0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kom ihåg att lufta kalla sidan lite då & då om du inte gjort det för det tar ett bra tag & får ur all luft.
Det finns alltid luft kvar i systemet,dom får aldrig ut det helt därför måste man lufta/fylla på själv.Luftningen gör jag med pumpen på nere till vänster
Pumpen nere till vänster? Vad är det för pump? Tycker det ser ut som en luftbingsventil på toppen av returen?
Var bor du Wolf dvs vilken del av Sverige? Kan du skriva lite om vad du har för system, radiatorer etc. Vad är det för temperatur hos er. Lägga upp bilder på dina inställning. Jag har samma problem som Jimmy beskriver. När du skriver stänger av elpatronen. Är det shunten du stänger av? Har fått lära mig att när shunten går över hälften, det är då spetsen kickar igång. Men fattar inte varför den är vidöppen hela tiden hos mig.
Hmm, jag skulle INTE rekommendera att andra gör som det du gör..En installatör som vet vad han gör lämnar INTE kvar någon luft på primärsidan.. (Från borrhål till vp.)Däremot på sekundärsidan kommer det att frigöras luft från vattnet då det hettas upp. (OBS starkt förenklat.)
Är inte strömkännarna inkopplade eller varför står det 0.0 där?Några tips är att köra med så låg kurva som möjligt, och ha så låg temp på övre tanken som möjligt.En inställning som säkert kan ställa till det är Elpanna spets, om detta värde är högt (default 70 °C) så inbillar jag mig i alla fall att när pannan väl kallar på elspets så slår denna inte av elpatron förrän pannan nått 70 °C.Om då max effekt t ex är 5,5 kW så kommer värdet aldrig nås, för någonstans vid 60 °C stoppar kompressorn på hög temp och elpatrons 5,5 kW orkar inte själv få upp temperaturen till 70 °C så då har man konstant elspets fram till våren... Det blir nån slags moment 22 där pannan vill komma upp i 70 °C för att elpsetsen ska slås av, men detta är omöjligt eftersom effekten på elspetsen inte räcker till så länge det är någorlunda kallt ute.Så max 60 °C på Elpanna spets anbefalles.
Wolf: Har du samma problem med elpatronen? Eller har du någon förklaring varför den startar? Min elpatron går även när det är -1 ute. Jag har mitt system på Kurvlutning 50 Finjustering 3.
Ska man inte efter installation gå in i VP och dra igång brine i 10 dagar för att få ut all luft. Det kommer komma prolande ljud i rören tills all luft kommit ut.
Så du menar att man ska ställa ner Elpatronen till 60 grader?
Elpanna spets 70 (30...70)Elpannans temperatur när värmepumpen kallar på hjälpatt nå rätt framledningstemperatur, elpatronen arbetardå upp till detta värde efter inställd tid på Fördröjningshunt.
Är man inte händig ja då bör man ju inte göra det likaså ändra i inställningarna då är det bäst man anlitar en fackman
Om jag tolkar manualen rätt så bör man göra det.Jag ska inte säga att jag är 100 på detta men hur tolkar ni detta?Min tolkning är att när pannan kallar på spets så slår den inte av elpatron förrän 70 °C uppnåtts om detta är inställningen.
Min tolkning är att när pannan kallar på spets så slår den inte av elpatron förrän 70 °C uppnåtts om detta är inställningen.
Nej det betyder snarare att den kan värma tanken upp till 70'C om det behövs för att värmekurvan du har valt vill ha den temperaturen.
Hej! Jag installerade min pump för lite mindre än 2 år och har samma problem som du. Har försökt lösa det utan framgång. Mer kan du läsa här. https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/232432-allt-om-ctc-408-a.html Bor i Göteborg, och här har vi mellan -10 och -13 ute, Har kontaktat CTC och dom har inte kunnat ge mig svar. Har en 8kw CTC Ecoheat 408. Min kompressor arbetar bara i 5-7 timmar per dag. Var bor du och är ditt hus välisolerat. Jag har också fattat att Vp ska kunna producera 60 grader. Har ett borrhål på 170 m. En kompressor ska gå hela tiden vid sådana här temperaturer men det gör den ej.Förstår inte varför den drar igång spetsen istället för vp. Har testat med alla inställningar utan att lyckas. Vore kul att se vad du har för inställningar. Om du i service menyn knappar in koden 0014 kan du se hur mycket din kompressor har gått och hur mycket den dragit.
