Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥ga om bergvärmepump styrka  (läst 2205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga om bergvärmepump styrka
« skrivet: 09 april 2024, 11:39:48 »
Hej,

Jag har en 9kw IVT bergvärmepump från 2007 och vill byta till en ny värmepump innan det behövs någon akut byte. Borrhålsdjupet är 150m och huset är 220 kvm (byggd 2007). Det finns två olika åsikter från firmor som har lämnat offert. En del säger att det är bättre att satsa på 12 eller 13 kw varvtallsstyrd värmepumpar för att ha bättre verkningsgrad och mindre el tillskott och en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål. Inköps prisskillnaden är inte viktig i en sådan investering men det är viktigt att satsa på rätt val som inte krånglar i framtiden och kanske kan minska elräkningen. Troligtvis blir det en av följande modeller baserad på vilken styrka jag väljer:

IVT Geo 608c
IVT Geo 612c
Nibe S1256-8
Nibe S1256-13

Jag undrar om ni har några tips när det gäller vilken styrka och vilken modell jag behöver välja bortse från prisskillnaderna?

Tackar för svaren på förhand!
« Senast ändrad: 09 april 2024, 12:34:08 av Sanvi »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #1 skrivet: 09 april 2024, 11:56:14 »
Hej! Vad har huset för värmebehov vid DVUT enligt värmeritningen? Var i landet står det? Har man en 9 kW on/off och byter till en inverter så bör invertern ha en något högre effekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #2 skrivet: 09 april 2024, 12:23:00 »
Hej! Vad har huset för värmebehov vid DVUT enligt värmeritningen? Var i landet står det? Har man en 9 kW on/off och byter till en inverter så bör invertern ha en något högre effekt.

Vi bor i Stockholm. I dagsläget drar värmepumpen ca 15000 kwh el för uppvärmning per år. Är det svar för din fråga gällande värmebehovet? Om man har invertern med en högre effekt kan den överbelasta anläggningen eller öka elförbrukningen jämfört med en 8kw variant?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #3 skrivet: 09 april 2024, 12:38:27 »
Ok. 15000 kWh/år med 9 kW värmepump säger väl lite grann men bäst är ju om man kan läsa direkt på värmeritningen vad det står för effektbehov vid vilken DUT/DVUT detta är beräknat. Är det ett 1-planshus eller 2-planshus?

En on/off värmepump kan man normalt inte dimensionera så att det täcker 100% av husets värmebehov eftersom det då skulle bli väldigt mycket start/stopp som sliter på kompressorn. En inverter kan man däremot dimensionera så att den helt klarar sig utan el-patronen om man verkligen vill men ofta lägger man sig strax under. En inverter kan själv hålla koll på att borrhålet blir för kallt och i så fall kan den strypa effekten. En inverter minskar elförbrukningen men det handlar inte om någon jättestor energibesparing. Numera är det dock många som inte vill att el-patronen ska behövas alls eftersom el-priset blir väldigt högt när det är som kallast och elnätsbolagen inför successivt effekttaxa enligt EU-krav.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #4 skrivet: 09 april 2024, 12:55:51 »
Ok. 15000 kWh/år med 9 kW värmepump säger väl lite grann men bäst är ju om man kan läsa direkt på värmeritningen vad det står för effektbehov vid vilken DUT/DVUT detta är beräknat. Är det ett 1-planshus eller 2-planshus?

En on/off värmepump kan man normalt inte dimensionera så att det täcker 100% av husets värmebehov eftersom det då skulle bli väldigt mycket start/stopp som sliter på kompressorn. En inverter kan man däremot dimensionera så att den helt klarar sig utan el-patronen om man verkligen vill men ofta lägger man sig strax under. En inverter kan själv hålla koll på att borrhålet blir för kallt och i så fall kan den strypa effekten. En inverter minskar elförbrukningen men det handlar inte om någon jättestor energibesparing. Numera är det dock många som inte vill att el-patronen ska behövas alls eftersom el-priset blir väldigt högt när det är som kallast och elnätsbolagen inför successivt effekttaxa enligt EU-krav.

