Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar kring golvvärme...  (läst 1359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Funderingar kring golvvärme...
« skrivet: 24 januari 2010, 21:04:22 »
Går i planerna för att byta ut alla gamla radiatorer mot golvvärme i hela huset. Vissa av elementen har börjat klämma ur sig lite vatten då och då så det börjar bli akut.

Har idag 120m2 boyta (1 1/2 plan med källare) som värms med element till ca 21 grader och 80m2 biyta som värms med en fläktkonvektor till ca 15 grader. Allt detta i ett enrörssystem uppdelat på två slingor. Källaren ska fortsättas värmas med fläktkonvektorn.

Satte in bergvärme 2007, en Nibe 1235 8kW med 180 meter borra. Denna värmer även poolen sommartid därav dom extra djupmetrarna i borran.

Jag tror att huset har ett uppskattat effektbehov pÃ¥ ca 11-12kW vid -30. Eltillskottet gÃ¥r in vid ca -12. Vid den kalla perioden som vi hade -27 i medeltemp i flera dygn gick värmepumpen för fullt och elsteg 1&2 (6kW tot) gick konstant i flera dagar. Temperaturen ut pÃ¥ elementen lÃ¥g runt 65 grader. Vid den tempen pÃ¥ elementen sÃ¥ ger väl bara VP  bara runt 5-6kW.

Har suttit och kollat igenom några olika alternativ som jag skulle vilja ha respons på.

Alla alternativ är menade att läggas direkt på befintligt golv eftersom denna typ av hus saknar reglar. Golvet består av 30*100mm brädor spontat och ihoplimmat sen är det en stående masonitskiva var 20:e cm som är ifräst och limmat i golvet. Undersidan (taket) består av samma som golv. Konstruktionen är 200mm hög. Se ritning:

######################### - golvyta            
!           !           !           !           !            
!           !           !           !           !    - StÃ¥ende masonit. SpÃ¥n mellan.           
!           !           !           !           !                  
######################### - takyta            

Detta är ett Elementhus AB från 1959 och dom har många speciallösningar :) Allt kom i sektioner och gick tokfort att montera.

Alt. 1: 20mm slang i 25mm cellplast som jag själv fräser och lägger plåtar i. Fördel: pris (165kr/m2). Nackdel bygghöjden

Alt. 2: 12mm slang i 15mm cellplast som jag själv fräser och lägger plåtar i. Fördel: låg bygghöjd. Nackdel: priset (260kr/m2), Många fördelare.

Alt. 3: 12mm slang som gjuts in med betong till ca 15mm bygghöjd. Fördel: låg bygghöjd, priset (130kr/m2). Nackdel många fördelar samt alla stora tillverkare (Uponor, LK mfl) skriver att det ska vara minst 15mm massa över överkanten på slangen.


Jag skulle helst vilja satsa på alternativ 3 pga låg bygghöjd. Vad kan hända mer än att värmespridningen inte blir optimal? Det kan jag kompensera genom att lägga slangen på cc 100 eller nått kanske? Har inte betong ganska bra värmespridningsförmåga? Kan det hända något med slangen? Vill ju inte ha klinkers och har för avsikt att lägga någon form av laminatgolv direkt på betongen.

Alternativ 1 skulle gå på nedervåningen men inte på övervåningen pga av låg takhöjd.

Alternativ 2 tycker jag är för dyrt...

Priserna som jag räknat fram inkluderar inte fördelare.


Mycket text och många frågor. Hoppas någon där ute kan dela med sig av sina erfarenheter.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!