Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av 2 pumpar..  (läst 9314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Placering av 2 pumpar..
« skrivet: 19 oktober 2006, 21:02:28 »
Hejsan !!
Slänger upp 2 skisser på våran planlösning, samt inritat förslag av placering av innedelarna.
Jag har beställt 2 pumpar ( sanyo 123:or ) och tänker ha en på varje plan. Jag har helt enkelt tänkt placera dem ovanför ytterdörrarna, eftersom det är ett utrymme man inte befinner sig i så ofta ( vid ytterdörrarna alltså ).
Finns det annan placering som är bättre ?

Till saken hör att en utedel kommer att hamna på nordsidan ( pump på övre plan ) av huset och den andra på sydsidan ( pump på suterängplan ). Är det bättre att placera innedelarna så att utedelarna hamnar på sydsidan ? Det innebär att innedelen för pump på övervåning kommer att hamna i vardagsrummet i så fall..

Så, nu väntar jag på givande kommentarer och förslag..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2006, 14:11:02 »
Hejsan !!
Slänger upp 2 skisser på våran planlösning, samt inritat förslag av placering av innedelarna.
Jag har beställt 2 pumpar ( sanyo 123:or ) och tänker ha en på varje plan. Jag har helt enkelt tänkt placera dem ovanför ytterdörrarna, eftersom det är ett utrymme man inte befinner sig i så ofta ( vid ytterdörrarna alltså ).
Finns det annan placering som är bättre ?

Till saken hör att en utedel kommer att hamna på nordsidan ( pump på övre plan ) av huset och den andra på sydsidan ( pump på suterängplan ). Är det bättre att placera innedelarna så att utedelarna hamnar på sydsidan ? Det innebär att innedelen för pump på övervåning kommer att hamna i vardagsrummet i så fall..

Så, nu väntar jag på givande kommentarer och förslag..

Ingen som kan bekräfta / fördömma valet av placering !??...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

gano

  • Gäst
gano
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2006, 23:44:09 »
De sitter helt OK tycker jag. Inga fel alls. Med två pumpar kommer du att nå i princip hela huset. Huset verkar vara väl lämpat för luft/luftvärmepump, hyfsat öppen planlösning.

Tycker väl inte att du behöver placera i sydläge, det skulle betyda att du får placera innerdelen sämre, och så mycket är det inte värt.

Tänk också på utedelarnas vibrationer. Markstativ om det är trävägg.

MVH/Gano

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2006, 23:51:56 »
Hejsan !!
Slänger upp 2 skisser på våran planlösning, samt inritat förslag av placering av innedelarna.
Jag har beställt 2 pumpar ( sanyo 123:or ) och tänker ha en på varje plan. Jag har helt enkelt tänkt placera dem ovanför ytterdörrarna, eftersom det är ett utrymme man inte befinner sig i så ofta ( vid ytterdörrarna alltså ).
Finns det annan placering som är bättre ?

Till saken hör att en utedel kommer att hamna på nordsidan ( pump på övre plan ) av huset och den andra på sydsidan ( pump på suterängplan ). Är det bättre att placera innedelarna så att utedelarna hamnar på sydsidan ? Det innebär att innedelen för pump på övervåning kommer att hamna i vardagsrummet i så fall..

Så, nu väntar jag på givande kommentarer och förslag..

Ingen som kan bekräfta / fördömma valet av placering !??...
Hej har du högt till tak ?
 det bör var ca 5 cm mellan innedelen & tak
jag hade samma tankar om placering av innedel
men jag har för liten tak höjd 32 cm mellan dörr & tak
mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2006, 00:13:23 »
Hejsan !!
Slänger upp 2 skisser på våran planlösning, samt inritat förslag av placering av innedelarna.
Jag har beställt 2 pumpar ( sanyo 123:or ) och tänker ha en på varje plan. Jag har helt enkelt tänkt placera dem ovanför ytterdörrarna, eftersom det är ett utrymme man inte befinner sig i så ofta ( vid ytterdörrarna alltså ).
Finns det annan placering som är bättre ?

Till saken hör att en utedel kommer att hamna på nordsidan ( pump på övre plan ) av huset och den andra på sydsidan ( pump på suterängplan ). Är det bättre att placera innedelarna så att utedelarna hamnar på sydsidan ? Det innebär att innedelen för pump på övervåning kommer att hamna i vardagsrummet i så fall..

Så, nu väntar jag på givande kommentarer och förslag..

