Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa  (läst 16144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« skrivet: 07 mars 2017, 10:42:39 »
Hej på er!

Jag är ny här på forumet, och har förstått att det här är ett trevligt forum med bra folk.

Så jag tänkte höra med er om lite tips och råd. Jag är precis nyinflyttad i ett gammalt hus med en CTC EcoEl-panna i källaren.
När vi flyttade in i huset var i stort sett alla element avstängda (Endast luft/luftvärmepumpen stod och gick).

Jag ville förstås få igång elementen, och började med att vrida upp termostaterna ifrån avstängd till ca 1 på termostaten (då blir elementen riktigt varma).
Det har nu gått några dagar, och termostaterna står fortfarande endast på "steg" 1 av 5. Och vi har enligt pannan i källaren ca 20.5 grader i huset.

Så min fråga är, hur bör termostaterna stå? Vad skulle hända om jag vred upp alla termostater till fullt? Styrs värmen ifrån hur termostaterna står eller styrs det på pannan?

Vore tacksam för lite instruktioner på hur regleringen ska fungera. :)

Tack på förhand!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2017, 16:35:22 »
Om det är en luft/vatten värmepump dockad så bör du vrida upp termstaterna fullt och ställa in kurvan på EcoEl så att det blir lagom varmt inne.
Om radiatorerna blir riktigt varma på läge 1 av 5 på termostaten så är det nått knas med termostaten (om det samtidigt är runt 20 °C inne).
Men normalt ska du inte behöve reglera med termostaterna om kurvan är korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2017, 20:14:07 »
Om det är en luft/vatten värmepump dockad så bör du vrida upp termstaterna fullt och ställa in kurvan på EcoEl så att det blir lagom varmt inne.
Om radiatorerna blir riktigt varma på läge 1 av 5 på termostaten så är det nått knas med termostaten (om det samtidigt är runt 20 °C inne).
Men normalt ska du inte behöve reglera med termostaterna om kurvan är korrekt.

Ok jag ska testa att justera upp alla termostater och se hur det beter sig.
Har precis varit nere och ställt ner "rumstemperaturen" ifrån 24 grader till 19.5.
24 grader är ju rätt högt ställt, så kanske inte så lustigt att termostaterna fick jobba.. dock kan jag tänka mig att dem gjort sitt. Dem har några år på nacken kan jag säga.
Men är man inte så beroende av termostaterna utan styr det ifrån pannan kanske det inte spelar så stor roll att dem inte är helt hundra ?

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2017, 21:30:03 »
Ett tips om du tar över ett hus med ett värmesystem och ska göra grundinställningar är att koppla bort rumsgivaren. Jag upptäckte att min EcoEl (med EcoAir 107) var inställd på 70 graders framledning vid -15, vilket är ganska högt. Men rumsgivaren sänkte sedan framledningen till mer normala värden.

Jag valde bort rumsgivaren i menyn och valde en ny värmekurva med 60 grader vid -15 (den kurvan matchade den framledningen som systemet hade valt med rumsgivare) och har sedan dess haft stabil värme på ca 21-22 grader under hela uppvärmningssäsongen höst/vinter/vår.

Samtliga radiatortermostater ska såklart vara öppna och det kan ju vara bra att kontrollera att alla radiatorer har bra flöde. Kolla returtemp vid pannan och jämför med returtemp på alla radiatorer (Så ser du att flödet är bra i samtliga och att ingen ventil är igensatt). Jag skaffade en billig IR termometer från Kina, med det finns även på Jula men lite dyrare.

Rumsgivaren kan bara finjustera framledningen, jag testade med en kylklamp att stressa den för att se hur mycket den kompenserade framledningen, och då givaren gav 15 grader (pga kylklampen) så steg framledningen med 2 grader.

Så vill man ha en bra grundinställning är det bäst att köra utan rumsgivare och finjustera kurvan efterhand.

Radiatortermostater ska normalt ha fullt flöde, dessa kan enbart sänka temperaturen i enstaka rum om temperaturen blir hög pga solinstrålning eller att man är många i rummet. Eller om man vill ha det kallare i exempelvis sovrumet.

Vill man ha det varmare i huset måste man höja kurvan.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2017, 06:55:13 »
Ett tips om du tar över ett hus med ett värmesystem och ska göra grundinställningar är att koppla bort rumsgivaren. Jag upptäckte att min EcoEl (med EcoAir 107) var inställd på 70 graders framledning vid -15, vilket är ganska högt. Men rumsgivaren sänkte sedan framledningen till mer normala värden.

Jag valde bort rumsgivaren i menyn och valde en ny värmekurva med 60 grader vid -15 (den kurvan matchade den framledningen som systemet hade valt med rumsgivare) och har sedan dess haft stabil värme på ca 21-22 grader under hela uppvärmningssäsongen höst/vinter/vår.

Samtliga radiatortermostater ska såklart vara öppna och det kan ju vara bra att kontrollera att alla radiatorer har bra flöde. Kolla returtemp vid pannan och jämför med returtemp på alla radiatorer (Så ser du att flödet är bra i samtliga och att ingen ventil är igensatt). Jag skaffade en billig IR termometer från Kina, med det finns även på Jula men lite dyrare.

Rumsgivaren kan bara finjustera framledningen, jag testade med en kylklamp att stressa den för att se hur mycket den kompenserade framledningen, och då givaren gav 15 grader (pga kylklampen) så steg framledningen med 2 grader.

