Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 frÃ¥n -98 (Grafer)  (läst 7103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #45 skrivet: 04 mars 2020, 22:42:57 »
Tack för svar Roland.
Nu har jag haft tid att kolla lite på det igen. Eftersom det lutar åt att jag måste ta hit någon med rätt utrustning som får kolla på pumpen så skruvade jag lite på expansionsventilens justering. Om jag stryper den så att temperaturen sjunker ner mot de önskade -5 så sticker hetgasen iväg. Elförbrukningen sjunker samtidigt. Om jag istället öppnar ventilen så sjunker hetgasen men temperaturen efter expansionsventilen stiger ännu mer. Förmodligen helt väntade resultat men det verkar vara omöjligt att kombinera rätt hetgastemp med rätt temp efter expansionsventilen. Genom att öppna ventilen lite så går den i alla fall några grader svalare på hetgasen, med bibehållet COP. Dock uppstår bubblor i siktglaset när den går från att värma varmvatten till radiatorvatten. Antar att jag öppnat för mycket då.

Det lutar som sagt åt att ta hit någon som får titta på det hela och om det slutar med någon form av justering eller en offert på ny pump återstår att se. Det trista med en ny pump är att jag måste borra djupare eller ytterligare ett hål för att tillfredsställa den.

Har kört pumpen enbart elpatron och jämfört med vad kompressorn producerar och får inte fram ett bättre COP än runt 2. Pumpen borde prestera runt 3 när allt funkar tror jag.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #46 skrivet: 06 mars 2020, 08:55:10 »
Dock uppstår bubblor i siktglaset när den går från att värma varmvatten till radiatorvatten. Antar att jag öppnat för mycket då.



Det har det alltid gjort i min 10 Ã¥r gamla IVT pump, är väl bara normalt att bubblor bildas när vd tempen sjunker hastigt dÃ¥ växelventilen slÃ¥r över till värmeproduktion. 
« Senast ändrad: 06 mars 2020, 09:01:53 av HÃ¥kke »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #47 skrivet: 06 mars 2020, 09:08:16 »
Dock uppstår bubblor i siktglaset när den går från att värma varmvatten till radiatorvatten. Antar att jag öppnat för mycket då.

Det behöver inte vara sÃ¥. När pumpen värmer varmvatten är kondenseringstemperaturen hög vilket betyder att det kondenserade köldmediet fram till expansionsventilen ocksÃ¥ är varmt. När växelventilen slÃ¥r över till radiatorvärmning kommer det in betydligt kallare värmebärare i kondensorn. Trycket där sjunker snabbt. Sjunker trycket i kondensorn sÃ¥ mycket att det blir lägre än det tryck där det varma köldmediet före expansionsventilen börjar koka bildas det Ã¥ngblÃ¥sor där. Efter ett tag har köldmedieröret kylts av och dÃ¥ upphör bubbelbildningen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #48 skrivet: 06 mars 2020, 10:38:53 »
Aha där ser man! Det är möjligt att det varit så innan också. Har inte tittat så noga på siktglaset annat än vid kompressorstart. Då kanske jag kan öppna lite till då? Tar in 1-wire temperaturerna i OpenHAB som kontinuerligt räknar ut aktuellt COP så jag bör se om det blir bättre eller sämre. Faran är med att öppna för mycket är att man kan få tillbaka flytande köldmedia i kompressorn igen om jag förstått det rätt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #49 skrivet: 06 mars 2020, 11:56:26 »
Även om det inte kommer flytande köldmedium in i kompressorn kan expansionsventilens inställning hamna i ett omrÃ¥det där regleringen är instabil. Det ser man genom att suggastemperaturen börja pendla mer. Det gör att förÃ¥ngarens kapacitet inte utnyttjas fullt ut. Enligt den lärobok jag har ska temperaturpendlingen vid expansionsventilens bulb vara mindre än +- 0,5 grader. PÃ¥ min pump ligger variationen normalt vid ungefär halva det värdet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Efter 20 år är pumpen rätt slut. Det går alldeles utmärkt att lägga pengar på den som en hobby, typ som att köra en Volvo 240 som primär bil. Blir lite extra kostnader och pyssel men klart det går bara man är intresserad. Men det kommer att kosta både energi och pengar om du inte gör allt själv.

Köper du en liten värmepump typ 7 Kw bör du inte få några speciella problem med borrhålet. Och lägger du pengarna du hade lagt på ett nytt hål på en frånluft modul och frikyla så bör du få helt okej värme ur hålet även om det är gammalt.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!