Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BergvärmefrÃ¥gor frÃ¥n nybörjare  (läst 12499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #60 skrivet: 12 maj 2017, 23:08:33 »
Men om du hade haft ett "riktigt styr" pÃ¥ pumpen sÃ¥ hade förtjänsten varit ca 16 000:- större.  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #61 skrivet: 12 maj 2017, 23:14:05 »
Men om du hade haft ett "riktigt styr" pÃ¥ pumpen sÃ¥ hade förtjänsten varit ca 16 000:- större.  ;)
Tror inte det , ni har kört fast er i något , vad menar du med riktig styr , förklara
i riktiga termer och inga om och men

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #62 skrivet: 12 maj 2017, 23:36:27 »
Med "riktig styr" menar jag ett system som inte producerar varmare vatten än vad som momentant behövs. Det eftersom cop blir lidande så fort en VP gör varmare vatten än vad som momentant behövs. Det kostar mer energi att lyfta vattnets temperatur från tex 40 till 41 grader än att lyfta samma mängd vatten från 20 till 21 grad dvs höja vattnets temperatur 1 grad. Det får till följd att (det man i dagligt tal kallar flytande kondensering) ger billigare värme än en VP med med fast kondensering (pumpen jobbar mot ett fast värde oavsett vilken temperatur som värmesystemet behöver).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #63 skrivet: 12 maj 2017, 23:54:28 »
OK men jag köper inte det du säger , nu är det sÃ¥ att era inverters har en förlust i pumpdelen som inte kan kompenseras med nÃ¥gon form av styr , det är ett tryckförhÃ¥llande som uppstÃ¥r vid lägre varvtal , soppan i pumpen fÃ¥r en viskositet som är mindre och vill gÃ¥ baklänges , blir ett s.k. mottryck med mycket sämre verkningsgrad , detsamma när den varvar upp sÃ¥ blir läckan större p.g.a pumpens konstruktion invärtes , icke förty sÃ¥ fungerar det , men om det hade varit vattentäta skott i pumpdelen inga läckage hade du förmodligen kunnat ha en mindre pump , detta gÃ¥r att läsa om pÃ¥ mÃ¥nga ställen och är bara fakta , även scrolltillverkarna anför  detta
Min kolvis har även den ett läckage p.g.a. tryckförhållandet men bara någon procent gentemot scroll , så jag tror nog att vi har samma COP som det kallas , angående
temperaturer så är det nog så att min ger värme i en sväng och de förluster som till äventyrs uppkommer är nog inte så stora som vissa befarar och framför

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #64 skrivet: 13 maj 2017, 00:02:11 »
Men det behöver ju inte vara en inverter för att det är flytande kondensering, vart får du det ifrån? En vanlig ON/OFF med flytande kondensering jobbar mot ett börvärde och ska ligga så nära det som möjligt. Du får ursäkta men jag tror att du inte riktigt har förstått skillnaden mellan det som i dagligt tal kallas flytande och fast kondensering.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #65 skrivet: 13 maj 2017, 00:16:07 »
OK jag vet mycket väl vad flytande kondensering innebär , det är samma funktion som en vanlig shuntstyrning  bara skillnad , det ena är vatten och det andra glide , hur har du tänkt att en ON/OFF ska vara beskaffad för att ta hand om de variationer som vid olika temperaturer behövs , du behöver nog inte svara pÃ¥ det , den stoppar & startar , men det är ju inte bra sägs det , inte ens pÃ¥ en inverter  den kan gÃ¥ i bitar , till och med  tillverkarna av kolvisar säger att den  bästa driftekonomin är med drift mot en tank , ni har ju samma problem med inverters , dom klarar inte att dra alla laster pÃ¥ ett bra sätt , förutom nÃ¥gon enstaka som har tur med storlek och flöden

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #66 skrivet: 13 maj 2017, 00:33:49 »
En sak till är det någon som har räknat på förlusterna som uppstår i en inverter
vid det olika varvtal som den utför ,den måste varva upp för att kompensera dessa
 jag tror mig veta ingen har gjort det , om det kommer fram hur mycket det är , sÃ¥ kanske en del skulle del dra öronen Ã¥t sig och tänka till , för övrigt sÃ¥ är det inte helt fel med inverters men man mÃ¥ste se det i rätt perspektiv
« Senast ändrad: 13 maj 2017, 00:47:55 av 25fOCUS »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #67 skrivet: 13 maj 2017, 07:51:11 »
Rickard: jag har inte bra koll på begreppen, men jag tror det är en förrådsberedare som sitter i högra tanken, på 100 l om jag minns rätt.