Så vill man ha en bra grundinställning är det bäst att köra utan rumsgivare och finjustera kurvan efterhand.

Radiatortermostater ska normalt ha fullt flöde, dessa kan enbart sänka temperaturen i enstaka rum om temperaturen blir hög pga solinstrålning eller att man är många i rummet. Eller om man vill ha det kallare i exempelvis sovrumet.

Vill man ha det varmare i huset måste man höja kurvan.


Kanon. Tack för ditt svar.
Jag får testa att "labba" lite. Och jag kan väl även se hur kurvan är ställd i pannan?

Kan jag på pannan/pumpen se vilken årsmodell det är, eller när det är installerat?
Det ska enligt säljaren vara installerat 2011. Men vad jag förstår har CTC EcoEL-pannan funnits ganska många år.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2017, 10:23:42 »
För att få ut maximal effekt av luft/luftvärmepumparna i huset så ställer jag ner termostaterna på radiatorerna så de stänger helt vid ca 16 °C i alla rum dit värmen från luft/luftvärmepumparna hela tiden når. Då håller sig de radiatorerna garanterat svala. I sovrummen får de stå på ca 18 °C så de ger den värmen på natten när dörrarna är stängda. De stängs inte helt på dagarna då den kyliga luften i friskluftsventilen gör att temperaturen sjunker där. Styr värmekurvan till pannan enbart med utegivare. Rumsgivare i t.ex. entréhallen skulle inte fungera eftersom där sitter luft/luftvärmepumpen och värmer för fullt. Man brukar säga att värmen från luft/luftvärmepump sjunker med 1-2 °C per dörrpost som ska passeras.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2017, 11:52:19 »
För att få ut maximal effekt av luft/luftvärmepumparna i huset så ställer jag ner termostaterna på radiatorerna så de stänger helt vid ca 16 °C i alla rum dit värmen från luft/luftvärmepumparna hela tiden når. Då håller sig de radiatorerna garanterat svala. I sovrummen får de stå på ca 18 °C så de ger den värmen på natten när dörrarna är stängda. De stängs inte helt på dagarna då den kyliga luften i friskluftsventilen gör att temperaturen sjunker där. Styr värmekurvan till pannan enbart med utegivare. Rumsgivare i t.ex. entréhallen skulle inte fungera eftersom där sitter luft/luftvärmepumpen och värmer för fullt. Man brukar säga att värmen från luft/luftvärmepump sjunker med 1-2 °C per dörrpost som ska passeras.


Ok, men det förutsätter att man har en luft/luftvärmepump då.
Nu har vi i och för sig det också, men tänkte primärt att köra med luft/vatten och se om man kanske tom kan demontera ner luft/luftvärmepumpen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2017, 14:45:46 »
Ok, lästa första inlägget och fick intrycket att huset hade el-panna plus luft/luftvärmepump som det står. Tycker inte ni ska ta bort den sistnämnda även om det blir en luftvattenvärmepump eftersom det kan vara skönt med en del kyla när det blir som allra varmast på sommaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2017, 17:01:01 »
Ok, lästa första inlägget och fick intrycket att huset hade el-panna plus luft/luftvärmepump som det står. Tycker inte ni ska ta bort den sistnämnda även om det blir en luftvattenvärmepump eftersom det kan vara skönt med en del kyla när det blir som allra varmast på sommaren.

Stämmer bra. Missade att jag tidigare skrivit det.

Någon som kan svara på hur man ser vilken årsmodell det är på pump/panna?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2017, 17:07:47 »
Om systemet är från 2011 så är det antagligen EcoEl version 3 och EcoAir av samma version, dvs den sista modellen av EcoEl (innan den gjordes om till EcoZenith i250) och sista av EcoAir 100-serien (innan den gjordes om till 400-serien).

För att se mer data om modell osv så är det bara att öppna fronten så man ser innandömet. På EcoEl sitter det två små skruvar i överkanten på framkanten på tanken och på EcoAir en ratt på undersidan av fronten. Kika undertill, till höger om fläkten, så ser du.

Så vill man ha en bra grundinställning är det bäst att köra utan rumsgivare och finjustera kurvan efterhand.

Det räcker annars med att jämföra inställd temperatur med verklig temperatur, alltså värdet i panelen på EcoEl. Om verkligt värde är lägre än börvärdet (inom parentes) så är kurvan för låg, och tvärtom.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2017, 18:54:45 »
Siffrorna i mitten, årtal och vecka
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2017, 18:56:49 »
Om systemet är från 2011 så är det antagligen EcoEl version 3 och EcoAir av samma version, dvs den sista modellen av EcoEl (innan den gjordes om till EcoZenith i250) och sista av EcoAir 100-serien (innan den gjordes om till 400-serien).

För att se mer data om modell osv så är det bara att öppna fronten så man ser innandömet. På EcoEl sitter det två små skruvar i överkanten på framkanten på tanken och på EcoAir en ratt på undersidan av fronten. Kika undertill, till höger om fläkten, så ser du.

Det räcker annars med att jämföra inställd temperatur med verklig temperatur, alltså värdet i panelen på EcoEl. Om verkligt värde är lägre än börvärdet (inom parentes) så är kurvan för låg, och tvärtom.

Kollade under pannans front nu.
Och jag hittar inget angående version.
Men det ett datum 2008-10-15.

Så att pannan installerades 2011 som både föregående ägare och mäklaren har påtalat verkar ju inte stämma..