Ingen som kan bekräfta / fördömma valet av placering !??...
Hej har du högt till tak ?
 det bör var ca 5 cm mellan innedelen & tak
jag hade samma tankar om placering av innedel
men jag har för liten tak höjd 32 cm mellan dörr & tak
mvh Kjell  *vinkar*

Jo, jag märkte till min fasa precis samma sak här om dan, och fick ont i magen och lade mig i fosterställning på golvet. Men så mätte jag lite till och kom fram till att på övervåningen så går det ifall man kapar ur i listen ovanför dörren, och låter innerdelen gå ned på dörrfodret. Innerdelen är 28 cm, 28 + 5 = 33 cm, vilket är på håret men det får gå.

Desto värre är det på nedervåningen, där får man acceptera att innerdelen sticker ut nedtill, säkert 3-4 cm..( bara 2,30m i takhöjd nere) Hur det går vet jag inte, men jag ser ingen annan lösning än att det får gå... Antar att man kan sätta en list som täcker innedelen nedtill så att den skyddas lite..

Synpunkter ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2006, 00:37:36 »
Åvanvåningen ser ut att bli bra täckt från den pumpplaceringen.
Större delen av laddningen blåser in i v-rum, cirkulerar runt... returen via köket... upp i taket och tillbaks till pumpen.

Mindre del skalas av mot korridor höger, når kanske inte sådär jättelångt in i sovrum och så men litet bidrag borde det ge.

Sutterängplan däremot... mja, mycket mindre bra.
Laddningen blåser rakt fram, 6-7m... luften stannar av... ny-värmd go luft... stiger... upp för trappan!
Åker upp till åvanplan, rakt in i övre pumpen som matas med nyvarm luft = den pumpen stannar, alternativt jobbar mkt ineffektivt.

A. option skulle hålla gillestugan varm och go, här finns kronor att spara pga glasytorna. Å andra sidan har ni ju kamin här.
Dock blir nog sovrummet aningens plågat av bullret.
B. option skulle kunna kirra tvättstugan varm och torr. Ev skulle man kunna dela av en stråle mot sovrummet med liten tillbyggd vinge
C. option skulle kunna bli en vinnare. Undra om man kan fimpa utstickaren på gilleväggen?
Man har bra fart på luften så den orkar förbi trapphålet utan att sugas upp. Pumpens placering gör åxå att den luft som skulle vilja åka upp för trappen förhoppningsvis sugs i retur till pumpen.
D. option skulle kunna funka väldigt bra, dock lite osäker på det enorma undertryck som två enheter relativt nära varann kommer att åstadkomma. Dom lär känna av samma temperatur men skall värma två olika zoner! Hmm... borde gå att trimma in med lite tålamod.

Givetvis kan man placera en innedel i gillestugan men då får man bullret där och med tanke på de 6,5m till hålet ut ur rummet så kommer luften att tappat all fart och kraft. Det blir inte mycket som kommer ut.
« Senast ändrad: 21 oktober 2006, 00:47:27 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2006, 11:22:12 »
Åvanvåningen ser ut att bli bra täckt från den pumpplaceringen.
Större delen av laddningen blåser in i v-rum, cirkulerar runt... returen via köket... upp i taket och tillbaks till pumpen.

Mindre del skalas av mot korridor höger, når kanske inte sådär jättelångt in i sovrum och så men litet bidrag borde det ge.

Sutterängplan däremot... mja, mycket mindre bra.
Laddningen blåser rakt fram, 6-7m... luften stannar av... ny-värmd go luft... stiger... upp för trappan!
Åker upp till åvanplan, rakt in i övre pumpen som matas med nyvarm luft = den pumpen stannar, alternativt jobbar mkt ineffektivt.

A. option skulle hålla gillestugan varm och go, här finns kronor att spara pga glasytorna. Å andra sidan har ni ju kamin här.
Dock blir nog sovrummet aningens plågat av bullret.
B. option skulle kunna kirra tvättstugan varm och torr. Ev skulle man kunna dela av en stråle mot sovrummet med liten tillbyggd vinge
C. option skulle kunna bli en vinnare. Undra om man kan fimpa utstickaren på gilleväggen?
Man har bra fart på luften så den orkar förbi trapphålet utan att sugas upp. Pumpens placering gör åxå att den luft som skulle vilja åka upp för trappen förhoppningsvis sugs i retur till pumpen.
D. option skulle kunna funka väldigt bra, dock lite osäker på det enorma undertryck som två enheter relativt nära varann kommer att åstadkomma. Dom lär känna av samma temperatur men skall värma två olika zoner! Hmm... borde gå att trimma in med lite tålamod.

Givetvis kan man placera en innedel i gillestugan men då får man bullret där och med tanke på de 6,5m till hålet ut ur rummet så kommer luften att tappat all fart och kraft. Det blir inte mycket som kommer ut.
Ok, den nedre pumpens placering blir mindre bra. Alternativ C som du skriver har faktiskt slagit mig, men problemet är hur man löser rördragningen dit på något snyggt sätt.. Detta är på suteränvåning så enl. alt. C så hamnar innedelen under mark om du fåöstår problemet.. Får fundera på det..