Men ingen av de fyra installatörerna hittills har velat använda befintlig tank. Den enda som rört vid anläggningen tidigare hade inte tid att göra jobbet så han får jag ingen offert från. Men fyra offerter kan ju tyckas räcka.

OK, är det en förrådsberedare så skall du inte använda den för att förvärma tappvarmvatten, det kan generera legionella.
Men du skulle absolut kunna använda en av dina tankar som arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #68 skrivet: 13 maj 2017, 07:58:16 »
Och till Rickard 

Du framför att sÃ¥ och sÃ¥ är fel  angÃ¥ende min anläggning , om jag inte minnes fel sÃ¥ har du en likadan som min och är bekymrad om du ska sätta in en ny VP  scroll eller inte , fÃ¥r se vad det blir ,sen det där med din uträkning pÃ¥ en s.k. förlust som jag Ã¥samkat mig själv  p.g.a. mindre vetande i anläggningsbyggnad är bara nys frÃ¥n dig ,  Min VP har gÃ¥tt i 19 Ã¥r rakt av och inte en enda reparation , ( nej  det är inte sant , hade servicegubbe här i dag ,soppatorsk , koll pÃ¥ kopplingar ,provtryckning , ny soppa , gÃ¥r som en klocka ) Som upplysning sÃ¥ kostade pÃ¥ den tiden minrena Basic VP  24Kkr  inkl. moms , hur mÃ¥nga KW tror du det har sparat oss här , det är inga 16kkr i förlust som du framför  , i dina kalkyler fÃ¥r du nog använda ett annat program , all värme som produceras inomhus gÃ¥r inte upp i rök ,

Det finns inga absoluta rätt eller fel, men du får gott acceptera att jag opponerar mig när du framställer din lösning som överlägsen de värmepumpar och styrningar som finns på marknaden idag.
Jag hävdar min rätt att ha en annan uppfattning, men jag inte bara säger att "du har fel", jag förklara med beräkningar och kalkyler exakt vilka skillnader det rör sig om, när det gäller potentiellt förlorad besparing.
Visst, din värmepump har sparat pengar, har aldrig påstått annat, det enda jag påstår är att den hade kunnat spara mer pengar om styrningen varit i nivå med den i dagens värmepumpar.
Att du inte värmer tappvarmvatten med värmepumpen kan möjligen förklara den långa livslängden, men du har rimligen (beräknat på schablon ca 4500 kWh/år) missat den besparing som du kunnat göra på varmvattenberedning även om du förvärmer tappvattnet så kan man anta att det rör sig om minst 2500-3000 kWh/år som du missat att spara på grund av detta.
Lågt räknat så är sparar din anläggning ungefär 3400 kWh mindre/åpr än den hade kunnat göra om de haft en bra reglering, och även värmt tappvarmvatten.
3400 kWh X 18 år ger 61200 kWh, eller mer än nog för att betala för din nästa värmepump som dessutom har 30-40% högre COP än din gamla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #69 skrivet: 13 maj 2017, 09:52:49 »
Då smurfen vänder jag mig till dig ,
Detta med VV eller annat som framhÃ¥lls , är frÃ¥gan vad värmer du din VV med  , hopprep eller vad , energibesparande till 100%  det gÃ¥r inte att jämföra äpplen och päron , dÃ¥ kan man bli ett päron själv