Med en CTC känns det som att man bör sköta elpatronen mer eller mindre manuellt för att slippa en massa onödig tillskott. Jag förstår mig inte på CTC:s styr men den verkar inte riktigt genomtänkt, orsaken till att man har en värmepump är ju för att inte värma direkt med el.
Låter vettigt. Dock är följfrågan: I manualen står det; Elpanna XVV (Celsius) 60 Vad är detta?
Nja, så illa är det inte tycker den fungerar rätt hyfsat med default inställningarna sen man har hittat rätt kurva. Nu då det är kallare än -20 så jobbar kompressorn med 100% vid -30 gick det in mellan 1-2kW med spets för att hålla 21,5'C. (givetvis gick även då kompressorn 100%)
jag vill veta vad ni har för inställningar under elpatron ,övre tank!Elpanna övre °C __40Elpanna spets °C __ 60 (Hade 70 ändrade till 60 idag)Elpanna XVV °C __ 60Elpanna övre max kW _._ 9 (Måste ha det så några dagar, vet inte om jag lyckades slå in lås koden) Fördröjning stunt ___180Stopp temp VP °C __60Start/stopp diff övre oC __7Max tid övre tank __20Max tid nedre tank __40Tid nedre efter VV __1tar även med:Exakt framledning (Nej/Ja)? NejVV höjning (Ja/Nej)? NejMax framledning °C __ 55
Detta är mina inställningar, kör fabriksinställning på det mesta, dock ett värde ändrat
Vet inte om det är för tidigt att jubla, men jag sänkte till 60 som ni skrev att man skulle göra i elpatronsinställningar, och till min förvåning så slösade pannan bara 5kw elpatron på 24. Nu var det milt igår men kikade på det för en stund sedan och ingen elpatron var aktiv. Nu är det dock -3 till -5 ute och elpatronen är inte igång Kollade Wolfs inställning där han sänkt till 57 grader. Ska se imorgon vad som hänt, speciellt nu när det minusgrader igen.
CiteraElpanna spets 70 (30...70)Elpannans temperatur när värmepumpen kallar på hjälpatt nå rätt framledningstemperatur, elpatronen arbetardå upp till detta värde efter inställd tid på Fördröjningshunt.Min tolkning är att när pannan kallar på spets så slår den inte av elpatron förrän 70 °C uppnåtts om detta är inställningen.jag håller med Carl N.
Har lite frågor. 1. Först vill jag tolka den bild där man ser kompressorn när den är igång. Ex: Varför den arbetar med 17% bara vid -8. Man ser att Vp input ligger bara på 49 grader. Borde den inte producera mer värme här. Tittar på er som har det lite kallare ni ligger på 60-70. Varför väljer den att producera 49 istället för mer som den behöver.2. Om min högsta framledning varit 55. Då är frågan om jag inte ska ställa in på 55 istället för 57 i elpanna spets. Denna inställning är det det varmvattnet (temperatur) man får som vi har ex i vattekranen. Ju lägre temp här borde innebära att elpatronen arbetar mindre. 3. Inställning på Brine har jag, auto, till och 10 dagar. Vilken inställning ska man ha här. Till eller auto? 4. Tittar man på eleffekten så låg den på 4,4 en liten stund men den går ner snabbt. 5. Arbetstiden på kompressorn är bara 7-8 timmar. Låter lite för lite. 6. Om jag höjer shunten till 240 innebär det att det inte kommer komma varmvatten på 240 minuter i elementen utan det vatten som finns i radiatorerna är det det som cirkulerar runt? Om någon kan kolla på mina bilder lite och skriva ett par ord vad man tycker och vad man skulle kunna göra.
Eran tolkning blir lite fel genom att styrningen inte jobbar som ni tror på EcoHeat400:an..
Har lite frågor. 3. Inställning på Brine har jag, auto, till och 10 dagar. Vilken inställning ska man ha här. Till eller auto? 6. Om jag höjer shunten till 240 innebär det att det inte kommer komma varmvatten på 240 minuter i elementen utan det vatten som finns i radiatorerna är det det som cirkulerar runt?
jag förstår vad du menar. med det är vad som står i manualen.
