Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 3 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: gbak
« skrivet: 15 januari 2024, 12:35:14 »

Wow!
Min gamla tråd från 2014 lever fortfarande  tummenupp

Jag började att mäta tilluften, och vände på luftmätaren när jag mätte frånluften, så att luftflödet alltid gick åt samma håll genom mätaren.
Anledningen till att jag vände på mätaren var att eliminera en möjlig felkälla. Det kanske inte är ngt problem men det var ju enkelt att bara vända mätaren.
Skrivet av: TudorByggare
« skrivet: 15 januari 2024, 07:42:49 »

Hej! Mätte du luftflödet åt samma håll med ditt hemmabyggda instrument eller blir det motsatt håll för tilluft respektive frånluft? Vet inte om det spelar någon roll.

Här är slutresultatet efter mätningen och injusteringen:


Många här på forumet hävdar att det blir felaktiga värden om man inte har proffsutrustning, men jag måste säga att det här är helt rimliga värden, med de inställningar som jag gjort.
Jag jmf även med flödesvärdena jag hade innan och kom väldigt nära de siffror som luftmätnings företaget fick fram vid installationen av Nibe'n.
Repeterbarheten på flödesmätaren är mycket god, det blir nästan samma värden varje gång även om jag vänder på mätarens flödesriktning, diffen är i häraden +/-5%.
Det finns däremot ett möjligt fel och det är att jag estimerat flödesarean på mätaren lite fel, samt att själva mätarens tvärsnitts area är aningen för liten och därmed ger upphov till ett tryckfall.
Men det borde inte göra något eftersom felet blir lika mycket på alla mina mätningar, och det är ju inte det absoluta flödet jag är ute efter, utan skillnaden mellan tillufts flödet och frånlufts flödet.
Man vill ju ha ca 10% mer frånluft än tillufts flöde, jag hamnade på 12% och det är jag nöjd med.

Den enda nackdelen jag kan hitta på flödesmätaren är att det är en decimal för lite på displayen när man skall mata in tvärsnittsarean som man mäter över och även reslutatet man får ut.
Flödet när man mäter cms (m3/sek) eller cmm (m3/min) blir så väldigt litet, mellan 0-1 så därför har jag mätt med cfm (ft3/min) skalan istället och sist omvandlat slutresultatet till l/s.

Och min budget luftflödesmätare (total byggkostnad 300 SEK):


Skrivet av: Crank
« skrivet: 20 augusti 2022, 22:01:05 »

Sumo89:
Har du aktiverat valet "Alltid på varmvatten ECO" under Meny>Varmvatten>Driftläge?
Enligt IVT skall det ge en lägre förbrukning och även ett lägre varvtal på fläkten.
IVT påstår att fläkten i vissa maskiner skapar det högfrekventa ljudet när den går på maxvarv.
Enligt min installatör skall man alltid köra på "ECO" inställningen.

Efter att jag ställde om driftläget till "ECO" så slutade det vinande ljudet helt på min anläggning, och just nu så är värmepumpen nästan helt tyst.
Vad som händer med varvtalet under riktigt sträng kyla är dock jag osäker på, då kanske fläkten måste varva upp till max??

Min säljare var extremt envis och tjatade att jag skulle ändra från eco till confort så jag gjorde det. Såg på appen att den gjorde varmvatten och använde 1kw för att generera 2kw under första månaderna så jag tänkte är coop bara 2. Sen så sa grannen att pumpen låter mycket på natten ibland så jag ändrade till eco och nu kör den lite längre när den gör varmvatten men förbrukning 1kw som ger 4kw istället för 2kw. Och pumpen går mycket lugnare på lägre varv.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 18 januari 2016, 12:13:26 »

er nok ikke så varmt, men når det aviser i -10 og kaldere, damper det bra :-)

Men akkurat etter jeg skrev at mitt fungerte fint, så gikk jeg ut og tror du ikke mitt rør var gjenfrosset og begynt å bli isklump under pumpa haha..   Men jeg skal fikse når det blir mildere, vannet renner bare ut bak og legger seg under pumpen, masse plass, så jeg vet ikke om jeg gidder å prøve å tine med kokende vann akkurat nå i -20 ...
Men jeg har nesten ikke fall på mitt rør, vanskelig å forklare, men montøren brukte en lufteventil i muren til å ta inn tur og retur rør fra vp,  så når det blir litt mildere ute kommer de og fikser med å borre nytt hull i veggen, mye lavere, så jeg får 30-45 grader fall fra vp. Det står jo en tegning i ctc manualen med min 30 graders fall på røret, og siden montørene ikke fulgte den, så fikser de det for meg.

prøve det før varmekabel... det burde ikke kunne bli en ispropp da.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 17 januari 2016, 23:24:32 »

En värmekabel ger endast ca 10W per meter så att inte ha isolerat kondensvattenröret när det kryper ner mot -20 grader är att utmana ödet.
Bra att du fick loss isproppen så inte pumpen tar skada.


Woodbear
Det bästa är att ha röret in i huset men att det skulle komma varmt dräneringsvatten ser jag som en energiförlust.
Det är ju inte dräneringsvattnet som skall värmas, man skall ju bara tina bort isen på förångaren.
Mitt dräneringsvatten är endast 0,5-0,7 grader när det kommer in till brunnen i källaren.
är det så att hela din kondensvattenskål är skållhet så att den värmer upp kondensvattnet?
Skrivet av: PerKba
« skrivet: 17 januari 2016, 19:34:53 »

Hej AA

Ursäkta för ett fantastiskt sent svar :(

Nej, jag har ej fått ner ljudnivån tyvärr.... Har hårda rör, ej flex.

