Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Specialanpassad separat poolvärmepump vs. husets bergvärmepump  (läst 641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatör-Kalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ska bygga nytt hus på ca 250 kvm boyta, som kommer värmas med en Nibe F1255 bergvärmepump (troligen 12 kW, men det kommer dimensioneras av Nibe). Borrhålets djup kommer dimensioneras korrekt efter förutsättningarna, mest beroende på om jag väljer att värma poolen med bergvärme eller ej.

Ett fristående isolerat garage kommer värmas separat av en luft/luft-värmepump då det inte är ekonomiskt försvarbart att gräva kulvert till garaget.

Huset kommer ha någon lösning för frikyla, dock inte spikat vad/hur.

En pool på ca 50 kubik kommer ligga helt nära huset (<3 m) och ska värmas. Det är möjligt att göra detta med bergvärmepumpen, givet att jag kan dimensionera både borrhålet och anläggningen efter de förutsättningarna. När jag pratar med poolleverantörer rekommenderar dock de allra flesta att jag till poolen kör en separat, för poolvärmning anpassad luft/vatten-pump. Förutom minskad komplexitet i min bergvärmeanläggning slipper jag en värmeväxlare inne i huset (och risken att jag får in X kubik vatten i huset om något skulle gå snett), jag får en mer energieffektiv lösning (?), jag kan i framtiden byta ut grejerna oberoende av varandra, moderna poolvärmepumpar ska idag vara rätt så tysta så de inte stör nämnvärt, och installationskostnaden blir troligen något lägre. Nackdelar finns säkert också, som tekniknörd kan jag se skönheten i en helintegrerad proffsanläggning.

Hur skulle ni resonera i samma situation?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!