3./ Auto.6./ Nej kommer att dröja 240 min innan el spetsen kommer att gå igång och hjälpa till att höja temperaturen på utgående värmebärare. Det är bara då kompressorn laddar den övre tanken som värmen ut till värmesystemet stängs. (Shunten stängs ut från vp'n i X antal minuter.
Förstår inte det sista.Elspetsen går inte igång på 240 men kompressorn förtsätter värma vattnet. Värmen i huset förändras ej, dvs att det sjunker under 240 minuter? Vid detta läge skickar den bara ut vatten i elementen som värms av VP?
Kompressorn fortsätter att värma vattnet. Värmen i huset kommer att minska med kanske en halv grad. Då tiden har gått ut går elpatronen in.
Går den säkert in eller hinner Vp värma? Vinner man något på det? Om elpatronen går igång sedan kommer den nog jobba med högre kw
Ja det kommer att bli mindre kWh i elspets men temperatur variationen i huset kanske ökar en halv grad. Spelar det någon roll om den går in med ett högre kW värde om kWh blir mindre? Sen så har vp styrningen en specialfunktion som gör att den kör en fejkad VV laddning i tanken som gör att man får 240 min till då man ligger precis på gränsen för elspets.
en liten fundering Malisan.din VP har gått 6:25h drygt 1h/start. betyder att den sedan står ca2:30h mellan varje start.jag tycker det låter länge.!?
fejkad VV laddning i tanken?
Det är så jag tolkar det. Jag hade förväntat mig att den går längre period. Detta är alltså ett genomsnitt också. Den har aldrig gått mer än 7 timmar. Vid -17 häromdan gick den samma. Vad det betyder vågar jag inte svara. Men idag med -7 i snitt har den dragit cirka 80kw totalt. 30 i elvärme. Känns inte som optimalt. Vid minusgrader borde den gå mer Tittar man på brine bilden så är brine ok i marken. Hålet känns ej som kallt. Detta att den går bara fåtal timmar per dag är också ett problem. Vet inte om trådlös rumsgivare spelar någon roll i detta?
LOL, Den kör +50'C vatten till övre tank fast den inte ska göra det.
jag förstår inte VP går 1.15h/start. den bör ju inte stanna förens den når bör värdet. och den har 180 min på sig att nå bör värdet innan spets går till. så den bör inte komma till det läget ens.
med VP eller El?
Det var exakt det dom sa på ctc. Något gör att spetsen gick in tidigare än den ska. Man trodde att shunten var felmonterad. Undrar om shuntfördröjning på 240 hjälper? Att den får mer tid att komma upp till börvärdet. Tror dock själv att något är galet med styrkortet
Givet vis med vp'n.
ok och under tiden stänger den igen shunten!?
Sedan tror jag inte att shunten går igen alltid. Ibland känns det som att den är öppen hela tiden. Lite mer än hälften om man tittar på det röda sträcket. Min röda pil står oftast vid "11 tiden" på klockan.
Något måste vara fel. Men varje gång dom kommer så kör dom programvara och säger kolla och återkom. Dom verkar ej ha koll hur man hittar fel (Min uppfattning)
Kul med alla svar. Inte hunnit med att läsa.... Har glott på pumpen i 3 dagar =/ min drar konstant 5.5kwh hela tiden. De slår aldrig ifrån. Nu är de förvisso kallt men den har aldrig stängt =/
Ingen som vet dock varför min patron går in när de shuntar ut bara 47grader.när man läser pannan ska klara typ 55 själv?
Igår hade vi iofs - 25här och på 24timmsr tog bara pumpen 194kw sen plus hushålls el oxå Har kurvlutning på 47 och typ 22 grader i huset. Klart den ska dra mycket men 194kw bara pumpen känns fan överkurs
Kompressorn gick 24timmar Min brinepump är inställd på 10d. Slår den ifrån själv sen?
Vilken del av Sverige bor du? Har du golvvärme eller vattenburna element? Hur många kvadrater är huset? Är huset isolerat? Har du rumsgivare inkopplat. Vore kul att höra vad du har. Jag som är i Västsverige slösar 130 kw på -15. Jämfört med dina -25. Ditt är också mycket men skillnaden är bara 60 kw. Båda borde ligga på lägre. Hur kommer det sig att du har en kurvlutning på 47. Max framledning 55. Är det något knep att få pumpen att arbeta effektivare? Att man lägger en lägre kurva, för att elspetsen inte ska gå igång fast maskinen ger det som krävs, eller dvs rumsgivaren.
