Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fast eller flytande.  (läst 42684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fast eller flytande.
« skrivet: 18 januari 2011, 12:39:15 »
Försöker koka ner mina alternativ
Alt 1 1245 el likn.11-12kw på min bef 1000 L acc med bef shuntautomatik och fast kondensering

Alt2 1250 el likn inverterstyrd ,kasta ut min acc mtbh. Flytande kondensering

Alt3 1245 el likn 11-12kw byta ut min gamla tank mot en modern anpassad sådan med solslinga och vv slingor fast kondesering bef shuntautomatik

inverter pump verkar kosta ca 20000 mer, frågan är om det är värt det, skulle naturligtvis helst
vilja klara mig utan tillskott, en anpassad tank kostar säkert nåt liknande

finns det några andra vinster med att välja alt 2 eller 3?

Systemet är lÃ¥gtemp (45gr vid dut –25) nuv radiatoreffekt  vid dt30 ca 11kw ,behöver komplettera med konvektor i källaren o strypa in allt

Vad tror ni?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2011, 12:59:48 »
Varför inte 1145/1245 med flytande kondensering?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2011, 13:12:01 »
Tja ville helst dimensionera högt o slippa tillskott och alltför många start stopp, men det kanske blir så även med tank. finns det nån förbrukningsmässig vinst i flytkond

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2011, 13:19:54 »
Använder du din 1000l tank som arbetstank kan du fulldimensionera eller tom överdimensionera rätt kraftigt utan mycket start och stopp.
Med så lågtempererat system som 45 ºC vid -25 ºC så finns det stora vinster att köra flytande jämfört med att köra minst 45 ºC.
Ett alternativ kan ju vara att du kör flytande mot befintlig tank med 1245(el likn) och sedan använder befintlig shuntstyrning ut på elementen, då får du långa gångtider med bra COP och kan även använda termostater om du så önskar utan problem.
Har du nån form av varmvattenberedning i din nuvarande tank?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2011, 15:16:31 »
nä inget vv i gammtanken ,det skulle varit bra om det varit slingor för drygare vv, det finns många långduschare hos oss .Isoleringen är väl inte heller den bästa ,men källaren där den står vill jag ju ha varmare
Det här alternativet låter ju både enkelt o billigare än dom övr.

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2011, 16:41:12 »
är det så enkelt att få ner start stopp-antalet, bara en stor tank, om jag kör så här, spelar det nån roll att radiatorena nu har för liten diff,samtliga raddar har förn. termostat

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2011, 16:50:57 »
Japp, så enkelt är det.
Vad du har för diff på radiatorerna spelar egentligen ingen roll för VP:n eftersom du bara laddar tanken med den och kan där ställa in optimal diff.
Men du bör ju ändÃ¥ justera in radiatorerna  med fullt öppna termostater samt fullt öppen shunt sÃ¥ du kan köra med sÃ¥ lÃ¥g kurva som möjligt och därmed bästa ekonomi.
I normalläge kommer då din shunt samt termostaterna att stå fullt öppna(eller nära på i alla fall).
Det kan annars lätt bli att VP tillverkar varmare vatten än nödvändigt som sedan shunten eller termostaterna reglerar bort.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2011, 17:06:46 »
Flytande kondensering har inget med själva VP:s interna arbete att göra. Det innebär bara
att styrningen talar om för VP att avbryta kompressorcykeln vid olika sluttemperaturer.

Man kan åstadkomma samma sak med en betyligt enklare VP. Säg att vi kan avgöra om din
shunt står fullt öppen. Detta betyder att pumpen skall jobba... Så fort shunten börjar stänga
så betyder det att huset har fått nog och då visar vi pumpen ett fast givarvärde som är högre
än vad vi någonsin vill ha (t.ex. 50 grader) och pumpen stannar. Den startar inte igen förrän
shunten öppnat fullt igen nästa gång och går tills shunten börjar stänga. Detta upprepas om
och om och på precis de temperaturer som huset behöver vid varje tillfälle. D.v.s. hemmagjord
flytande kondensering  Thumbsup

OBS att shuntstyrningen måste ha enbart innegivare för att detta skall funka bra.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2011, 17:35:51 »
Flytande kondensering har inget med själva VP:s interna arbete att göra. Det innebär bara
att styrningen talar om för VP att avbryta kompressorcykeln vid olika sluttemperaturer.

Man kan åstadkomma samma sak med en betyligt enklare VP. Säg att vi kan avgöra om din
shunt står fullt öppen. Detta betyder att pumpen skall jobba... Så fort shunten börjar stänga
så betyder det att huset har fått nog och då visar vi pumpen ett fast givarvärde som är högre
än vad vi någonsin vill ha (t.ex. 50 grader) och pumpen stannar. Den startar inte igen förrän
shunten öppnat fullt igen nästa gång och går tills shunten börjar stänga. Detta upprepas om
och om och på precis de temperaturer som huset behöver vid varje tillfälle. D.v.s. hemmagjord
flytande kondensering  Thumbsup

OBS att shuntstyrningen måste ha enbart innegivare för att detta skall funka bra.

Blir det billigare installation vart finns enkla vp att köpa Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Fast eller flytande.
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2011, 18:29:36 »
OBS att shuntstyrningen måste ha enbart innegivare för att detta skall funka bra.

Varför det? Styvillkoret med fullt öppen shunt fungerar väl även om shuntstyrningen går på både ute- och innetemperatur?

Nu har jag funderat lite till, middagen gjorde visst att knoppen snurrar fortare :)

Om du styr pannan med den här metoden kommer tanken att svänga mellan önskad temperatur i shunten och några grader över. Hur många grader över temperaturen kommer att öka till beror på effektuttaget i huset. Högre effektutag ger lägre topptemperaturer i tanken (alltså färre antal grader över önskad shunttemperatur). Medeltemperaturen i tanken kommer alltså ligga några grader över börvärdet i shunten.