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2017, 20:23:11 »
Vad säger siffrorna i mitten av tillverkningsnumret?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2017, 20:29:23 »
Vad säger siffrorna i mitten av tillverkningsnumret?

0843

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #14 skrivet: 08 mars 2017, 21:11:51 »
Ahlgren88!
Vad är du egentligen ute efter, hänga upp förra ägaren? med falska uppgifter? Vem vet EcoEL ,kanske lager exemplar? Antar att hen har knappast nåt susning om dina problem med tillverkningsdatum.
Sen att det mesta handlar om inställning, försöka fÃ¥ till 70gr framledning vid  -15,är det till att steka ägg pÃ¥ radiatorn?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2017, 21:24:32 »
10 veckor yngre än min. Historisk driftinfo visar hur många timmar Ecoelen har varit spänningssatt. 74694 på min, ca 8,5 år.
Ecoel och Ecoair är fristående produkter med vars ett tillverkningsnummer.
Om Ecoairen totalhavererat och byttes 2011 så kan man ju säga installerat 2011 utan att skämmas.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2017, 21:38:15 »
Ahlgren88!
Vad är du egentligen ute efter, hänga upp förra ägaren? med falska uppgifter? Vem vet EcoEL ,kanske lager exemplar? Antar att hen har knappast nåt susning om dina problem med tillverkningsdatum.
Sen att det mesta handlar om inställning, försöka fÃ¥ till 70gr framledning vid  -15,är det till att steka ägg pÃ¥ radiatorn?

Hänga upp är väl synd att säga. Men rätt ska vara rätt.
Köper man en bil som enligt försäljaren är årets modell men visar sig vara tre år äldre tror jag de flesta köparna skulle höja på ögonbrynen åtminstone.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2017, 21:40:05 »
10 veckor yngre än min. Historisk driftinfo visar hur många timmar Ecoelen har varit spänningssatt. 74694 på min, ca 8,5 år.
Ecoel och Ecoair är fristående produkter med vars ett tillverkningsnummer.
Om Ecoairen totalhavererat och byttes 2011 så kan man ju säga installerat 2011 utan att skämmas.

Jo visst det kan jag väl kanske hålla med om.
Men får kika ute i pumpen och se vad den är stämplad med för datum.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2017, 21:51:40 »
Vist man kan tycka att det är otroligt FORUM, menat att hjälpa folk med riktiga problem vad det gäller uppvärmningssystem. Många eldsjälar, både yrkesfolk och kluriga fan.
Troligen fel forum för dig? Om jag inte har fel så finns det nåt klagomur i JERUSALEM? Kanske ditt rätta FORUM!
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2017, 22:04:40 »
Vist man kan tycka att det är otroligt FORUM, menat att hjälpa folk med riktiga problem vad det gäller uppvärmningssystem. Många eldsjälar, både yrkesfolk och kluriga fan.
Troligen fel forum för dig? Om jag inte har fel så finns det nåt klagomur i JERUSALEM? Kanske ditt rätta FORUM!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag råkat trampa dig på någon öm tå.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #20 skrivet: 08 mars 2017, 22:27:42 »
För min del så har jag inte ont om några tår, och tål själv en hel del tärnar om jag har fel i antaganden. Man lär med diskussion, funderingar.
Så är du i behov av hjälp?
Tyvärr klagomål, hör inte hit.
Mest praktiska tips.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #21 skrivet: 08 mars 2017, 23:06:50 »
Även som säljare, så är det i dagens skick, och det åligger köparen med undersäkringplikt, vad man borde upptäcka vid vanligt besiktning.
Svårt att klaga på uppvärmningssystem som ingen förstår sig på!
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #22 skrivet: 09 mars 2017, 20:04:25 »
Kollade under pannans front nu.
Och jag hittar inget angående version.
Men det ett datum 2008-10-15.

Så att pannan installerades 2011 som både föregående ägare och mäklaren har påtalat verkar ju inte stämma..

Sa de att de installerat en sprillans ny värmepump + panna?
Den kan vara installerad 2011 som begagnad eller att hann fick loss en äldre modell?
Men kolla som sagt historisk driftinformation?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #23 skrivet: 09 mars 2017, 20:38:47 »
Tvivlar på att över huvud taget, den som låter installera nån sorts av VP av installationsfirma är medveten om årsmodell och har större kunnande?
Man håller till godo med det som prånglas ut.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #24 skrivet: 09 mars 2017, 22:46:48 »
Om EcoEl:en är från 2011 så borde du ju se vilken programversion det är i menyfönstret. Det borde vara typ 2010-10-nånting.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #25 skrivet: 10 mars 2017, 12:24:38 »
Luft/vattenvärmepumpen installerades 2011 enligt föregående ägare och gick på kring 110-115k kr.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #26 skrivet: 10 mars 2017, 17:18:02 »
CTC bör ha alla uppgifter då installationer ska registreras hos dem för att trygghetsförsäkring/förlängd garanti ska gälla.
När värmepumpen är 5 år (om jag minns rätt) ska det dimpa ner ett brev om förlängning av trygghetsförsäkringen.

Jag har svårt att tro att en installatör har en pump stående på lager i 2,5-3 år innan den monteras. Jag ser inte heller någon som helst anledning till att bluffa om när installationen skedde, troligare selektivt minne hos säljaren så hen missat några år.
Men som sagt, kolla historisk driftdata och värmepumpens tillverkningsnummer och ring CTC om tveksamheter kvarstår.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #27 skrivet: 10 mars 2017, 17:58:29 »
Hänga upp är väl synd att säga. Men rätt ska vara rätt.
Köper man en bil som enligt försäljaren är årets modell men visar sig vara tre år äldre tror jag de flesta köparna skulle höja på ögonbrynen åtminstone.

