Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra FrÃ¥nluftsvärmepump ECFL  (läst 61294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #90 skrivet: 23 juni 2011, 20:58:03 »
Jag har uppmätt 50 liter per sekund direkt på inluft med 5 meter 125mm spiro på utluften. Ca 39 l/sekund vid utloppet med allt uppkopplat, inkl filter.

Om du får 50l/s inlopp och 39l/s utlopp, var tar de resterande 11l/s vägen då..? 11 sekundliter kan ju inte bara försvinna..?

Omräknat m3 tim blir det då alltså:
50l/s x 3600 sekunder =180m3/tim och 39l/s x3600 sek = 140,4m3/tim
Jag hade för mig att denna modell behövde runt 300m3/tim för att ge bra energi, fläkten verkar då väl strypt.
Du hade visst 5 olika steg ? vilka avlufttemp har du per steg om vi förutsätter att du har samma inmat temp på inluften ?

Nej jag kopplade från inloppen från huset för att se hur mycket den KAN dra igenom. 39 liter per sekund var med allt hopkopplat mätt på utloppet. Så de var 2 olika värden under olika förhållanden. Det framgick tydligen inte.
Min har 3 hastighets steg, de nya har förmodligen samma fläkt.

Belastningen beror mer på hur hög temp man ställer in den på.

TokJan, "han"/jag lånade en flödes mätare av en ventilationsfirma. Antalet avfrostningar per dygn har dryftats tidigare i tråden.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #91 skrivet: 23 juni 2011, 21:06:47 »
Jag har uppmätt 50 liter per sekund direkt på inluft med 5 meter 125mm spiro på utluften. Ca 39 l/sekund vid utloppet med allt uppkopplat, inkl filter.

Om du får 50l/s inlopp och 39l/s utlopp, var tar de resterande 11l/s vägen då..? 11 sekundliter kan ju inte bara försvinna..?

Omräknat m3 tim blir det då alltså:
50l/s x 3600 sekunder =180m3/tim och 39l/s x3600 sek = 140,4m3/tim
Jag hade för mig att denna modell behövde runt 300m3/tim för att ge bra energi, fläkten verkar då väl strypt.
Du hade visst 5 olika steg ? vilka avlufttemp har du per steg om vi förutsätter att du har samma inmat temp på inluften ?

Nej jag kopplade från inloppen från huset för att se hur mycket den KAN dra igenom. 39 liter per sekund var med allt hopkopplat mätt på utloppet. Så de var 2 olika värden under olika förhållanden. Det framgick tydligen inte.
Min har 3 hastighets steg, de nya har förmodligen samma fläkt.

Belastningen beror mer på hur hög temp man ställer in den på.

TokJan, "han"/jag lånade en flödes mätare av en ventilationsfirma. Antalet avfrostningar per dygn har dryftats tidigare i tråden.

Ok, jag förstår att det var något som inte var lika mellan mätningarna.

Frågeställaren frågade vad som händer om man stryper flödet över förångaren och mitt svar är att den frostar av mer än om den skulle ha ett högre flöde.

Sänker du fläkten så får du mindre effekt på förångaren, pumpen får mindre effekt och du åker på fler avfrostningar för att förångaren blir kallare.
« Senast ändrad: 23 juni 2011, 21:15:52 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #92 skrivet: 23 juni 2011, 21:36:16 »
Du hade visst 5 olika steg ? vilka avlufttemp har du per steg om vi förutsätter att du har samma inmat temp på inluften ?

Jag skulle behöva mäta detta lite noggrannare, under vinter körning och den kör hela tiden (vinter) är utluften ca -3 grader, matad med ca 20, märker lite skillnad på hur mycket jag stryper. har mätt med sladd från billiga digitala ute/inne termometrar. Provat en del olika och de ger samma resultat så det borde stämma hyffsat.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #93 skrivet: 24 juni 2011, 01:02:26 »
Nej jag kopplade från inloppen från huset för att se hur mycket den KAN dra igenom. 39 liter per sekund var med allt hopkopplat mätt på utloppet. Så de var 2 olika värden under olika förhållanden. Det framgick tydligen inte.
Min har 3 hastighets steg, de nya har förmodligen samma fläkt.

