Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kulvert med pex  (läst 2799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
Kulvert med pex
« skrivet: 08 juni 2007, 23:48:43 »
Har lite funderingar pÃ¥ hur jag ska ansluta min nyligen inköpta (  Thumbsup ) Fighter 2020,
är ca 6 meter till uppställningsplatsen och VVM300 ( oxÃ¥ flÃ¥ng ny  ;D ).

Kan dras helt inomhus men slipper gärna om jag kan, kopparrör modell grövre
är ju inte direkt gratis idag dessutom är det smidigare att dra den utomhus i en kulvert av något slag.

Har läst om folk som använder pex isolerat med armaflex i ett avloppsrör fyllt
med PU-skum, tycker det låter som en lösning för mig men vilken typ av
pex har folket använt och har djupet någon betydelse när det är isolerat?

Finns bara en typ av pex som Rinkaby säljer, är den syretät eller inte?

Vilken storlek på rör/slang har ni som gjort det själva använt, enligt pappren från nibe
skall det vara MINST 28mm men jag har läst att det flesta använder 22.. vad säger ni?
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Kulvert med pex
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2007, 14:00:22 »
Varför Armaflex och inte en rörskål i skumplast?
Kommer inte kraften i det expanderande skummet att pressa ihop Armaflexen?
Varför rörskålar och inte bara skum?
Lönar det sig verkligen att göra en kulvert själv, Slang + Isolering + Skum + Plaströr + Arbete?  ???
Hur vet man att skummet är jämt fördelat?

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 11 juni 2007, 14:22:47 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Kulvert med pex
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2007, 19:58:17 »
Jo att köpa färdig kulvert har jag oxå tänkt på men det kostar ju en bra slant... 400kr++ metern är inte direkt
ett fynd även fast det är frÃ¥n rinkaby  ^-^

Sen med hur man skulle bygga en egen kulvert på bästa sett är ju en bra fråga.. därför
jag ställer den till proffsen här pÃ¥ forumet  8)

Men folket har nog flytt från värmepumpsforum till kylforum nu i hettan..
kanske blir mer livat här i höst  ;)
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kulvert med pex
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2007, 20:51:39 »
Jag skulle nog dra mesta möjliga inomhus, bl.a på grund av frysrisken vid strömavbrott, vill du nödvändigt dra den utomhus, varför inte isolera med vanliga rörskålar eller "armaflex", de energiförluster du får på den sträckan är väl i de närmaste försumbar även om du inte har helt optimal "kulvert".

När det gäller PEX-slang vet jag inte vilka som är styretäta och vilka som inte är det, gissar att det inte skiljer speciellt mycket, men vet som sagt inte. Enligt vad jag förstått finns ingen helt syretät PEX.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Kulvert med pex
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2007, 23:42:37 »
Det bästa vore att dra inomhus - helt klart men har inte riktigt koll på vad som skall göras med
rummen som ligger mellan pannrum -> pumpen. Det är i ordning Panrum -> Mindre dusch -> Bastu.
Bägge rum skall rivas någon gång men vet ej när och exakt vad det skall bli i dom.. iofs kan man
väl dra pex och flytta/dra om vid renovering.. lutar kanske mer Ã¥t det när man känner lite pÃ¥ det  :-\

Angående PEX som rinkaby säljer så är det Wirsbo combiPEX Q&E och är godkända för värmebärar installation
enligt goda källor. Helt täta är ju ingen PEX men det är väl så nära man kan komma..

Ã…terkommer med rördragningsbeslut  a:gl

Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!