Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: X11 Varning: VP arbetar pÃ¥ sin högsta tillÃ¥tna temperatur?  (läst 6888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
Hej
Får följande varning ibland: VP arbetar på sin högsta tillåtna temperatur.

Vad kan det bero på? Vad kan man göra åt det? Och är det något att oroa sig för?

Har ett system med arbetstank! Jag har experimenterat med hastigheten på cirkulationspumpen och högsta HZ på kompressorn.
Cirkulationspumpen står i läge 3 som den gjorde vid leverans.
HZ skall justeras enligt en tabell som anger högsta toppeffekt för anläggningen enligt handboken!'
I december hade jag 2st varningar och i januari 3st!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad har du för värmekurva (V- och H-värde)? Har du innegivare? Hur varm brukar VB-ut (T8) vara när den larmar?
« Senast ändrad: 04 februari 2013, 13:09:38 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
Hej!
Jag har inte rört värmekurvan och vågar därför inte säga vad det är för värden! Enligt installatören var det nån standard inställning beroende på vart man bor! Huset är lokaliserat i höjd med mitten av vänern, om det kan ge någon ledtgråd?
Jag har inne givare som står på neutral (mitten, tror det ska motsvara 20 grader) Jag har inte rört inställningar som har med givaren att göra!
Jag är inte på plats när varningarna dyker upp eftersom det är i sommarstugan! Jag brukar anteckna värdena en gång vid varje besök och det hösta jag har antecknat på T8 är 41,6grader näst högst osv 36 / 31,7 / 27,7 med mera!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det låter som att det finns en del justeringar att göra. Standardinställningarna är sällan nåt som passar huset, utan bara ett bra utgångsvärde...

Vad är det för ålder på huset och värmesystemet? Har du golvvärme eller radiatorer? Om du har radiatorer, vad är det för typ (enkelpanel, dubbelpanel, sektions)? Har du termostater som reglerar värmen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Kan det inte vara så att framledningen ligger på max framledning eller går det inte att ange max framledning på x11 annars finns det ju på de flesta vp och går ju att öka om man inte har golvvärme med tex trä ovan på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag tror inte att man får det larmet då, utan värmekurvan planar bara ut vid angivet värde.

Det finns en inställning, "Högsta tillåtna temperatur värmebärare ut (T8)", som styr detta. Fabriksinställningen är 65°C så det verkar konstigt att den skall komma upp om allt funkar som det skall. Iofs kan det vara vid varmvattenvärmning larmet inträffar. Normalt sett skall den dock stanna när T8 är två grader under gränsen.

Det skulle vara intressant att se alla temperaturer och andra in/utgångar ifrån larmloggen när felet inträffar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tror man kan justera tiden efter vv beredning som styren ska strunta i framledningen just för att undvika larm efter vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det är inte så att ni sätter ner värmen på termostaterna när ni inte vistas i sommarstugan?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
Härligt med all input!

Jag ska försöka svara på alla frågor nedan:

-Jag har inga termostater på radiatorerna! Däremot justerar jag innegivaren till "neutral" vid avfärd (motsv ca 20grader). När jag kommer dit så justerar jag innegivaren till max vilket brukar motsvara 22grader.
-Ny renoverat hus.
-Ny installation värmesystem och bergvärme
-Radiatorer (ej golvvärme) Radiatorerna är Altech K22.

En sak som kanske ställer till det är att jag har en tank mellan X11:an och värmesystemet.
X11:ans utgående radiatorvatten värmer tanken, från tanken matas radiatorerna (om jag har förstått rätt)
Anledningen till taken var flera enligt projektören (kommer inte ihåg dessa nu).
Jag har bifogat bild på kopplingen mellan tanken VP samt bilder på tankens produktblad!
Bifogar även en PDF dokument med avläsningarna jag har gjort!



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad har du för inställningar för värme och "Högsta tillåtna temperatur värmebärare ut (T8)" ?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: X11 Varning: VP arbetar på sin högsta tillåtna temperatur?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2013, 21:25:56 »
Kan någon vänlig själ förklara varför man har en arbetstank till en inverterstyrd bergvärmepump?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Antagligen för att radiator systemet inte klarar flödet som vp vill ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Varför bygger man nytt värmesystem som inte klarar det? Är det samma firma som har byggt radiatorsystemet som har installerat VP'n?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
Glider ifrÃ¥n ämnet nÃ¥got  :'( men jag ska svara sÃ¥ gott jag kan!

Det fanns flera anledningar till att det blev en tank enligt projetören.
Det lägsta flödet ifrån X11:an (på radiatorkretsen) var högre än det flöde som radiatorkretsen skall ha!
Antalet starter skulle minska.

Det var säkert fler saker men som jag sa sÃ¥ kommer jag inte ihÃ¥g allt dÃ¥ det var ett tag sedan. Nu ser systemet ut sÃ¥ och dÃ¥ fÃ¥r man jobba med det man har  :)

Purjo_: Jag ska kolla inställningarna för värme och "Högsta tillåtna temperatur värmebärare ut (T8)" när jag åker dit i helgen!

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
Hej igen!
Tror att jag har hittat  orsaken till problemet.
Problemet dyker upp vid 04:00 tiden varje gång och med en period på sju dagar!
Jag tror att detta beror på varmvattenspetsen som jag har ställt in på var 7:e dag kl 03:00.
Det verkar sm den har svårt med varmvatten spetsen när jag har justerat ner kompressorns högsta varvtal (Hz)! Det verkar inte uppträda när jag har Hz:en på 99..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!