Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader  (läst 18614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #30 skrivet: 11 februari 2011, 14:06:31 »
Det är bara en missuppfattning att CTC har problem med VV. Folk är livrädda för lite elspets. Aktivera det som man ska så finns det VV, kostar peanuts Thumbsup

Du brukar ju gilla 100% dimensionerade vp för att slippa spets men tycker det är ok med en konstruktion som kräver elspets för att fÃ¥ vv  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #31 skrivet: 11 februari 2011, 14:23:23 »
Skrev jag det?  Finns en anledning till att jag inte sysslar med CTC.  Men det innebär inte att deras grejer inte fungerar. Om man räknar pÃ¥ det sÃ¥ blir det inte sÃ¥ stor kostnad att värma VV med el. MÃ¥nga större fastighets anläggningar kan man säga byggs efter CTC:s villa princip( dock inte mina ;)). Om vi dimensionerar för att köpa spets sÃ¥ kan vi lika gärna göra det i VV sÃ¥ mkt som gÃ¥r.

Gano  skillnaden mellan de olika köldmedierna blir att R134a slutar att funka först med likvärdiga förutsättningar och du vet ordningen i vilken de olika medierna slutar funka lika väl som jag.

Men om det är runt -12 när R134a slutar att funka helt, så blir cop och slitage på kompressorer så stort med andra köldmedier att det knappt lönar sig att köra vidare, utan det är bättre att låta spetsen ta allt och spara maskinen.
Undantaget är R404A som inte ger så höga hetgastemperaturer och funkar fint. Personligen och detta är bara mina åsikter gillar jag inte R410A om det inte är mot ett lågtempsystem, då funkar det köldmediet fint.

Det skulle vara enkelt att bygga en grym LV maskin, men det blir väl så dyrt att det blir som vanligt. Lite kompromisser, titta på qvantum som har en jätte smart lösning på avfrostningearna, ingen köper dem.
Ecozon som har en grym förångare och många andra bra saker,som suggasväxlare och hetgas växlare om man vill ha det, vem köper det?
Detta är dilemmat, bra blir dyrt och eftersom det inte handlar om bilar eller status prylar utan om trÃ¥kiga värmelösningar, sÃ¥ vill inte mÃ¥nga köpa det. 

 
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 14:43:48 av VP ORAKLET »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #32 skrivet: 11 februari 2011, 15:01:56 »
Hej Oraklet

Nog trodde jag att R134a var ett mer utpräglat högtempmedium än R407C. Om man jämför två identiska system med lika stora värmeväxlarytor, menar du att R134a skulle prestera bättre vid -15 grader än R407C ? Eller vid -20 ?

Och R410A, om man bortser från eventuellt låg COP vid VV-tillverkning, borde ju vara överlägset.

Man skulle ha två kretsar i en LVVP med skiktad acktank. Stor kompressor mot R410A för radiatorkretsen och seriekopplat till liten kompressor mot R134a för tillverkning av varmvatten.

MVH/Gano



Det stavas Altherma HT, två kompressorer, två köldmedier och ingen elpatron.

Vad säger Steves kompis Zibrosc om det?

/Raptor

Åh. Det hade jag ingen aning om. Altherman alltså. Kan inte så fantastiskt mycket om LVVP nämligen.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #33 skrivet: 11 februari 2011, 15:39:07 »
Hej Oraklet

Nog trodde jag att R134a var ett mer utpräglat högtempmedium än R407C. Om man jämför två identiska system med lika stora värmeväxlarytor, menar du att R134a skulle prestera bättre vid -15 grader än R407C ? Eller vid -20 ?

Och R410A, om man bortser från eventuellt låg COP vid VV-tillverkning, borde ju vara överlägset.

Man skulle ha två kretsar i en LVVP med skiktad acktank. Stor kompressor mot R410A för radiatorkretsen och seriekopplat till liten kompressor mot R134a för tillverkning av varmvatten.

MVH/Gano



Det stavas Altherma HT, två kompressorer, två köldmedier och ingen elpatron.

Vad säger Steves kompis Zibrosc om det?

/Raptor

Åh. Det hade jag ingen aning om. Altherman alltså. Kan inte så fantastiskt mycket om LVVP nämligen.

