Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pumpens framledningstemp nÃ¥r ej golvvärmefördelaren!  (läst 24621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, min tredje tråd.

Fn ligger jag på värmekurva 9, givet utetemperaturen på -7 grader ger detta en beräknad framledningstemp på 47 grader. Fn är den faktiska framledningen från värmepumpen (Nibe f750) 44 C. MEN, uppmätt framledningstemperatur vid golvvärmefördelaren är 32 grader. Se bifogad bild.



A: Efter fördelaren mellan radiatorerna på övervåningen och golvvärmen, precis ovanför där Nibens 44-gradiga vatten kommer ur plattan. Känner jag här så känns det som att tempen ligger en bra bit över 40 grader, all good then.
B: Precis innan golvvärmefördelaren, dvs den värme som skickas ut till slingorna i plattan. Ni ser ju själva på mätaren.... dryga 30 C. Kände med handen där och det är halvljummet så 30 C verkar rimligt... Hur kan det tappa så många C på 2 decimeter?
C: Cirkulationspumpen är igång och snurrar (det låter iaf...). Men det verkar som om det är här värmen stannar.

Oavsett inställning, konstanttryck eller variabelt så ger det samma dåliga resultat. Mao, den värme som Niben producerar kommer inte ut i systemet. Gissar också att det är därför jag fått hög kond ut temp-larmen ibland...

Vad tror ni, defekt cirkulationspump (grundfos Alpha)?
« Senast ändrad: 08 december 2013, 23:41:45 av lernis »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #1 skrivet: 09 december 2013, 00:39:16 »
Du shuntar ut lägre temp till golvet än till radiatorerna. Gissar att du inte fryser i rummen med golvvärme och att det alltid varit så här, strax över 30 grader i framledning för golven är helt normalt runt -7 grader utomhus. VP leverar temp för radiatorerna och shuntgruppen "blandar ut det" till en lämplig temp för golvvärmen.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #2 skrivet: 09 december 2013, 01:01:00 »
Du shuntar ut lägre temp till golvet än till radiatorerna. Gissar att du inte fryser i rummen med golvvärme och att det alltid varit så här, strax över 30 grader i framledning för golven är helt normalt runt -7 grader utomhus. VP leverar temp för radiatorerna och shuntgruppen "blandar ut det" till en lämplig temp för golvvärmen.

Just nu ligger värmefördelaren (vita vredet) inställd på all värme till golvet (9)... vrider jag den till 1 så går all värme till radiatorerna på öv. Antar att detta är vad du kallar för shunt.

Vad jag försöker förmedla är att jag inte ska behöva ha så framledningstemp/hög kurva vid denna utetemp. Kör jag lägre kurva som tex ger en beräknad framledningstemp på 35 (vilket borde vara mer än tillräckligt) så får jag kallt inne och tempen vid värmefördelarna blir ännu lägre än 30...

Anledningen till att jag tycker att det är ett problem är att Niben inte klarar av att köra på denna höga kurva utan att tokösa med eltillsatsen och så ska inte vara fallet vid denna utetemperatur i ett så pass välisolerat hus som detta. Mao bör en lägre kurva räcka men då går tempen som fördelas ut i plattan ner markant...även om jag styr allt till golvet. Något händer i cirkulationspumpen. Det är tokvarmt precis innan den.
« Senast ändrad: 09 december 2013, 01:04:45 av lernis »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #3 skrivet: 09 december 2013, 01:45:45 »
Cirkulationspumpen på bilden är enbart för golvvärmen, din interna cirkulationspump för VB i VP används till elementen.

VP kan inte skicka ut två olika framledningstemperaturer i ett och samma rör, däremot kan varmare vatten bli utspätt till kallare vatten.

Så VP gör vatten med framledningstemp enl värmekurva och förskjutning av den samma utifrån utetemp, det skickas till elementen och fram till shuntgrupp. Vid shuntgruppen blandas en liten del av det varma vattnet avsett för elementen in i flödet för golvvärmen. Det är som det skall, "plötsligt" blir det en annan temp vid din golvvärmefördelare. Dock är "plötsligt" helt enligt plan. Flöde från VP till VB för golvvärme justeras och styrs av din vita termostat och "den röda ratten".

Skulle du skicka ut 44 grader i golvvärmen skulle du lida av fotsvett och en innetemp på 30-35 grader och med lite otur skulle trägolv skadas på sikt av denna värme.

Så, pumpens framledningstemp som är avsedd för dina element SKALL inte nå din golvvärmefördelare.

Vad gäller VP i övrigt med gradminuter, kurva, förskjutning och hastighet på frånluftsfläkten uttalar jag mig inte om nu. Utan vill bara påpeka att du inte vill/skall ha 44 °C ut i golven, dvs besvara din fundering i denna tråd.