Kullabacken menar du att 194kw är normalt om kompressorn går hela tiden?
det är svårt att jämföra mellan olika hus och platser.olika platser har olika DUT.Jimmylingrens VP går 24h/dygn + spets. det är . Orkar inte VP så måste el-spets gå in.Malian din VP går 7-8h/dygn + massa el-spets. det är inte bra
går kompressorn 24h/dygn så är det antar att brinepumpen går över till auto efter 10d. men vet ej.
Läser att allas VP går 24 timmar. Min som att den är timsinställd på 7 timmar. Fattar inget. Undrar om kompressorn blir varm och slår ifrån. Kan det ha med trådlösa rumsgivaren att göra? Blir inte klok på detta
Är det någon som kan tyda dessa loggfiler?
Melisan vi säljer skit pumparna på blocket och flyttar med familjerna till thailand
Nu hänger jag ej med. Menar du att den är underdimensionerad, eller trasig
är inte säker på värdena. men vad jag förstår det står ON sist i varje rad så går kompressorn
Lägger upp en fil från mildare dagar.
ja då går den inte hela tiden..du får sätta dig vid pumpen och lyssna och titta om den går som den bör...enligt loggen dom första loggarna så ser det ut som om VP inte orkar utan spets. och att VP går 24h/dygn..om loggen stämmer så kanske för liten VP. om det inte är så att det har ovanligt kalt nu!?kan inte logga min VP är för gammal..-999 tror jag är något med rumstemp
Blir rikgtigt tokig. Den ska kunna skapa värme på 55-60 utan spets.
Där låg vi på en temperatur på -6
Märkte nu att när jag var nere vid pumpen, så satte jag vv spets på 55. I parantes stod det 50 gradet på övre tank då märkte jag att spetsen drog igång och körde tempen upp till 55 grader. Innan var den inställd på 55. Vid kallaste då det var -18 hade jag inte mär en 52-53 i framledning. Sänkte nu VV spets till 55 och satte shunten på 240. Får se vad som sker.
4/1 rumstemperatur 22.5-22.9° max framledning 50.1° nedre tank temp 49-51°
Om man tittar på bild 20160122_204038.jpg Där står det Övre tank: 50 (50) och nedre tank 46(50) Vad är vad här? Övre tank är varmvatten som rinner i kranen. Nedre tank är varmvatten till elementen. Diffen mellan dessa ska vara 5 grader? Men kikar man på Övre tank 50 aktuellt och 50 bör. Varför går då spetsen in och värmer upp till 55 om bör värmen är 50? Förstår in samspelet här mellan dessa tanks samt samspelet med VP. Förklaring? Sedan har jag lärt mig att när shunten är över hälften till vänster så drar spetsen in.
Övre tank är varmvatten som rinner i kranen. Nedre tank är varmvatten till elementen.
Nej, så är det inte! Nedre och övre tank är vatten som värmer elementen, varifrån radiatorvattnet tas, bestäms av shunten. Nedre tank värms av pumpen och övre tank värms av elpatron.Varmvatten som rinner i kranen, går i en rörslinga genom både nedre och övre tank.
Malisanatt din laddpump hela tiden går på 100% tycker jag ser konstigt ut. går det att ställa laddpumpen i olika lägen?om inte, testa att köra laddpumpen i 5.5.7 service . vad jag förstår ska den köra 0-100% då.du kan även passa på att test shunten. blev det någon skillnad när du ändrade fördröjning shunt till 240? jag tjatar igen testa att spärra shunt. är ingen fara att testa.. det som kan hända är att ni får lite kallare inne om VP inte orkar hålla värmen. men blir det så är det bara att ändra till 240 igen.
Fast när ni skriver att shunten räknar ner innan den startar elpatronen. Hos mig när det står vp-spets så stängs aldrig shunten, den är alltid öppen.
