Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket is kan det bli?  (läst 3528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket is kan det bli?
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2019, 16:09:27 »
Ja instämmer här att de är nog inte riktigt så lätt förstås, en viktig parameter måste väl va luftfuktigheten ute också. Just nu för egen del med en luftfuktighet ute på mellan 60-65% så blir de inga avfrostningar alls och därmed heller inget vatten alls ifrån en pump, har själv inte haft någon avfrostning under de senaste dygnet och därmed heller inget vatten alls.
« Senast ändrad: 14 januari 2019, 16:11:57 av Bullikano »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur mycket is kan det bli?
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2019, 17:53:00 »
Den enkla beräkningen förutsatte ju att det var 100% RH.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur mycket is kan det bli?
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2019, 18:00:12 »

Jag envisas med att pÃ¥stÃ¥ att ytan som fukten kan fastna pÃ¥ genom växlaren har betydelse för att fÃ¥ fram mängden vatten efter en avfrostning  tOOmten

Ja, den enkla beräkningen tar bara hänsyn till hur mycket vatten som försvinner från luften på väg genom värmepumpen.

Ska man räkna ut hur mycket som blir till is som fastnar pÃ¥ lamellerna sÃ¥ blir det betydligt mer avancerat. Det beror ju pÃ¥ förÃ¥ngarens storlek, lamellernas temperatur, lufthastighet, värmeöverföring genom redan bildad is, hur lÃ¥ng sträcka luften färdas genom den 'kalla zonen'  etc.

Förmodligen är det enklare då att bygga en testanläggning med förångaren upphängd i en våg och mäta hur mycket is det bildas genom att mäta viktökningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur mycket is kan det bli?
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2019, 18:10:58 »
Ja lätt blir det inte!!

Lättast att ställa en balja under utedelen sÃ¥ kommer svaret i sinom tid  tOOmten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket is kan det bli?
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2019, 07:44:29 »
Ja, så är det ju, men det förutsätter ju att man har en korrekt påfrostad förångare och "råkar" befinna sig där när det är dags för avfrostning.
Det kan kräva en mycket uthållig person för att det skall timas in korrekt om det är många timmar mellan avfrostningarna.
Är det INTE många timmar mellan avfrostningarna (Vid så låga effekter som jag talar om) så är det rimligen inte ett korrekt värde man får baserat på vattenmängden som rinner av.
Störst chans är väl om man ställer ut ett kärl som får stå där och att man i vart fall kan tima in det så att man väger eller mäter vattenvolymen efter en avfrostning.
Jag har tyvärr inget kärl som är tillräckligt stort för att kunna göra det.

Ytan, än en gång har ingen betydelse, det hänger ju enbart ihop med luftflöde och skillnader i temperatur och hur mättad luften är före och efter förångaren.
Ytan är i och för sig helt avgörande för temperatursänkningen och hur mycket fukt som fälls ut som is på förångaren, men ytan är oväsentlig i formeln om man känner till de andra storheterna.
Min fråga byggde på ett resonemang som innebär att man känner till de andra storheterna, och DÅ blir ytan ointressant som jag ser det.

Vill man räkna ut någon av de andra storheterna så är ytan däremot en del av formeln.

Detta kanske kan uppfattas som en ickefråga av många, men jag anser att det här med "täta avfrostningar" kommer upp som en fråga rätt ofta och det skulle vara bra att kunna ange en rimlig mängd vatten som skall rinna av vid en behovsstyrd avfrostning på en modern luftvärmepump som inte avfrostar onödigt ofta.
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 07:47:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket is kan det bli?
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2019, 17:13:19 »
Den enkla beräkningen förutsatte ju att det var 100% RH.
Sorry, missade detta purjo. Ja nu är de som väl är rätt sällsynt att de är 100% RH ute och spec inte vid 5 minus och heller inte under några längre tider utan snarare vid runt 0 grader istället. Med 100% luftfuktighet ute så blir det täta avfrostningar på mellan ca 30-45 minuters mellanrum och pumparna får då oftast gå för fullt för att kunna hålla innetempen uppe vilket gör att de frostar på snabbt mellan avfrostningarna, på ett dygn blir de då mellan ca 30-35 liter vatten. Skulle pumpen ändå klara att gå på halvfart så blir de under halva den här vattenmängden på 1 dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket is kan det bli?
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2019, 06:59:12 »
Minns förra vintern, det snöade mer eller mindre varje dag här (=100% luftfuktighet) så att det inte skulle vara hög relativ luftfuktighet när det är kallt ute håller jag inte med om.
Förutsättningen var dessutom att maskinen gick med ca 300 W driveffekt och 1.5 kW uteffekt, som inte alls är ovanligt när det är runt 0 grader ute, värmebehovet då är ju inte speciellt stort och många har sina värmepumpar i rätt små utrymmen, stugor, gårdshus, garage eller i hus där värmen sprids dåligt mellan rummen.
OM "full effekt" ger 30 liter vatten så borde 300 W ge ca 5 liter vatten/dygn vid 100% luftfuktighet.
Om vi räknar med att maskinerna avfrostar med 40 minuters intervall vid full effekt och 100% luftfuktighet så borde de kunna gå i ca 4.5 timmar utan avfrostning med de förutsättningar jag gett i min initiala fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket is kan det bli?
« Svar #22 skrivet: 18 januari 2019, 08:27:04 »
Har räknat lite på det här med avfrostningarna för att komma fram till om det har någon nämnvärd betydelse om värmepumparna avfrostar "onödigt" ofta eller ej när det är runt 0 grader ute.
För att kunna få fram adekvata mätvärden och beräkningar har jag blockerat förångaren på min egen värmepump efter 40 min drift (ca 300 W medeldriveffekt) för att tvinga fram en avfrostning.
När jag täckte för förångaren efter ca 40 minuter så fanns lite frost, knappt märkbart, men ändå - på förångaren.
Så snart maskinen stannade så tog jag bort "täckpappen" som jag hindrat luftflödet genom förångaren med.
Maskinen avfrostade i strax under 3 minuter (kompressor värmer utedel) innan den nått triggernivån för slutförd avfrostning. (Vad den nu är, kanske +15 grader på köldmedieledningen efter förångare?).

