Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?  (läst 19813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #30 skrivet: 16 november 2006, 17:58:15 »
Nädu VCL55, Thermia Diplomat har fortfarande ingen varvtalsstyrd värmepumpskompressor!
(Cirkulationspumpen är dock varvtalsstyrd.)
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #31 skrivet: 16 november 2006, 18:21:51 »
Jag har inte träffat eller hört talas om en enda installatör som gillar rumsgivare.
Det måste bero på att dom inte vill ha extra komponenter att trimma in.
Först mÃ¥ste man hitta en bra kurva och sen aktivera givaren och det är väl för jobbigt. Man kan inte begära allt för 30-35 tusen som dom har i marginal... *ironi*  >:D

Rumsgivare = bra!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #32 skrivet: 16 november 2006, 19:18:00 »
När man läser länken VCL55 har lagt upp vill jag minnas att det för c:a ett år sedan var vissa som tvivlade lite på nyttan av varvtalsstyrning på v/v pumpar, det kanske inte bara är okunskap som gör att Termia inte har nån varvtalsstyrd v/v pump
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #33 skrivet: 16 november 2006, 21:28:05 »
Det kanske inte är bara okunskap som gör att IVT och NIBE har sådana pumpar.
Mestadels handlar det om timing i produktcyklerna.
Så länge inte thermia talar illa om varvtalsstyrt officiellt (dvs inte via ÅF) så testar de oxå sådana lösningar.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #34 skrivet: 16 november 2006, 21:32:29 »
Vad tror du om "länken" och deras slutsatser rätt eller fel?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #35 skrivet: 16 november 2006, 22:18:04 »
Man kan spekulera i om den ökade drivenergin till cirkpumpen på kalla sidan verkligen uppvägs av effektivitetsökning?

Ex jag har använt 6600kwh pÃ¥ ett Ã¥r inkl drivenergi till pumpar och ev tilskott.  cirkpumpen pÃ¥ varma sidan har dragit nästan 10% av detta!!   fiR: huvuddunk
Den kalla har jag inte mätt men den ska dra mera, men den jobbar ju intremittent med vp´s kompressor på min maskin. Så den har gått ca 3000 timmar. Jag kanske går ned o kollar vad den rackarn drar!
Men med en vartalsstyrd kommer den att gå säg 8 månader utan avbrott och för VV resten av tiden. Det blir nog ca 7000 timmar. Iofs antagligen varvtalsstyrd även den som kompressorn!

Det blir väl en hit i vilket fall om man jämför med en vek pump, eftersom man slipper tillskottet!!
Det torde ju även vara helt topp för Svenska kraftnät och även för dom lokala distributörerna!
Spikarna i elnätet är ju inte direkt lönsamma att hantera, då dom är väldigt korta!!

Jag har i flera år propagerat att staten borde ge bidrag till förstor VP med ack, för att minska spikarna i elnätet. Nu är jag redan bönhörd produkten finns iom den varvtalsstyrda!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #36 skrivet: 17 november 2006, 11:31:05 »
Vad tror du om "länken" och deras slutsatser rätt eller fel?

Bra fråga, jag har inte köpt artikeln.

Men jag har några undringar:
Kalkylerade Ã¥rsmedelvärden,  Varför inte uppmätta?
Vilket pris för el tillskottet räknar de med när de konstaterar att det inte lönar sig?
Lägre årsCOP kan ju vara OK om det samtidigt minskar eltillskottet, eller hur?

Varför kräver X15 och nibe's längre borrhål?
Betyder inte det att de tar upp mer värme ur marken?
Eller är det för att de riskerar problem om de får upp brine som är under 0 ºC
eftersom den används som kylning till frekvensomriktaren?

Jag säger absolut inte att rapporten är fel.
Å andra sidan finns det rapporter som bevisar hur ofarligt cigaretter är ...

Jag tror bara inte att Nibe o IVT är knasbollar.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #37 skrivet: 17 november 2006, 12:15:28 »
Djupare hÃ¥l.. det är väl (i huvudsak) för att man ersätter tillskottsdriften med VP drift. 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #38 skrivet: 17 november 2006, 13:06:06 »
b00k End of discussion  :,v( >:D

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V4R-4M7CDHN-1&_user=10&_coverDate=10%2F30%2F2006&_alid=487560224&_rdoc=2&_fmt=summary&_orig=search&_cdi=5765&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=95e8ec7dd58ec5796d4fdd528a6c56b6

Utdrag från Thermias datablad:

Thermia Diplomat Optimum är marknadens första bergvärmepump som automatiskt anpassar sig efter ditt hus aktuella värmebehov. Den är utrustad med varvtals-styrning som sekund för sekund känner av värmesystemets temperatur, utomhus-temperatur och tappvarmvattenförbrukning.

