Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: trÃ¥dlösa rumstermostater/ställdon pÃ¥ 1-rörsystem bra eller anus  (läst 2591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Har en gammal kåk från 1965, 1-plan med vattenuren golvvärme ca 130kvm. Satt gaspanna i huset när vi köpte det. Jag har byggt till det ca 80kvm och nu sitter det en ctc 610, med ecozenith 350. och en extra shunt som shuntar till golvvärmeskåpet i tillbyggnaden. Dvs gamla slingan 1-rörsystem körs på 1:an och nya sytemet i tillbyggnaden körs på tvåan. dvs det shuntas ner fram till skåpet.

Till den nya tillbyggnaden kör jag LKs ics.2 med trådlösa rumstermostater. diskuterade med min rörläggare och han rekommenderade samma på det gamla systemet (1-rör).
Har idag pratat med min bror som också bor i ett liknande hus och han hade för några år sedan kollat upp och det skulle tydligen inte funka så bra med elektroniska rumsgivare/ställdon till 1-rör systemet.

Så nu undrar jag om någon här har några synpunkter på om jag ska ta bort ICS,2 på 1-rörs systemet och ställa in det manuellt i stället? Dvs hitta en bra inställning och låta det vara där. För pannan reglerar ju beronde på utegivaren samt vilken framledning, kurva mm man ställt in. Tacksam för synpunkter.

Mvh Björn



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eftersom du hr CTC:s grejer med shunt mm så är det inte katastrof med termostater.
Men man bör alltid justera in kurvan med termostaterna öppna så de inte bromsar hela tiden.
Systemet funkar bäst med väl intrimmad kurva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, Men shunten är ju bara till system 2. dvs den nya tillbyggnaden.
Så på 1:an (1 rör systemet är det en fast framledning från pannan eller hur man nu ska förklara det. Sen ändras den framledningen beroende på hur vädret är, sitter ju en utegivare som pratar med pannan.
Jag har en inställning på pannan: max framledning 35c, kurva 35grader, kurvförskjutning 2 grader.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Elpannan har en inbyggd shunt som reglerar framledningstempen på system 1.
Men, huvudfrågan är vad du vill uppnå med termostaterna? Om du får en lagom och jämn innetemp med rätt kurva (och kompletterande innegivare) så känns det som en onödig investering som bara komplicerar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kör inga innegivare på den gamla delen av huset, dvs inte innan jag satte en ICS.s på den gamla returen på det gamla 1-rör systemet. vi har inte flyttat in i huset än, renoverat i 15månader och ska flytta in i slutet på maj. Varför jag satte trådlösa ställdon/termostater på det gamla var väl mer att jag såg det som en smidig sak att kunna ändra temperatur via de trådlösa rumstermostaterna. Men nu i efterhand har jag läst och fått det till mig att eftersom det är ett 1-rör system så blir det kaka på kaka. Därav jag behöver lite feedback/input.

Mvh Björn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är ju väldigt sällan man går runt och ändrar temperaturen förutom i nåt enstaka rum... Måste man göra det regelbundet så är nog grundjusteringen fel.
Har man justerat in prylarna så att det är jämn och bra temp så ska det inte behövas så mycket mer. Den bästa investeringen är en innegivare som kopplas till elpannan så blir det ännu jämnare temp vid mycket sol, hård, vind, etc.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, Men shunten är ju bara till system 2. dvs den nya tillbyggnaden.
Så på 1:an (1 rör systemet är det en fast framledning från pannan eller hur man nu ska förklara det. Sen ändras den framledningen beroende på hur vädret är, sitter ju en utegivare som pratar med pannan.
Jag har en inställning på pannan: max framledning 35c, kurva 35grader, kurvförskjutning 2 grader.

Jag ber om ursäkt, jag läste inte på ordentligt.
EcoZenith 350 har ingen inbyggd shunt utan en växelventil.
Därför bör du undvika helt termostater på radiatorerna.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ber om ursäkt, jag läste inte på ordentligt.
EcoZenith 350 har ingen inbyggd shunt utan en växelventil.
Därför bör du undvika helt termostater på radiatorerna.

Carl. Jag har inga radiatorer, enbart vattenbren golvvärme.

/Björn

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
HUr kan man ha ett enrörs golvvärmesystem, det har jag aldrig hört talas om.
Sitter ingen fördelare på gamla systemet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl. Jag har inga radiatorer, enbart vattenbren golvvärme.

/Björn

Håller med Richard, enrörs golvvärme på flera golv är inte normalt och bör funka rätt dåligt.
All golvvärme bör kopplas till en gemensam golvvärmecentral med en shunt.
Om det är helt omöjligt bör du ha en shunt per golvvärmesystem.

Normalt har man olika flöden över golvvärme och över värmepumpens kondensor, så jag brukar rekommendera en shunt mot golvvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En skiss som visar hur prylarna är kopplade skulle kanske hjälpa att öka förståelsen?
Vad är det för typ av golvvärme i den gamla delen som kräver så hög framledningstemp i förhållande till den nya att det behövs en extra shunt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så här ser den gamla anläggningen ut kontra den nya enl dimensionering, bifogar även ett foto från mitt pannrum.

Mvh Björn
« Senast ändrad: 16 maj 2019, 00:07:13 av kagayama »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Enligt schemat så är det vanliga 2-rörs golvvärmsystem.
Men jag fattar inte varför installatören inte kopplade ihop alla slingor till samma shunt/cirkpump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt schemat så är det vanliga 2-rörs golvvärmsystem.
Men jag fattar inte varför installatören inte kopplade ihop alla slingor till samma shunt/cirkpump?

Jag trodde ett 2rörs system var varje slinga för sig hade 1st framledning och 1st retur. Mitt gamla system har 1st framledning for hela systemet och separata returer för slingorna. Birde det inte vara ett sk 1rör system då?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Matarledningen matar varje slinga direkt från matarledningen.
Ettrörsystem innebär i praktiken att slingorna skulle vara kopplade i serie, i ett golvvärmesystem skulle det innebära att du bara hade en framlednign och en returledning.
För att få tillräckliga flöden måstenog matarledningen vara grövre så den kan hantera totalflödet, men är den det så ser jag egentligen inga större problem med din lösning, förutom att det finns förgreningar och möjliga läckställen på onödigt många platser i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!