Det är ett 2-planshus med golvvärme. Värmepumpen vi har idag har en elpatron som körs i 6kw läge kopplad till 3x16 A. Enligt en frima som insisterar att installera 8kw värmepump behöver man ha 3x20A för en 12kw värmepump med liknande elpatron. Så de säger att med befintlig setup kan man installera en 12kw värmepump med en 3kw elpatron så totala effekten kommer att bli lägre jämfört med en 8kw värmepump plus 6kw elpatron. De säger även att det finns risken att värmepump med högre effekt ger larm hela tiden om borrhållet inte är rätt dimensionerad (jag vet inte varför?)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #5 skrivet: 09 april 2024, 13:16:26 »
En inverterpump kan anpassa effekten efter temperaturen i borrhålet så det ska inte bli larm som stoppar värmepumpen utan bara ett informationsmeddelande typ att borran är kall just nu. Det är viktigt att kontrollera att säkringarna man har i huset räcker till för värmepumpen. Att man behöver dra en ny ledning från el-centralen till värmepumpen förekommer ibland. Problemet när jag försöker räkna på "15000 kWh/år" är att jag kommer fram till att ditt hus har ett sanslöst högt effektbehov av värme när det är som kallast. Normalt säger man 5000 kWh per år är hushålls-el och då skulle alltså 10000 kWh/år gå till värme?? Det borde snarare vara runt kanske 7000 kWh med bergvärme för att vara ett modernt 2-planshus från 2007. Har ni el-bil, pool, ute-spa? Eller är det något fel på er nuvarande värmepump så den ofta kör med el-patronen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #6 skrivet: 09 april 2024, 16:54:19 »
Tycker också att 15000 kWh/år till värmepumpen låter väl mycket med tanke på husets ålder och storlek. Vad visar drifttidsmätarna för kompressor och tillsats? Det bör vara meny 7.1 och 7.3. Hur länge har ni bott i huset?

... en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål.

Väldigt konstigt resonemang. Fungerar pumpen effektivare kommer inte husets värmebehov att påverkas det minsta av det. En effektivare pump kommer att ta mer värme från borrhålet och förbruka mindre el. Att hävda att det därför går att installera en mindre pump är fel.

"högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål" tolkar jag som att man har påstått att en kraftigare pump inte kan ge så mycket mer värme då köldbärartemperaturen skulle sjunka så pass mycket att det kompenserar för den högre effekten. Det håller jag inte heller med om, huset kommer inte att behöva mer värme bara för att man installerar en kraftigare pump. Det är bara när det är kallare ute än vad gamla pumpen klarade utan elpatrontillsats som en kraftigare pump kommer att ta ut mer värme från borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #7 skrivet: 09 april 2024, 19:18:12 »
En inverterpump kan anpassa effekten efter temperaturen i borrhålet så det ska inte bli larm som stoppar värmepumpen utan bara ett informationsmeddelande typ att borran är kall just nu. Det är viktigt att kontrollera att säkringarna man har i huset räcker till för värmepumpen. Att man behöver dra en ny ledning från el-centralen till värmepumpen förekommer ibland. Problemet när jag försöker räkna på "15000 kWh/år" är att jag kommer fram till att ditt hus har ett sanslöst högt effektbehov av värme när det är som kallast. Normalt säger man 5000 kWh per år är hushålls-el och då skulle alltså 10000 kWh/år gå till värme?? Det borde snarare vara runt kanske 7000 kWh med bergvärme för att vara ett modernt 2-planshus från 2007. Har ni el-bil, pool, ute-spa? Eller är det något fel på er nuvarande värmepump så den ofta kör med el-patronen?

Vår elförbrukning är 30000 kwh per år men jag räknar bort 15000 pga elbil+pool+hushålls elförbrukning. Jag håller med att det är för högt så jag hoppas på att vi ser någon skillnad med att byta bergvärmepumpen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #8 skrivet: 09 april 2024, 19:27:04 »
Ojojoj, 30000 kWh/år är ju jättemycket i dagens läge. Så du menar att värme och varmvatten är 15000 kWh/år? Du måste verkligen kontrollera om er nuvarande värmepump fungerar eller bara står och låter?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #9 skrivet: 09 april 2024, 19:34:55 »
Tycker också att 15000 kWh/år till värmepumpen låter väl mycket med tanke på husets ålder och storlek. Vad visar drifttidsmätarna för kompressor och tillsats? Det bör vara meny 7.1 och 7.3. Hur länge har ni bott i huset?