Mitt system består av en 1000l tank med 1 solslinga, 1 förvärmningsslinga och 1 varmvattenslinga. Tanken värms av en IVT HE C9 som är kopplad mot tankens övre fjärdedel (inklusive VV-slingan), samt 20 kvm solpaneler. Från tanken shuntar jag ut värme till dels radiatorer på övervåningen och dels golvvärme på undervåningen. Pannan styr tanken som krets 1, radiatorerna som krets 2 och golvvärmen som krets 3. Tanken och radiatorerna kör jag enligt samma värmekurva. IVT reglerar tanken med hjälp av kopplingsdifferenser samt shuntarna med PID. Det fungerar i huvudsak väldigt bra där shunten bara stänger till lite grann när pannans temperatur skjuter över börvärdet enligt kopplingsdiffen. Tankens temperatur pendlar runt önskat shuntvärde, men då shunter stänger igen lite under slutet av uppvärmningen ökar temperaturen snabbare på slutet.

Medeltemperaturen under pannans arbetscykel blir då strax under börvärdet, särskilt vid varmare utetemperaturer, vilket kompenseras lite med att knäcka upp kurvan lite på tanken för utetemperaturer över 0 grader. Enda nackdelen jag kan se med att shunten stryper lite i slutet av uppvärmningscykeln är att pannan då jobbar mot en något mindre vattenmängd, men eftersom pannan alltid jobbar minst emot tankens övre fjärdedel har jag ändå väligt få starter. I mitt fulldimensionerade system (9 kW vid DUT=-15) så ligger jag på ca 15 starter per dygn nu när utetemperaturen är runt nollan vilket jag tycker är helt rimligt.
« Senast ändrad: 18 januari 2011, 19:43:22 av sepahewe »

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2011, 19:46:27 »
@sepahewe: Jag kom på idén och skrev ner det hela väldigt kvickt, så jag är nöjd
bara det inte visar sig vara totalt galet alltihop  ;)
Det jag skulle ha skrivit är förstås att shuntens position skall avspegla det verkliga
behovet av mera värme till huset och inte något framräknat värde efter utetemp.
Styrningen skall alltså följa principen: öppna shunten lite om det är för kallt, stäng shunten
lite om det är för varmt och stå still om det är lagom....

@smurfen72. Billiga VP finns i Kina  Thumbsup

Det fina i min lilla uppfinning är ju att oavsett vad det är som får shunten att börja stänga
så stannar VP och startar inte igen förrän det behövs. Orsaken kan vara att:
- vi har eldat med ved i en vanlig kamin
- vi har värmt tanken m.h.a. vattenmantlad eldstad
- vi har värmt tanken m.h.a. solfångare
- solinstrålning in genom fönstren
- vädret har blivit varmare
- o.s.v.,  o.s.v.

Lägg märke till att jag inte säger nÃ¥got om hur VP skall kunna hjälpa till att göra varmvatten  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Fast eller flytande.
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2011, 20:00:20 »
@sepahewe: Jag kom på idén och skrev ner det hela väldigt kvickt, så jag är nöjd
bara det inte visar sig vara totalt galet alltihop  ;)
Det jag skulle ha skrivit är förstås att shuntens position skall avspegla det verkliga
behovet av mera värme till huset och inte något framräknat värde efter utetemp.
Styrningen skall alltså följa principen: öppna shunten lite om det är för kallt, stäng shunten
lite om det är för varmt och stå still om det är lagom....

Helt galet är det definitivt inte  Thumbsup Särskilt inte som ditt system kan byggas väldigt billigt och enkelt (istället för att köpa en full panna + 2 extra reglerkretsar frÃ¥n IVT  :) )

Det är bara det att det gÃ¥r att optimera lite, men det är ju klart, har man hängt här pÃ¥ forumet ett tag sÃ¥ vet vi ju alla att allt alltid gÃ¥r att optimera  ;D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2011, 20:13:08 »
Att det finns billiga vp i kina är en klen tröst för de flesta ;) sen beror det ju på vad det är för kvalite billiga grejor från kina är ju inte känd för det direkt finns det ingen som importerat billiga vp till sverige och som vågar lämna garanti eller försäkring motsvarande de etablerade märkena.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2011, 20:42:46 »
Varför skulle det inte finnas garantier på importerade Kinapumpar?

Jag planerar själv att sätta in en 9 kW Kinapump (med garantier) mot en energibrunn.
Pumpen är en simpel ON/OFF mot fast temperatur, men när jag har lurat den lite
så kommer den bara att göra precis den temperatur som verkligen behövs just för
tillfället och inte någon gissad stopptemperatur uträknad enligt någon magisk kurva
givet utetemperaturen. Flytande kondensering deLuxe alltsÃ¥  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2011, 20:50:41 »
Varför skulle det inte finnas garantier på importerade Kinapumpar?

Jag planerar själv att sätta in en 9 kW Kinapump (med garantier) mot en energibrunn.
Pumpen är en simpel ON/OFF mot fast temperatur, men när jag har lurat den lite
så kommer den bara att göra precis den temperatur som verkligen behövs just för
tillfället och inte någon gissad stopptemperatur uträknad enligt någon magisk kurva
givet utetemperaturen. Flytande kondensering deLuxe alltsÃ¥  Thumbsup

Nu blev jag nyfiken ska du köra nån typ av inverter drift på vp Sc:,h vill gärna ha tips på några kina vp (billiga) som säljs i sverige.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!