglemotorerna på slingorna. Sedan justerar man in varje slinga så att temperaturen blir vad du vill ha i det rummet. Du ska låta CE50 styra temperaturen i huset själv. Om du inte får någon att göra detta är det enkelt själv, men tar lite tid. Köp en IR-termometer på Clas Ohlson för 700 kr. Börja med att justera så att du har samma returtemp på alla slingor och finjustera sedan temperaturen efter behov. Jag gjorde denna procedur och fick bättre komfort och högre cop efter denna justering. Jag har dock golvvärme både uppe och nere och kör utan shunt.


Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2007, 09:20:11 »

Jag skulle ta bort utegivarstyrningen från shunten samt ställa alla termostater på max, alt koppla bort strömmen från reglemotorerna på slingorna. Sedan justerar man in varje slinga så att temperaturen blir vad du vill ha i det rummet. Du ska låta CE50 styra temperaturen i huset själv. Om du inte får någon att göra detta är det enkelt själv, men tar lite tid. Köp en IR-termometer på Clas Ohlson för 700 kr. Börja med att justera så att du har samma returtemp på alla slingor och finjustera sedan temperaturen efter behov. Jag gjorde denna procedur och fick bättre komfort och högre cop efter denna justering. Jag har dock golvvärme både uppe och nere och kör utan shunt.

I och med att Storfamilj kör med radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen mÃ¥ste dom köra en högre temp än vad som är lämpligt till golvvärmen. Däremot sÃ¥ hÃ¥ller jag med om att dom skall köra utan rumstermostater pÃ¥ bÃ¥de radiatorer och golvslingor. Börja med att justera in framledningstempen frÃ¥n värmepumpen med fullt öppnade radiatortermostater, justera pÃ¥ returventilerna pÃ¥ radiatorena för att fÃ¥ ett delta pÃ¥ ca:7 ºC mellan tillopp och retur. Fortsätt med att justera tempen till govlvärmeslingorna och stryp in slingorna sÃ¥ att en jämn fördelning fÃ¥s mellan slingorna. När allt detta är gjort kommer anläggningens COP att ha ökat  Thumbsup
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt hus med Comfortzone
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2007, 20:33:26 »


Maba: Jag menar att CE-50 mäter medelvärdet av lufttempen som kommer Ã¥ter och att medelvärdesberäkningen blir skev om det är mer luftmängd som kommer frÃ¥n den ena vÃ¥ningen. Att jag sedan som kund mÃ¥ste ha dra ner pÃ¥ golvvärmen för att kunna fÃ¥ en dräglig temp pÃ¥ övervÃ¥ningen tycker jag är konstigt när man köpt ett värme/ventsystem för 80000:-+ installation. Men som  Gaaaz skrev verkar det som att flera kunder fÃ¥tt sätta in extra innegivare för att fÃ¥ till det. Men det känns som fel väg att gÃ¥ med en helt ny produkt. Jag kommer i alla fall att avvakta.


Jo, den mäter medelvärdet men oavsett hur du mäter temperaturen (medelvärde av frånluft, innetemp eller utetemp) kommer du att ha problemet att det skiljer i temperatur mellan våningarna oavsett vilken värmekälla du har också. Problemet med ojämn värme härrör från värmeavgivningssystemet (golvvärmeslingorna och radiatorerna) inte värmekällan.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!