Belastningen beror mer på hur hög temp man ställer in den på.

TokJan, "han"/jag lånade en flödes mätare av en ventilationsfirma. Antalet avfrostningar per dygn har dryftats tidigare i tråden.

Aha, om allt stämmer blir det då (stosarea angiven till 150mm):
Mätt vid utblåsstos med insugsstoset obelastad/okopplad = 50l/s =180m3/tim
Mätt vid utblÃ¥sstos med insugsstoset kopplad till vent-systemet/belastad  = 39l/s x3600 sek = 140,4m3/tim

MEN, den skulle ju landa runt 300m3/tim, så mätte du då på max fläkteffekt, eller var det på något av de andra 2 lägena ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #94 skrivet: 24 juni 2011, 11:49:52 »
Nej jag kopplade från inloppen från huset för att se hur mycket den KAN dra igenom. 39 liter per sekund var med allt hopkopplat mätt på utloppet. Så de var 2 olika värden under olika förhållanden. Det framgick tydligen inte.
Min har 3 hastighets steg, de nya har förmodligen samma fläkt.

Belastningen beror mer på hur hög temp man ställer in den på.

TokJan, "han"/jag lånade en flödes mätare av en ventilationsfirma. Antalet avfrostningar per dygn har dryftats tidigare i tråden.

Aha, om allt stämmer blir det då (stosarea angiven till 150mm):
Mätt vid utblåsstos med insugsstoset obelastad/okopplad = 50l/s =180m3/tim
Mätt vid utblÃ¥sstos med insugsstoset kopplad till vent-systemet/belastad  = 39l/s x3600 sek = 140,4m3/tim

MEN, den skulle ju landa runt 300m3/tim, så mätte du då på max fläkteffekt, eller var det på något av de andra 2 lägena ?

50 l/s är på max fläkt mätt direkt på insugsstos och med utsugsstos kopplad på 5 meter 125 spiro. Det ska genom ett gjutjärnsgaller vid grunden också, stoppar kanske lite. Provade aldrig med allt från kopplat.

39 l/s är utsida av huset med hela rörsystemet inkl filter kopplat.

Vi har typ 300 m3 luft i huset, förbättringen mot tidigare sommar perioder då självdraget inte fungerat är markant. Badrums fläkten använder vi nästa inte längre, för övrigt vet jag inte hur mycket man bör ventilera.

Jag har en Östbergs filterlåda för påsfilter från luftbutiken.se och filter från ventilationsfilter.net (samma företag tror jag). Filtret är deras F7 filter. Vet inte om det kanske är lite för bra filter. Anledningen är att jag drar luft genom min gamla skorsten, utan filter drar den igenom en del gammalt sot och aska. Det förstörde en fläkt motor. Ventilationsfilter.net rekommenderade det filtret, effekten blev dock att luftflödet sjönk så pass att inte mycket sot dras med längre... Vågar inte laborera för mycket och riskera förstöra en fläkt till. Om någon är mera bevandrad är jag idel öra.


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #95 skrivet: 25 juni 2011, 11:28:57 »
F7 är finfilter som tar allt = bromsar mest. G-filter (grovfilter) som bromsar mindre borde duga för att hålla sot och skit borta.
Det du fÃ¥r frÃ¥n en gammal skorstensstock är dammrÃ¥ttor-sotpartiklar och  torkat murkbruk som kommer som finfördelat grus.
Gör man en böj direkt efter skorstenen brukar både grus och sot lägga sig i böjen.
Däremot så bromsar din 125-spiro - om det finns möjlighet borde du kolla på att gå upp till 160 på de 5m du har på utgående luft, för bromsar man utgående-suger fläkten även sämre på inkommande luft oavsett dimension på insuget.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #96 skrivet: 27 juni 2011, 12:18:48 »
F7 är finfilter som tar allt = bromsar mest. G-filter (grovfilter) som bromsar mindre borde duga för att hålla sot och skit borta.
Det du fÃ¥r frÃ¥n en gammal skorstensstock är dammrÃ¥ttor-sotpartiklar och  torkat murkbruk som kommer som finfördelat grus.
Gör man en böj direkt efter skorstenen brukar både grus och sot lägga sig i böjen.
Däremot så bromsar din 125-spiro - om det finns möjlighet borde du kolla på att gå upp till 160 på de 5m du har på utgående luft, för bromsar man utgående-suger fläkten även sämre på inkommande luft oavsett dimension på insuget.