Ha´re
Per

@gbak

Hur gick det med bytet av kretskortet. Vilken mjukvaruversion har det nya kortet? Har du märkt någon förändring avseende avfrostningarna?
Skrivet av: gbak
« skrivet: 17 januari 2016, 17:18:48 »

Ja det är ett vanligt 30mm plaströr utan isolering.
Åkte iväg till Biltema ikväll och köpte isolering som nu sitter på!
Får beställa hem lite Armaflex för att försegla isoleringen under veckan!
Hela röret var proppat med is som jag lyckades tina upp med kokande vatten. Så just nu funkar dräneringen i allafall.
Kände på värmekabeln och inte är den speciellt varm, skulle gissa runt 5-10 grader.
Är det normalt för en värmekabel, den hade ju inte lyckats smälta isen i röret, men det kan ju möjligen bero på att isolering saknades på dräneringsröret.
Är värmekabeln igång hela tiden eller är den aktiv endast under avfrostningen?
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 17 januari 2016, 13:57:25 »

Merkverdig..jeg har ecoair 408, og ingen varmekabel i røret inn i huset. Ctc har en varmekabel matte i avisnings platen, og et hull i bunn, fra det har jeg sånn 30mm hvite kjøkkenvask avløpsrør med fall inn mot huset. Denne er pakket inn i armaflex.  Ikke vært noe tegn til at det fryser igjen, avisnings vannet er jo varmt..tar på røret inne i huset, på vei mot sluket når vannet kommer, og det er meget varmt.

Du har kanskje en tynn slange med varmekabel i? Den fryser vel lettere igjen uten ...
Skrivet av: gbak
« skrivet: 17 januari 2016, 11:44:52 »

Fler problem >:(
Efter att innegivarkabeln fixats har nu värmekabeln som ligger inne i dräneringsröret (mellan vp och huset) lagt av. Den slutade funka för två veckor sedan också men kom igång efter några dagar. Men nu är det tvärstopp och isbildningen hotar att kapsla in hela vp nederdel, bara under några få dagar har isen växt med 10 cm.


Skrivet av: gbak
« skrivet: 07 januari 2016, 20:17:36 »

Värmekompaniet skickade hit en tekniker bara några timmar efter att jag felanmält, förvånansvärt snabbt   :)
Teknikern konstaterade omg att ledaren till inne givaren RC100 var oskärmad och låg i direkt anslutning till högspänningskablarna.
Jag var rätt skeptisk (minst sagt) till att problemet skulle uppstå efter så lång tid, men kabeln byttes ett par dagar senare och problemet försvann!

Så det kan ju vara nåt att tänka på för er andra som har liknande installationer, det funkade alltså i drygt ett år innan felet gav sig tillkänna!
Det var inte första gången teknikern stött på detta problemet.
Skrivet av: gbak
« skrivet: 28 december 2015, 01:59:01 »

Ikväll havererade nåt när frugan skulle sänka innetempen nån grad.
Innegivaren RC100 slutade funka och ett antal larm poppade upp på displayen!
Ska testa att starta om vp imorgon, brukar ju kunna hjälpa om datorn trilskar, det kanske funkar likadant här!


Skrivet av: Nukie
« skrivet: 11 november 2015, 18:46:49 »

Hej gbak

Tack för din uppdatering.

Har sedan in somras samma SW version som du. Min installatörs intresse upphörde när installationen var klar, så jag fick driva min uppdatering direkt mot Bosch/ITV. Så nu är programvaran uppdaterad och ljudkit i utedelen installerat. Måste tillstå att jag är nöjd med anläggningen. Nu hör jag den aldrig och det har väl varit ner mot 0 grader ute. Återstår att se hur den fungerar nu när det blir riktigt kallt.

Energi förbrukningen i år lär landa på cirka 12500kwh mot tidigare 20000-22000kwh. Totalt med hushållsel.
Skrivet av: gbak
« skrivet: 04 oktober 2015, 22:20:17 »

Sorry för lite klena uppdateringar sista tiden.
Lite sent men jag svarar ändå på några frågor, samt uppdaterar driftsdata efter exakt ett års körning.


Nukie: Jag har nu SW version 04.08, och har efter bytet inte haft ett enda larm/stopp under de senaste 7-8 månaderna.


Driftsdata:
Mellan 2010-2014 hade jag en förbrukning på mellan 14000-18000 kWh för enbart Nibe vp.
IVT Air-X 90 har under ett år dragit 4700 kWh, till det skall 600 kWh adderas för Enervent vvx. Nu har det varit en ganska så varm vinter så värdena är väl inte helt jämförbara, men besparingen 65-70% är ju ändå väldigt bra :)

Skrivet av: -AA-
« skrivet: 23 juni 2015, 19:19:16 »

@PerKba

Har du lyckats få ner ljudet i din utedel? Har du flexslang eller har du hårda rör mellan ute och innedel?

Ha de gott!
/AA
Skrivet av: PerKba
« skrivet: 02 februari 2015, 11:45:45 »

Hej!

Kan bara hoppa in i skaran av de personer som anser att AirX låter för mycket för
att det ska kännas bra. Köpte denna panna då den skulle vara den tystaste
på marknaden, men är tyvärr lite besviken.