Väldigt konstigt resonemang. Fungerar pumpen effektivare kommer inte husets värmebehov att påverkas det minsta av det. En effektivare pump kommer att ta mer värme från borrhålet och förbruka mindre el. Att hävda att det därför går att installera en mindre pump är fel.

"högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål" tolkar jag som att man har påstått att en kraftigare pump inte kan ge så mycket mer värme då köldbärartemperaturen skulle sjunka så pass mycket att det kompenserar för den högre effekten. Det håller jag inte heller med om, huset kommer inte att behöva mer värme bara för att man installerar en kraftigare pump. Det är bara när det är kallare ute än vad gamla pumpen klarade utan elpatrontillsats som en kraftigare pump kommer att ta ut mer värme från borrhålet.

Under 7.1 står det 27863 och under 7.3 står det 3757. Värmepumpen är 17 år gammal. Tycker du att den har kört med el-patron ofta eller verkar det vara normalt med den åldern?
När det gäller resonemanget om borrhÃ¥lets kapacitet säger de att 150m kommer inte ge mer än 8 kw ändÃ¥ sÃ¥ det är meningslöst att installera en värmepump med högre styrka och riskera att överbelasta borrhÃ¥let. Som sagt finns det en del firmor som säger exakt tvärrtom  :)

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #10 skrivet: 09 april 2024, 19:37:37 »
En inverterpump kan anpassa effekten efter temperaturen i borrhålet så det ska inte bli larm som stoppar värmepumpen utan bara ett informationsmeddelande typ att borran är kall just nu. Det är viktigt att kontrollera att säkringarna man har i huset räcker till för värmepumpen. Att man behöver dra en ny ledning från el-centralen till värmepumpen förekommer ibland. Problemet när jag försöker räkna på "15000 kWh/år" är att jag kommer fram till att ditt hus har ett sanslöst högt effektbehov av värme när det är som kallast. Normalt säger man 5000 kWh per år är hushålls-el och då skulle alltså 10000 kWh/år gå till värme?? Det borde snarare vara runt kanske 7000 kWh med bergvärme för att vara ett modernt 2-planshus från 2007. Har ni el-bil, pool, ute-spa? Eller är det något fel på er nuvarande värmepump så den ofta kör med el-patronen?
Där har du nog lite fel
Och vad menar du med att en inverter anpassar sig efter hÃ¥let. Blir KB kallare sÃ¥ blir det mindre värme med, det gÃ¥r inte att manipulera naturen med att sänka nägon fart pÃ¥ en VP, det mÃ¥ste finnas värme för att fÃ¥ värme och inte en massa minus pÃ¥ KB, som är förkastligt.  Och hÃ¥let kan fysa om det tas ut förmycket.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #11 skrivet: 09 april 2024, 19:45:18 »
Ojojoj, 30000 kWh/år är ju jättemycket i dagens läge. Så du menar att värme och varmvatten är 15000 kWh/år? Du måste verkligen kontrollera om er nuvarande värmepump fungerar eller bara står och låter?

Håller med. Under januari hamnade elförbrukningen på 3500kwh (varav 470kwh för el-bil laddning). Så det blir ca. 100 kwh per dag. Det är för högt tycker jag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #12 skrivet: 09 april 2024, 19:50:10 »
Det är möjligen inte ett minustecken framför 27863? Får inte siffrorna att gå ihop såvida inte pumpen har gått rätt mycket för att värma poolen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #13 skrivet: 09 april 2024, 20:13:19 »
Det är möjligen inte ett minustecken framför 27863? Får inte siffrorna att gå ihop såvida inte pumpen har gått rätt mycket för att värma poolen.