Va bra, ska se om jag kan få tag i G filter till min låda. Det kommer en massa gruspartiklar ja, speciellt om fläkten går utan motstånd, men det måste ju vara de finaste sotdammet (vulkan askan:-) ) som ställer till det. Åker inte det med ändå?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #97 skrivet: 27 juni 2011, 12:54:31 »
Körde du med en "sotarborste" innan du kopplade in dig på skorstensstocken ?
Jag hade kört borsten för att få bort de mesta av sot och lös cement innan jag dockat på fläkten.
När du tog bort dina 5 m spiro på utblåssidan - ökade du fläktens sugstyrka och då blev hela skorstensstocken som en dammsugarslang med dito rassel av löst "grus", och detta kommer att fortsätta då cementen vittrar lite hela tiden.

Du skulle kunna testa följande för att se om du får ner skiten som far in mot fläkten.
Vid hålet i skorstensstocken sätter du ett T-spiro, ena sidan på T:et kopplar du mot skorsten, botten på T:et kopplar du mot frånluftssystemet före filtret och den andra sidan på T:et sätter du igen med ett tätt lock, starta sen upp fläkten på max, utan att ha anslutit frånluftsspirot -låt den gå några minuter och kolla då om du fått mindre cementgrus i filter- för det bör då ha lagt sig innanför det lock som du skruvat på - du har då fått en "grusfälla" med rensningsmöjlighet.

Du skulle också kunna köpa en sådan där rostfri sil på IKEA som man har när man kokar spagetti, dom kostar runt 10-15 kr, sen lossa detta metallnät och trycka in detta i T-stycket närmast botten som matar mot frånluftspumpen.

Jag skulle alltså trycka in ett 160 T-rör mot skorstensstocken och trycka in ikea-silen i botten på t-röret. Sen får du kolla typ 1 gång i veckan hur mycket skit som samlats i T-röret respektive i ditt filter.

Hoppas du hängde med på hur jag tänkte om smutsfiltret - luften suger med sig gruset men när luften viker 90 grader i T:et kommer gruset att fortsätta rakt fram och fastna vid locket och det som sen cirklar runt i T:et fastnar då i ikea-silen, vilken har litet luftmotstånd.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #98 skrivet: 27 juni 2011, 15:18:43 »
Körde du med en "sotarborste" innan du kopplade in dig på skorstensstocken ?
Jag hade kört borsten för att få bort de mesta av sot och lös cement innan jag dockat på fläkten.
När du tog bort dina 5 m spiro på utblåssidan - ökade du fläktens sugstyrka och då blev hela skorstensstocken som en dammsugarslang med dito rassel av löst "grus", och detta kommer att fortsätta då cementen vittrar lite hela tiden.

Du skulle kunna testa följande för att se om du får ner skiten som far in mot fläkten.
Vid hålet i skorstensstocken sätter du ett T-spiro, ena sidan på T:et kopplar du mot skorsten, botten på T:et kopplar du mot frånluftssystemet före filtret och den andra sidan på T:et sätter du igen med ett tätt lock, starta sen upp fläkten på max, utan att ha anslutit frånluftsspirot -låt den gå några minuter och kolla då om du fått mindre cementgrus i filter- för det bör då ha lagt sig innanför det lock som du skruvat på - du har då fått en "grusfälla" med rensningsmöjlighet.

Du skulle också kunna köpa en sådan där rostfri sil på IKEA som man har när man kokar spagetti, dom kostar runt 10-15 kr, sen lossa detta metallnät och trycka in detta i T-stycket närmast botten som matar mot frånluftspumpen.

Jag skulle alltså trycka in ett 160 T-rör mot skorstensstocken och trycka in ikea-silen i botten på t-röret. Sen får du kolla typ 1 gång i veckan hur mycket skit som samlats i T-röret respektive i ditt filter.

