Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tolv Ã¥r gammal Thermia Villa 120 har gÃ¥tt sönder.. Vad göra?  (läst 14313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
DÃ¥ sÃ¥  Thumbsup
Men nu glömmer vi dem smÃ¥ prylarna  berätta om din stora anläggning :) *vinkar*

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
?
Trådstartaren undrade angående byte av kompressor resp byte av värmepump - och jag har en mer eller mindre likadan värmepump, och råkade ut för kompressorhaveri. Berättade därför hur jag gjorde. Vad mer ska jag berätta?
Anläggningen är väl f ö lite större än i de flesta villor p g a stort och gammalt hus, men den är ju förstås liten jämfört med den jag har på firman, som i sin tur naturligtvis är liten jämfört med anläggningar för ännu större fastigheter. Fast detta lär ju inte vara vad trådstartaren undrade över.

Jag fick nog ett bra pris för att jag ansträngde mig lite, och även inväntade ett tillfälle då det inte skulle vara sån allmän värmepumpsservicepanik som t ex i början av den kalla perioden - men kunde samtidigt ångra mig för att jag inte fixade felet snabbare. Vintern med trasig kompressor blev ju dyr som fasen OCH kall OCH jobbig med allt extra eldande. Då var den ändå en mild vinter jämfört med denna samt den förra. Den här vintern skulle det inte ha varit möjligt att klara sig på tillsatsvärmen. Jag har för all del en fullt tillräcklig elkassett att slå på, men slår jag på den så uppgraderas genast elbolagets bonusprognos... vågar inte tänka på vad förra vintern hade kostat med "ren elvärme" i mitt hus.
« Senast ändrad: 24 februari 2011, 20:07:22 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
?
Trådstartaren undrade angående byte av kompressor resp byte av värmepump - och jag har en mer eller mindre likadan värmepump, och råkade ut för kompressorhaveri. Berättade därför hur jag gjorde. Vad mer ska jag berätta?
Anläggningen är väl f ö lite större än i de flesta villor p g a stort och gammalt hus, men den är ju förstås liten jämfört med den jag har på firman, som i sin tur naturligtvis är liten jämfört med anläggningar för ännu större fastigheter. Fast detta lär ju inte vara vad trådstartaren undrade över.

Jag skrev priset på bosch för att det kunde vara ett alternativ till att repa thermian eller köpa ny för 85000 kr och alla vp har inte beredare särskilt inte större vp. Din 50 kw har ingen inbyggd beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Nej, DEN har ingen vvb. Där är det dessutom "tillsatsvärme" i form av en elpanna på några tiotals kW (eftersom vi hade en sån med kort drifttid på, stående sedan tidigare). Men det är ju en helt annan historia, minns inte vad den pumpen kostade, men installationen i sin helhet gick på strax under en halv miljon. Vilket dock kändes prisvärt i det fallet.
« Senast ändrad: 24 februari 2011, 22:40:10 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!