Det stämmer. Det står -27863. Poolen har sin egen separat värmepump (den är inte kopplad till bergvärme).
« Senast ändrad: 09 april 2024, 20:15:51 av Sanvi »

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #14 skrivet: 09 april 2024, 20:14:54 »
Där har du nog lite fel
Och vad menar du med att en inverter anpassar sig efter hÃ¥let. Blir KB kallare sÃ¥ blir det mindre värme med, det gÃ¥r inte att manipulera naturen med att sänka nägon fart pÃ¥ en VP, det mÃ¥ste finnas värme för att fÃ¥ värme och inte en massa minus pÃ¥ KB, som är förkastligt.  Och hÃ¥let kan fysa om det tas ut förmycket.

Menar du att det är bättre att inte använda en värmepump med högre effekt?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #15 skrivet: 09 april 2024, 21:02:27 »
Hej,

Jag har en 9kw IVT bergvärmepump från 2007 och vill byta till en ny värmepump innan det behövs någon akut byte. Borrhålsdjupet är 150m och huset är 220 kvm (byggd 2007). Det finns två olika åsikter från firmor som har lämnat offert. En del säger att det är bättre att satsa på 12 eller 13 kw varvtallsstyrd värmepumpar för att ha bättre verkningsgrad och mindre el tillskott och en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål. Inköps prisskillnaden är inte viktig i en sådan investering men det är viktigt att satsa på rätt val som inte krånglar i framtiden och kanske kan minska elräkningen. Troligtvis blir det en av följande modeller baserad på vilken styrka jag väljer:

IVT Geo 608c
IVT Geo 612c
Nibe S1256-8
Nibe S1256-13

Jag undrar om ni har några tips när det gäller vilken styrka och vilken modell jag behöver välja bortse från prisskillnaderna?

Tackar för svaren på förhand!

Hej!

Har du separat elmätare på bergvärmepumpen?

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #16 skrivet: 09 april 2024, 21:12:12 »
Hej!

Har du separat elmätare på bergvärmepumpen?

Nej, tyvärr finns det ingen separat elmätare på värmepumpen. Annars kunde det vara intressant att kolla hur mycket den drar. Man kan kanske fixa det på något sätt?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #17 skrivet: 09 april 2024, 21:51:42 »
Menar du att det är bättre att inte använda en värmepump med högre effekt?
Allting måste matscha varandra , det går inte att få ut mer än max ca 5 kW från 150 m hål om man har tur att det flödar genom det. Allt måste vara i fas, det talas om att VP med inverter anpassar sig till hålet. Javisst kan den göra det, på bekostnad av avgiven värme. när KB börjar bli en bit ner på minus, så sjunker verkningsgraden. Så en VP på tex 9 kW och får KB med temp +3 C och ut - 2 C plockar hem 5 C från hålet, det ska då snurra 1000 L i slangarna i hålet. Är då VP ite för stor så kyls hålet ytterligare och VP börjar att sänka farten på KB till tex 800 L så innan hålet har kylts ner ytterligare så ger det bara 4 kW. Sen kan det vara så att även kompressorn går ner i varv och avger lite mindre. Och som grädde på moset, så drar VP ner farten på VB-pumpen, det blir mindre flöde till huset och kan rendera att dom delar längst bort inte får det dom behöver i flöde. Inverters kan vara bra i vissa fall, det taöas om att kompressorn tuffar på i 20 Hz och vd ger den då i värme kan man fråga sig. Det finns inget i VP som kan slå en VP med tank och shunt ut till huset, när det gäller att ha en jämn värme i det. Men smaken är som baken och alla är saliga i sin tro

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #18 skrivet: 09 april 2024, 21:54:22 »
Jag får det till ca 37700 tim på 17 år, dvs drygt 2200 tim per år. Tillskott 221 tim/år
Displayen/korten kan ju vara bytt, annars går den inte så mycket. Tillförd effekt är runt 2,5kW, något mer vid varmvattenkörning.
Den höga förbrukningen kanske har andra orsaker!?
Tror jag, bör kollas.

Mina två IVT har gått runt 60-70.000 timmar för jämförelse, de är bara något äldre. Eller så har den varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar? Inte så troligt!?