Att den installerades 2011 stämmer nog inte då..

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #28 skrivet: 10 mars 2017, 20:35:08 »
73428/24/365= 8,4 år.
Den är då installerad i slutet av 2008.
Nu vet jag inte om detta faller under dolt fel, men helt klart att säljaren uppgett oriktiga uppgifter.
Man får hoppas att det är av misstag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #29 skrivet: 10 mars 2017, 23:09:22 »
Kolla Aktuella driftdata. Bläddra till tredje skärmen. Längst ner står Programdatum, alltså vilken version av styrsystem som är installerat.
Min VP levererades i omtober 2011 och har programdatum 10-10-13. Om den är levererad tidigare så måste den ha äldre styrsystem.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #30 skrivet: 11 mars 2017, 10:50:31 »
73428/24/365= 8,4 år.
Den är då installerad i slutet av 2008.
Nu vet jag inte om detta faller under dolt fel, men helt klart att säljaren uppgett oriktiga uppgifter.
Man får hoppas att det är av misstag.
Med den uträkningen ska ju pumpen gått konstant i 8 år mycket varmvatten på sommaren +
el-effekt

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #31 skrivet: 11 mars 2017, 11:02:28 »
Vänd på resonemanget. Om den har gått i 73000 timmar så kan den inte vara installerad 2011. Även om den hade gått dygnet runt året om så hade den inte kunnat gå i mer än drygt 50 000 timmar sen 2011.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #32 skrivet: 11 mars 2017, 15:06:15 »
Min pump installerades i slutet av 2006 och har varit igång cirka 10 år nu. Den har gått 32 400 timmar på den tiden, det blir runt 3 250 timmar på ett år. Pannan har använt cirka 1000 kWh per år under samma tid.
Här nere borde alltså en likvärdig kompressor gå runt 3 500 timmar/år och pannan använda 1000 kWh/år med en hyfsad inställning och användning.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #33 skrivet: 11 mars 2017, 16:23:27 »
Nu är det ingen tvekan vad det gäller själva EcoEL. Tillverkningsår är 2008-10-15 och under historisk driftinfo :Total drifttid h (73428/24/365= 8,4 år) -representerar enbart drift med EcoEL och total förbrukat elvärme i kWh står under. Ska man ha upplysning om själva kompressor drifttid, då är det annan kolumn. Men du får inte fram nån årsmodell för det. Typskylt med alt fins i utemodulen, skulle vara intressant att se den(foto)?
Varför man påstår att det är 2011 model är ett mysterium.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #34 skrivet: 11 mars 2017, 16:23:55 »
Med den uträkningen ska ju pumpen gått konstant i 8 år mycket varmvatten på sommaren +
el-effekt

Drifttid är inte samma sak som kompressortid eller elpatrontid.
Drifttid innebär bara att den är spänningssatt, inte att den värmer nått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #35 skrivet: 11 mars 2017, 16:38:43 »
Sen är det annan fundering? För själva säljaren är det mycket intressant att kunna dra av investering från eventuellt vinst, gäller i 5år. Självklart behöver du kvitto, kanske ROT avdrag.
NÃ¥nstans ligger det en hund begraven?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #36 skrivet: 11 mars 2017, 17:15:45 »
Att pannan har installerats 2008 har ju konstaterats, frågan är ju om även pumpen installerades då, eller om den kommit på plats senare.
Det borde väl framgå av märkskyltar och displayer eller papper på inköp och försäkringar.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #37 skrivet: 11 mars 2017, 18:21:39 »
Var ute och kollade i pumpen och det är en ecoair ifrån 2008.

Märkning : 0840.

Förmodligen ville säljaren göra avdrag för det och sa därför 2011.. fult gjort kan jag tycka, men det kanske jag är ensam om ..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #38 skrivet: 11 mars 2017, 18:42:43 »
Jag tror han ville sälja ett hus med lite nyare värme system än det hade annars har han helt enkelt dålig koll på åren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #39 skrivet: 11 mars 2017, 18:48:19 »
Jag tror han ville sälja ett hus med lite nyare värme system än det hade annars har han helt enkelt dålig koll på åren.

