Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader  (läst 18616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #45 skrivet: 11 februari 2011, 21:39:35 »
med en ctc lösning pÃ¥ varm vattnet sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här ungefär med en schablon räkning pÃ¥ 5000kwh om Ã¥ret för VV,, ja dÃ¥ kostar "spetsen" 110 kwh i mÃ¥naden resten gör värmepumpen . och dÃ¥ har man 55 grader ut pÃ¥ tappvarmvattnet  :)

cocacola

Ja CTC har tänkt annorlunda och rätt tycker jag med sin lösning..

Du är inte lite lustig du!  ;D
Du ägnar dina inlägg i tråden åt att ifrågasätta L/V-pumpar, som jag förstår dig, för att man måste köpa elspets.
Men det enda fabrikat DU tycker tänker rätt är det som använder spets när det egentligen INTE behövs.

Tillåt mig småle medan jag njuter av en whisky!

/Raptor

Apropå whisky.. En bra brasugn, en god whisky och lite roande o läsa med minus 9 ute omgiven av grannar som står inne i sina hus med nyinstallerade luft/vatten värmepumpar av olika fabrikat och gör åkarbrasor i toppluvor med tillhörande fleecetröjor och som redan gruvar sig för en kall morgondusch.. ja livet kan vara vackert ibland.

Mildväder söder om Mälaren?
Här är det -11 och jag slappar i kallingar och T-shirt...!
Jag har ju en L/V-pump som fungerar som den ska.
Eftersom du inte är rädd för att köpa elspets så ser jag inte varför du gav dig in i diskussionen från början? Var det för att visa lite off topic Youtube-klipp? Då har du ju redan en annan tråd du kan återvända till!

EDIT: Efter ett tripp till köket för att fylla på glaset så korrigerar jag temperaturen till -14,1 ºC

/Raptor
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 21:42:27 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #46 skrivet: 11 februari 2011, 21:41:26 »
med en ctc lösning pÃ¥ varm vattnet sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här ungefär med en schablon räkning pÃ¥ 5000kwh om Ã¥ret för VV,, ja dÃ¥ kostar "spetsen" 110 kwh i mÃ¥naden resten gör värmepumpen . och dÃ¥ har man 55 grader ut pÃ¥ tappvarmvattnet  :)

cocacola

110 kwh i månaden blir ju 1320 kwh runt 1500kr. Det är mer än ex vis besparingen med lågenergi cp som kommer som en stor nyhet från vp tillverkarna. 1320 kwh blir en hel del i cop om man förbrukar runt 7-8000kwh för värme samt vv som är hyffsat normalt. Men läste på forumet att ctc hade nått nytt på gång.

Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #47 skrivet: 11 februari 2011, 21:50:25 »
Hittills har jag 1-2 kWh 1-2 ggr i veckan när vi duschar 4 pers efter varandra, nu har jag inte haft den över sommaren men om inte det ökar på så borde ekvationen bli:

maximalt 2 x 2 x 52 = 208kWh/Ã¥r

Har pannan inställd på 45 grader
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #48 skrivet: 11 februari 2011, 21:51:46 »
med en ctc lösning pÃ¥ varm vattnet sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här ungefär med en schablon räkning pÃ¥ 5000kwh om Ã¥ret för VV,, ja dÃ¥ kostar "spetsen" 110 kwh i mÃ¥naden resten gör värmepumpen . och dÃ¥ har man 55 grader ut pÃ¥ tappvarmvattnet  :)

cocacola

Ja CTC har tänkt annorlunda och rätt tycker jag med sin lösning..

Du är inte lite lustig du!  ;D
Du ägnar dina inlägg i tråden åt att ifrågasätta L/V-pumpar, som jag förstår dig, för att man måste köpa elspets.
Men det enda fabrikat DU tycker tänker rätt är det som använder spets när det egentligen INTE behövs.

Tillåt mig småle medan jag njuter av en whisky!

/Raptor

Apropå whisky.. En bra brasugn, en god whisky och lite roande o läsa med minus 9 ute omgiven av grannar som står inne i sina hus med nyinstallerade luft/vatten värmepumpar av olika fabrikat och gör åkarbrasor i toppluvor med tillhörande fleecetröjor och som redan gruvar sig för en kall morgondusch.. ja livet kan vara vackert ibland.