Skulle ocksÃ¥ mätt borrhÃ¥lstemperaturen, dÃ¥ fÃ¥r man lite facit, kan ju vara ett "vattenströmmande hÃ¥l" tex 🙏
« Senast ändrad: 09 april 2024, 22:06:48 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #19 skrivet: 09 april 2024, 22:03:07 »
Allting måste matscha varandra , det går inte att få ut mer än max ca 5 kW från 150 m hål om man har tur att det flödar genom det. Allt måste vara i fas, det talas om att VP med inverter anpassar sig till hålet. Javisst kan den göra det, på bekostnad av avgiven värme. när KB börjar bli en bit ner på minus, så sjunker verkningsgraden. Så en VP på tex 9 kW och får KB med temp +3 C och ut - 2 C plockar hem 5 C från hålet, det ska då snurra 1000 L i slangarna i hålet. Är då VP ite för stor så kyls hålet ytterligare och VP börjar att sänka farten på KB till tex 800 L så innan hålet har kylts ner ytterligare så ger det bara 4 kW. Sen kan det vara så att även kompressorn går ner i varv och avger lite mindre. Och som grädde på moset, så drar VP ner farten på VB-pumpen, det blir mindre flöde till huset och kan rendera att dom delar längst bort inte får det dom behöver i flöde. Inverters kan vara bra i vissa fall, det taöas om att kompressorn tuffar på i 20 Hz och vd ger den då i värme kan man fråga sig. Det finns inget i VP som kan slå en VP med tank och shunt ut till huset, när det gäller att ha en jämn värme i det. Men smaken är som baken och alla är saliga i sin tro

Tack för ditt kompletta svar. Idag har vi en extra tank kopplad till värmepump som kommer att återanvändas. Kan det påverka valet av bergvärmepumpen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #20 skrivet: 09 april 2024, 22:20:33 »
Jag får det till ca 37700 tim på 17 år, dvs drygt 2200 tim per år. Tillskott 221 tim/år
Displayen/korten kan ju vara bytt, annars går den inte så mycket. Tillförd effekt är runt 2,5kW, något mer vid varmvattenkörning.
Den höga förbrukningen kanske har andra orsaker!?
Tror jag, bör kollas.

Mina två IVT har gått runt 60-70.000 timmar för jämförelse, de är bara något äldre. Eller så har den varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar? Inte så troligt!?

Skulle ocksÃ¥ mätt borrhÃ¥lstemperaturen, dÃ¥ fÃ¥r man lite facit, kan ju vara ett "vattenströmmande hÃ¥l" tex 🙏

Om värmepumpen drar 15000 kWh el per Ã¥r sÃ¥ gÃ¥r den ca 6000 timmar per Ã¥r vilket pÃ¥ 17 Ã¥r blir 102000 timmar sÃ¥ jag tror dÃ¥ att den har varvat runt som du skriver för det stämmer ju ocksÃ¥ med räkneverket. Men det är ju rysligt mycket energi brutto frÃ¥n värmepumpen som man verkligen kan undra vart den tar vägen nÃ¥gonstans??  Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #21 skrivet: 09 april 2024, 22:24:14 »
Jag får det till ca 37700 tim på 17 år, dvs drygt 2200 tim per år. Tillskott 221 tim/år
Displayen/korten kan ju vara bytt, annars går den inte så mycket. Tillförd effekt är runt 2,5kW, något mer vid varmvattenkörning.
Den höga förbrukningen kanske har andra orsaker!?
Tror jag, bör kollas.

Mina två IVT har gått runt 60-70.000 timmar för jämförelse, de är bara något äldre. Eller så har den varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar? Inte så troligt!?

Skulle ocksÃ¥ mätt borrhÃ¥lstemperaturen, dÃ¥ fÃ¥r man lite facit, kan ju vara ett "vattenströmmande hÃ¥l" tex 🙏

Bra info! Jag tror inte att förra ägaren har bytt kort/displayen. Hur kan jag kolla borrhålstemperaturen? I vilken siffra nollställs menu 7.3?
« Senast ändrad: 09 april 2024, 22:27:12 av Sanvi »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #22 skrivet: 09 april 2024, 22:55:37 »
Bra info! Jag tror inte att förra ägaren har bytt kort/displayen. Hur kan jag kolla borrhålstemperaturen? I vilken siffra nollställs menu 7.3?

Hur vet du att bergvärmepumpen drar 15000 kWh om du ej har elmätare på den...?

