Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: kombinera utlopp från avfuktare med luft/luft-pump  (läst 286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillhultan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flyttade in i en gammal kåk i Februari , kåken har en luft/luftpump.
Gick förbi utanför utblåset från avfuktaren i krypgrunden i smällkalla vintern och kände att det blåste med några graders värme. Tanken slog mig att det kändes som bortkastad energi då det utblåset sitter på en annan vägg än luftvärmepunpen.. Går det att kombinera dessa på något smart sätt? att flytta utblåset till luftvärmepumpen eller något ännu smartare?
-Eller är det något med mikrobiellt/mögel etc som jag inte tänker på.

Mitt första inlägg ♥️

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: kombinera utlopp från avfuktare med luft/luft-pump
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2024, 21:26:45 »
Flyttade in i en gammal kåk i Februari , kåken har en luft/luftpump.
Gick förbi utanför utblåset från avfuktaren i krypgrunden i smällkalla vintern och kände att det blåste med några graders värme. Tanken slog mig att det kändes som bortkastad energi då det utblåset sitter på en annan vägg än luftvärmepunpen.. Går det att kombinera dessa på något smart sätt? att flytta utblåset till luftvärmepumpen eller något ännu smartare?
-Eller är det något med mikrobiellt/mögel etc som jag inte tänker på.

Mitt första inlägg ♥️

Hej!

Tanken är väl god, men i praktiken sväljer LLVP enorma mängder luft; 1000 - 2000 m³/h.

Din avfuktare "fläktar" kanske 300 m³/h, i bästa fall, vilket nog blir en piss i Nilen?  :'(

Kanske bättre än ingenting (15-30% om perfekt överföring), men din LLVP kommer nog också isa igen mera, pga all extra fukt, på vinterhalvåret?

Nån fler får gärna haka på diskussionen  a:gl
« Senast ändrad: 09 maj 2024, 23:47:48 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!