Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme  (läst 27861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Hej!

Har nyss fått en Daikin bergvärmepump installerad.
Då jag fått en del sus i radiatorerna på köpet undrar jag hur den beräknar flödet? Har ställt upp dt till 10gr för att minimera flödet men det verkar inte hjälpa.
Lägsta hastighet på cirkulationspumpen verkar vara ca 8l/min. Vid 10l/min är ljudet ok men över det så börjar det bli lite störande.
Just nu är framledningstempen 34gr och returen 32gr. Ändå är flödet ca 12l/min. Varför går inte hastigheten på CP ner för att få upp dt? Bugg i mjukvaran?

Tidigare hade vi en Nibe 360p FLVP. Där ställde jag CP på lägsta hastighet och det räckte ändå för att få bra värme. Går det att ställa CP i Daikinpumpen på ett fast flöde på något sätt?

Mvh
Nicklas
« Senast ändrad: 11 januari 2020, 08:29:57 av Rickard »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2018, 21:12:09 »
Hur "strypta" är elementen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2018, 21:22:32 »
Delta på 10 grader är troligtvis vid kraftig kyla dvs hög effekt vid låg framledning kommer den hålla lägre delta vilket du märkt av. Går det inte köra cp i fast hastighet så man får 8 l/min vet att daikin har flödesmätare och stoppar vp vid för lågt flöde men vet inte vid vilket flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2018, 09:33:16 »
Hej!

Har nyss fått en Daikin bergvärmepump installerad.
Då jag fått en del sus i radiatorerna på köpet undrar jag hur den beräknar flödet? Har ställt upp dt till 10gr för att minimera flödet men det verkar inte hjälpa.
Lägsta hastighet på cirkulationspumpen verkar vara ca 8l/min. Vid 10l/min är ljudet ok men över det så börjar det bli lite störande.
Just nu är framledningstempen 34gr och returen 32gr. Ändå är flödet ca 12l/min. Varför går inte hastigheten på CP ner för att få upp dt? Bugg i mjukvaran?

Tidigare hade vi en Nibe 360p FLVP. Där ställde jag CP på lägsta hastighet och det räckte ändå för att få bra värme. Går det att ställa CP i Daikinpumpen på ett fast flöde på något sätt?

Mvh
Nicklas

Ett delta på 2 C låter mycket konstigt.
Vänligen kontrollera vid ett par olika tillfällen.
Normalt sett så skall maskinen reducea flödet för att nå delta om det ligger inom maskinens arbetsområde.
Endast om flödet är för lågt (8l/min vid kompressordrift/12l/min vid elpatron) så varvar den inte ner.

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2018, 09:59:36 »
Hur "strypta" är elementen?

Tror dom är lite för mycket strypta i dagsläget vilket såklart kan ge upphov till mer ljud. Med den gamla värmepumpen fick jag med dagens strypning ungefär samma temperatur i alla rum (utan termostater). Dock är det nog generellt för mycket strypt. Ska se över det...

Det förklarar dock inte VPns konstiga beteende med flödet. Hade uppskattat en kommentar från Daikin om detta.
Flödet varierar rätt mycket över tid. Till synes helt slumpmässigt. hade förväntat mig att CP hade varvat ner till ett minimum så länge dt ligger under det inställda värdet.

Mvh/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2018, 10:03:27 »
Ett delta på 2 C låter mycket konstigt.
Vänligen kontrollera vid ett par olika tillfällen.
Normalt sett så skall maskinen reducea flödet för att nå delta om det ligger inom maskinens arbetsområde.
Endast om flödet är för lågt (8l/min vid kompressordrift/12l/min vid elpatron) så varvar den inte ner.

/D

Såg ditt svar efter jag skrev mitt senaste inlägg.
Jag ska kolla lite mer... Just nu är det ju inte så kallt så det är nog svårt att få ett högre dt. Dock borde ändå CP varva ner.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2018, 00:16:55 »
Utetemp: 12gr
Alltså inte speciellt högt värmebehov

Trevägsventil - Rumsvärme
Kompressor: AV
Börvärde: 26gr
Framledning: 25.8gr (ok)
Retur: 25.5gr (ok)

Flöde 25.5l/min !?

När kompressorn går sänks flödet till mer rimliga 8-15l/min. Framledning höjs och även dt.
Sedan stoppar kompressorn och flödet (och ljudet) rusar till ca 25l/min.
När jag sitter och skriver detta händer detta ett flertal gånger. Tyst och fint så länge kompressorn går (!) men när den stannar susar det väldigt mycket i radiatorerna.

NÃ¥got mÃ¥ste vara fel? Daikin?  :'(

Nu är radiatorerna mindre strypta (efter energibehov) i varje rum. Ljudet är nu helt acceptabelt även vid 15l/min.

Mvh/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2018, 01:05:08 »
Har bifogat två bilder. Ena när kompressorn går och den andra när den inte gör det.

Testar nu att köra CP i intermittent läge. Verkar inte speciellt mycket bättre eftersom den varvar upp var 5min...

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2018, 07:58:54 »
Fick i förrgår hjälp av Daikin med att justera en parameter som skulle begränsa hastigheten på CP. Har dock inte sett någon skillnad på hastigheten mellan kompressorkörningarna (där problemet är).
Som sagt, när kompressorn kör så varierar flödet mellan 8-15l/min. Helt ok och det styrs ju antagligen av dt.
Men när kompressorn stannar (och inte tillverkar VV) så ökar flödet till ca 25l/min och det är då vi får sus i radiatorerna. Om jag har förstått saken rätt så styrs den inte av dt vid dessa tillfällen utan det verkar vara en fast inställning. Då borde den ju gå att ändra på?
När kompressorn står still så pytsar den väl inte ut värme i radiatorkretsen? Då borde väl flödet kunna sänkas till åtminstone 15-20l/min?