Mildväder söder om Mälaren?
Här är det -11 och jag slappar i kallingar och T-shirt...!
Jag har ju en L/V-pump som fungerar som den ska.
Eftersom du inte är rädd för att köpa elspets så ser jag inte varför du gav dig in i diskussionen från början? Var det för att visa lite off topic Youtube-klipp? Då har du ju redan en annan tråd du kan återvända till!

EDIT: Efter ett tripp till köket för att fylla på glaset så korrigerar jag temperaturen till -14,1 ºC

/Raptor

Inomhus? I köket?? Det tycker jag är i kallaste laget. Framför brasugnen är det nog runt + 28 just nu.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #49 skrivet: 11 februari 2011, 21:53:16 »
Inser att jag låter väldigt aggresiv vilket jag absolut inte är!
Det finns L/V-pumpar som inte fungerar pga tekniken och så finns det pumpar som inte fungerar pga handhavandet.
Sedan finns det en kategori pumpar som är de absolut största och det är den som gjort att människor sluppit betala ALLA sina surt förvärvade slantar till Vattenfall och andra el-bolag.
Det är inte bara bergvärme och L/L som har bidragit till det utanäven en dtor del L/V.
Min personliga uppfattning är att pumparna bara kommer att bli bättre pga att människorts kunskap ökar. Detta bidrar branchen själv till genom att ha varierande kvalitet på grejerna. Rykten går fort och rykten dödar marknadsandelar så det gäller att ha bra service, garanti och bra kvalitet.

Sätter man sig in i tekniken bara lite så underlättar det mycket vid vp-köp och man känner sig tryggare och nöjdare efteråt då man själv varit med och valt efter eget tyckande.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #50 skrivet: 11 februari 2011, 21:55:09 »
med en ctc lösning pÃ¥ varm vattnet sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här ungefär med en schablon räkning pÃ¥ 5000kwh om Ã¥ret för VV,, ja dÃ¥ kostar "spetsen" 110 kwh i mÃ¥naden resten gör värmepumpen . och dÃ¥ har man 55 grader ut pÃ¥ tappvarmvattnet  :)

cocacola

Ja CTC har tänkt annorlunda och rätt tycker jag med sin lösning..

Du är inte lite lustig du!  ;D
Du ägnar dina inlägg i tråden åt att ifrågasätta L/V-pumpar, som jag förstår dig, för att man måste köpa elspets.
Men det enda fabrikat DU tycker tänker rätt är det som använder spets när det egentligen INTE behövs.

Tillåt mig småle medan jag njuter av en whisky!

/Raptor

Apropå whisky.. En bra brasugn, en god whisky och lite roande o läsa med minus 9 ute omgiven av grannar som står inne i sina hus med nyinstallerade luft/vatten värmepumpar av olika fabrikat och gör åkarbrasor i toppluvor med tillhörande fleecetröjor och som redan gruvar sig för en kall morgondusch.. ja livet kan vara vackert ibland.

Mildväder söder om Mälaren?
Här är det -11 och jag slappar i kallingar och T-shirt...!
Jag har ju en L/V-pump som fungerar som den ska.
Eftersom du inte är rädd för att köpa elspets så ser jag inte varför du gav dig in i diskussionen från början? Var det för att visa lite off topic Youtube-klipp? Då har du ju redan en annan tråd du kan återvända till!

EDIT: Efter ett tripp till köket för att fylla på glaset så korrigerar jag temperaturen till -14,1 ºC

/Raptor

Inomhus? I köket?? Det tycker jag är i kallaste laget. Framför brasugnen är det nog runt + 28 just nu.

Haha! Nej, jag fick ta pÃ¥ mig en tröja...en tunn.  ;D Thumbsup

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #51 skrivet: 11 februari 2011, 21:58:12 »
Men smurfen.  Alla pumpar värmer till 45 grader sedan spetsar CTC med el och ivt eller thermia eller Nibe kör med COP 2-2,5 typ  upp till 55 grader.  Det kostar det med och dÃ¥ blir CTC spetsen hälften av det du sa nyss. Eftersom de har cop 1 och de andra 2 cirka.

Jag är inget CTC fan, men dem är inte så dåliga som folk tror på VV

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #52 skrivet: 11 februari 2011, 22:15:16 »
Men smurfen.  Alla pumpar värmer till 45 grader sedan spetsar CTC med el och ivt eller thermia eller Nibe kör med COP 2-2,5 typ  upp till 55 grader.  Det kostar det med och dÃ¥ blir CTC spetsen hälften av det du sa nyss. Eftersom de har cop 1 och de andra 2 cirka.