Ska vara ärlig att säga att den är den ok tyst så länge det är plusgrader ute. Men
när det, som nu, blir några minus så jobbar komperssorn i ett varvtalsläge som
den inte verkar trivas riktigt i.

Har bett min leverantör att kika på detta men intresset är svalt. Kan ju bero på
att dessa typ av problem är svåra att härleda och lösa (tidsödande).

Hände även en annan "kul" grej under de första 2,5 månaderna. Trycket i panna
sjönk kontinuerligt, leverantören kom efter många samtal hem letade och försökte
lokalisera orsaken till luften i rören utan att lyckas. När han sedan i början januari
kom hem i ett annat ärende så upptäckte han att det droppade kraftigt från rör-
kopplingarna som går mellan utedelen och in igenom fasaden. Det visade sig att
rörfirman som dragit rören hade missat att dra åt kopplingarna. Killen kunde dra
flera varv innan det tog stopp!

Efter denna lilla åtgärd så slutade trycket sjunka i pannan :) Så nu är det "bara"
ljudnivån som vore skönt om den gick att få ner. Fläkten går mjukt och behagligt
men det känns som kompressorn är boven i dramat. Jag är ingen expert på de olika
inställningarna som kan göras i menyn, men jag har en mycket skön och väl
fungerande värme hemma i hela huset, så det är toppen  :).

Ett tips som kan vara värt för er med problem med ljudnivån att kolla är den nedre
frontplåten. En dag när jag kom hem så lät det löjligt mycket från fläkten. Då tryckte
jag försiktigt på den nedre frontplåten och det värsta ljudet försvann! Hade blivit
något glapp mellan plåtarna antagligen som medförde att vibration uppstog med
missljus som följd. Har uppstått ett par gånger senare också.

Så låter er fläkt mycket så kan detta kanske hjälpa!

Vill passa på att slänga in två frågor.
1. Kan man i displyen få fram kWh-förbrukning
2. Kan man köra/styra fläkten manuellt på något sätt?




Skrivet av: Nukie
« skrivet: 26 januari 2015, 10:27:53 »

@gbak

Hur gick det med bytet av kretskortet. Vilken mjukvaruversion har det nya kortet? Har du märkt någon förändring avseende avfrostningarna?
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 15 januari 2015, 20:39:57 »

Spännande att det finns buggar med denna typ av problem och att det inte blir en generell fix för levererade enheter. Det känns som om avfrostningar är ett problem för Bosch/Ivt, avseende deras nya modeller. Jag har en nyare  programversion  (se lista nedan) men ändå problem med att avfrostningar initieras väl sent. Finns en del info om detta även i bosch-tråden. @gbak - återkoppla gärna vad det är för programversion på det nya kortet nästa vecka. Man kan gissa att det inte bara är 04.04 som har problem då jag har 04.06. Får avvakta tills du fått dit nya kort tills jag börjar driva frågan mot Bosch.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.msg600125#msg600125
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.msg600045#msg600045

Meny värmepump:
Typ reglercentral: CUHP
Uteenhet: 1p 7 KW
Inneenhet: IDU1
SW-version uteenhet: 04.06
SW-version inneenhet: 01.06

Meny Styrenhet:
Typ: HPC400
SW-version: NF31.01

Meny moduler:
Typ internetmodul: LAN
SW-vers. internetmodul: 01.05

Elförbrukning (inklusive hushållsel) under december med ny värmepumpen jämfört med tidigare år.

År     kwh    Medeltemp
2010 3250   
2011 2611 4,4
2012 2775 -2,2
2013 2199 4,9
2014 1497  3,2
Skrivet av: gbak
« skrivet: 15 januari 2015, 09:45:25 »

Idag hade jag ett väldigt givande besök av min lokala installatör!
Via mobil pratade vi igenom mina inställningar direkt med teknikern på IVT i Tranås.
Några inställningar justerades bl.a "rumspåverkan" av innegivaren som skall stå på 3 grader. Vilket innebär att cirkpumpen skjuter ut 3 grader varmare vatten till elementen när inne temperaturen sjunker under ett visst värde.
Jag tror att just denna inställningen kommer att göra att jag får en bättre temperatur på framledning.

Angående avfrostnings larmen som jag får titt och tätt, så konstaterade teknikern från Tranås att min utedel har ett kretskort med en mjukvaru version (04.04) som kan krångla vid avfrostning.
Känt problem alltså!
Ett nytt kort med rev mjukvara kommer att installeras nästa vecka :-)
Skrivet av: gbak
« skrivet: 11 januari 2015, 23:16:24 »

Ja jag tycker också att cirk pumpen skall gå betydlig mer än vad den gör.

Har ställt om ett antal (4-5) parametrar för några tim sedan och redan nu tycker jag mig märka att cirk pumpen går mycket mera, och framlednings tempen har också ökat.
Tror kanske att det blir för varmt imorgon då jag kanske petat lite väl mycket i menyerna, men hellre det än för kallt!
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 11 januari 2015, 22:44:03 »

Missade att det var ett nybyggt hus. Temperaturerna du beskriver känns ju rimliga på ett så nytt hus. Att cirkulationspumpen stanna på det sätt du beskriver - när det är kallt ute - känns spontant helt tokigt.
Skrivet av: gbak
« skrivet: 11 januari 2015, 22:27:54 »

Min tuffar på ganska bra nu. Hade dock problem med avfrostningarna när det var 5-10 minusgrader. Noterade att min var inställd som om den var installerad med ackumulatortank, har nu ändrat detta. Sen såg jag på http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/244274-ivt-air-x-lite-erfarenheter.html att IVT rekommenderat att ändra hustyp till "lätt" om man hade problem med att avfrostningen initierades sent. Har dock inte haft så kallt sedan jag ändrade inställningarna. Återstår att se om det blir bättre.
Ackumulatortank var ej installerad
Har ändrat till lätt byggnad nu.