Så är det nog.
Skulle tro att det är lite av både.
Frågan är om det ens är lönt att nämna det för mäklaren, man har väl inget att vinna på det ändå..
I och för sig rentav felaktig information, tycker jag.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #40 skrivet: 11 mars 2017, 18:58:11 »
Eller så var den begagnad då den köptes och monterades 2011.
Och skulle man tänka sig ett avdrag och pumpens livslängd beräknas till 15 år borde avdraget vara tre 15 delar av nypriset. Om nypriset på pumpen då var 30 000? skulle det innebära ca ca 6 000:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #41 skrivet: 11 mars 2017, 19:01:36 »
Så är det nog.
Skulle tro att det är lite av både.
Frågan är om det ens är lönt att nämna det för mäklaren, man har väl inget att vinna på det ändå..
I och för sig rentav felaktig information, tycker jag.
Jag skulle inte gjort det men tråkigt om man får fel info vid köp är man osäker bör man inte nämna nått årtal.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #42 skrivet: 11 mars 2017, 19:06:48 »
Det var ett företag som satte in den 2011 och han betalade ca 115 000kr för att.
Men även det kan ju förstås vara osanning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #43 skrivet: 11 mars 2017, 19:15:03 »
Med det priset bör den vara ny i alla fall men ring mäklaren och fråga det är väl det enklaste.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #44 skrivet: 11 mars 2017, 19:21:37 »
Med det priset bör den vara ny i alla fall men ring mäklaren och fråga det är väl det enklaste.
Absolut.
Vi behöver inte dra det längre här, är väl inte det forumet är till för.
Men man blir ju lite nojig när det diffar så pass många år, en sådan investering känns som att man har koll på.
Man börjar ju ifrågasätta övriga saker som t.ex. trekammarbrunnen som ska vara 10-15år gammal.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #45 skrivet: 11 mars 2017, 20:24:17 »
Men kom ihåg att det bara är själva VP som ev ska ha prisavdraget, alla andra kostnaderna skulle ju betalas OAVSETT vilket år pumpen monterades. Och några 115 000:- kan jag garantera att pumpen inte kostade. En ny pump kostar väl i dag inte mer än en 30 - 40 000:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #46 skrivet: 11 mars 2017, 21:10:30 »
Beror på hur man tänker om man räknar på 15 års livslängd på hela paketet inkl installation så är ju 3 års skillnad en del. Trots allt ligger ju TS 3 år närmare ett byte och ofta byts allt ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #47 skrivet: 12 mars 2017, 12:30:37 »
Ett paket med EcoEl+EcoAir utan nöt mer lär inte ha kostat 115 kkr år 2011, och definitivt inte 2008.

Så säljaren har svamlat för att få huset att framstå i bättre dager. MEN, vad kostade hela fastigheten? Pratar vi om ett husköp för 3 miljoner eller 500 000?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #48 skrivet: 12 mars 2017, 13:43:40 »
Ett paket med EcoEl+EcoAir utan nöt mer lär inte ha kostat 115 kkr år 2011, och definitivt inte 2008.

Så säljaren har svamlat för att få huset att framstå i bättre dager. MEN, vad kostade hela fastigheten? Pratar vi om ett husköp för 3 miljoner eller 500 000?

Jag vet inte om det är relevant vad huset kostade?
Spelar det mindre roll om det är under miljonen menar du ? :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #49 skrivet: 12 mars 2017, 14:24:08 »
Jag vet inte om det är relevant vad huset kostade?
Spelar det mindre roll om det är under miljonen menar du ? :)
Ja det gör det , hus Gammalt + lÃ¥gt pris , eller bara lÃ¥gt pris innebär  att du kan förvänta dig fel och brister enligt jordabalken
( köparens undersökningsplikt )

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #50 skrivet: 12 mars 2017, 15:10:14 »
Ja det gör det , hus Gammalt + lÃ¥gt pris , eller bara lÃ¥gt pris innebär  att du kan förvänta dig fel och brister enligt jordabalken
( köparens undersökningsplikt )

Ok tack för infon.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #51 skrivet: 12 mars 2017, 15:13:30 »
I december 2006 betalade jag 91 300 kr för nedmontering och bortforsling av befintlig oljepanna och installation av ny anläggning bestående av EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #52 skrivet: 12 mars 2017, 15:45:45 »
Ok tack för infon.
Men om säljaren har utfäst att det eller det är av sÃ¥dan art och installerat e.t.c. Och  mäklaren har informerat köparen om detta genom protokollet som mäklaren förevisar som är en utsago av säljaren sÃ¥ gäller den , Det finns fallgropar att Ã¥ka i : om köparen inte har frÃ¥gat om specifika saker , sÃ¥ har inte säljaren svarat pÃ¥ nÃ¥got  dÃ¥ gäller undersökningsplikten för köparen , säger säljaren att det vet jag inte sÃ¥ mycket om , ( klämtar en klocka undersök )  det viktigaste som brukar vara är vad stÃ¥r det i den skriftliga säljarupplysningarna , i den ska det stÃ¥ det som är relevant för säljaren att upplysa om till mäklaren och som denne har att införskaffa sig frÃ¥n säljaren  , som nedtecknar och förmedlar till köparen , det är viktigt att läsa vad som stÃ¥r där .

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #53 skrivet: 17 mars 2017, 18:26:38 »
Hej på er igen.

Vad bör trycket (på pannan) vara när man fyller upp systemet?

Vet att det tidigare stod på 2bar. Men hade mina funderingar om det är rätt eller inte.. och tänkte då jag kunde höra mig för här.

Trevlig helg!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #54 skrivet: 17 mars 2017, 20:29:13 »
Är det ett vanligt hus som inte är högre än 2 våningar är det helt OK
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #55 skrivet: 17 mars 2017, 20:40:49 »
Är det ett vanligt hus som inte är högre än 2 våningar är det helt OK

Ok. Ja det är ett 1,5plans hus.
Ok är det mellan 1-2bar man bör ligga då eller ?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #56 skrivet: 17 mars 2017, 21:18:42 »
Man brukar väl säga 0,5 plus 0,1 per meter som vattenpelaren är över manometern. Så är värmesystemets högsta punkt 3 meter över manometern så räcker det med ca 0,7 men man brukar oftast fylla till ca 1,5. Sedan brukar trycket variera beroende på temperaturen i systemet kallt=lägre tryck o varmt = högre tryck.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #57 skrivet: 17 mars 2017, 21:29:09 »
Man brukar väl säga 0,5 plus 0,1 per meter som vattenpelaren är över manometern. Så är värmesystemets högsta punkt 3 meter över manometern så räcker det med ca 0,7 men man brukar oftast fylla till ca 1,5. Sedan brukar trycket variera beroende på temperaturen i systemet kallt=lägre tryck o varmt = högre tryck.