Hur mäter du poolvärmepumpen?
Hur mäter du elbilen?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #23 skrivet: 10 april 2024, 05:53:12 »
Bra info! Jag tror inte att förra ägaren har bytt kort/displayen. Hur kan jag kolla borrhålstemperaturen? I vilken siffra nollställs menu 7.3?

Under meny 3 ser du temperaturer, dÃ¥ fÃ¥r titta när vpn gÃ¥tt nÃ¥gon stund, första ca 8-10 min cirkulerar köldvätskan första varvet, gÃ¥r den längre sjunker temperaturen mer varje varv.  Alt kan du manuell köra Cirkulationspumpen, finns nog under meny 5.3 tror jag, hÃ¥ll inne högerknappen 10 s för att öppna menyer 4 och högre.

Räkneverket är binärt, 2 upphöjt till 15 ger upp till 32768 tim, sedan vänder den nedåt med minustecken, så fattar jag det.

Läs lite här under IVT sÃ¥ hittar du massa info om allt detta och i installatörsmanualen, om du har tiden😅, alltid bra att förstÃ¥ mer, även när du köper ny vp.
« Senast ändrad: 10 april 2024, 05:57:10 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #24 skrivet: 10 april 2024, 07:31:14 »
Får det också till ca 37700 timmar vilket blir 2220 timmar per år. Med tanke på att värmepumpen drar högst 3 kW när den går betyder det ca 6700 kWh/år plus tillsatselen. Tillsatsel bör vara mindre än 1000 kWh. 6 kW elpatron ska ytterst sällan behövas men är inställningarna in rätt kan det bli tillsatsel i onödan.

Utifrån de uppgifter som finns verkar det som att elförbrukningen för värme i huset och varmvatten ska vara mindre än 8000 kWh/år vilket är bra med tanke på husets storlek. Det som verkar konstigt är totala elförbrukningen på 30000 kWh/år.

Är antalet drifttimmar rätt och pumpen har bra arbetsförhållanden, att det inte är korta driftcykler med många starter, ska den hålla länge till. Kompressorerna dimensioneras för 75000 timmer. Kompressorn i min pump har gått över 80000 timmar. Fast det finns de som har lyckats köra slut på en kompressor redan efter 30000 timmer där pumpen har varit kopplad till ett värmesystem med för liten vattenvolym och fabriksinställning på reglersystemet.

Hade det varit min värmepump skulle jag inte ta in offerter på en ny pump i det här läget. Jag skulle undersöka vilka arbetsbetingelser pumpen har. Är de ok skulle den få gå 10 år till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #25 skrivet: 10 april 2024, 09:16:42 »
Får det också till ca 37700 timmar vilket blir 2220 timmar per år. Med tanke på att värmepumpen drar högst 3 kW när den går betyder det ca 6700 kWh/år plus tillsatselen. Tillsatsel bör vara mindre än 1000 kWh. 6 kW elpatron ska ytterst sällan behövas men är inställningarna in rätt kan det bli tillsatsel i onödan.

Utifrån de uppgifter som finns verkar det som att elförbrukningen för värme i huset och varmvatten ska vara mindre än 8000 kWh/år vilket är bra med tanke på husets storlek. Det som verkar konstigt är totala elförbrukningen på 30000 kWh/år.

Är antalet drifttimmar rätt och pumpen har bra arbetsförhållanden, att det inte är korta driftcykler med många starter, ska den hålla länge till. Kompressorerna dimensioneras för 75000 timmer. Kompressorn i min pump har gått över 80000 timmar. Fast det finns de som har lyckats köra slut på en kompressor redan efter 30000 timmer där pumpen har varit kopplad till ett värmesystem med för liten vattenvolym och fabriksinställning på reglersystemet.

Hade det varit min värmepump skulle jag inte ta in offerter på en ny pump i det här läget. Jag skulle undersöka vilka arbetsbetingelser pumpen har. Är de ok skulle den få gå 10 år till.