@gbak
Hur kallt är det ute när börvärdet är 30grader? 30 grader är ju inte så mycket om man värmer med radiatorer (som du tycks göra på ovanvåningen). Har du ställt in någon värmekurva innan du installerade innegivaren?
Det är ett nybyggt hus och ganska bra isolerat så jag behöver inte så höga temperaturer på radiatorerna, vid 30 graders framlednings temp är det ca +2 grader ute, kanske är min kurvlutning för flack? Har petat lite på kurvan: Just nu är det -4 grader ute och nu är börvärdet för framledningen 37 grader.
Värmekuvan justerade jag själv in direkt efter installationen av innegivaen/vp.


Min cirkulationspump förefaller stanna efter en tids varmvattenladdning när temperaturen i värmekretsen sjunkit. När varmvattenladdningen är klar så startar den igen. det går att ställa in så att den går kontinuerligt, dock tycks ju din bete sig lite underligt. Hur har du gjort med termostaterna - mina är bortplockade eller står på max.
Termostaterna står på max

Har ställt in mitt eltillskott på +3 grader, från början stod det på +10 grader. Angående eltillskott har jag bara noterat några enstaka kwh vid avfrostning och varmvattenladdning när det varit mellan 5 och 10 minusgrader (inte varit kallare i år).
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 11 januari 2015, 21:47:48 »

Min tuffar på ganska bra nu. Hade dock problem med avfrostningarna när det var 5-10 minusgrader. Noterade att min var inställd som om den var installerad med ackumulatortank, har nu ändrat detta. Sen såg jag på http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/244274-ivt-air-x-lite-erfarenheter.html att IVT rekommenderat att ändra hustyp till "lätt" om man hade problem med att avfrostningen initierades sent. Har dock inte haft så kallt sedan jag ändrade inställningarna. Återstår att se om det blir bättre.

@gbak
Hur kallt är det ute när börvärdet är 30grader? 30 grader är ju inte så mycket om man värmer med radiatorer (som du tycks göra på ovanvåningen). Har du ställt in någon värmekurva innan du installerade innegivaren?

Min cirkulationspump förefaller stanna efter en tids varmvattenladdning när temperaturen i värmekretsen sjunkit. När varmvattenladdningen är klar så startar den igen. det går att ställa in så att den går kontinuerligt, dock tycks ju din bete sig lite underligt. Hur har du gjort med termostaterna - mina är bortplockade eller står på max.

Har ställt in mitt eltillskott på +3 grader, från början stod det på +10 grader. Angående eltillskott har jag bara noterat några enstaka kwh vid avfrostning och varmvattenladdning när det varit mellan 5 och 10 minusgrader (inte varit kallare i år).
Skrivet av: gbak
« skrivet: 11 januari 2015, 17:23:28 »

Jag börjar snart att tröttna på min IVT vp!
Det är larm i parti och minut, de flesta verkar ha att göra med avfrostningen av utedelen att göra, men nu när det blivit kallt har jag väldigt svårt att få upp värmen i huset också!
Det verkar vara omöjligt att komma över 20 grader C.

Har ställt upp inner temperaturen till 22 grader C.
Börvärdet är enl vp till radiatorerna ca 30 grader C, så långt är allt väl.
Men av någon outgrundlig anledning så stoppar cirkulationspumpen efter att den kört ut värme en kort stund.
Cirkulations pumpen kanske snurrar i en halvtimme e.dyl och då ger vp ut ca 30 grader till radiatorerna, men sedan står den stilla i en timme kanske, och då går det ju inte ut någon värme alls till radiatorerna!
Nu när det är kallt ute borde ju cirkulations pumpen gå hela tiden, eller i alla fall tills temperaturen kommit upp till inställt värde på inne termostaten.
Är det någon som förstår hur cirkulationspumpen är tänkt att funka?
Går era cirkulationspumpar hela tiden eller beter de sig likadant som min pump?
Man ser ju väldigt lätt på pumpen om den är aktiv och går, då det är en liten grön ring som lyser när pumpen har ström kopplad till sig!

El tillskottet har också börjat att ticka iväg rejält, bara de två senaste veckorna har det gått 500 kWh, tidigare ingenting alls (nästan) och tillskottet har jag programerat att gå in först vid -10 grader C om jag inte kommer ihåg helt fel. Men det har ju knappt varit 10 grader kallt ännu!

