Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga om värmepump till ny inomhusdel!? Legalett golvvärme  (läst 2090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jesper_W

  • Gäst
Jesper_W
Bygga om värmepump till ny inomhusdel!? Legalett golvvärme
« skrivet: 10 februari 2017, 21:00:43 »
Hej!

Jag har en villa byggd 1992 med legalett golvvärmesystem, det är ett luftburet system där man cirkulerar luft i plattan förbi elektriska värmeelement. Systemet är osmidigt att köra tillsammans med en luftvärmepump eftersom lufttemperaturen inte kommer att tillåta att golvvärmen startar. Vi har en nyinstallerad Daikin som vi är nöjda med. Förövrigt brukar vi under vissa perioder stänga av lvp och enbart köra golvvärmen då klimatet i huset blir mycket behagligare.

Det finns en vattenburen konvektor att köpa som ersätter den elektriska enheten i golvet. I den kan man cirkulera varmvatten för att värma plattan med. Men pga olika skäl vill jag inte installera ett vattenburet system i huset, kostnad/utrymmesbrist/svår mediadragning för att nå konnektorn i plattan med vatten osv.

Det som slog mig är att man kanske kan köpa den vattenburna konvektorn och en luftvärmepump och sedan bygga om inomhusdelen så att man kör gasen direkt i golvkonvektorn. Då skulle jag få möjlighet att köra golvvärmen med en värmepump och samtidigt styra den separat oberoende av lufttemperaturen inomhus, jag kan sätta tempgivaren i golvet (i luftsystemet)

Men hur ska man bära sig åt? Är det möjligt? Krävs det programmering?

Har nÃ¥gon nÃ¥got tips? Hur? Eller vem vet?   Alla förslag är välkomna!!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga om värmepump till ny inomhusdel!? Legalett golvvärme
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2017, 21:21:49 »
Jag tror att det har funnits just en sån LLVP på marknaden för ett antal år sen, men hittar den inte nu.
Kanske har den utgÃ¥tt, kommer inte ihÃ¥g märket.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gert H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som ny på forumet hittade jag ett inlägg från -17 och vill ta upp frågan igen. Jag fick samma ide och skrev till Legalett och Mitsubishi men har inte fått svar på en vecka. Frågan är om detta fungerar? Vilka är för och nackdelarna?
Frågan handlar om, om det går att använda Legalett vattenelement i golvbrunnen som innerdel i en luft/luft värmepump och köra gas istället för vatten. Legaletts element är på 4000W vid 55°. Någon som har en ide´?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9653
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kan inte tänka mig att det skulle gå att köra gas i en värmeväxlare avsedd för vatten med något bra resultat. Andra rördimensioner och annorlunda utformning av värmeväxlaren. Däremot kan man ju ta en mindre luftvattenvärmepump och köra mot vattenelementet i Legalett. Du kanske kan övertyga Elektrokyl Energiteknik i Borås att sätta ihop en variant av deras ReFlow för luftvärmeaggregat till att fungera med Legalett-systemet!? Se sid 7-9 i följande broschyr: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf Blir förstås en helt annan kostnad än en vanlig luftluftvärmepump men det skulle förmodligen fungera bra för det du är ute efter och ge varma golv. Ser nu att ReFlow är lite kryptisk. Står vatten/el på innerdelens värmeväxlare men utedelen ansluts med gasrör??? Kan det vara så att ReFlow kör gas R410a i vattenvärmeväxlaren?
« Senast ändrad: 03 april 2023, 10:58:50 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gert H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min tanke var att skapa ett så enkelt system som möjligt utan att gå omvägen via vatten. Flera tankar, för och nackdelar?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9653
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kontakta Elektrokyl i Borås och forska lite om deras ReFlow och möjligheter. Vore ju verkligen intressant om de kör gas i vattenbatteriet. Luftvärmeaggregat generellt har väl annars nackdelar som t.ex. viss ljudnivå, risk för luktspridning och att det inte går att styra värmen per rum. Fördelen är ju att kunna återanvända befintligt distributionssystem i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4725
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att leda in gasen i någon annan form än en växlare kan bli farligt. Trycket på gasen är omkring 20 -35 bar och det måste grejerna tåla. En vanligt konvektor är specad till max 3 bar normalt, samma som systemets tryck i värmesystemet på ett huset är, allt mellan 0 - 3 bar specat.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har en villa byggd 1992 med legalett golvvärmesystem, det är ett luftburet system där man cirkulerar luft i plattan förbi elektriska värmeelement. Systemet är osmidigt att köra tillsammans med en luftvärmepump eftersom lufttemperaturen inte kommer att tillåta att golvvärmen startar. Vi har en nyinstallerad Daikin som vi är nöjda med. Förövrigt brukar vi under vissa perioder stänga av lvp och enbart köra golvvärmen då klimatet i huset blir mycket behagligare.

Det finns en vattenburen konvektor att köpa som ersätter den elektriska enheten i golvet. I den kan man cirkulera varmvatten för att värma plattan med. Men pga olika skäl vill jag inte installera ett vattenburet system i huset, kostnad/utrymmesbrist/svår mediadragning för att nå konnektorn i plattan med vatten osv.

Det som slog mig är att man kanske kan köpa den vattenburna konvektorn och en luftvärmepump och sedan bygga om inomhusdelen så att man kör gasen direkt i golvkonvektorn. Då skulle jag få möjlighet att köra golvvärmen med en värmepump och samtidigt styra den separat oberoende av lufttemperaturen inomhus, jag kan sätta tempgivaren i golvet (i luftsystemet)

Men hur ska man bära sig åt? Är det möjligt? Krävs det programmering?

Har nÃ¥gon nÃ¥got tips? Hur? Eller vem vet?   Alla förslag är välkomna!!
Det finns ju rörvärmare för ventilationsrör som till luft lufy värmepumpar en sån kan du väl knöka dit?
detta är en typ
https://www.klima-therm.com/se/kanalaggregat-slim-kllap-vrmepump-32-6kw,293,se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!