Kan det vara så att den har varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar = 102000 vilket ger runt 18000 kw/år?
« Senast ändrad: 10 april 2024, 09:53:18 av Sanvi »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #26 skrivet: 10 april 2024, 10:52:28 »
Om du läser av driftstimmarna under 2-3 dagar med lite svalare väder utan sol, så tror jag man får en skaplig uppfattning om den går mycket eller lite.
(tex min vp har gått i snitt 7,5 timmar per dygn sista 10 dagarna, ~31% drift vid 10dygnsmedel på 4,8°C)
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #27 skrivet: 10 april 2024, 11:18:24 »
Om du läser av driftstimmarna under 2-3 dagar med lite svalare väder utan sol, så tror jag man får en skaplig uppfattning om den går mycket eller lite.
(tex min vp har gått i snitt 7,5 timmar per dygn sista 10 dagarna, ~31% drift vid 10dygnsmedel på 4,8°C)

Bra förslag, tack!

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #28 skrivet: 10 april 2024, 12:02:49 »
Hur vet du att bergvärmepumpen drar 15000 kWh om du ej har elmätare på den...?

Hur mäter du poolvärmepumpen?
Hur mäter du elbilen?

För elbilen har jag app som visar hur mycket den drar. Poolvärme är på under vissa timmar och det går att beräkna hur mycket den drar under de timmarna. Däremot är det inte lätt för mig att kolla hur mycket värme och vv drar och vilka andra källor bidrar i den totala sifforan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #29 skrivet: 10 april 2024, 12:18:03 »
Tumregler är för el-bil 1500 mil / 3000 kWh/år, pool 4×8m 4000 kWh/säsong, hushålls-el för en familj 4 pers 5000 kWh/år, varmvatten brutto för 4 ganska sparsamma personer 4500 kWh/år (med värmepump då netto 1500-2000 kWh/år). Om värmepumpen drar 15000 kWh/år för värme och varmvatten och övrigt är 15000 kWh/år så motsvarar posten övrigt alltså hushålls-el plus pool plus två elbilar. Om värmepumpen fungerar som den ska och drar 15000 kWh så borde den producera runt 65000 kWh golvvärme och varmvatten per år. Även om huset är stort så borde ni bokstavligt bada i värme och varmvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #30 skrivet: 10 april 2024, 15:49:08 »
Kan det vara så att den har varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar = 102000 vilket ger runt 18000 kw/år?

Nej, det skulle betyda att pumpen hade gått 6000 timmar per år. Det är dygnet runt under 9,5 månader per år. Det är helt orimligt.

Det kan vara så att drifttiderna är fel beroende på att det under den tidigare ägarens tid var någon form av elektronikhaveri som gjorde att drifttidsmätarna nollställdes. Instämmer i Börjes förslag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #31 skrivet: 10 april 2024, 16:00:09 »
Tycker att drift-tiden och eltillskottet verkar matcha varandra bra, mellan tummen och pekfingret 10% tillskott, vilket kan vara helt normalt för en 17 år gammal dimensionering.
Att sätta in en mycket större värmepump till det relativt korta borrhålet tror jag inte är så stor ide, utan då är det bättre att köpa en värmepump med liknande uteffekt, och köra vidare med tanken, OM den är kopplad om arbetstank med extern cirkpump.
Den höga förbrukningen är inte OMÖJLIG, glöm aldrig att vi haft 15 000 kWh hushållsel i många år, det är först med stigande elpriser som jag lagt manken till för att spara lite mer på det där.
Vår pool kräver kanske 12 000 kWh brutto (4 X 8 meter, 32 grader varmt ca 5 månader/år) eller 3000 kWh värmepumpsvärme.
Hur värms poolen?
Finns spabad?
Avfuktare?
Ventilationsfläktar?
Elvärme i någon terass eller uterum?
I vissa hus satte man elsingor vid garageportens, i betongen så att dörrarna inte skulle frysa fast, finns något sådant?
Vet t.ex. vissa hus som har en elslinga under bottenbrädan på sulan för att förhindra fuktvandring in i syllen.
En massa mysbelysning både ute och inne som står på hela tiden?