Måste be ngn från IVT komma hit och kika på vp, så här kan jag inte ha det!
Skrivet av: Adrian119
« skrivet: 29 december 2014, 16:05:19 »

Nu är det påfyllt till 2 bar. Tack för hjälpen!!
Skrivet av: gbak
« skrivet: 29 december 2014, 15:24:53 »

Ser lite olika ut beroende på vad rörmockarn använder för delar!
Jag har en liten mässings kran m blått vred!
Skrivet av: sumo89
« skrivet: 29 december 2014, 15:10:22 »

De på de två rören uppe till höger finns det en spak som står rakt upp. Drar du den åt sidan så fyller du på.
Skrivet av: Adrian119
« skrivet: 29 december 2014, 13:53:45 »

Har nu också fått larm om att trycket är för lågt. Såg i installationsmanualen för innedelen (pannan) att man skulle öka trycket på manometern till 2 bar när det var kallt ute. Man ska öka genom att öppna påfyllnadsventilen försiktigt. Jag må vara trög men hittar tyvärr ingen beskrivning på vilken denna påfyllnadsventil är. Någon som kan hjälpa till? Jag antar att detta kan vara anledningen till felkod 5514. Jag har nämligen 1,1 bar.
Skrivet av: sumo89
« skrivet: 29 december 2014, 11:46:41 »

Har ställt tillbaka min på -10 nu också. Installatören satte den på -20, men han hade ingen aning om vad han gjorde...
Får plöja igenom den där manualen också, tankade hem den förut (den för installatörer?), för den jag fick hem står det ju inget nyttigt i alls.

En liten uppdatering - från nu när det har blivit lite kallare ute har jag fått göra två manuella omstarter då den har haft larm och bara kört med tillskott och en gång fått manuellt sopa bort lite frost från baksidan (inte mer frost än vanligt).

Innan kylan slog till så stod jag på typ 80kWh tillskott, idag står den på 224kWh.

Larmhistoriken med 20 larm går bara till den 25:e, så ganska många larm kan man säga...
A01/5512 Z1 Kondensationstemp i vp utanför regleringsomr. (x antal)
H01/5292 Z1 JR0 Rengör uteenhet
A01/5514 Z1 Förångningstryck till JR0 för lågt (x antal)
H01/5513 Z1 Kondensationstemp för hög (x antal)

På övervåningen har vi senaste dygnet haft ca 18 grader i snitt och nere närmare 19. Pumpen ställde jag igår upp till 24 grader optimerad drift från tidigare 23. Som kallast ute har det varit -9.5.

Framledning 58,5
Retur 53,5
Mäter jag med en optisk febertermometer på radiatorerna så ligger de på ca 50 grader både uppe och nere.

Nu när jag har mätt temperaturer också så börjar jag undra vad som är retur och framledning i slingan - brukar man sätta strypventilerna närmast pannan på returen? För jag har alltid trott att det är framledningen, men den är ca 50 grader och den jag trott var returen ligger på ca 54...

Jag är för outbildad på det här, borde inte få ha en VP... ;)
Skrivet av: Adrian119
« skrivet: 29 december 2014, 00:26:36 »

Låter ju mkt rimligt. Då låter jag den vara. Tack!
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 29 december 2014, 00:00:26 »

En fråga, såg tidigare inlägg om att min utetemperatur bör ändras. På vår står det också -10 grader. Vad innebär detta? Ska jag ändra själv eller är det något man bör tänka på innan det görs?

Finns två inlägg om detta:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56266.msg586718#msg586718
och
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56266.msg586718#msg586718

I det första inlägget kan man förledas att tro att detta är den lägsta temperaturen som kompressorn jobbar vid. Min tolkning är att detta är nedre temperaturen för värmekurvan. Anvisningarna är ju nästan omöjliga att förstå om man inte läser dom från början till slut. Standardinställningen är att systemet "startar värme" vid 17grader ute med att skicka ut 25gradigt vatten (radiatorer) och sedan höjer den successivt till 60 grader vid -10 ute. Själv har jag fått ändra till 55grader för att inte få för varmt inne, dock har jag inte ändrat den andra temperaturen (-10). Alltså bör man inte ändra denna temp till -20 om man inte förstår vad man gör. I något avsnitt i slutet av installationsanvisningen benämns denna temperatur DUT och det var först där som jag "trodde" mig förstå. Om någon har en annan tolkning så rätta mig!
 
Skrivet av: Adrian119
« skrivet: 28 december 2014, 23:27:09 »

En fråga, såg tidigare inlägg om att min utetemperatur bör ändras. På vår står det också -10 grader. Vad innebär detta? Ska jag ändra själv eller är det något man bör tänka på innan det görs?
Skrivet av: Adrian119
« skrivet: 28 december 2014, 12:27:10 »

Vi har haft vår bosch aw9 installerad sedan 5 oktober. Ett enda larm sedan första start och det var att kondenstråget behövde rengöras. Det hade fastnad löv vid hålet så vattnet rann över vid avfrostning. 44kwh i tillskott med 13,5 minus som kallast. Jag har inte så mycket att jämföra med ang ljudet men jag tycker inte att maskinen låter högt. Vi har flexslang in genom väggen och sedan kopparrör.

Ang avfrostningen så har även vi hela flänsarna täckta med frost innan avfrostning sker men vi har aldrig haft problem med isbildning på fläkten vad jag sett.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 28 december 2014, 12:20:47 »

Funderar på varför det finns både en avdelning för Bosch och en för IVT när det är "samma" företag.

Det finns en bra anledning till detta
Och det är att innan man beslutade att öppna Bosch avdelningen (på den tiden masinerna hette Autoterm) så postade en del i IVT delen, andra i övriga märken och sist bland allmäna poster.
Detta medförde att det var svårt att hitta posterna och IVT folket ställde sig frågan varför Autoterm/Bosch fanns i deras IVT avdelning.

Finns inte så många företag som kanibaliserar på sig själva men Boch/IVT gör det
likaså Thermia/Danfoss så där kan det bli en uppdelning om mer börjar köpa Danfoss pumpar.