Det du skriver om att värmen kommer att fortsätta upp genom trappen har faktiskt slagit mig, men jag trodde att det skulle gå att lösa genom att ha blåset snett ned mot golvet och inte rakt ut, om du förstår vad jag menar..

Eventuellt sätter man innedelen ovanför hobbyrumsdörren, men då kommer det inte in något till gillestugan, iofs så har vi kamin där och den har vi tänkt fortsätta använda, men hoppades på att endast behöva elda när inte pumparna räcker till.. Hmmm.. vi kanske inte har så bra planlösning för detta trots allt då..

Det jag har märkt när vi eldar är att det är svårt att få upp värme till övervåningen, men däremot bort genom hallen mot tvättstugan och i duschen brukar det bli varmare ( utsug mek. frånluft sitter i den delan av suterängplan ). Men det kanske blir annat när det blåser så kraftigt som det gör fårn en L/L pump, då kanske värmen sticker rätt uppför trappen..

Tack för synpunkterna !! Kom gärna med flera !!
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2006, 11:53:55 »
Hejsan !!
Slänger upp 2 skisser på våran planlösning, samt inritat förslag av placering av innedelarna.
Jag har beställt 2 pumpar ( sanyo 123:or ) och tänker ha en på varje plan. Jag har helt enkelt tänkt placera dem ovanför ytterdörrarna, eftersom det är ett utrymme man inte befinner sig i så ofta ( vid ytterdörrarna alltså ).
Finns det annan placering som är bättre ?

Till saken hör att en utedel kommer att hamna på nordsidan ( pump på övre plan ) av huset och den andra på sydsidan ( pump på suterängplan ). Är det bättre att placera innedelarna så att utedelarna hamnar på sydsidan ? Det innebär att innedelen för pump på övervåning kommer att hamna i vardagsrummet i så fall..

Så, nu väntar jag på givande kommentarer och förslag..

Ingen som kan bekräfta / fördömma valet av placering !??...
Hej har du högt till tak ?
 det bör var ca 5 cm mellan innedelen & tak
jag hade samma tankar om placering av innedel
men jag har för liten tak höjd 32 cm mellan dörr & tak
mvh Kjell  *vinkar*

Jo, jag märkte till min fasa precis samma sak här om dan, och fick ont i magen och lade mig i fosterställning på golvet. Men så mätte jag lite till och kom fram till att på övervåningen så går det ifall man kapar ur i listen ovanför dörren, och låter innerdelen gå ned på dörrfodret. Innerdelen är 28 cm, 28 + 5 = 33 cm, vilket är på håret men det får gå.

Desto värre är det på nedervåningen, där får man acceptera att innerdelen sticker ut nedtill, säkert 3-4 cm..( bara 2,30m i takhöjd nere) Hur det går vet jag inte, men jag ser ingen annan lösning än att det får gå... Antar att man kan sätta en list som täcker innedelen nedtill så att den skyddas lite..

Synpunkter ?
Hej
 Det blir nog inte sÃ¥ bra om innedelin sticker ner 3-4 cm
 rören kommer ut nertill pÃ¥ innedelen
 dÃ¥ fÃ¥r du rören genom dörren ?
 eller kan du monter de lite till höger om dörren 1-2 dm
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2006, 17:51:57 »
Hejsan !!
Slänger upp 2 skisser på våran planlösning, samt inritat förslag av placering av innedelarna.
Jag har beställt 2 pumpar ( sanyo 123:or ) och tänker ha en på varje plan. Jag har helt enkelt tänkt placera dem ovanför ytterdörrarna, eftersom det är ett utrymme man inte befinner sig i så ofta ( vid ytterdörrarna alltså ).
Finns det annan placering som är bättre ?

Till saken hör att en utedel kommer att hamna på nordsidan ( pump på övre plan ) av huset och den andra på sydsidan ( pump på suterängplan ). Är det bättre att placera innedelarna så att utedelarna hamnar på sydsidan ? Det innebär att innedelen för pump på övervåning kommer att hamna i vardagsrummet i så fall..

Så, nu väntar jag på givande kommentarer och förslag..

Ingen som kan bekräfta / fördömma valet av placering !??...
Hej har du högt till tak ?
 det bör var ca 5 cm mellan innedelen & tak
jag hade samma tankar om placering av innedel
men jag har för liten tak höjd 32 cm mellan dörr & tak
mvh Kjell  *vinkar*

Jo, jag märkte till min fasa precis samma sak här om dan, och fick ont i magen och lade mig i fosterställning på golvet. Men så mätte jag lite till och kom fram till att på övervåningen så går det ifall man kapar ur i listen ovanför dörren, och låter innerdelen gå ned på dörrfodret. Innerdelen är 28 cm, 28 + 5 = 33 cm, vilket är på håret men det får gå.