På det sättet minimerar den energiåtgången och maximerar värmeproduktionen. Med Thermia Diplomat Optimum kan du därför minska din uppvärmningskostnad med mer än tre fjärdedelar.

Bergvärmepumpens nya varvtalsstyrda och energisnåla cirkulationspumpar drar mindre el, jämfört med konventionell teknik.

/Ralph
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #39 skrivet: 17 november 2006, 13:38:24 »

Jag tror bara inte att Nibe o IVT är knasbollar.


Nej, de är medvetna om det finns en hel del potentiella kunder som är det och det gäller ju att ha produkter för dem också. FLM30 t.ex.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #40 skrivet: 17 november 2006, 13:42:55 »

Ex jag har använt 6600kwh pÃ¥ ett Ã¥r inkl drivenergi till pumpar och ev tilskott.  cirkpumpen pÃ¥ varma sidan har dragit nästan 10% av detta!!   

100 Watt till värmebärarpumpen, kan det verkligen stämma? Har mätt 25 W på min i läge 1. Den drar som mest 55 W. Däremot drar köldbärarpumpen lite över 100 W.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #41 skrivet: 17 november 2006, 13:58:23 »
75 w pÃ¥ värmebärarpumpen i läge 3.  Tyvärr har jag en del 3/8" matning till raddarna, sÃ¥ det gÃ¥r lite onödigt trögt!

Köldbärarpumpen vet jag inte! Ska väl ned o kolla nÃ¥ngÃ¥ng  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #42 skrivet: 17 november 2006, 16:47:30 »

Jag tror bara inte att Nibe o IVT är knasbollar.


Nej, de är medvetna om det finns en hel del potentiella kunder som är det och det gäller ju att ha produkter för dem också. FLM30 t.ex.
LOL, du har en punkt  :D
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #43 skrivet: 17 november 2006, 18:46:42 »
NÃ¥gra reflektioner:

Jag har varit inne och läst mycker regelbundet på den här siten sedan början av året, och vad jag förstår så finns det väldigt många som skriver här som är kunniga inom området.

MEN jag tycker tonen på vissa ställen är bedrövliga, och jag måste säga att det finns en hel del diskussioner som spårar ur
på ett rent löjligt sätt, som det verkar av rena värmepumpsreligösa skäl.

Jag måste säga att jag har lärt mig mycker här men att diskutera huruvida någon potentiell kund som köper en FLM30
(nej jag har inte nÃ¥gon FLM30) är knasboll eller inte tycker jag är dÃ¥ligt. 
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #44 skrivet: 18 november 2006, 16:28:43 »
NÃ¥gra reflektioner:

Jag har varit inne och läst mycker regelbundet på den här siten sedan början av året, och vad jag förstår så finns det väldigt många som skriver här som är kunniga inom området.

MEN jag tycker tonen på vissa ställen är bedrövliga, och jag måste säga att det finns en hel del diskussioner som spårar ur
på ett rent löjligt sätt, som det verkar av rena värmepumpsreligösa skäl.

Jag måste säga att jag har lärt mig mycker här men att diskutera huruvida någon potentiell kund som köper en FLM30
(nej jag har inte nÃ¥gon FLM30) är knasboll eller inte tycker jag är dÃ¥ligt. 

Håller med om att det var en förlöpning där. Man behöver inte vara knasboll för att man köper fel saker. Jag tyckte själv att FLM30 var en jättebra idé tills jag började räkna på den. Om vi skall vidga perspektivet tycker jag det är ett problem i den här branschen att så mycket marknadsförs med kvasitekniska argument som har lite relevans för funktionen. Som f.d. aktieägare i Nibe skall jag väl inte klaga men jag trist med alla broschyrer som innehåller bilder av vacker mamma med nybadad baby och mycket lite relevant information för att inte säga halvlögner. Underkylare som inte kan fungera som underkylare är ett exempel. Hemelektronikbranschen verkar vara drabbad av samma fenomen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!