Nu kör jag CP intermittent. Då behöver vi inte stå ut med ljudet hela tiden utan endast var 5:e minut och det verkar som att den inte varvar upp så mycket varje gång. Det är ok men hade varit bättre om vi hade kunnat köra den kontinuerligt med en begränsning av hastigheten mellan kompressorkörningarna.

Nästan sÃ¥ att jag längtar till kylan sÃ¥ att kompressorn fÃ¥r gÃ¥ hela tiden...  :)

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2018, 10:41:40 »
Förstår det du beskriver. Upplever samma besvär. Cp rusar ca.3 sekunder varje gång kompressorn stannar efter att framledningsvatten uppnått börvärde. Och vid börvärde ca. 31 grader och lägre blir det otroligt många starter. Något mindre starter när jag höjer framledningstolerans. Men det var inte det Daikin skröt med från början. Tolerans 1 grad i papperen som kom med pumpen. Samplingprocessen startar redan efter 3-4 minuter och medan cp går innan kompressorn startar igen kyls elementen. Och medan den kollar värmebehovet går också cp snabbare. I papperen står det att värmebehov ska kollas efter 5 minuter.
Efter byte till nya koppel i somras blev flödesljudet lite bättre. Men fortfarande störande med mera än ca. 12 l/m. kontinuerlig 8 l/m fungerar bra. Tycker att pumpen fungerar dåligt när den går on/off helt enkelt.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2018, 14:14:20 »
Såhär ser det ut i en kompis Nibe 1255.

Menyvalet "hast. i vänteläge" skulle jag vilja ha pÃ¥ min Daikin.  ;)

Skulle dock bli förvånad om inte det finns gömt någonstans i "Field settings" men det kan nog bara Daikin svara på.

Utloggad StaffanM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige/Löddeköping
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2018, 08:59:59 »
Såhär ser det ut i en kompis Nibe 1255.

Menyvalet "hast. i vänteläge" skulle jag vilja ha pÃ¥ min Daikin.  ;)

Skulle dock bli förvånad om inte det finns gömt någonstans i "Field settings" men det kan nog bara Daikin svara på.

Hej, jag installerade min pump i lördags och är i stort supernöjd! Vilket superlyft mot min gamla IVT och det enda som stör mig är samma problem som ni...
När kompressorn går är det OK flöde men när den stannar så har jag 16L i flöde trots lågt dT (1-2 grader). Är otroligt irriterande! Hoppas det kommer en lösning snabbt...
Daikin bergvärme

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2018, 08:13:00 »
Hej, jag installerade min pump i lördags och är i stort supernöjd! Vilket superlyft mot min gamla IVT och det enda som stör mig är samma problem som ni...
När kompressorn går är det OK flöde men när den stannar så har jag 16L i flöde trots lågt dT (1-2 grader). Är otroligt irriterande! Hoppas det kommer en lösning snabbt...

Jag är också nöjd med pumpen och installationen. Det är bara detta som förstör :'(
Tidigare hade vi en Nibe 360p som väsnades. Nu är det nya ljud som jag upplever som mer störande än innan. Tråkigt när man lagt mycket pengar på detta.

Hoppas också att Daikin antingen kan tillhandahålla ett ställe i "Översiktsinställningar" där man kan ändra detta beteende. Alternativt driva på för att få fram en fw-uppdatering där ett maxvärde på CP hastighet kan sättas mellan kompressorkörningarna.

/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2018, 09:49:08 »
Daikin_ :

Enligt:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59795.msg624875#msg624875

"5-8 begränsning av flödet ENDAST vi sampling (värmebehovskontroll) när kompressorn star still"

Är det endast när man kör CP i intermittent läge (0F-0D) eller ska parametern påverka även vid kontinuerlig drift (när kompressorn står still)

Mvh/Nicklas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2018, 10:08:34 »
Daikin_ :

Enligt:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59795.msg624875#msg624875

"5-8 begränsning av flödet ENDAST vi sampling (värmebehovskontroll) när kompressorn star still"

Är det endast när man kör CP i intermittent läge (0F-0D) eller ska parametern påverka även vid kontinuerlig drift (när kompressorn står still)

Mvh/Nicklas

Begränsningen av flödet vid sampling fungerar såhär:
Maskinen kan lämnas ostrypt: = 100 % av cirk pump hastighet = inställning "0"
Eller begränsas vid all drift inställning "1-4" och då är begränsningen 20/30/40/50 % av maximal hastighet (ej av flödet)
Alternativt inställning "5-8" som endast gäller vid sampling (kompressor av/cirk pump på) med samma begränsning som ovan.

Vid uppstart så kräver kompressorn minst 8 liter / minut. Om begränsningen är för hårt satt så att flödet blir under 8 liter p.g.a. begränsning så kommer maskinens skyddslogik varva upp cirkulationspumpens hastighet till max för att övervinna tryckfallet i radiatorkretsen.
Prova med olika begränsningar (5 - 8) och se vad för flöde du får med de olika inställningarna. Stäng av VV produktion under tiden så går det fortare att se vad som händer i värmekretsen.
Det spelar ingen roll om cirk pump är satt till kontinuerlig eller intermittent i detta fall.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!