0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Projekteringen av systemet är inte svårare än att du själv kan ge dig på det. För varje rum beräknar du arean. Effektbehov brukar anges till 50-70 W/m2. Multiplicera för att få en lista med effektbehov per rum.Jag föreslår dubbelpanelradiatorer "TP22". Mät fönsterna i respektive rum och välj en radiator som är lika bred eller 10cm smalare. På höjden vill man ha 10-15 cm luft under och 10cm över radiatorn, så beroende på hur högt era fönster sitter så blir det 50 eller 60 cm höga.Nu har du en lista på radiatorstorlekar för alla rum. Effekten för varje storlek kan hittas på en tillverkares hemsida (Thermopanel eller Lenhovda t.ex). Kan du täcka rummens energibehov vid 35/45 (in/ut temp) har du ett bra system, men så länge du klarar dig på 55/65 effekterna kommer värmepumpen kunna hålla värme. Nu kan du jämföra varje rums värmebehov med effekten för radiatorn i respektive rum.Sen bör du fundera över rördragning. Man brukar dra stammar (tjockare rör som förser fler radiatorer med värme) med avstick till varje radiator. Rita upp alla dina stammar och avstick för att kunna beräkna total effekt för varje stam. Rördimension kan enkelt fås av:"VVS inst. teknikbok 2006" gällande överförd effekt och rördim.:Högsta effekt 45/55 :15mm 1,5 kW18mm 2,7 kW22mm 5,0 kW28mm 9,0 kW35mm 16 kWOm du inte planerar att byta golv i hela huset funkar moderna lågtempradiatorer lika bra. I källare på äldre hus är det säkrast att skippa golvvärme pga fukttransporten som uppstår.
Tack för mycket givande info. Kan man välja på en BVP hur mycket man vill skicka ut som tex 35/45 eller 55/65? Jag gick in på rinkabyrör och kollade på thermopanel TP22 där finns det effektangivelser tex 50C 384W och 30C 195W är det dessa du menar man ska räkna på ifall man vill veta om elementet klarar av rummets effektbehov?Angående rördiameter om jag kopplar in radiatorer för totalt 4kW till en grupp behöver jag då gå upp med 22mm genom alla plan?
Hur stort problem finns det med presskopplingar som börjar läcka efter 10 år? Typ varenda röris i riket klämmer dit högvis med kopplingar varje dag och har väl gjort det rätt många år nu.....
Ralleballes (kan du inte byta namn?)
Som jag fattar det så mjuklöder väl ALDRIG en rörkrökare, då anses det säkrare med presskopplingar som jag förstått det.
Jag tror allvarligt talat att risken för läckage, för en amatör, är större om man löder än om man pressar.Kanske även för proffsen.
Som jag fattar det så mjuklöder väl ALDRIG en rörkrökare, då anses det säkrare med presskopplingar som jag förstått det.Men utvecklingen kanske gått framåt.Ralleballes (kan du inte byta namn?) första inlägg tycker jag visar på hur enkelt det egentligen är: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66077.msg699867#msg699867Sen kan man visst försöka dimensionera, t.ex. med purmos program som kan laddas ned gratis, men rent allmänt så skulle jag säga att om du dimensionerar för ca 70W/m2 vid DT30 (= 55/45) så kommer du att få ett mycket bra system som troligen inte behöver mer än ca 45 graders framledningstemp på årets kallaste dag.Dimensionera radiatorerna lite större i rum med många fönster och mer än en yttervägg.På övervåningen behövs som regel bara ca 50% av effekten, men det är ju inga jättepengar att spara på att snåla, lite klenare raddar kan du dock ha där. Sätt fullstora i källaren, den kan behöva rätt mycket värme på hösten, men mindre när det är som kallast ute, så på dessa radiatorer skulle jag dessutom sätta termostater, vilket oftast inte är nödvändigt i resten av huset, med undantag av sovrummen där man kanske vill kunna styra värmen mer exakt. (Kroppsvärmen från 2 personer gör att tempen annars kan stiga i rummet under natten om dörren hålls stängd.Vi kör helt termostatlöst i vårt enplanshus, förutom i vardagsrummet som ligger i söderläge med många fönster.I vårt hus dimensionerade jag för ca 65W/m2 i vanliga rum med en yttervägg, och upp till ca 75W/m2 i rum med stora fönster och två ytterväggar, det funkar mycket bra.Kör ut 45 grader som varmast.
Om jag utgår ifrån 55/45 DT30 behöver jag 11,2kw vid 70w/m2 frågan är hur stor pump man behöver, ska pumpen vara lika stor som förbrukningen 10-11kw eller ska man ha en mindre tex. 8-9kw? Hur beräknar man behovet utav pumpstorleken? Grannens hus har de satt in en 9kw pump det är ett likadant hus som mitt, vet ej va de har beräknat för effekt /m2 hos honnom.
Köpte verktyget frÃ¥n jula, bockade en 90Ëš böj men böjen är för stor sÃ¥ det passar inte heller 😞