Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elanslutning pÃ¥ 1245  (läst 1542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elanslutning på 1245
« skrivet: 09 oktober 2013, 16:32:13 »
Håller på att planera installation av en 1245 och vill komma rätt med elkablaget då VP:n skall in i en nisch.
Det står i underlaget att"Medlevererad kabel för inkommande el är ansluten till plint X1 på elpatronskortet
(AA1)" men ingenting om var kabeln mynnar. Kan det vara på baksidan?

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Elanslutning på 1245
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2013, 18:48:06 »
Jag vill minnas att alla anslutningar dras i rör från just baksidan. Just 3fasen drog elektrikern in, men jag minns inget annat än anslutningar bakifrån på 1245an.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elanslutning på 1245
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2013, 19:24:08 »
3 fasen är en gummikabel som redan är ansluten i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Elanslutning på 1245
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2013, 20:22:59 »
Vi hängde ut vår el/3-fas ett par decimeter över VP på väggen bakom, bra om elektrikern har gott om utrymme att montera brytaren samtidigt som ingen nyfiken slår av den samma i tron att det går till ngt annat spännande. För att vara exakt så hängde jag ut elen ett par deci ovanför den FLM som är dockad på min 1245, men det är ju same same. Och det är precis som Smurfen säger. tummenupp

Det finns otroligt gott om flexrör genom VP för att smidigt kunna dra in kablage för allehanda givare och som i vårt fall även styrkabel till FLM samt ström till den samma.

Men skulle jag göra om installationen idag hade det blivit en 1255:a.  ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!