Om du sänker kurvan som du beskriver och det blir kallt, är det både på övervåning och undervåning det blir kallt? Eller bara undervåningen? Är det bara undervåningen så är det ju bara shuntningen som skall justeras till att släppa ut varmare vatten till golvvärmen. Samma sak om det blir kallt nere och bara svalt uppe, får du då varmt nere lär den stigande värmen göra även övervåningen behagligt varm igen.

Vad jag försöker förmedla är att du sannolikt inte har injusterade värmebärare och/eller VP för just ditt hus och dess behov. I sämsta fall (mindre sannolikt) fel VP för husets värmebehov.

200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Jag håller med Puckonen. Shunten används för att ge lägre framledning till golvvärmen än till radiatorerna. Så enkelt är det. Även om det inte är enkelt att få balans mellan den och radiatorerna kanske.

Men jag funderar på din övervåning och dina radiatorer: Är dom strypta enligt konstens alla regler? Dvs så ingen radiator (tidigt på slingan) "kortsluter" och skickar tillbaka varmt vatten till VP, på bekostnad av halvkalla radiatorer senare på samma slinga. Dåligt för både VP och för värmen uppe! Gör så hår.

1. Vrid eventuella termostater på radiatorerna på max. Vänta lite.
2. Gå igenom alla radiatorer NÄR VP går och producerar värme:
3. Känn på alla radiatorers överkant och nederkant. Eller mät med IR-termometer. Det ska vara 5-7 graders skillnad på alla radiatorer.

Om det inte är det måste du strypa radiatorerna. Inte med termostaten utan med en förinställning under den. Fota en bild på en radiator så får du tips. Med korrekt strypta radiatorer kommer värmen som VP producerar spridas jämnt till alla rum.

När det är gjort återgår du till din golvvärmeshunt och ställer in balansen mellan övervåning och undervåning, och sänker kurvan i VP så den blir så låg som möjligt (utan att det blir kallt inne).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #5 skrivet: 09 december 2013, 08:42:23 »
Citera
Vad gäller VP i övrigt med gradminuter, kurva, förskjutning och hastighet på frånluftsfläkten uttalar jag mig inte om nu. Utan vill bara påpeka att du inte vill/skall ha 44 °C ut i golven, dvs besvara din fundering i denna tråd.

Om du sänker kurvan som du beskriver och det blir kallt, är det både på övervåning och undervåning det blir kallt? Eller bara undervåningen? Är det bara undervåningen så är det ju bara shuntningen som skall justeras till att släppa ut varmare vatten till golvvärmen. Samma sak om det blir kallt nere och bara svalt uppe, får du då varmt nere lär den stigande värmen göra även övervåningen behagligt varm igen.

Problemet är att jag måste ha megahög framledning för att värmen vid golvfördelaren (vid dessa ute temperaturer) ska stiga några grader... Tycker den ligger ganska konstant runt 30. Ökar någon grad. Och så mycket förstår jag att man inte ska behöva gasa på m framledntemp i de höga 40 vid ett par minusgrader ute. Mao är det då förmodligen som du säger att shuntgruppen stryper för mycket... Kapaciteten ska vara mer än tillräcklig, pumpen klarar ju av att producera tokvarmt. Och jag tycker det är konstigt/felaktigt att framledntemp vid shuntgruppen inte rör sig mycket trots att det blivit mycket kallare ute än för några dagar sen.

Om jag sänker kurvan som du säger får jag kallt nere och svalt uppe. Jag vill få upp framledningen till golven för att mota bort luften som kommer in via tilluftsventilerna i ytterväggarna...

Ang shuntgruppen, det enda som sitter mellan varma röret och fördelarna är cirkpumpen. Termometern som visar "lågt" sitter innan fördelarna. Returvattnet styra av styrdon via ett DEM system men de är helt öppna och returen går tillbaka under cirkpumpen i ett annat rör än framledningen går i. Finns liksom inget ställe att blanda ut med kallvatten i... Men någon strypning av framledningen är det iaf ngnstans.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #6 skrivet: 09 december 2013, 08:46:53 »
Jag håller med Puckonen. Shunten används för att ge lägre framledning till golvvärmen än till radiatorerna. Så enkelt är det. Även om det inte är enkelt att få balans mellan den och radiatorerna kanske.

Men jag funderar på din övervåning och dina radiatorer: Är dom strypta enligt konstens alla regler? Dvs så ingen radiator (tidigt på slingan) "kortsluter" och skickar tillbaka varmt vatten till VP, på bekostnad av halvkalla radiatorer senare på samma slinga. Dåligt för både VP och för värmen uppe! Gör så hår.

1. Vrid eventuella termostater på radiatorerna på max. Vänta lite.
2. Gå igenom alla radiatorer NÄR VP går och producerar värme:
3. Känn på alla radiatorers överkant och nederkant. Eller mät med IR-termometer. Det ska vara 5-7 graders skillnad på alla radiatorer.

