Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur koppla in arbetstank med extern cirkulationspump (Daikin eller Nibe + UKV)?  (läst 22869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Hmm, jag tror inte nÃ¥gon kan märka om flödet stÃ¥r still en liten stund, och det kostar inte nÃ¥got, sÃ¥ jag tror inte det är en särskild fördel. Vad gäller själva kopplingen, sÃ¥ tror jag att det kan inte vara bra att sÃ¥ fort som VPn gör varmvatten sÃ¥ trycks det kalla returvattnet in i toppen, själva vitsen med en sÃ¥dan tank är att man vill ha en tempskillnadsnivÃ¥ som flyttar sig sakta upp eller ner i tanken. Som det nu är kopplat sÃ¥ fÃ¥r tempgivaren Bt25 fnatt  :) Men jag är nog ute pÃ¥ hal is här, snart fÃ¥r jag veta att jag har fel...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eller sÃ¥ köper man en VP där cirkulationen i värmesystemet fortsätter även när den gör varmvatten.  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hmm, jag tror inte nÃ¥gon kan märka om flödet stÃ¥r still en liten stund, och det kostar inte nÃ¥got, sÃ¥ jag tror inte det är en särskild fördel. Vad gäller själva kopplingen, sÃ¥ tror jag att det kan inte vara bra att sÃ¥ fort som VPn gör varmvatten sÃ¥ trycks det kalla returvattnet in i toppen, själva vitsen med en sÃ¥dan tank är att man vill ha en tempskillnadsnivÃ¥ som flyttar sig sakta upp eller ner i tanken. Som det nu är kopplat sÃ¥ fÃ¥r tempgivaren Bt25 fnatt  :) Men jag är nog ute pÃ¥ hal is här, snart fÃ¥r jag veta att jag har fel...
Absolut en poäng. Någon som vet var BT25:an brukar sättas?

Eller sÃ¥ köper man en VP där cirkulationen i värmesystemet fortsätter även när den gör varmvatten.  ::)
Touche!  :P

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Man brukar sätta Bt25 i eller efter tanken och tror inte den fÃ¥r fnatt om returen gÃ¥r in i toppen den kommer räkna gradminuter som vanligt. Ser absolut ingen fördel med att koppla enligt ts förslag jag skulle valt en vanlig 3 rörs inkoppling med extern cp driv strömmen till cp är lÃ¥g om man köper rätt cp drar den lite mindre än den som sitter i 1245an. Finns det nÃ¥n vp som har cirkulation av radiator vattnet vid vv laddning som ligger i närheten av den besparing man fÃ¥r men en 1245 eller en Daikin  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Man brukar sätta Bt25 i eller efter tanken och tror inte den fÃ¥r fnatt om returen gÃ¥r in i toppen den kommer räkna gradminuter som vanligt. Ser absolut ingen fördel med att koppla enligt ts förslag jag skulle valt en vanlig 3 rörs inkoppling med extern cp driv strömmen till cp är lÃ¥g om man köper rätt cp drar den lite mindre än den som sitter i 1245an. Finns det nÃ¥n vp som har cirkulation av radiator vattnet vid vv laddning som ligger i närheten av den besparing man fÃ¥r men en 1245 eller en Daikin  Sc:,h
När det refereras till 'i eller efter tanken' så är det UKV:n som menas? Isf skall det nog inte spela ngn roll.
För cp är planen att använda en GRUNDFOS Alpha Light 2 25-40, vilken enligt spec skall ta max 22W.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Med tanken menade jag ukv tanken i ditt fall med en lite konstig inkoppling skulle jag gissa att Bt25 bör sitta före tanken på röret som går mellan vp och tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Med tanken menade jag ukv tanken i ditt fall med en lite konstig inkoppling skulle jag gissa att Bt25 bör sitta före tanken på röret som går mellan vp och tank.
Som jag ser det finns det således två scenarion (då BVP laddar vv);
1/ BVP -> Backventil -> Bt25 -> UKV:n
I detta fall kommer Bt25 ha fortsatt genomströmning med eventuell tempartur-förändring (speciellt om det är istid ute och radiatorerna vill ha mkt värme)
2/ BVP -> Bt25 -> Backventil -> UKV:n
I detta fall bör det bli försumbar förändring för Bt25 eftersom flödet kommer att ligga efter (via den externa cp)

Alternativ 2 borde således 'mest' efterlikna ett 'vanligt' flöde. Har ingen aning hur Bt25:ans värden används under tiden som BVP laddar vv?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hängde inte med riktigt men Bt25 ska sitta så den känner framledningnings tempen både vid vv laddning värmekörning samt när kompressorn står still och den bör inte sitta efter tanken om gradminut beräkningen ska funka ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Det inledande förslaget med den ovanliga kopplingen syftade ju till att undvika extra cirkpump, när nu denna cirkpump har lagts till, och lagts till även i ritningen och i vissa inlägg och textrader (vilket blir förvirrande, inläggen hänger inte ihop med varandra eller med bilderna) så finns det inte längre någon anledning att inte använda en vanligare koppling, vad jag kan se.


Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Som det ser ut nu kommer installationen äga rum i slutet av nästa vecka och inom kort borde det gå att utröna om detta blir flipp eller flopp. Hoppas naturligtvis på ett kontinuerligt och jämnt flöde 24/7 :)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag hade nog valt att koppla i serie som TS planerar göra för att nyttja hela volymen i tanken.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
En vanlig koppling nyttjar även den hela tanken, på ett bättre sätt, eftersom man får en skiktning. Och varför lägga cirkulationspumpar i serie?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En vanlig koppling nyttjar även den hela tanken, på ett bättre sätt, eftersom man får en skiktning. Och varför lägga cirkulationspumpar i serie?
Hur då, om både VP och radiatorer är kopplat i toppen och returen med ett T samt flödena någorlunda lika går väl vattnet bara från VP in i tanken, blandar sig med några liter däruppe och vidare till radiatorerna och sedan tillbaka till VP.
Den knäppminskande och volymförstorande effekten blir avsevärt mindre än en seriekoppling där vattnet är tvingat genom hela tanken innan det når radiatorn.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Vi pratar fortfarande om ritningen i arcticblues första inlägg? visserligen ändrat men ändå..
I den ritningen är tanken en volymtank fast med cirkpump och med radreturen till toppen.
Vid närmare eftertanke tror jag att det här blir mitt avslutande inlägg, jag tror inte jag kan bidra med mer.
En sak bara om " flipp eller flopp" det ska väldigt mycket till för att det ska visa sig att det inte fungerar, man kan koppla på många olika sätt och det fungerar ändå bra, däremot så kan det skilja ganska mycket i driftskostnad, för egen del har jag länge haft en arbetstankkoppling projekterad och installerad av proffs som har kostat kring 20 % extra, det är inget som någonsin hade märkts, om jag inte börjat fundera.
« Senast ändrad: 27 mars 2014, 14:57:20 av Sanntos »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja precis, det är den jag menar nyttjar hela tanken som volymförstorare medans den några inlägg senare inte gör det.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!