Ok! Ja men då kanske man skulle sänka till 1,5 då.
Kanske onödigt att köra med högre än vad som behövs?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #58 skrivet: 17 mars 2017, 23:57:12 »
Sedan brukar trycket variera beroende på temperaturen i systemet kallt=lägre tryck o varmt = högre tryck.

Fast det stämmer väl bara om man har ett slutet system. Inte om man har ett öppet system med öppet expansionskärl. Eller hur? När jag eldar i kökspannan sjunker trycket i systemet ju varmare allting blir, och sen när det kallnar så återgår allt till det normala igen. När vattnet värms så ökar volymen och den expansionen sker uppe i det öppna expansionskärlet, men eftersom det är samma mängd vatten som finns i systemet så sjunker trycket nere i pannrummet där manometern sitter.

Eller finns det nån annan förklaring?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #59 skrivet: 18 mars 2017, 00:59:40 »
Hej lunk Umeå!
Kan knappast bli mera rätt med öppet system vid eldning. Ã… andra sidan kan man klara sig med slutet system, väl anpassat med expansionskärl, och i bÃ¥da fallen med SYR-ventil.   
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #60 skrivet: 18 mars 2017, 08:02:00 »
Fast det stämmer väl bara om man har ett slutet system. Inte om man har ett öppet system med öppet expansionskärl. Eller hur? När jag eldar i kökspannan sjunker trycket i systemet ju varmare allting blir, och sen när det kallnar så återgår allt till det normala igen. När vattnet värms så ökar volymen och den expansionen sker uppe i det öppna expansionskärlet, men eftersom det är samma mängd vatten som finns i systemet så sjunker trycket nere i pannrummet där manometern sitter.

Eller finns det nån annan förklaring?
Jag har alltid trott att med öppet system ligger trycket lika hela tiden jag har ingen tryck mätare sÃ¥ har ingen koll hemma men hos mina föräldrar tror jag trycket ligger lika i alla fall men det kanske varierar sÃ¥ lite sÃ¥ jag inte märkt det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #61 skrivet: 18 mars 2017, 08:53:40 »
Jag har ett öppet system och kan inte se någon skillnad i tryck oavsett vattnets temperatur. Eftersom volymökningen gör att "vattenpelaren" blir lite högre (volymens ökning hamnar på den högsta punkten där vattennivån stiger lite) förstår jag inte hur trycket märkbart skulle variera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #62 skrivet: 18 mars 2017, 09:11:37 »
Det vattnet ökar i volym minskar den i vikt så trycket borde bli det samma.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #63 skrivet: 18 mars 2017, 10:05:45 »
När EcoEl och EcoTank installerades så installerades även deras resp expansionskärl. Det till EcoEl är rejält stort och tryckmötaren sitter på röret från EcoEl till exp.kärlet. Men huset hade sen tidigare ett stort, öppet expansionskärl uppe på kallvinden som har ett rör rakt upp som mynnar uppe på taket och som dessutom har ett skvallerrör som mynnar i pannrummet.
Trycket ligger normalt på 0,4 bar, vilket stämmer bra med 0,1 m per meter upp till expansionskärlet. När jag eldar i kökspannan värms vattnet i kretsen EcoTank-kökspannan till ca 85 grader medan kretsen EcoEl-EcoAir värms till 70 och radiatorkretsen ligger kvar på ca 55. I det läget sjunker trycket i EcoEl till ca 0,2 bar.
Närtemperaturen i systemet utjämnas så stiger trycket tillbaka till 0,4 bar. Om jag öppnar påfyllningskranen för att trycka in mer vatten i systemet så påverkas inte trycket alls utan det utjömna direkt genom skvallerröret.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #64 skrivet: 18 mars 2017, 13:32:37 »
En fråga till som dök upp.
Tänkte så det inte har att göra med det höga trycket på pannan.

När jag idag vid ett tillfälle kikade ut genom fönstret såg jag att det nästan forsade/rann vatten under min ecoair 105.

Antar att det kan komma viss kondens ifrån dem, men rinna vatten som det gjorde kändes lite lustigt.

Allt i sin ordning eller vad tror ni ?

Tack på förhand

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #65 skrivet: 18 mars 2017, 14:27:33 »
Det var nog helt normalt. Den frostade väl bara av, det rinner av ganska många liter vid avfrostningarna nu. Min pump kan lämna ifrån sig uppåt 30-40 liter under ett dygn nu. Är det fuktigt ute och några få plusgrader, fryser det på rätt saftigt och det blir rätt mycket vatten vid avfrostningen.
//ERP
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #66 skrivet: 18 mars 2017, 15:19:58 »
Det var nog helt normalt. Den frostade väl bara av, det rinner av ganska många liter vid avfrostningarna nu. Min pump kan lämna ifrån sig uppåt 30-40 liter under ett dygn nu. Är det fuktigt ute och några få plusgrader, fryser det på rätt saftigt och det blir rätt mycket vatten vid avfrostningen.
//ERP

Tack för ditt svar :)
Så är det nog då.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #67 skrivet: 21 mars 2017, 18:42:58 »
Nu har det dykt upp ett litet frågetecken till.