Nibe gör det däremot INTE de har massor med produktnamn men allt är samma maskiner (Nibe,DVI,Völund osv. osv.)

Nu har ni förklaringen till de två avdelningarna
Det står er fritt att skriva i båda men försök att posta de problem ni eventuellt har i den avdelning som är för ERT märke för att man enklare ska kunna söka och hitta problem/lösningar för respektive märke.


EDIT: Nibe kanibaliserar visst på sig själva numera.
Detta då man numera kan köpa AlphaInnoTec i Sverige, AIT som ägs av Nibe
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 28 december 2014, 00:24:46 »

Angående problem med Bosch/IVT Compress 6000/IVT Air-X så finns det nu två trådar om detta. Avfrostningsproblem behandlas nu också i Bosch-avdelningen. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.0

Mina egna avfrostningsproblem finns beskrivna här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.msg600045#msg600045

Funderar på varför det finns både en avdelning för Bosch och en för IVT när det är "samma" företag.
Skrivet av: gbak
« skrivet: 27 december 2014, 14:51:10 »

Idag ringde installatören :-)

Jag fick tipset att kolla trycket i anläggningen.
Det var 1,2 bar vilket enligt installatören är alldeles för lågt, bör vara minst 1,7 bar.
Är det för lågt kan vp larma, så nu har jag fyllt upp till 2,1 bar.
Vi får se om det hjälper, om det inte hjälper skulle installatören titta in och själv kika om det är nåt annat.

Nåt som jag noterat är att hela baksidan på utedelen är igentäckt med vit frost innan utedelen påbörjar avfrostning.
Nog tycker jag att avfrostningen borde starta lite tidigare, flänsarna är ju helt igentäppt och det måste ju vara minimalt med luft som stömmar igenom.
Har ni övriga samma erfarenheter?

Skrivet av: Permartin
« skrivet: 27 december 2014, 12:09:39 »

Hejsan läste igenom tråden lite å främst slutet. Har nämligen en air-X 70 som har liknande larm

5350 fel i kompressorstyrning
5512 kondensationnstemp i värmepump utanför regleringsområde
5366 låg överhettning köldmedium
Sen övergick 5366 till 5367 så att det ej går att kvittera längre å enbart el går. detta när ute temp låg på kring - 10

Senare på förmiddagen vid ca -7 bröt ja strömen å slog på igen å det aktiva larmet försvann å pumpen försökte 3 ggr igen gjorde 2 st larm 5366 å tredje gången blev det 5367 igen å pump stannat å går ej att kvittera... tänkte kolla om ni har eller får samma problem nu om det blir kallt min pump sitter i Hälsingland å så mkt kallare har vi inte haft det.

Tänkte även kolla om någon haft problem med att det bildas is ovanför fläkten vid avfrostning, och sedan tar det i fläkten? På dom mindre modellerna 50-70-90?

God fortsättning!
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 26 december 2014, 19:51:45 »

Hade själv inställningen att de som installerade inte kunde svara på frågor om styrningen etc. och fick detta bekräftat med råge. Skall ärligheten fram lyckades dom inte ens installera den lodrätt trots att det finns en rak vägg att mäta mot. Men vi har ju olika fokus - i mitt fall var det viktigare för dom att komma hem någon timme tidigare på fredagen än att göra ett bra jobb. Förvisso kostade det dom en dags "omjobb".

Snokade lite på forumet och hittade detta:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56266.msg586718#msg586718
Om någon har ändrat enligt detta kan det vara bra att veta att detta motsvarar en tänkt DUT och är slutet på värmekurvan, om jag tolkat det rätt. Rätta mig om jag har fel.

Skrivet av: gbak
« skrivet: 26 december 2014, 13:25:03 »

Jag misstänker att nåt har havererat, för i menyerna påstår vp att beräknad framledningstemp skall vara 50*C nu när det är -4*C ute.
Borde vara ca 35*C eller i närheten.
Det blir för varmt på elementen och jag har ju också ett larm för hög framledningstempratur.
Skrivet av: sumo89
« skrivet: 26 december 2014, 12:51:15 »

Jag har också lite info att komma med.
Senaste dygnet har temperaturen varit mellan -6* och -10*C så nu har äntligen vp fått bekänna färg.
Jag kör fortfarande på ECO inställningen och visst låter kompressorn en del när den varvar upp, men jag upplever den ändå inte speciellt störande.
Fortfarande tror jag inte att eltillskottet har gått in mer än möjligen ngn enstaka tim.

Under senaste dygnet har det gått åt ca 44 kWh, men det är ändå lite (för mig) då Nibe 410P i runda slängar krävde 120 kWh vid dessa temperaturer. Som jag skrev tidigare så ligger min besparing fortfarande på 60-70%.

Precis som Sumo89 skriver så har jag också en mängd felmeddelanden (ca 20 st sedan installationen varvid många senaste dygnen).
Här är de för senaste dygnen:
-A01/5523 Anläggningsfel. Varning Z1 internt fel 3 i kompressorstyrningen. (3-4 larm)
-A01/5347 Anläggningsfel. Varning Z1. För lågspänning i strömförsörjning.
-A01/5271 Blockerande. Larm värmekrets 1. Hög framlednings temp
-A21/1001 Anläggningsfel. Ingen kommunikation mellan reglercentral och rumsenhet.

Inget av larmen har ännu stoppat anläggningen, men lite oroväckande är det ändå att det kommer så pass många larm och på olika enheter hela tiden!