Desto värre är det på nedervåningen, där får man acceptera att innerdelen sticker ut nedtill, säkert 3-4 cm..( bara 2,30m i takhöjd nere) Hur det går vet jag inte, men jag ser ingen annan lösning än att det får gå... Antar att man kan sätta en list som täcker innedelen nedtill så att den skyddas lite..

Synpunkter ?
Hej
 Det blir nog inte sÃ¥ bra om innedelin sticker ner 3-4 cm
 rören kommer ut nertill pÃ¥ innedelen
 dÃ¥ fÃ¥r du rören genom dörren ?
 eller kan du monter de lite till höger om dörren 1-2 dm
 mvh Kjell  *vinkar*

Usch, nu fick jag ont i magen igen.. Kommer slangen in nedtill, det har jag inte ens tänkt på.. Gör den det så blir det nog problem att ha någon innedel överhuvudtaget ovanför ytterdörr, vare sig uppe eller nere.
Happ, då får jag mäta på nytt och se vad man kan komma fram till..

Eventuellt kan man dra rören snett uppåt och ut genom ytterväggen, men då kan man inte köra någon kyla opå sommaren om jag fattat det hela rätt ( dräneringsslangen )
Sitter anslutningarna på vänster eller höger sida ? ( sett framifrån, med blåset i ansiktet ) ??
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2006, 17:58:23 »
om det inte vart för att du redan köpt sanyo-pumpar så hade du kunnat köpt någon av de märken som har innerdelar som endast är 25cm höga och vips hade ditt problem varit löst.......

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2006, 18:23:28 »
om det inte vart för att du redan köpt sanyo-pumpar så hade du kunnat köpt någon av de märken som har innerdelar som endast är 25cm höga och vips hade ditt problem varit löst.......

//Krister

Och vips så hade jag varit 15000:- fattigare för det är vad det handlar om...
« Senast ändrad: 21 oktober 2006, 18:56:03 av D_Sundsvall »
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2006, 18:29:22 »
jo det är ju klart det är mkt pengar..... men en stor fördel med lvp är ju att kunna hitta en bra placering annars hjälper det inte mkt att pumpen va billig.....den ger ju inte mkt värme och besparing om den inte går montera upp................men du kan kanske hitta en annan placering på den istället.....eller det är du ju nästan tvungen till att göra.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2006, 18:59:56 »
jo det är ju klart det är mkt pengar..... men en stor fördel med lvp är ju att kunna hitta en bra placering annars hjälper det inte mkt att pumpen va billig.....den ger ju inte mkt värme och besparing om den inte går montera upp................men du kan kanske hitta en annan placering på den istället.....eller det är du ju nästan tvungen till att göra.


//Krister   *vinkar*

Ja, jag vet inte, vart skulle det vara ? Skulle nästan vilja ha en skiss över fästplattan på innerdelen där man kan se måtten för att kunna skapa sig en uppfattning hurvida detta är ett problem eller ej.

Är det nÃ¥gon sanyo ägare som har dessa mÃ¥tt, eller vet var jag kan hitta dem  ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2006, 19:05:58 »
bifogar en länk pÃ¥ monteringsanvisning för panasonic skulle tro att det ser ganska lika ut som till sanyon du ser dÃ¥ iaf hur det ser ut pÃ¥ baksidan pÃ¥ innedelen där rören sitter.....    http://www.onzza.com/pdf/se/monterasjalv_bis.pdf   


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av 2 pumpar..
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2006, 19:17:09 »
jo det är ju klart det är mkt pengar..... men en stor fördel med lvp är ju att kunna hitta en bra placering annars hjälper det inte mkt att pumpen va billig.....den ger ju inte mkt värme och besparing om den inte går montera upp................men du kan kanske hitta en annan placering på den istället.....eller det är du ju nästan tvungen till att göra.


//Krister   *vinkar*

Ja, jag vet inte, vart skulle det vara ? Skulle nästan vilja ha en skiss över fästplattan på innerdelen där man kan se måtten för att kunna skapa sig en uppfattning hurvida detta är ett problem eller ej.

Är det nÃ¥gon sanyo ägare som har dessa mÃ¥tt, eller vet var jag kan hitta dem  ?
Rör är på höger sida är nog lika på Sanyo
 men det gÃ¥r nog att vika rören rakt upp ?
 ej dräneringen ( AC )
 PÃ¥ Panasonic är det uttag i plasten för rören
på ovansida & nersidan om jag inte mins fel
 vet ej om det är lika pÃ¥ Sanoy
 Tomas pÃ¥ TSF vet nog ?
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!