Om det inte är det måste du strypa radiatorerna. Inte med termostaten utan med en förinställning under den. Fota en bild på en radiator så får du tips. Med korrekt strypta radiatorer kommer värmen som VP producerar spridas jämnt till alla rum.

När det är gjort återgår du till din golvvärmeshunt och ställer in balansen mellan övervåning och undervåning, och sänker kurvan i VP så den blir så låg som möjligt (utan att det blir kallt inne).

Alla radiatortermostater är max öppna, alla radiatorer är lika varma. De går på en egen slinga och borde inte påverka golvvärmen. Shunten till golvvärmen är maxöppen, ändå ingen effekt...

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Alla radiatortermostater är max öppna, alla radiatorer är lika varma. De går på en egen slinga och borde inte påverka golvvärmen. Shunten till golvvärmen är maxöppen, ändå ingen effekt...
Men frågan var om de ALLA är SVALARE nertill enligt vad jag skrev tidigare ...???
Är de inte det kortsluter dom och sabbar för värmpumpen och tvingar fram högre kurva. Även om dom är på egen slinga så kopplas dom ju ihop till samma värmepump.

Konkret när det gäller din golvvärmeshunt: Kolla upp exakt vilken sort du har och sök på forumet. Det finns trådar som handlar om olika Uponor Push-varianter som har såna här problem; att dom stryper för mycket utan att det går att göra så mycket har jag för mig.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #8 skrivet: 09 december 2013, 10:15:34 »
Cirkulationspumpen på bilden är enbart för golvvärmen, din interna cirkulationspump för VB i VP används till elementen.

VP kan inte skicka ut två olika framledningstemperaturer i ett och samma rör, däremot kan varmare vatten bli utspätt till kallare vatten.

Så VP gör vatten med framledningstemp enl värmekurva och förskjutning av den samma utifrån utetemp, det skickas till elementen och fram till shuntgrupp. Vid shuntgruppen blandas en liten del av det varma vattnet avsett för elementen in i flödet för golvvärmen. Det är som det skall, "plötsligt" blir det en annan temp vid din golvvärmefördelare. Dock är "plötsligt" helt enligt plan. Flöde från VP till VB för golvvärme justeras och styrs av din vita termostat och "den röda ratten".

Skulle du skicka ut 44 grader i golvvärmen skulle du lida av fotsvett och en innetemp på 30-35 grader och med lite otur skulle trägolv skadas på sikt av denna värme.

Så, pumpens framledningstemp som är avsedd för dina element SKALL inte nå din golvvärmefördelare.

Vad gäller VP i övrigt med gradminuter, kurva, förskjutning och hastighet på frånluftsfläkten uttalar jag mig inte om nu. Utan vill bara påpeka att du inte vill/skall ha 44 °C ut i golven, dvs besvara din fundering i denna tråd.

Om du sänker kurvan som du beskriver och det blir kallt, är det både på övervåning och undervåning det blir kallt? Eller bara undervåningen? Är det bara undervåningen så är det ju bara shuntningen som skall justeras till att släppa ut varmare vatten till golvvärmen. Samma sak om det blir kallt nere och bara svalt uppe, får du då varmt nere lär den stigande värmen göra även övervåningen behagligt varm igen.

Vad jag försöker förmedla är att du sannolikt inte har injusterade värmebärare och/eller VP för just ditt hus och dess behov. I sämsta fall (mindre sannolikt) fel VP för husets värmebehov.

Kolla på bilden. Var är shuntgruppen? Tempen är ju låg innan den når fördelarna och den passerar enbart cirkulationspumpen...


Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #9 skrivet: 09 december 2013, 10:16:55 »
Men frågan var om de ALLA är SVALARE nertill enligt vad jag skrev tidigare ...???
Är de inte det kortsluter dom och sabbar för värmpumpen och tvingar fram högre kurva. Även om dom är på egen slinga så kopplas dom ju ihop till samma värmepump.

Konkret när det gäller din golvvärmeshunt: Kolla upp exakt vilken sort du har och sök på forumet. Det finns trådar som handlar om olika Uponor Push-varianter som har såna här problem; att dom stryper för mycket utan att det går att göra så mycket har jag för mig.

Ok, ska kolla elementen nertill när jag kommer hem.

