Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fortsättning pÃ¥ mitt inlägg om Nibe 1210 Fighter  (läst 1149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
V-P:n "strippad" och jag gjorde en "Jaha, varför det då" upplevelse på grund av min nyfikenhet...
Killen som sålde v-p:n till mig sade att den hade kompressorfel (kylkillen hade sagt så)
Nå, eftersom det ju alltid måste tas reda på varför så mätte jag faserna på kompressorn: Helt OK
Mätte gastrycket, och det var bara 8 bar...
Nu har jag inte kollat vilken gas det är men de flesta gaser som används i stora v-p:n har ju ett statiskt tryck vid 15bar?
Alltså den borde ha gasbrist i så fall= läcker??
Och hur testa det billigt
Vågar inte ännu slå fast den i 3fas-uttaget för att kolla om min tankegång stämmer

Förslag?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fortsättning på mitt inlägg om Nibe 1210 Fighter
« Svar #1 skrivet: 14 september 2017, 07:42:10 »
Kollade du motståndet på faserna med en megger?
Mäter du trycket när den inte går så ger det inget, det statiska trycket för R407C ligger väl där vid ca 20 °C tror jag?
Det är lite svårt att kolla hur den funkar utan att koppla in både värmebärare och köldbärare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Fortsättning på mitt inlägg om Nibe 1210 Fighter
« Svar #2 skrivet: 29 november 2017, 19:14:24 »
hur stor är kompressorn? bara koppla in en fas på varje tåt så ser du om den startar, är det kolvkompressor, spelar rotation ingen roll, är det scroll är den riktningsberoende, men det hörs direkt (10) kw och uppåt tro jag är scroll

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!