På panelen på pannan står det " kompressor startfördröjd".
Jag har inte ändrat några inställningar, så vad kan det betyda?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #68 skrivet: 21 mars 2017, 23:34:45 »
Att minsta stilleståndstiden mellan två körning ännu inte uppnåtts.
Sker det ofta skulle jag gissa på att cirkulationspumparna går för fort så att det blir omrörning i tanken.
 
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #69 skrivet: 21 mars 2017, 23:53:30 »
Standard är att kompressorn måste vänta 10 min innan den får starta på nytt.

Man får samma effekt om VPmin är för lågt ställd så att VPn startar men tvingas stoppa därför att VPin blir för varm (48 grader). Vad har du för huskurva inställd?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #70 skrivet: 22 mars 2017, 12:11:44 »
OK.
Vill minnas att kurvan var ställd på 50 (Normalisolerade hus). Men kan ha fel..
Men har ju inte ändrat något de senaste dagarna, och de är de senaste dagarna det meddelandet kommit upp.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #71 skrivet: 22 mars 2017, 18:05:55 »
Kolla om det är nån 'justering' dessutom.

Med kurva 50 gissar jag att du får problem om utetempen kryper ner mot 6-7 minus, framförallt om laddpumpen eller radiatorpumpen går relativt fort och rör om i tanken, som GabrielH skrev.

Vi behöver se dina driftdata, när VPn är igång och inte avfrostar, för att förstå vad som händer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #72 skrivet: 22 mars 2017, 18:13:06 »
Kolla om det är nån 'justering' dessutom.

Med kurva 50 gissar jag att du får problem om utetempen kryper ner mot 6-7 minus, framförallt om laddpumpen eller radiatorpumpen går relativt fort och rör om i tanken, som GabrielH skrev.

Vi behöver se dina driftdata, när VPn är igång och inte avfrostar, för att förstå vad som händer.

Går ner och tar lite bilder så får vi se om det säger er något.
« Senast ändrad: 23 mars 2017, 06:52:29 av Ahlgren88 »

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #73 skrivet: 23 mars 2017, 07:00:37 »
Fler bilder på inställningarna.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #74 skrivet: 23 mars 2017, 21:49:44 »
Du ser ut att ha kollat precis när kompressorn startat. Hetgas 26 lär du ju inte ha när VPn kommit igång. Att VPin/ut är i princip samma säger samma sak, men samtidigt är det konstigt att VPin/ut är 44/45 när Nedre pannan är 42.
Kolla när VPn varit igång några minuter och kolla hur värdena ser ut och vad du då har för framledning. VPin bör vara flera grader lägre än Nedre panna eftersom VPin tas från botten av tanken och Nedre panna mäter ganska högt upp i tanken, ungefär där VPut går in i EcoEl. Om det inte ser ut så finns risken att någon kopplat fel så det går från toppen av EcoEl in i VPn. Om VPin är högre än VPut så är rören omkastade ut till VPn så att vattnet går baklänges genom EcoAir.

Vad är VPmin inställt på? (Avancerat, Inställningar, ...)
Vad har du för fart på radiatorpump och laddpump?
« Senast ändrad: 23 mars 2017, 21:54:02 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #75 skrivet: 24 mars 2017, 19:31:29 »
Ser man på tidsstämpeln på bilderna så är hetgasen 26 °C 18:15:59. 42 grader i nedre pannan med börvärde på 47 grader.
42 grader i framledning så jag gissar på ganska korta stopp.

18:16:24 är kompressorn i drift, med VPin/ut på 44/45.

Vad jag utläser av detta är delta på 5 grader vilket är standardinställning. Under dessa 25 sekunder som passerat mellan bilderna har kompressorn startat.
Studerar mina loggar och hetgasen faller olika snabbt. Är ibland nere på 30 grader efter 15 minuter stillestånd, och den givaren sitter ganska nära värmepumpens egen. In/ut har jag ingen motsvarande pumpens egna.
Stilleståndstiden var ganska kort så avkylning i värmepumpens kondensor har inte varit så stor. Alternativt en 55-körning med något längre stillestånd.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #76 skrivet: 24 mars 2017, 19:38:04 »
Hej och tack för era svar :)

Jag är dock inte riktigt med på om ni menar att något är felinställt eller ser helt ok ut ?

Tack åter igen !

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #77 skrivet: 24 mars 2017, 21:28:10 »
Du ser ut att ha kollat precis när kompressorn startat. Hetgas 26 lär du ju inte ha när VPn kommit igång. Att VPin/ut är i princip samma säger samma sak, men samtidigt är det konstigt att VPin/ut är 44/45 när Nedre pannan är 42.
Kolla när VPn varit igång några minuter och kolla hur värdena ser ut och vad du då har för framledning. VPin bör vara flera grader lägre än Nedre panna eftersom VPin tas från botten av tanken och Nedre panna mäter ganska högt upp i tanken, ungefär där VPut går in i EcoEl. Om det inte ser ut så finns risken att någon kopplat fel så det går från toppen av EcoEl in i VPn. Om VPin är högre än VPut så är rören omkastade ut till VPn så att vattnet går baklänges genom EcoAir.

Vad är VPmin inställt på? (Avancerat, Inställningar, ...)
Vad har du för fart på radiatorpump och laddpump?

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #78 skrivet: 24 mars 2017, 21:35:04 »
Fler lite halvtaskiga bilder på inställningar.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #79 skrivet: 25 mars 2017, 00:06:18 »
Med huskurva 50 och justering 7 kommer VPn stoppa på för varm VPin redan vid 4-5 minus. För att inte få en massa start-stopp så skulle jag sätta Min utetemp på -3.

