Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: shuntar......  (läst 2962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrilleckrill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
shuntar......
« skrivet: 11 februari 2009, 19:36:55 »
Hej där ute.

Kan någon förklara för mig ang shuntar.

Jag håller på med mitt kopplingschema till solanläggningen mot panna och tank men behöver veta om det e' 2vägsshunt eller 3vägsshunt jag behöver.
Enligt chemat ser set ut som på bifogad fil, dom 2 svarta pilarna i shunten skall kunna stängas på olika sätt men den 3 vägen ut ur shunten skall alltid vara öppen.

Dom skall vara motoreserade och styras av en soldator, och jag behöver 4 st för att kunna köra systemet från vvx och panna och till acktank å tillbaka vid återladdning.

Sedan undrar jag, jag vill inte ha mer än 60 grader i pannan sÃ¥ om vattnet efter vvx frÃ¥n solslingan är över 60 grader när den skall in i elpannan hur fÃ¥r man exakt 60 grader dÃ¥ till pannan?   sätter man dÃ¥ en blandningsventil där och hämtar frÃ¥n returen frÃ¥n elpannan? Sc:,h

Tacksam för förklaring
Chrille

Utloggad chrilleckrill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: shuntar......
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2009, 20:02:26 »
bild kanske skulle underlätta ;D

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: shuntar......
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2009, 21:27:24 »
hej
hänger inte riktigt med men ska försöka ändå.... ;)

vill du alltid ha 60 grader ut från solfångarens plattis till elpannan ?

det är inga problem så länge du har vatten i pannan eller i din acctank att kyla med
det jag tror du behöver är en mma ventil och en termostat som reglerar tempen
det sitter en sån i mitt system för att alltid ha en konstant temp in i min acctank
termostaten går att ställa från tex 30-80 grader
man mÃ¥ste ha en sÃ¥n ut utr plattisen för att fÃ¥ systemet att ladda konstant annars kyler den av solfÃ¥ngaren för tvärt och man fÃ¥r on/off  gÃ¥ng pÃ¥ solvärmen

sfinx säljer färdiga kitt med grejerna du behöver....


sen fattar jag inte varför du ska köra elpanna separat...sätt in en eller 2 elpatroner i acctanken i stället funkar lika bra och är billigt och allt sitter i samma tank= mindre rördragning...

Slängde in en väldigt snabb Paint skiss ungefär så har jag kopplat min tank

sÃ¥ länge det finns vatten i tanken att kyla med sÃ¥ hÃ¥ller utgÃ¥ende temp det jag ställt in termostaten  sen ökar tempen i ca 10 graders steg genom tanken

har jag 60 i hela taken laddas det in 70 från solfångaren in i acctanken
när det är 70 i hela så laddar fångaren in ca 80 grader i tanken....osv



« Senast ändrad: 11 februari 2009, 21:46:29 av Dr Chun-Lan »

Utloggad chrilleckrill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: shuntar......
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2009, 07:56:29 »
Hej Dr Chun-Lan

Tack för svar. Men om du vet hur en Eco El funkar och hur den e' kopplad så förstår du varför jag inte vill flytta funktionen från den till en acktank.

Jag vill att Ecoel'en skall hålla ca 60 grader för att få en bra Vvattenkomfort.
MMA ventilen funkar som en blandningsventil då eller? fast tvärtom flöden!??? Sc:,h
Men då undrar jag...om nu plattisen ger 70 grader...vad sänker tempen på vattnet innan vattnet går in i pannan om den inte blandar ut med returvatten?....
Jag skickar in kopplingsschemat till denna tråden i kväll så kan du granska om den e' förnufftig.

Ok ..jag förstår det där med att returen till plattisen inte får vara för låg,det e' ju lågiskt... e' ca 10 grader diff man räknar med eller?

Och sen...hur var det med shunten????? e' det en 2 vägs eller 3 vägs...

Ha de
Chrille

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: shuntar......
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2009, 08:04:50 »
hej

ventilen är väl en 3vägs,finns med 15 mm koppel och 22 mm
den behöver då jobba mot en kall tank för att göra det du vill

kruxet är att den jobbar lite tvärt om mot det jag tror du vill göra....

den begränsar inte max temp utan "den ser till att du har en max temp ut till tank"
det är inte en max begränsare utan en minimi begränsare som ser till att du alldrig
laddar in kallare vatten än inställt värde
kruxet då får e väl att vissa bra dagar kommer du att få för varmt vatten in i din
eco el maskin...

Utloggad chrilleckrill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: shuntar......
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2009, 09:50:16 »
ok

Jag skall inte ha 3 vägsshuntarna till tempstyrning! dom skall vara för att växla vattnet i olika riktningar beroende på vad systemet skall göra.

Problemet är att få den temp man vill till EcoEl'n och det skall då styras av något annat tex en mma ventil med termostat som du påpekade.
Men var hämtar mma ventilen sitt kallvatten för temperatur sänkning? enligt ditt schema så flödar vattnet FRÅN varmvattnet i 2 olika riktningar, den hämtar ju inget kallt vatten...innebär inte det att du får ett mindre flöde efter mma ventilen in i EcoEl'n om hälften av vattnet från vvx åker ner till returen tillbaks till vvx utan att gå genom EcoEl'n? Sc:,h


Utloggad chrilleckrill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: shuntar......
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2009, 10:07:42 »
Hej Dr Chun-Lan

Här kommer kopplingsschemat.

1. solen värmer EcoEl
2. solen värmer acktank
3. acktank värmer EcoEl
« Senast ändrad: 20 augusti 2011, 11:30:24 av Rickard »

Utloggad chrilleckrill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: shuntar......
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2009, 13:19:30 »
eller detta kanske är en bättre lösning????

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!