Tror jag får ringa Röris ang shunten.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Jag letade reda på en tidigare tråd om Push-shuntar. Läs den så ser du att dom i princip inte går att ställa in så att dom släpper genom all värme (dom är gjorda så): http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50833.0

Men i ditt fall så tror (hoppas) jag att det kan ordna sig bara du stryper elementen, och sänker kurvan. Då blir det nog lagom varmt uppe och nere till en lägre kurva och VP går bättre. Däremot kommer golven inte bli VARMA, det är blir dom inte i hyffsat nya hus. Dom blir snarare "inte kalla". Helt normalt när inte effektbehovet är så stort. (Dvs jag tror att shunten kommer funka bra för dig och att golvet SKA HA lägre temp för dig)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #11 skrivet: 09 december 2013, 11:23:57 »
Jag letade reda på en tidigare tråd om Push-shuntar. Läs den så ser du att dom i princip inte går att ställa in så att dom släpper genom all värme (dom är gjorda så): http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50833.0

Men i ditt fall så tror (hoppas) jag att det kan ordna sig bara du stryper elementen, och sänker kurvan. Då blir det nog lagom varmt uppe och nere till en lägre kurva och VP går bättre. Däremot kommer golven inte bli VARMA, det är blir dom inte i hyffsat nya hus. Dom blir snarare "inte kalla". Helt normalt när inte effektbehovet är så stort. (Dvs jag tror att shunten kommer funka bra för dig och att golvet SKA HA lägre temp för dig)

Vill heller inte att golven ska kännas varma, det förstår jag... klinkers i lilla wc blir lite småvarma men that's it. Push 22 shunten, om du kollar på bilden jag bifogat ovan, var sitter den? Det är väl inte det vita vredet? Som sagt även efter det vita vredet så är det varmt (mellan cirkulationspumpen och den vita)... shuntgruppen, sitter den kombinerad med cirkpumpen på ngt sätt?

Jag är fortfarande rätt säker på att det är alldeles för "nershuntat", får liksom ingen effekt... Men ska prova ditt förslag, har dock för mig att jag har kört elementen nerstrypta på typ 3 (av 5) på termostaterna och fullt öppet på den vita fördelaren och det gjorde ingen skillnad vad jag minns.

EDIT: En annan grej. Om man vill ha varmare inne, av olika skäl, säg att min mormor ska komma och risken finns att hon fryser så vill jag ju höja värmen x antal grader. Höjer jag kurvan då så får det ändå inget genomslag på golvvärmen och tempen på nedervåningen och vad är då meningen med att ha ett värmesystem där man kan ändra kurva?
« Senast ändrad: 09 december 2013, 11:58:38 av lernis »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det inte på den svarta grejen ovanför till höger om den vita termostaten du ställer in shuntningen?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #13 skrivet: 09 december 2013, 12:08:11 »
Är det inte på den svarta grejen ovanför till höger om den vita termostaten du ställer in shuntningen?

Menar du denna? Se bild.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpens framledningstemp når ej golvvärmefördelaren!
« Svar #14 skrivet: 09 december 2013, 12:52:38 »
Problemet är att du inte släpper ut tillräckligt mycket vatten via returledningen.

Tänk så här:

Cirkpumpen i din första bild pumpar vatten i rätt mängd till golvvärmeslingorna, säg ca 1000 liter/h.

Från värmepumpen kommer vatten som är över 40 grader varmt in i systemet via den vita (A) skyddstermostaten som skall se till att slingorna inte smälter om det blir fel på VP och den kör ut 100 grader varmt vatten.
Flödet IN i golvvärmefördelaren styrs helt av flödet UT från golvvärmefördelaren, och det flödet stryper du in med den röda ventilen till vänster om maxbegränsningstermostaten (A).

Öppnar du den för fullt, men fortfarande inte får upp temperaturen så beror problemen på att Termostaten (A) har för liten öppning rent fysiskt, eller att trimventilen på returen är för liten, och inte kan släppa in 1000 liter/h till fördelaren.
Om den inte kan släppa in mer än t.ex. 600 liter så blir resultatet att du har ett högre flöde internt i golvvärmecirkulationen än vad du har in/ut ur den, och du får då en lägre temp än önskat.
I ditt fall kostar det dig ca 30% i sämre COP/bespraring, och du är LÅNGT ifrån ensam om att ha det sådär.
Det är nog mer regel än undantag att det funkar sådär.
Tyvärr.

För att se om det alls kan fungera som önskat, gör som följer:

1. Öppna (A) maximalt så den inte stryper i onödan.
2. Öppna trimventilen på returledningen max.
3. Stäng bypassledningen, den längst ut till vänster på fördelaren, den som kopplar ihop in/ut på fördelaren.
4. Lyft av en av ställmotorerna för att säkerställa ett minflöde i fördelaren.

Om det inte löser problemen så måste du ersätta antingen trimventilen på returen med en större, eller sätta in en maxbegränsningstermostat med större kV-värde (större hål i ventilkäglan).
Det absolut bästa vore att helt koppla bort cirkpumpen och köra vbf rakt in på fördelaren, och ut från fördelaren till vbr.
Som det låter har du ju en handshunt som du kan styra ned tempen med om det blir för varmt i golven.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!