MVH/Gano



Vem kan det?  :D
Det har jag dock lyckats snappa upp.  ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #34 skrivet: 11 februari 2011, 18:12:54 »

Det skulle vara enkelt att bygga en grym LV maskin, men det blir väl så dyrt att det blir som vanligt. Lite kompromisser, titta på qvantum som har en jätte smart lösning på avfrostningearna, ingen köper dem.
Ecozon som har en grym förångare och många andra bra saker,som suggasväxlare och hetgas växlare om man vill ha det, vem köper det?
Detta är dilemmat, bra blir dyrt och eftersom det inte handlar om bilar eller status prylar utan om trÃ¥kiga värmelösningar, sÃ¥ vill inte mÃ¥nga köpa det.  
vill och vill... om man inte vet vad man väljer bort sÃ¥ blir det priset som avgör valet. Har läst mÃ¥nga gÃ¥nger här pÃ¥ forum att alla fabrikat  Ã¤r i stort sätt likvärdiga och det är en duktig installatör som är viktigast när man ska köpa en pump.
De flesta pumpköpare upptäcker kanske vad det saknas och vad  de börde ha köpt i stället först efter första vinter :). Hur mÃ¥nga har förskat i köldmediesorter , lamelavstÃ¥nd, elvärmekablar, kondensavlopp, volymtankar, lÃ¥gtempererade radiatorer, husets verkliga värmebehov osv osv innan de köpt en pump?
  Allt elände dyker oftast upp först när pumpen är hemma och i drift och man är faktiskt helt omedveten att man varit dumsnÃ¥l tills  man hittar till forumet och blir upplyst om det :).
Värmepumpsäljare pratar alldeles för mycket om återbetalningstider och sen försöker matcha förväntningar till bristningsgränsen.
Uppvärmning är en nödvändighet i varje hus och Ã¥terbetalar sej lika bra som nytt hustak eller nytt avlopp med den skillnaden att ingen byggfirma räknar ut  besparingen/Ã¥terbetalningstiden i sina offerter. Kanske nÃ¥got att ta efter?
gaia
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 18:16:56 av gaia »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #35 skrivet: 11 februari 2011, 18:19:01 »
Skrev jag det?  Finns en anledning till att jag inte sysslar med CTC.  Men det innebär inte att deras grejer inte fungerar. Om man räknar pÃ¥ det sÃ¥ blir det inte sÃ¥ stor kostnad att värma VV med el. MÃ¥nga större fastighets anläggningar kan man säga byggs efter CTC:s villa princip( dock inte mina ;)). Om vi dimensionerar för att köpa spets sÃ¥ kan vi lika gärna göra det i VV sÃ¥ mkt som gÃ¥r.



 

Det är väl det som är svagheten med ctc köpa spets till vv när det är varmt ute och låg framledning fast vp har över kapacitet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #36 skrivet: 11 februari 2011, 18:27:13 »
Och svagheten med Nibe är kolvar som genererar ljud, kolla den andra tråden

Kvar blir ;D ;D *vinkar*

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #37 skrivet: 11 februari 2011, 18:35:26 »
Skrev jag det?  Finns en anledning till att jag inte sysslar med CTC.  Men det innebär inte att deras grejer inte fungerar. Om man räknar pÃ¥ det sÃ¥ blir det inte sÃ¥ stor kostnad att värma VV med el. MÃ¥nga större fastighets anläggningar kan man säga byggs efter CTC:s villa princip( dock inte mina ;)). Om vi dimensionerar för att köpa spets sÃ¥ kan vi lika gärna göra det i VV sÃ¥ mkt som gÃ¥r.



 

Det är väl det som är svagheten med ctc köpa spets till vv när det är varmt ute och låg framledning fast vp har över kapacitet.


