Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VindKraft  (läst 2207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
VindKraft
« skrivet: 18 februari 2007, 13:33:11 »
Hej
har en fråga ..
om man vill sätta upp ett eller flera vinkraftverk på en höjd/berg,måste man äga marken ?
eller går det att inmuta berget typ som boliden gör med mark
dom tvångs inlöser i princip mark om det finns malm där

jag vet av ett perfekt ställe för att ha ett gäng med vindsnurror..problemet är ju bara att fÃ¥ lov att nyttja marken  det finns inga bosättningar i närheten Ã¥ e nära till en stor kraft ledning

 


Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VindKraft
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2007, 21:21:11 »
Hej
har en fråga ..
om man vill sätta upp ett eller flera vinkraftverk på en höjd/berg,måste man äga marken ?
eller går det att inmuta berget typ som boliden gör med mark
dom tvångs inlöser i princip mark om det finns malm där

jag vet av ett perfekt ställe för att ha ett gäng med vindsnurror..problemet är ju bara att fÃ¥ lov att nyttja marken  det finns inga bosättningar i närheten Ã¥ e nära till en stor kraft ledning

 



Tacka FAN för att du mÃ¥ste äga marken  huvuddunk( eller hyra den )  annars sÃ¥ skulle ju nÃ¥gon lika gärna kunna " muta in " din baksida Ã¥ ställa en massa stora containrar där Ã¥ annat skit...
å för den delen så behövs byggnadslov oxå för alla snurror över 2 meter i diameter.

Inmutning är för mineraler och sÃ¥dant som finns under markytan,,, och markägaren där boliden bryter fÃ¥r ersättning... 
« Senast ändrad: 18 februari 2007, 21:22:51 av BG »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VindKraft
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2007, 21:39:29 »
hej
joo jag vet att boliden ...betalar ...host host  fast inte sÃ¥ bra om jag förstÃ¥tt det rätt

tur som fan att det inte är privat mark på berget utan ett större företag som äger det
då kan det ju gå deala av dom marken
privata markägare ska man akta sig för,det blir problem  Thumbsup

just såna mark grejer e jädrigt skumma,vägverket mer eller mindre tångs tog mark av min far
det gick som inte att neka...

till råga på allt så hadde dom sökt tillstånd att spränga sig ner i berget ca 7m för att få matreal till vägen,då vägen byggdes,då vi började kolla hadde dom sprängt ner sig 17m för att ta ut bergkross..
det kom dit en kvinna från länstyrelsen å kollade ...hon beräknade att dom plockat ut ca
100 000 m3 för mycket matreal ur berget

dom fick böta 100 000 kr för "misstaget" 

kvinnan sa att det va helt normalt dom gör sÃ¥ här jämt  100 000 i böter för att fÃ¥ lös
100 000 m2 krossat grus det e som extra pris på gruset..


 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!