Det finns mycket som kan förbruka el som man inte tänker på, men som adderas över tid.
Elmätare vill värmepumpen finns här: https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare
Den billigaste trefas duger gott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #32 skrivet: 10 april 2024, 20:18:43 »
Är också inne på att hushållselen kan vara förklaringen till den höga totalförbrukningen. Huset, som visserligen är rätt nytt, drar lite värmepumpvärme. Förklaringen kan vara att hushållselen står för en hel del av uppvärmningen. Förmodar att det inte finns FTX, det borde ha nämnts i så fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #33 skrivet: 11 april 2024, 15:16:51 »
Tycker att drift-tiden och eltillskottet verkar matcha varandra bra, mellan tummen och pekfingret 10% tillskott, vilket kan vara helt normalt för en 17 år gammal dimensionering.
Att sätta in en mycket större värmepump till det relativt korta borrhålet tror jag inte är så stor ide, utan då är det bättre att köpa en värmepump med liknande uteffekt, och köra vidare med tanken, OM den är kopplad om arbetstank med extern cirkpump.
Den höga förbrukningen är inte OMÖJLIG, glöm aldrig att vi haft 15 000 kWh hushållsel i många år, det är först med stigande elpriser som jag lagt manken till för att spara lite mer på det där.
Vår pool kräver kanske 12 000 kWh brutto (4 X 8 meter, 32 grader varmt ca 5 månader/år) eller 3000 kWh värmepumpsvärme.
Hur värms poolen?
Finns spabad?
Avfuktare?
Ventilationsfläktar?
Elvärme i någon terass eller uterum?
I vissa hus satte man elsingor vid garageportens, i betongen så att dörrarna inte skulle frysa fast, finns något sådant?
Vet t.ex. vissa hus som har en elslinga under bottenbrädan på sulan för att förhindra fuktvandring in i syllen.
En massa mysbelysning både ute och inne som står på hela tiden?

Det finns mycket som kan förbruka el som man inte tänker på, men som adderas över tid.
Elmätare vill värmepumpen finns här: https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare
Den billigaste trefas duger gott.

Jag håller med, det finns en hel del faktorer som kan öka elförbrukningen och det är inte kanske bergvärmepumpen som bidrar mest. Det verkar som att Eon har en dosa som kopplas till elcentralen och kan ge detaljerad information om elförbrukningen. Jag vet inte om med en sådan dosa kan man ha bättre koll på sin elförbrukningen?

Så tycker du att en 8kw inverter funkar bättre i mitt fall jämfört med en 12 eller 13 kw? Pratade med en kille som jobbar på Nibe och enligt honom en varvtalstyrd värmepump ger bättre verkningsgrad i mitten av effekt intervallen så 12 eller 13 kw ska funka bättre runt 6-7 kw och passar bättre för vårt borrhål. Är det sant?
« Senast ändrad: 11 april 2024, 17:06:25 av Sanvi »

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #34 skrivet: 11 april 2024, 16:02:40 »
Allting måste matscha varandra , det går inte att få ut mer än max ca 5 kW från 150 m hål om man har tur att det flödar genom det. Allt måste vara i fas, det talas om att VP med inverter anpassar sig till hålet. Javisst kan den göra det, på bekostnad av avgiven värme. när KB börjar bli en bit ner på minus, så sjunker verkningsgraden. Så en VP på tex 9 kW och får KB med temp +3 C och ut - 2 C plockar hem 5 C från hålet, det ska då snurra 1000 L i slangarna i hålet. Är då VP ite för stor så kyls hålet ytterligare och VP börjar att sänka farten på KB till tex 800 L så innan hålet har kylts ner ytterligare så ger det bara 4 kW. Sen kan det vara så att även kompressorn går ner i varv och avger lite mindre. Och som grädde på moset, så drar VP ner farten på VB-pumpen, det blir mindre flöde till huset och kan rendera att dom delar längst bort inte får det dom behöver i flöde. Inverters kan vara bra i vissa fall, det taöas om att kompressorn tuffar på i 20 Hz och vd ger den då i värme kan man fråga sig. Det finns inget i VP som kan slå en VP med tank och shunt ut till huset, när det gäller att ha en jämn värme i det. Men smaken är som baken och alla är saliga i sin tro

Med tanke på att vi har en volymtank är det bättre att satsa på en inverter eller funkar on/off också lika bra? En firma förslår att köper en on/off inställt för varvtalsstyrd.
« Senast ändrad: 14 april 2024, 23:14:38 av Sanvi »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!