Och till Rickard 

Du framför att sÃ¥ och sÃ¥ är fel  angÃ¥ende min anläggning , om jag inte minnes fel sÃ¥ har du en likadan som min och är bekymrad om du ska sätta in en ny VP  scroll eller inte , fÃ¥r se vad det blir ,sen det där med din uträkning pÃ¥ en s.k. förlust som jag Ã¥samkat mig själv  p.g.a. mindre vetande i anläggningsbyggnad är bara nys frÃ¥n dig ,  Min VP har gÃ¥tt i 19 Ã¥r rakt av och inte en enda reparation , ( nej  det är inte sant , hade servicegubbe här i dag ,soppatorsk , koll pÃ¥ kopplingar ,provtryckning , ny soppa , gÃ¥r som en klocka ) Som upplysning sÃ¥ kostade pÃ¥ den tiden minrena Basic VP  24Kkr  inkl. moms , hur mÃ¥nga KW tror du det har sparat oss här , det är inga 16kkr i förlust som du framför  , i dina kalkyler fÃ¥r du nog använda ett annat program , all värme som produceras inomhus gÃ¥r inte upp i rök ,
Jag förvärmer vv i en arbetstank med slingor i sen går vv in i en slingladdad beredare som värms av vp har inte koll på cop men runt 3 gånger bättre än elpatron bör det ligga på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #70 skrivet: 13 maj 2017, 10:06:59 »
OK jag vet mycket väl vad flytande kondensering innebär , det är samma funktion som en vanlig shuntstyrning  bara skillnad , det ena är vatten och det andra glide , hur har du tänkt att en ON/OFF ska vara beskaffad för att ta hand om de variationer som vid olika temperaturer behövs , du behöver nog inte svara pÃ¥ det , den stoppar & startar , men det är ju inte bra sägs det , inte ens pÃ¥ en inverter  den kan gÃ¥ i bitar , till och med  tillverkarna av kolvisar säger att den  bästa driftekonomin är med drift mot en tank , ni har ju samma problem med inverters , dom klarar inte att dra alla laster pÃ¥ ett bra sätt , förutom nÃ¥gon enstaka som har tur med storlek och flöden
Jag kör helt flytande kondensering mot en tank med en helt vanlig on/off vp. Jag ska försöka förklara skillnaden mellan helt flytande kondensering och en vanlig semifast kondensering eftersom jag inte vet hur din styrning ser ut kan jag inte jämföra med den. När mitt börvärde ut på rad är 35 grader vilket vp inte kan hålla sig på så får den reglera genom att starta stoppa för att hålla sig runt börvärde så den startar kanske på 32 grader och jobbar sig upp till 38 grader sen slår den av kompressorn och låter den stå en timme eller så tills tempen är nere i 32 grader igen då drar allt igång igen. Nu är det här lite förenklat eftersom min vp styrs av gradminuter men principen är densamma. En vanlig semifast anläggning med shunt som har 35 grader som börvärde ut på rad håller 35 grader ut på rad hela tiden eftersom shunten reglerar men då brukar vp starta vid 35 grader i tanken och ska den då få lika långa gångtider som i exemplet ovan så får den jobba upp tempen till 41 grader och det är just dom här extra graderna som gör att helt flytande kondensering ger högre besparing eftersom cop sjunker vid högre temp. Nu kan man säkert låta en semifast anläggning gå med undertemp en tid men då behöver man nån typ av styrning som beräknar värme underskottet och då kan man lika gärna köra helt flytande kondensering ingen. Det finns även fördelar med shunt som tex att man slipper risken för knäppningar i rad men har som jag arbetstank är nog den risken minimal.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #71 skrivet: 13 maj 2017, 10:32:06 »
Det är detsamma som jag har men utan att höja tempen till max i tanken , tempen där blir vad den blir vid VP-drift  , bara det att jag har lite större variationer pÃ¥ tempen i tanken , mellan +20C och medeltemp pÃ¥ +40C pÃ¥ sommaren och ca +35C  till +45C pÃ¥ vintern , bryr mig inte  , förvärmning är mycket bra att ha , sen till VVB  200L med spets till +65 till +70C  vad VVB drar är egalt vi har VV sÃ¥ det räcker , men klart mindre el för VV

Nästa :
Ok ditt och mitt är ungefär detsamma   :), bara det min VP stÃ¥r still mycket längre än din
mindre start stopp ,(  KB Ã¥terhämtar sig under tiden , kan inte säga hur mycket dÃ¥ jag inte har loggat det , men mÃ¥ste vara en avsevärd del  eftersom naturlagarna bestämmer detta fenomen ) dÃ¥ det finns ett överskott av värme som hämtas hem när den stÃ¥r still
Mitt system har en returtemp +20C  ( källaren ) sommartid och ca + 30C pÃ¥ vintern dÃ¥
bÃ¥de uppe och nere blandar sig , och dÃ¥ stÃ¥r den still i flera timmar , har lite grejer hemma ska för kull skull sätta in en starträknare   men dÃ¥ tillgodoräknar jag mig VV förvärmning i driften

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #72 skrivet: 13 maj 2017, 13:07:57 »
Jag har runt 200 starter per månad inkl vv starter vill jag minska starterna vore det enkelt genom att justera gm för start av kompressorn men då kommer vp värma högre över börvärde och det verkar dumt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #73 skrivet: 13 maj 2017, 13:22:43 »
Jag har runt 200 starter per månad inkl vv starter vill jag minska starterna vore det enkelt genom att justera gm för start av kompressorn men då kommer vp värma högre över börvärde och det verkar dumt.
Det verkar inte farligt ca 7 om dygnet , en fråga hur grov är din kompressor i
Amp eller KW på drift

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmefrågor från nybörjare
« Svar #74 skrivet: 13 maj 2017, 14:08:56 »
Det är en Nibe F1245 8 kw och den har kolv kompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!