0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det slutade bubbla efter någon minut. Glömde skriva det.
At hetgass alarmen går når det er varmvann forbruk er indikasjon på dårlig varmeveksling på kondenser.
Typ rengöring av värmeväxlaren?YES!Det er definitivt tiltaket som har lavest kostnad, men du må montere vannfilter først, for å samle opp skiten Uten vannfilter, så blir varmeveksleren smussig igjen.
Med 6 kW tillskott:6 kW / (37,0°-31,4°) = 1,07 kW/°Kompressordrift:1,07 kW x 6,57° = 7,03 kW Din värmepump ger 7 kW med kompressor.Med tanke på att den förbrukar 1,9 kW så är det en bra värmepump d.v.s. den har COP 3,7.
110 meter är för lite till en pump på 7,5 kW med dagens priser på el och borrning. För 20 år sedan var elen billigare i förhållande till värmepump och borrhål. Därför snålade man lite på hårdvaran och accepterade en högre elförbrukning än vad man gör idag. Det var optimalt då. Det därför vara värt att fundera på om inte pumpen ska vara något nummer större. Det var förr vanligt att dimensionera för 50% av husets maximala effektbehov. Det är för lågt idag. Nu är finns det de som siktar på 100%. Ska fossil- och kärnkraften avvecklas kan det bli mycket dyr el kalla dagar i januari och februari. Att behöva elpatron då är inte så roligt. Man bör tänka ett antal år framåt när man ska köpa ny värmepump.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/ograsbekampning/trycksprutor/tryckspruta-704032/Du lager til en overgang, slik du får tilkoblet på framledningen. Så drenerer du ut på retur. Du stopper cirk.pump mens du pumper inn rengjøringsmiddelet.Det som er problemet med varmevekslerne er at det er mange kjøleplater som ikke får vanngjennomstrømning fordi det samler seg opp rostpartikler. Jeg veiledet en kompis som hadde samme problemet som deg, og han holdt på med rengjøring i ca 30 dager før det stoppet å komme partikler fra varmeveksleren.Den absolutt beste metoden for å rengjøre varmevekseler er å koble av vannrørene og anvende en sirkulasjonspumpe som du kobler rett inn på varmeveksleren. Da kan du også flushe motsatt retning (motstrøm), men da bler det el.drift for å holde varme i din bolig.
Hei,Det anvendes tilsvarende rensemiddel på båtmotorer (kjølesystem -rens). Du har rensemiddelet på i ett par uker. Når det ikke er mer partikler i ditt varmesystem må du flushe ut med vann.Jeg har 3 stk Jula filter, som har vært i drift på mitt varmeanlegg i 6 år.Jula filteret slipper ingen partikler igjennom filteret.Magnetitt filteret ditt har ingen "mekanisk filter, men en magnet som holder partiklene.
Om det är så mycket magnetit i systemet att det påverkar värmeöverföringen i kondensorn (vilket jag inte tror) finns det ett annat problem också. Det kommer in syre i systemet. Magnetit bildas när järnet reagerar med syre. Man bör då också kontrollera att det inte finns ej diffusionstäta plastslangar i systemet. Man bör också fråga sig om det har varit frekventa påfyllningar av radiatorvatten. Magnetitbildning betyder att järn korroderar någonstans så det är inget man vill ha även om man kan slippa de omedelbara effekterna av det.
När värmepumpen har löst ut och man inte upptäcker det förrän efter något dygn så går den initialt (några dagar) rätt bra vid återstart. Den verkar må bra av att få vila nått dygn medan elpatronen löst uppvärmningen under tiden. Första dygnet så är det hetgastemperaturer på runt 80 grader vid radiatorvärmning och 90 grader vid varmvattenvärmning. Dygn två så börjar hetgastemperaturen stiga för att efter någon vecka ligga runt 100 grader och löser ut vid dusch vid 113 grader.
Det beror nog, åtminstone delvis, på att när pumpen står still värms borrhålet upp. När sen pumpen startas är köldbäraren varmare än normalt. Varmare köldbärare ger högre tryck i förångaren vilket betyder att köldmediet inte behöver komprimeras lika mycket för att nå ett visst kondenseringstryck. Lägre kompressionsförhållande ger lägre hetgastemperatur.
Värmepumpen blir med andra ord sämre och sämre på att göra sig av med kylan så hålet blir istället varmare ju längre tiden går efter ett längre driftstop. Hetgastempen stiger proportioneligt med det försämrade på KB
Jag skulle vilja uttrycka det på ett annat sätt. Värmepumpens effekt minskar under tiden den går. Som en följd av det minskar den från berget uttagna effekten. Det gör att deltaT minskar. Att hetgastemperaturen ökar beror som jag ser det på att det inre läckaget i kompressorn ökar. Det medför minskad effekt och minskat värmeuttag från borrhålet. Det var väldigt konstig temperatur efter expansionsventilen på första bilden, +7 till +10 grader. Temperaturen efter expansionsventilen måste vara lägre än köldbärartemperaturen.
Se till så du kommer åt kompressorn vid gång, och håll handen på suggassidan (kalla) 10cm från kompressor, och när du håller, så slår du av kompressor, blir sugen varm, har du trasiga/dåliga ventilbleck
Dock uppstår bubblor i siktglaset när den går från att värma varmvatten till radiatorvatten. Antar att jag öppnat för mycket då.