Hoppas du hängde med på hur jag tänkte om smutsfiltret - luften suger med sig gruset men när luften viker 90 grader i T:et kommer gruset att fortsätta rakt fram och fastna vid locket och det som sen cirklar runt i T:et fastnar då i ikea-silen, vilken har litet luftmotstånd.

Jag har inte sotat pipan. Det är ett stålrör som installerades på 70 talet och rostade sönder på typ 20 år, sedan stod den oanvänd i typ de sista 15, jag vet inte hur stora rosthålen än men det kan vara värt städa ur den lite grann i alla fall.
Nåväl, bra ide med en mögfälla. Tack för den. Jag hajar principen och den ska provas.


Utloggad C3PO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #99 skrivet: 26 november 2012, 10:38:42 »
Har en fundering på att installera denna eller likande FLVP till huset. Hade tänkt CZ CE50 från början, men det är dyr ...
Tanken är att köra den mot en tank (hur stor tro ...  Sc:,h) med relativt lÃ¥g temperatur - ca 35-40 grader - och ta ut varmvattnet via värmeväxlare (TVA) och vatten till golvvärme med en shuntgrupp. Kanske solvärme pÃ¥ sikt ...

Någon som törs uppskatta uteffekt och COP vid 20 grader in och 40 grader ut från pumpen?

En annan fundering är om man till nöds kan köra denna pump direkt mot golvvärmeslingan i ett första läge? Är inte klar med ytskikten där den ska stÃ¥ - men det bryr sig inte vintern om  :) Den kommer ändÃ¥ ... Skulle vilja koppla in enbart pumpen och slippa tanken till att börja med. Vad jag fattat det som  i denna trÃ¥d borde man kunna köra den pÃ¥ 25 grader ut rakt mot golvslingan? Fast jag fattar inte var jag i sÃ¥ fall sätter tempgivaren bäst? Tacksam för rÃ¥d  Sc:,h

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #100 skrivet: 10 juni 2013, 21:59:05 »
Nu är alla elpatroner avslagna i samtliga servicehus på gullviks havsbad.
Samtligt varmvatten till campingen göres nu med frånluft maskiner.
2 st maskiner parallell kopplade mot en 500 l tank samt 1 st förvärmar tank på 190 l med 1frånluft som suger uteluft.de 2 parallell kopplade suger luft från de befintliga vent systemet som tidigare gick rakt ut på taket.
Allt verkar fungera ok. Volym tidigare 500 l 24 kW elpatroner .
Nu utökat volymen 190 l   Inkopplad förbrukning ca3,5 kW.
Gissar att dom ger runt 18 kW . Fegat lite med backup patron på 9 kW som kan slås på tex midsommar !! Det är en stor camping med 2 liknande lösningar i 2 Serv hus. En kul idé för frånluft maskiner !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #101 skrivet: 10 oktober 2013, 21:58:35 »
Är riktigt sugen pÃ¥ en sÃ¥n här pump. Planen är att ibland förvärma vatten genom vedpannan (gratis ved) och sen lÃ¥ta varmvattnet gÃ¥ in i en acktank som är kopplad pÃ¥ FLVP. Vedpannan är kopplad till tvÃ¥ FK som kan pÃ¥ max blÃ¥sa ut 8 kw i källaren som sedan letar sig den värmen in i FLVP via inneluften. Att bygga mekanisk frÃ¥nluft i mitt hus kommer vare sig bli dyrt eller svÃ¥rt pga extremt öppen planlösning. 5kw pÃ¥ raddarna kommer jag komma lÃ¥ngt pÃ¥  :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #102 skrivet: 20 november 2013, 09:39:05 »
Tvärtom är bättre, förvärma via acktanken och sedan till vedpannan!
Du ska värma så kallt vatten som möjligt med en vp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #103 skrivet: 20 november 2013, 19:48:26 »
I princip har du rätt. Men i mitt fall sÃ¥ kan tempen i pannan vara mellan 20 -95 °C. Slingan i acktanken är mellan 45-85 °C. Jag kommer inte tillÃ¥ta att värmepumpsvärme försvinner ut genom min skorsten  :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #104 skrivet: 21 november 2013, 11:00:23 »
Då får väl ha en laddomat som ser till att ingen värme från acktanken når en släckt vedpanna?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!