Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar avfrostningen för IVT i riktig sträng kyla, -20 och kallare?  (läst 6245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump

 Jag har en IVT 5-kw monterad maj -05

 Den sköter avfrostningen helt perfekt, avfrostar endast när det finns behov (vid nerisning)  har dock inte haft kallare än ca -16 grader.

 Jag har läst om andra märken här pÃ¥ forumet, som har problem med att pumpen avfrostar även när det inte finns behov för det,  oftas vid kraftig kyla.

 Skulle vara kul att höra hur IVT sköter avfrostningarna vid riktig sträng kyla, -20 grader  och kallare ?

    mvh        Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Vi har haft -22 som lägst men bara under natten när man inte har särskilt bra koll. Den verkar ha fungerat som vanligt för det var lika varmt som det brukar på morgonen. Enligt uppgift finns det ingen begränsning i yttertemp, den ska inte stänga inte av sig och sånt trams. Kanske gör den som Toshiba och går in i en safe-mode med äggklocksstyrda avfrostningar under -20. Kanske fortsätter den bara som vanligt, det är ju det som är frågan. Det jag vet är att vid -18 så har den avfrostat ytterst sällan pga att luften varit mycket torr, automatiken tycks känna av behovet väldigt exakt ned till åtminstone den temperaturen. Ska bli intressant att se hur den beter sig när det blir litet kallare men det händer tyvärr inte alltför ofta här i småland.

Fortfarande har jag svårt att begripa hur den här pumpen i stort sett ensam klarar 20-22 grader på 150 kvadrat 1 1/2-plans 70-talsvilla vid dessa temperaturer, plus 100 kvadrat källare med en hyfsad grundtemp av 15 grader. Jag tror att den smarta och effektiva avfrostningsautomatiken är en stor del av förklaringen. Hörde någon som sa att IVT har både hetgasslinga och värmekabel, vet inte om det stämmer men oavsett så fungerar det verkligen klockrent. I min lilla värld verkar det som att IVT gjort med Sharp ungefär som Alpina gör med Bmw :)
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
Hej!!     kul att di n pump funkar sÃ¥ bra, det är riktigt att IVT har hetgasrör,alltsÃ¥ inte värmekabel i trÃ¥get.

 därimot har dom värmekabel för kompressor, den drar 60w och är kopplad med termostat.

    mvh      Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad revodneb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: MalmöomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag vill lura E.ON. pÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt!
Hej Leopold,

Jag undrar var din innedel är placerad?

Mvh
Har nu en XE9 ac-robot i kartong i hallen men funderar på att byta till en 12:a eftersom jag får den till samma pris. Jag behöll 9:an...
2006-12-13 roboten monterad! Varmt o gott i hela huset!
Hus byggt 1973, skåne, 1.5 plan, 220 m² varav 80 m² isolerad källare (värme på året runt), ca 80 m² på bv och 60 m² på ov. Tidigare förbrukning ca: 28600 KWh (värmer bv och ov med pumpen)
Ny förbrukning: 22400 KWh
Även monterat en Contura 480 braskamin.
2008-12-06 Ny förbrukning: 21000 KWh

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Sorry, missade att svara när det begav sig. Bättre sent än aldrig.

Jo jag satte den i nivå med bjälklaget i trapphuset mellan bottenvåning och övervåning, innerdelen blåser genom ett mycket öppet trapphus (öppna steg). Detta tycks ha varit närmast perfekt, den drar kallare luft från ovanvåningen och ger jämn och fin temp i hela huset. Finns även en källare och dit når inte särskilt mycket av varmluften. Sätter jag bottenvåningstemp på 22 så har jag 20 på övervåning och 16 i källaren.

/L
« Senast ändrad: 27 januari 2007, 16:53:03 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!