Jag är inget CTC fan, men dem är inte så dåliga som folk tror på VV

Precis glömde kostnaden på en vanlig vp huvuddunk gissar på 2.5 i cop eftersom det bara är i slutet på vv körningen den kör 55 grader blir 900 kr i vv spets efter omräkningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #53 skrivet: 11 februari 2011, 22:18:46 »
Hittills har jag 1-2 kWh 1-2 ggr i veckan när vi duschar 4 pers efter varandra, nu har jag inte haft den över sommaren men om inte det ökar på så borde ekvationen bli:

maximalt 2 x 2 x 52 = 208kWh/Ã¥r

Har pannan inställd på 45 grader

LÃ¥ter inte sÃ¥ farligt med 208 kwh  men 45 grader är inte det lÃ¥g temp eller är slingan sÃ¥ effektiv att den växlar värmen sÃ¥ bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #54 skrivet: 11 februari 2011, 22:28:02 »
Och svagheten med Nibe är kolvar som genererar ljud, kolla den andra tråden

Kvar blir ;D ;D *vinkar*

Var den den här trÃ¥den du menade http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40066.0;topicseen  ;D ;D ;D *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #55 skrivet: 11 februari 2011, 22:28:37 »
Hittills har jag 1-2 kWh 1-2 ggr i veckan när vi duschar 4 pers efter varandra, nu har jag inte haft den över sommaren men om inte det ökar på så borde ekvationen bli:

maximalt 2 x 2 x 52 = 208kWh/Ã¥r

Har pannan inställd på 45 grader

LÃ¥ter inte sÃ¥ farligt med 208 kwh  men 45 grader är inte det lÃ¥g temp eller är slingan sÃ¥ effektiv att den växlar värmen sÃ¥ bra.

Nä det är inga problem, den förvärmer ju i nedre pannan. Sen ska vi vara medvetna om att det är bara en uppskattning då jag inte kört min anläggning sommartid
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #56 skrivet: 11 februari 2011, 22:34:54 »
Hittills har jag 1-2 kWh 1-2 ggr i veckan när vi duschar 4 pers efter varandra, nu har jag inte haft den över sommaren men om inte det ökar på så borde ekvationen bli:

maximalt 2 x 2 x 52 = 208kWh/Ã¥r

Har pannan inställd på 45 grader

LÃ¥ter inte sÃ¥ farligt med 208 kwh  men 45 grader är inte det lÃ¥g temp eller är slingan sÃ¥ effektiv att den växlar värmen sÃ¥ bra.

Nä det är inga problem, den förvärmer ju i nedre pannan. Sen ska vi vara medvetna om att det är bara en uppskattning då jag inte kört min anläggning sommartid

Har förvärmning ja med ;) På sommaren kör väl ctc till 55 grader hela tiden då borde det bli mindre spets Sc:,h har jag för mej läste in mej på ctc när jag skulle köpa vp men bland annat pga vv valde jag annat men gillar att man enkelt kan docka annan värmekälla till dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #57 skrivet: 11 februari 2011, 22:37:59 »
 ;D  Nja jag menar den med typ 200 inlägg och 4 misslyckande firmor ;)

Fattar inte hur fan det kan bli så dåligt, menar inte nibe utan ,kan inte kalla dem installatörer, idioterna som monterade pumpen.

klart att det blir problem, det händer titt som tätt. Men det fixar man ju, oavsett vad det är.  huvuddunk

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #58 skrivet: 11 februari 2011, 23:45:13 »

Hej

Kunde ej låta bli att skriva....

December.... -10 till -18 ºC, 1350kWh inkl. VV + 300kWh för L/L Mitsubishin....

23  ºC inne.... sÃ¥ ja.... det fungerar... och man kan gÃ¥ i T-shirt

Ingen elspets då jag inte har elpatroner... max setting på temp satt till 65C... fast justerad ner till 60...
Har aldrig haft behov för de 80 ºC Pumpen kan leverera...

COP enligt tabell sjunker ner till 2....
Har lyckats ha en förbrukning på 1kW.... hos Altherman då den jobbade vid 22.8 ºC inne.... 0 ºC ute och 49 ºC framledning...

Kanske inte lika billigt som vedeldning men komfortabelt :)

 ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!