Det är detta jag inte förstår, nån dag då och då tar elpatronen mellan 1-2 kWh men det är när vi alla 4 duscchar efter varandra, Normalt går inte elpatronen in alls utan värms av nedre pannan. Är det dessa kWh det handlar om eller finns det andra fel i äldre programvaror som gör att elförbr ökar?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #38 skrivet: 11 februari 2011, 18:42:52 »
Tror det är dem KW:n :D.  Det är nog mest en ideologisk grej,folk vill inte se att elen värmer VV när VP stÃ¥r still.
Även om det inte kostar ngt mer direkt, vanliga VP har ju inte tokcop vid 55 graders kondensering direkt. Och elen i ctc spetar väl bara i övre pannan( osäker på funktionen)

Tyvärr för CTC:s del så får dem lida för det här på forumet, så tror jag *vinkar*

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #39 skrivet: 11 februari 2011, 19:54:12 »
med en ctc lösning pÃ¥ varm vattnet sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här ungefär med en schablon räkning pÃ¥ 5000kwh om Ã¥ret för VV,, ja dÃ¥ kostar "spetsen" 110 kwh i mÃ¥naden resten gör värmepumpen . och dÃ¥ har man 55 grader ut pÃ¥ tappvarmvattnet  :)

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #40 skrivet: 11 februari 2011, 20:17:11 »
med en ctc lösning pÃ¥ varm vattnet sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här ungefär med en schablon räkning pÃ¥ 5000kwh om Ã¥ret för VV,, ja dÃ¥ kostar "spetsen" 110 kwh i mÃ¥naden resten gör värmepumpen . och dÃ¥ har man 55 grader ut pÃ¥ tappvarmvattnet  :)

cocacola

Ja CTC har tänkt annorlunda och rätt tycker jag med sin lösning..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #41 skrivet: 11 februari 2011, 21:24:16 »
med en ctc lösning pÃ¥ varm vattnet sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här ungefär med en schablon räkning pÃ¥ 5000kwh om Ã¥ret för VV,, ja dÃ¥ kostar "spetsen" 110 kwh i mÃ¥naden resten gör värmepumpen . och dÃ¥ har man 55 grader ut pÃ¥ tappvarmvattnet  :)

cocacola

Ja CTC har tänkt annorlunda och rätt tycker jag med sin lösning..

Du är inte lite lustig du!  ;D
Du ägnar dina inlägg i tråden åt att ifrågasätta L/V-pumpar, som jag förstår dig, för att man måste köpa elspets.
Men det enda fabrikat DU tycker tänker rätt är det som använder spets när det egentligen INTE behövs.

Tillåt mig småle medan jag njuter av en whisky!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #42 skrivet: 11 februari 2011, 21:31:27 »
Och svagheten med Nibe är kolvar som genererar ljud, kolla den andra tråden

Kvar blir ;D ;D *vinkar*

Visste inte att scroll är ljudlösa ;D men det kanske var nyheten thermia skulle komma med snart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #43 skrivet: 11 februari 2011, 21:35:16 »
med en ctc lösning pÃ¥ varm vattnet sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här ungefär med en schablon räkning pÃ¥ 5000kwh om Ã¥ret för VV,, ja dÃ¥ kostar "spetsen" 110 kwh i mÃ¥naden resten gör värmepumpen . och dÃ¥ har man 55 grader ut pÃ¥ tappvarmvattnet  :)

cocacola

Ja CTC har tänkt annorlunda och rätt tycker jag med sin lösning..

Du är inte lite lustig du!  ;D
Du ägnar dina inlägg i tråden åt att ifrågasätta L/V-pumpar, som jag förstår dig, för att man måste köpa elspets.
Men det enda fabrikat DU tycker tänker rätt är det som använder spets när det egentligen INTE behövs.

Tillåt mig småle medan jag njuter av en whisky!

/Raptor

Apropå whisky.. En bra brasugn, en god whisky och lite roande o läsa med minus 9 ute omgiven av grannar som står inne i sina hus med nyinstallerade luft/vatten värmepumpar av olika fabrikat och gör åkarbrasor i toppluvor med tillhörande fleecetröjor och som redan gruvar sig för en kall morgondusch.. ja livet kan vara bra vackert ibland. En nedisad Toshiba med gasbrist i huset lite längre bort på gatan är också en fröjd för ögat.. Då sänder man en tanke till Raffen.
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 21:39:16 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #44 skrivet: 11 februari 2011, 21:38:06 »
Nej Thermias nyhet är ........ ;) ;D


Nej skojade bara.  Jag vet inte heller, men jag hörde ett rykte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!