Har tidigare både mailat och ringt (tel svarare) min installatör angående larmen, men han hör aldrig av sig så nu börjar jag surna till!
Det var väldigt bra kommunikation innan och under installationen, dvs innan jag betalat för vp, men nu är jag helt ointressant i.o.m att jag ställer frågor som är besvärliga att svara på!

Haha, ja det är samma här gbak... I början (innan den var betalad) så var det bra support. Nu får jag tjata och tjata men de hör aldrig av sig. Generellt så verkar de rätt okunniga också, antar att det bara är IVT och inte installatörerna som har koll.

@Lmf
Roligt att du säger det, för jag var själv hos min granne idag. Och min pump hörs bra där också... ;) Det finns en Thermia Atec och en äldre IVT Air 90 på gatan också, men där kommer det bara ett svagt dovt susande när man står precis utanför.
Skrivet av: gbak
« skrivet: 26 december 2014, 12:02:08 »

Jag har också lite info att komma med.
Senaste dygnet har temperaturen varit mellan -6* och -10*C så nu har äntligen vp fått bekänna färg.
Jag kör fortfarande på ECO inställningen och visst låter kompressorn en del när den varvar upp, men jag upplever den ändå inte speciellt störande.
Fortfarande tror jag inte att eltillskottet har gått in mer än möjligen ngn enstaka tim.

Under senaste dygnet har det gått åt ca 44 kWh, men det är ändå lite (för mig) då Nibe 410P i runda slängar krävde 120 kWh vid dessa temperaturer. Som jag skrev tidigare så ligger min besparing fortfarande på 60-70%.

Precis som Sumo89 skriver så har jag också en mängd felmeddelanden (ca 20 st sedan installationen varvid många senaste dygnen).
Här är de för senaste dygnen:
-A01/5523 Anläggningsfel. Varning Z1 internt fel 3 i kompressorstyrningen. (3-4 larm)
-A01/5347 Anläggningsfel. Varning Z1. För lågspänning i strömförsörjning.
-A01/5271 Blockerande. Larm värmekrets 1. Hög framlednings temp
-A21/1001 Anläggningsfel. Ingen kommunikation mellan reglercentral och rumsenhet.

Inget av larmen har ännu stoppat anläggningen, men lite oroväckande är det ändå att det kommer så pass många larm och på olika enheter hela tiden!

Har tidigare både mailat och ringt (tel svarare) min installatör angående larmen, men han hör aldrig av sig så nu börjar jag surna till!
Det var väldigt bra kommunikation innan och under installationen, dvs innan jag betalat för vp, men nu är jag helt ointressant i.o.m att jag ställer frågor som är besvärliga att svara på!
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 26 december 2014, 09:47:48 »

Efter omstart så tuffar utedelen på igen. Vad gäller värmekurva etc så har jag för dålig koll på det. Kör "optimerad drift" 23.0 grader (då får jag runt 20 grader nu) i alla rummen i mitt kalla 60-tals blåbetong-hus. Det låter rätt mycket om radiatorerna på ovanvåningen (har 1-rörssystem med en slinga uppe och en nere), men nere är det tyst. Drar jag ned på radiatorerna
eller hela slingan uppe så blir det tyst. Fick då tipset om att jag ska strypa båda slingorna lite.

Har också 1-rörssystem med två slingor. Jag har strypventiler vid pannan men de står helt öppna för båda slingorna. Jag har monterat bort de flesta termostaterna (de övriga står på max). Eftersom systemet har liten vattenvolym vill jag inte strypa radiatorerna utan styr alt med värmekurvan - för att ge värmepumpen så bra förhållanden som möjligt. Har inget oljud i systemet - men det hänger ju på hur cirkulationspumpen är inställd.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 26 december 2014, 09:35:27 »

Skall också ge min syn på ljudet.

Stod ute i går och bytte ett däck på bilen som fått punktering.
Undrade vad det var för propellerplan som var ute och flög så sent på kvällen.
När grannenns värmepump ökade frekvensen förstod jag var det var som lät.

Deras nyinstallerade Bosch Compress 6000AW (vet inte storleken men misstänker att det är en AW7 enfasmsakin)
Ett riktigt lågvattenmärke av Bosch/IVT i mina ögon
Skrivet av: sumo89
« skrivet: 26 december 2014, 09:20:31 »

Japp, fler får fylla på med erfarenheter! :)
Ja, köpte ju denna för att den skulle vara "extremt tyst", men som du säger, fläkten är väldigt tyst men kompressorn är hemsk. Vi hör den i alla rum i hela huset när den kör på lite högre varv. ECO-läget var ju bra för varmvatten då det var varmare ute, men nu hjälper ju inte det när den behöver köra hårt hela tiden.

Efter omstart så tuffar utedelen på igen. Vad gäller värmekurva etc så har jag för dålig koll på det. Kör "optimerad drift" 23.0 grader (då får jag runt 20 grader nu) i alla rummen i mitt kalla 60-tals blåbetong-hus. Det låter rätt mycket om radiatorerna på ovanvåningen (har 1-rörssystem med en slinga uppe och en nere), men nere är det tyst. Drar jag ned på radiatorerna
eller hela slingan uppe så blir det tyst. Fick då tipset om att jag ska strypa båda slingorna lite.
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 26 december 2014, 09:04:52 »

@sumo89

Kul med lite återkoppling här. Försöker jämföra dina upplevelser med mina.

