Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var hitta för och nackdelar med olika märken/modeller  (läst 1328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pocca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är på väg att köpa ett hus på sammanlagt ca 205 kvm uppvärmd yta med direkt el. Åtgången är fn 39000 kwh totalt inkl hushållsel med 2 vuxna.

Försöker läsa tester om olika märken mm bl a energimyndighetens senaste. För mitt blivande hus verkar det inte vara så stor skillnad mellan märkena. Speciellt inte om man inkluderar att vissa har mindre tappvattenförluster.

Hur välja märke?  Är det som med det mesta att det är hÃ¥rfint och mest om tycke och smak? Har dock sett att vissa är mer kompatibla med t ex solfÃ¥ngare osv än andra.

Finns det nån sammanställning av fördelar och nackdelar för de olika märkena och modellerna som är lättöverskådlig?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var hitta för och nackdelar med olika märken/modeller
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2015, 08:27:52 »
Tänkte du konvertera till bergvärme?
Jag tror att skillnaden mellan olika märken inte är så jättespeciell.
Vad gäller solfångare + bergvärme så anser jag att det blir mer en hobby än nått annat, återbetalningstiden på solfångarna blir så pass lång att det blir svårt att räkna hem det.
Men vill du hålla på med detta brukar CTC vara enkla att koppla ihop med solfångare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var hitta för och nackdelar med olika märken/modeller
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2015, 08:42:13 »
Håller med, om du vill investera i solenergi så tycker jag istället du skall titta på solceller, regeringen avser ju öka bidragen 8-faldigt till solcellsanläggningar.

Att rekommendera en tillverkare av värmepumpar är svårt.
De är rätt lika, även om det finns skillnader.
Ta in offerter, prova gärna vår offerttjänst www.energioffert.se, och jämför sedan besparing, dimensionering, totalkostnad och så vidare.
En bra installatör är många gånger viktigare än att hitta den absolut bästa värmepumpen, rätt installerad och injusterad kan en värmepump spara tiotals % mer än om den lämnas vind för våg av installatören, med default inställningar och obefintligt injusterat flöde i värmekretsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pocca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var hitta för och nackdelar med olika märken/modeller
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2015, 21:11:44 »
Tack för svaren! Antar att det är smådetaljer som rent tekniskt skiljer de stora märkena åt och att dimensionering, intrimning och uppföljning är antagligen viktigare än märke.

Har dock noterat att ett par modeller har mindre förluster vid tappvattenvärmning vilket kan vara tänkvärt då man har en fru som skulle kunna bada spa varje dag och en 7 resp 8 åring som snart kommer in i "duscha i timmar" åldern.

Ska testa offerttjänsten!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Om man har att välja mellan flera ungefär likvärdiga märken så kan det vara bra att ta det som representeras av den återförsäljare/installatör som har bästa ryktet på orten. Det lönar sig att höra sig för om erfarenheter hos folk i närheten som nyligen har skaffat bergvärme, kolla om ev energirådgivare / konsumentvägledare hos kommunen ger några antydningar om firmor man inte bör göra affärer med, osv.

När det gäller bergvärme är det bra om återförsäljaren också kan borra hålet i egen regi, så man inte riskerar att hamna i situationen med flera entreprenörer som skyller ifrån sig på varandra när anläggningen inte fungerar som den ska.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!