Jag ska testa att stänga av shunten och se vad som händer. Fast när ni skriver att shunten räknar ner innan den startar elpatronen. Hos mig när det står vp-spets så stängs aldrig shunten, den är alltid öppen.när shunt fördröjning räknat ner till 0 startar VP+spets och shunten öppnar till tank övre. shunten går över på vänstra sidan. När ni skriver att varmvatten inte räcker till då öppnas övre tank och elspetsen går in.VP orkar inte få upp temperaturen till börvärdet innan tiden fördröjning shunt har räknat ner till 0 Men kolla på bild 20160122_203417.jpg och bild 20160122_204038.jpg. Man ser att framledningen är 43 grader. Övre tank 50(50) nedre 46 (50) Förstår ej hur det hänger ihop. Om vatten kommer från båda så finns det så det räcker. skillnaden i grader är 7 mot övre 3 mot nedre. Finns gott om mellanskillnad. I detta läge borde väl inte elspet gå in. VP borde kunna värma vatten i nedre tank 3 grader till eller 2. Vet inte om den jobbar mot 5 eller 6 grader skillnad.VP har du ställt att den jobbar start/stop 7° över framlednings börvärde
Shunten har inget med elpatronen att göra. Elpatronen styrs av de inställda värdena i inställningarna och framledningstemperaturen. Den ser till att inställningarna hålls och om framledningen kräver det, så kör den över de inställda värdena.
det är rätt. men när tiden fördröjning shunt kommer ner till noll så styrElpanna övre spets °C 70 (30...70)Elpannans temperatur när värmepumpen kallar på hjälp att nå hög temperatur, elpatronen arbetar då upp till detta värde efter inställd tid på Fördröjning shunt.
Men återigen när ni säger om framledning kräver det. I mitt läge så hade jag som jag skrev ovan, 43 i framledning, 50(50) i övre, 46(50) nedre. Elspetsen gick in och skapade 55(50) i övre. Hur kan en framledning kräva mer? Varför kräver den mer när den har Tacksam för en förklaring utöver mina värden.
jaa de är väl ganska logiskt...du har satt elpanna övre spets 55. när fördröjning shunt räknat ner till 0 så sätts börvärdet till 55 i övre tanken..är inte så bra på att förklara.du kanske kan test att sätt start/stop till 5° det som blir är att det kommer bli flera starter när det blir mildare ute.
Jag har nyaste programvaran till 408, är det något du är intresserad av? .. funderar på om jag ska slänga in den i min maskin.. kan ju inte bli sämre iallafall
OK för att summera: Min pump ska alltid ha 55 grader. I detta läge hade jag 43 i framledning. 50 i övre tank. Min pump orkar inte med andra ord att producera 55 gradigt vatten utan elspets. Så hur mycket den än jobbar så kommer den inte upp i dom graderna. Mao en värmepump är till för att skapa ljummet vatten. Resten sköts av elpatron. Vilket medför att jag köpt en elpanna med möjlighet till bergvärmeenergi. Det är min uppfattning. I detta läge så gör mina 17 element i huset, utan ack tank det svårt för Vp att hålla en jämn nivå på vatten. För att den ska uppnå 50 grader så måste min hetgas vara 100 grader, vilket den inte är. Enligt installatören så skulle detta kompenserar med djupar hål. Från 140 meter till 170 vilket i detta fall är ren lögn. Hade jag tagit större maskin så hade jag haft ännu större starter. Då är min maskin effektiv när det är över noll. Allt under noll är blä. Enkelt förklarat. Det är inte för intet dom skriver att det bästa är att ha golvvärme, större yta, mindre temperatur som behövs i framledning. Tycker synd om Jimmy där han nog har det kallare under en längre period där dom gett honom en CTC 408 för dom väderförhållanden. Det är bara för oss att riva upp golven, punga ut stålar och installera värmegolv i hela huset.
OK för att summera: Min pump ska alltid ha 55 grader. I detta läge hade jag 43 i framledning. 50 i övre tank. Min pump orkar inte med andra ord att producera 55 gradigt vatten utan elspets. Så hur mycket den än jobbar så kommer den inte upp i dom graderna. Mao en värmepump är till för att skapa ljummet vatten. Resten sköts av elpatron. Vilket medför att jag köpt en elpanna med möjlighet till bergvärmeenergi. Det är min uppfattning. I detta läge så gör mina 17 element i huset, utan ack tank det svårt för Vp att hålla en jämn nivå på vatten. För att den ska uppnå 50 grader så måste min hetgas vara 100 grader, vilket den inte är. Enligt installatören så skulle detta kompenserar med djupar hål. Från 140 meter till 170 vilket i detta fall är ren lögn. Hade jag tagit större maskin så hade jag haft ännu större starter. Då är min maskin effektiv när det är över noll. Allt under noll är blä. Enkelt förklarat. Det är inte för intet dom skriver att det bästa är att ha golvvärme, större yta, mindre temperatur som behövs i framledning.
