Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur djupt ska man borra?  (läst 2234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur djupt ska man borra?
« skrivet: 01 november 2020, 23:54:34 »
Hej

Ska bygga hus med bergvärme uppe på ett lite berg, 74 m över havet.
Hur ska man tänka ang borrdjupet?

Fått rekommendationer att borra minst 200m, dumt att snåla och bra att ha typ.....

Men fattar inte riktigt det här......
Aktivt borrdjup är väl från där berget börjar men finns det inget vatten där så är de väl inte så aktivt?

Bör jag borra typ 280m?

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur djupt ska man borra?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2020, 07:36:44 »
Lämpligt borrdjup beror på flera saker:

  • Husets energibehov
  • Djup till och typ av berg
  • Storlek pÃ¥ (och i nÃ¥gon mÃ¥n typ av) pump
  • GrundvattennivÃ¥

Fullt aktivt blir hålet först när man är nere på ett djup så att det finns både berg och grundvatten (finns det grundvatten ovanför berget hjälper det en del). Höjden över havet har oftast ganska lite med grundvattennivån att göra. Ja om man inte är precis i strandkanten, såklart.

Så om rekommendationen på 200 m är vettig beror i första hand på hurdant hus det ska bli.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur djupt ska man borra?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2020, 07:47:08 »
Hej!
För det första skulle jag nog hellre lägga pengar på isolering än borra om jag bygger nytt.
Men hur stort hus och var i landet är det?

Aktivt borrdjup brukar man mäta från där grundvattnet börjar, vet du ungerfär hur långt det är?
Finns det några brunnar i närheten så kan du kolla upp dom i brunnsarkivet hos SGU.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Gör en energiberäkning på huset så kan du sen räkna på borrdjup.
Man brukar ange mellan 40-30 W/m Södra-norra sverige som riktmärke.
Sen får man tänka på att ca 25 % av effekten kommer från elnätet och ca 75 % från borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt ska man borra?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2020, 11:25:53 »
Tack för era svar!

Lite mer info! Ska bygga ett välisolerat enplanshus på 160m2 som kommer ligga på västkusten.
Att välja bergvärme är antagligen inte det bästa ekonomiska valet men ser inget bra alternativ.
FLVP har jag idag och kommer inte välja det igen, vill ej heller ha VP med utedel.

Möjligheten att kyla huset med låg driftkostnad är också en viktig faktor. Lägger mycket heller dubbla installationskostnaden
med lägre driftkostnad än tvärtom oavsett den totala ekonomiska kalkylen. Driftsäkerheten är ocksÃ¥ avgörande, är ju oftast det som sabbar kalkylen pÃ¥ FLVP enligt min egna erfarenhet. 

Men åter till själva borrningen!
Berget huset skall ligga på sticker upp 22m från omgivningen och syns generellt, dvs finns inget jordlager.

Min slutsats är att det är svårt att veta hur djup man skall borra innan man börjat borra eftersom det beror
på när man träffar på vattnet, eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur djupt ska man borra?
« Svar #4 skrivet: 02 november 2020, 14:32:52 »
Jag vågar påstå att i värsta fall är det ca 25-30 m ner till vatten.
Man brukar lägga till 1/3 av sträckan ovanför vatten som aktiv borra så då är det ca 8-10 m av sträckan ovanför vattenytan.
Ett välisolerat 160 m2 hus på västkusten borde ha max effektbehov på 6-7 kW, så då ska 120-140 m aktiv borra räcka.
Borras det typ 160 m totalt så kommer det räcka.
« Senast ändrad: 02 november 2020, 14:35:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Hur djupt ska man borra?
« Svar #5 skrivet: 02 november 2020, 20:31:48 »
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Här kan du klicka runt och se hur andra brunnar ser ut i närheten, bland annat deras djup till grundvattennivå. Ibland är det bara skönt att vetta att det blir rätt gjort.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!