Angående ljudet så kan jag bara hålla med. Min uppfattning är att min låter betydligt mer än de gamla on/off -modellerna. Fläkten är förhållandevis tyst - förefaller vara en "papst"-fläkt. Angående kompressorn så tycker jag att den väsnas "förfärligt" - låter betydligt mer än jag förväntat mig. Min luft/luft-värmepump är knäpptyst om man jämför. Man funderar ju på om dom överhuvudtaget funderat på att via styrningen undvika kompressorns kritiska varvtal. Är glad att vi inte använder rummet närmast utedelen som sovrum och då står apparaten inte ens direkt utanför väggen.

Driftmässigt är min erfarenhet helt olik din. I natt registrerade jag -11 som lägsta temperatur och värmepumpen tuffade på bra. Fick någon kwh tillskott i samband med att fyra personer duschade och den behövde avfrosta samtidigt. Noterade lite senare på kvällen att den behövde lite tillskott vid varmvattenladdning, min står på 24kwh i tillskott efter cirka 1,5 månader i drift och huvuddelen av detta tillkom under uppstart. Kontentan är att något är fel på din anläggning eller dina inställningar - värmekurva/radiatorer etc.
Skrivet av: sumo89
« skrivet: 26 december 2014, 08:34:17 »

Igår var första riktigt kyliga dagen i Stockholm, med runt -10 som mest. Kompressorn låter faktiskt irriterande högt. Nu hävdar min lokala IVT att kompressorn inte ska vibrera så mycket som min och de har ett case mot IVT. Men jag vet inte, har fortfarande kopparrör hela vägen mellan utedel och innedel. Och jag har faktiskt fått sätta hushållspapper mellan hålen i väggen och rören för att de ska vibrera mindre (mot betongen). Men de menar att lösningen är att få kompressorn att vibrera mindre och inte kompensera för det genom att byta rören.

Men jag har också haft lite larm, "högtrycksvarning", "överhettning av köldmedium", "kondensationstemperatur för hög" och några fler. Oftast har de varnat kortare stunder, men igår kväll vid kl 22 så fick jag "högtrycksvarning" och pumpen har stått stilla hela natten (temperaturen låg runt -8 i natt) och kör bara tillskott. Gick från 87kWh tillskott till närmare 170kWh. Ska "starta om" den nu så får vi se om den kommer igång igen.

Hur är era erfarenheter nu när den får lov att jobba lite? Låter den mycket/litet, felkoder andra problem etc?

God fortsättning! :)
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 22 december 2014, 09:43:56 »

Måste tillstå att jag inte är expert på området. Har själv funderat på detta och för min del skulle besparingen bli minimal. Om jag tolkat det rätt är den huvudsakliga vinsten att man slipper ladda varmvatten under den kallaste tiden på dygnet (Natten). Själv bor jag på västkusten någon mil från havet varför jag har extremt få dagar som det är obehagligt kallt på natten. Sen hänger det ju på familjesituationen. Själv duschar jag 06:00 och grabbarna tränar sent på kvällarna med följden att vi kanske skulle kunna undvika varmvattenladdning mellan 23-06. Räcker varmvattnet finns det vad jag kan förstå inga nackdelar eller stora fördelar med något av körsätten.

Bor man i de delar av landet där det är extremt kallt kanske man skall tänka annorlunda. Väger vi in belastningen på elsystemet i Sverige blir svaret ett helt annat.

Kontentan är att jag kör utan tidsprogram. Vi får hoppas att någon annan kan ifrågasätta det jag skriver.


EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: Adrian119
« skrivet: 21 december 2014, 20:36:28 »

Tack! Vi har compress 6000 9kw. Huset är byggt 83, tvårörssystem. Ser du någon nackdel för mig att fortsätta med tidsprogram? Är det mer ekonomiskt att ha varmvatten på hela tiden för att slippa dra igång varmvattenproduktionen varje morgon efter att det varit av under natten?

EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 21 december 2014, 13:44:23 »

Min stannar mellan 0-2 ggr per dygn vid en temperatur på några plusgrader.
Varmvattnet kör jag på "alltid på" körde "eco" då han den inte värma tillräckligt fort. Har du fler frågor får du redogöra för hur ditt system ser ut, annars är det svårt att tolka saker och ting.
Skrivet av: Adrian119
« skrivet: 21 december 2014, 08:05:45 »

Har en fråga till er som har air-x eller bosch compress 6000 vilket jag har...

Hur kör ni varmvattnet, på eco-mode, alltid på eller enligt tidsprogram? Min är inställd på tidsprogram. Fördelar, nackdelar? En annan fråga blir hur många starter er anläggning gör per dag i runda slängar?

Tacksam för svar!
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 02 december 2014, 22:06:00 »

Måste tillstå att jag inte noterat temperaturerna lika noga som du. Fritt ur minnet verkar mitt system bete sig precis som ditt. Kommer prova att gå tillbaka till eco-läge men höja den lägsta temperaturen så att den startar vattenproduktion lite tidigare. Om jag minns rätt stod det på 45-63 (grundinställningar) från början.

Har lite fler funderingar kring regleringen av värmeproduktionen (som inte förefaller vara optimal för mitt ettrörs-system), skall bara verifiera mina misstankar innan jag frågar hur era beter sig.

Som kuriosa kan nämnas att jag just fått en luftmängdsmätare levererad (6 veckor tog det) och med gott samvete kopierat ditt Excel-blad. Skall bara fixa en hink i lämplig storlek - sen skall det mätas.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!