tycker det är märkligt.. nånting är fel då! för min kåk kan jag då få ut 50-57 gradigt vatten med endast kompressorn..enda skillnaden är hållet jag har, 200meter men det har ingen betydelse såhär tidigt,nu har jag dragit igång elpatron för vi har haft över 25 minus & då räcker inte värme och varmvatten till iomed att jag kör på ekonomi...bervärmepumpen i säg använder sig av ca 2-5kw räcker inte det till så har du elpatronen upp till 9kw.vill du vi ska gå igenom inställningarna via messenger bara för att testa?.
nä. lättast är att skriva via messenger och skicka bilder osv., har det i telefonen så.
facebook
Installerar nu
Kom på en sak. Om tempen är +1 ute ska inte kompressorn arbeta hela tiden då också?
Hur addar jag dig
vad heter du på facebook ?
Hittade du mig?
Hur vet jag om den går?
Någon som vet vad "min laddpump VV" Står för? Vad gör den? Ska man ha högt värde eller lägre? MIn står på 25 nu
Vart står det? I vilken meny?
Står i " kodad inst. Kompressordrift"
Vad har du för pump/årsmodell?Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?
Läste lite om det här :I ackumulatortanken är det viktigt att vattnet är skiktat. Över skiktet ska vattnet vara markant mycket varmare än under det samma. Från ackumulatortankens topp går varmt vatten ut till husets radiatorer där det avkyls och slutligen rinner tillbaka och tillförs tanken under skiktet. När skiktet har nått toppen av tanken är det dags att elda igen. Skiktningen är viktig eftersom den innebär att radiatorerna kan hålla samma temperatur under tankens hela urladdningscykel, istället för att, som fallet skulle ha varit om varmt och kallt vatten hade blandats i tanken, gradvis bli kallare. Dessutom gör skiktningen det möjligt att använda det varma vattnet ovanför skiktet till att värma varmvatten till hushållet.För att bevara skiktning används reglerutrustning, s.k. laddkoppel, som återcirkulerar vattnet i pannan tills den uppnått sin arbetstemperatur. När pannvattnet har uppnått en viss temperatur öppnas gradvis en ventil och varmvatten börjar strömma ut i botten av ackumulatortanken.
Vet inte om min installatör ändrat något. Men kan ni kolla vad ni har för värde på ""min laddpump VV" Min står på 25. Tacksam för svar! Vill gärna veta vad standard värdet är.
Varför skulle han vara inne och ändra där?Värdet sätts troligtvis så lågt som möjligt utifrån viken kompressor du har i vp'n.Jag har ett lägre värde men jag har en mindre vp.
Vad vet jag varför han skulle vara där o ändra. Jag är bara ute för att se standard inställning så inte jag har fel. Jämförde med Wolf och han hade 50 och jag 25 inställt
Blir då inte klok på denna pump j***l.Tror Ctc snubben varit hit 3-4 ggr men aldrig blir de bättre. Den spetsar vid-7. Och dusch vattnet håller typ 10min sen är de kallt :/ har varmvattnet inställt på högsta "komfort" tror jag de hette
NR1 se till att vp’n är avluftad i toppen av tanken.. Byt dusch munstycket till ett snålspolande dito om det inte är gjort redan.. Montera en elberedare efter vp’n som sista alternativ om du inte klarar av att se att det går in lite el-spets ibland.. Sen att den spetsar vid -7’C är nog ett tecken på att huset läker mycket värme eller att du har hög temps element för nedstrypta element alternativt lite för klen vp för ditt hus..Jag begriper inte hur vissa kan ha sådana stora problem problem med sina vp anläggningar? Har inte husägaren och installatörer datorer och miniräknare att räkna med då dom planerar och beställer sina värmeanläggningar? Om jag var du skulle jag nog göra en liten egen energi kalkyl för huset bara för att.