Motsvarande tid vid en normal behovsstyrd avfrostning då förångaren är rejält påfrostad tar vid samma utetemp ca 7 minuter.

Snitt-driveffekten effekten i första fallet låg på ca 700 W vilket blir 0.7 kWh om den avfrostat i en hel timme.
3 minuter av en timme är 5% av tiden, och 5% av 0.7 kW blir 0,035 kWh eller ca 3.5 öre i kostnad för en avfrostning.

Den behovsstyrda avfrostningen tog ungefär dubbelt så länge med något högre medel-driveffekt, ca 850 W, så kostnaden för en adekvat behovsstyrd avfrostning blir ca 0,099 kWh eller ca 10 öre.

Kostnaden för täta avfrostningar vid ca 0 till -5°C är alltså extremt små, mycket mindre än jag någonsin kunnat drömma om, och därför är väl denna fråga i princip en ickefråga rent ekonomiskt.
Möjligen i sÃ¥ fall om det sliter pÃ¥ prylarna att det skulle kunna vara ett problem.  dontknow

Det som är mycket viktigare är att maskinerna avfrostar på ett riktigt bra sätt när det är kallt ute, dels för att avfrostningarna tar längre tid, men även för att man riskerar att värmepumpen helt enkelt inte orkar värma huset om för stor del av tiden åsidosätts för "onödiga" avfrostningar p.g.a. dålig avfrostningslogik.
Så snart man ersätter värme från värmepumpen med värme från direktverkande el så stiger kostnaderna rejält.
Då det dessutom är svårt att bara tillföra så mycket extern värme att det bara precis hjälper värmepumpen att hålla varmt så finns det en överhängande risk att man brassar på med så mycket "annan värme" att man helt enkelt avlastar värmepumpen mer än nödvändigt vilket medför ytterligare onödiga kostnader.

Baserat pÃ¥ ovanstÃ¥ende test, och beräkning  och utifrÃ¥n ett kostnadsperspektiv kommer jag inte längre att oroa mig, eller försöka fÃ¥ det att framstÃ¥ som nÃ¥gon nämnvärd brist - även om värmepumparna avfrostar oftare än man skulle kunna tycka vore relevant sÃ¥ länge temperaturen hÃ¥ller sig runt 0 grader.

Enda gången det egentligen är riktigt viktigt är när det är så kallt ute att värmepumpen får gå med full effekt, DÅ vill man inte förlora onödig drifttid p.g.a. "onödiga" avfrostningar.
Märk väl att en avfrostning inte bara är den tid värmepumpen värmer utedelen, i en avfrostningscykel finns ett antal olika moment:

1. Nedvarvning och stopp av kompressor
2. Stilleståndstid på 1-3 minuter (varierar rätt mycket mellan olika fabrikat) för att trycket i kylkretsen skall utjämna sig innan man låter växelventilen växla.
3. Avfrostning med kompressorn i drift.
4. Stilleståndstid för tryckutjämning.
5. Uppvarvningsfas innan kompressorn når den effekt som vid tillfället behövs för att hålla huset varmt.

Så länge värmepumpen kan hålla huset varmt spelar denna avfrostnings-cykel inte så stor roll, det är i princip bara när värmepumpens maximala effekt krävs för att hålla huset varmt som det är riktigt viktigt att maskinerna avfrostar så sällan som möjligt, men ändå så pass ofta att man säkerställer en problemfri drift.

Har gjort en skärmdump på en avfrostning som sker vid -16 grader för att visa på hur avfrostningen påverkar tiden värmepumpen kan värma effektivt.

Grönt parti i början är innan avfrostning triggas.
Rött parti är själva avfrostningssekvensen.
Gult parti är den del av startfasen som inte ger "tillräcklig effekt" under uppvarvning av kompressorfrekvens.
Grönt parti i slutet är "normal drift med tillräcklig effekt för att hålla önskad temp.

Som ni ser så tar själva avfrostningen inte så lång tid, men totalt sett påverkas driften negativt i nästan 15 minuter.
När det är så kallt ute att man behöver all effekt så är det viktigt att det är så lång tid som möjligt mellan dessa avfrostningar för att man skall maximera tiden i effektiv värmedrift.
10 i skalan till vänster = 1000W effektförbrukning


« Senast ändrad: 19 januari 2019, 21:03:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!