Så stor justering som +7 är knappast vettigt eftersom det skulle innebära att ditt hus har svårare att hålla värmen när det är varmt ute än när det är kallt ute.

Att bara ha 1,5 kW på övre elpatronen gör att ni får svårt att hålla värmen i huset och tankarna när det blir kallt ute, och det förklarar också varför det är dåligt med varmvatten.

Kolla vad du har för VPin/ut när kompressorn gått en stund. Vid +5 ute borde diffen vara 6-7 grader, inte 1 grad.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #80 skrivet: 25 mars 2017, 06:11:19 »
Ok. Ska testa att ändra det till -3 då.
Är det bara min utetemp jag bör ändra eller även justering som står på 7?

Vi hade 6kw på patronen om jag minns rätt, men sänkte den eftersom jag hittade det tipset i en annan tråd där personen hade sänkt ner patronen stegvis. Med varmvattnet har vi inga problem.

Ska kika på diffen vid tillfälle.
Tror vi kommer ligga på en utetemp kring 8-10 plus idag.
« Senast ändrad: 25 mars 2017, 06:14:43 av Ahlgren88 »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #81 skrivet: 25 mars 2017, 07:42:51 »
Det du ska göra är att försöka hitta en bättre huskurva så du får ner justeringen till nån enstaka grad. Just nu har du varm tank men när det blir kallt kommer det inte funka eftersom VPn kommer stoppa på varm VPin, nedre elpatron spärrad eftersom VPn är tillåten att gå och övre elpatron är ställd på 1,5.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #82 skrivet: 25 mars 2017, 07:46:53 »
Det du ska göra är att försöka hitta en bättre huskurva så du får ner justeringen till nån enstaka grad. Just nu har du varm tank men när det blir kallt kommer det inte funka eftersom VPn kommer stoppa på varm VPin, nedre elpatron spärrad eftersom VPn är tillåten att gå och övre elpatron är ställd på 1,5.

Hmm ok.
Hur går jag tillväga för att hitta en bättre kurva då?
Ändrar ifrån 50 upp/ner och ser vad som händer ?

Ställde precis om min temp till -3 förresten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #83 skrivet: 25 mars 2017, 07:51:12 »
Du behöver inte citera det som står i föregående inlägg. Tar bara en massa plats...

Det är svårt stt hitta rätt kurva om det är 10 grader varmt ute. Lättare om det är noll eller minus.

'Min utetemp' anger vid vilken temp VPn ska spärras. Bara så du förstår vad du gör.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #84 skrivet: 25 mars 2017, 07:58:51 »
Ok.
Men vi har haft minus några gånger senaste veckorna och jag har inte märkt att pumpen betett sig konstigt eller att vi inte haft någon värme.

Hur skulle det blir bättre att spärra VP redan vid -3 istället för -10?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #85 skrivet: 25 mars 2017, 10:15:23 »
EcoAir stoppar när VPin når 48 grader, oavsett hur allt annat ser ut och vilka inställningar du har i övrigt. Den är alltså tillåten att gå men stoppar därför att det är för varmt vatten.

Nedre elpatronen kan bara aktiveras när EcoAir är spärrad, dvs när utetemperaturen är lägre än 'Min utetemp'. Det spelar alltså ingen roll att EcoAir stannar därför att VPin är för varm. Nedre elpatronen är fortfarande spärrad.

Om du har övre elpatronen avstängd eller på väldigt låg effekt (som du har nu) händer följande:
När det är -5 ute blir börvärdet för framledningen 50 grader med din huskurva och justering. Diffen VPin/ut ligger då på 3-4 grader, dvs det är max vad EcoAir orkar värma. Om framledningens börvärde är 50 så blir börvärdet på nedre tanken 55. EcoAir startar när nedre tanken är 50 grader. VPin är då ca 46-47 grader. Den börjar värma vattnet som passerar så VPin/ut blir typ 46/50, 47/51, 48/52 och då stannar EcoAir eftersom VPin är 48. Nedre tanken är då i bästa fall 51. I och med att EcoAir stannar så cirkulerar vattnet rakt igenom utan att värmas, 48/48. När det något kallare vattnet cirkulerar in i toppen av nedre tanken så sjunker tempen där ganska snabbt till samma som VPin, och eftersom radiatorpumpen går så skickas samma temp ut till radiatorerna, och returen därifrån är några grader lägre, så VPin sjunker och därmed också VPut och tempen i tanken. Temperaturen i nedre tanken sjunker ganska snabbt ner lägre än 50 grader och alltså borde EcoAir starta, men det är 10 min startfördröjning så tempen fortsätter att sjunka.
Efter 10 min startar EcoAir och då är tempen i nedre tanken nere på typ 40 grader. Framledningen är inte i närheten av vad huskurvan säger att den ska vara eftersom tempen i tanken är för låg. EcoAir börjar jobba upp tempen igen men kommer inte heller nu få upp tempen i nedre tanken högre än sist, så framledningen når aldrig ikapp och det blir gradvis kallare i huset.

Om du har övre elpatronen på typ 6 kW så kommer den värma övre tanken och göra att framledningen hålls uppe men EcoAir kommer starta, stoppa, starta, stoppa därför att VPin hela tiden kommer nå 48 grader så fort den kör igång.

Ett tecken på att du har för höga värden på huskurva och justering är att innetempen ligger högre än ditt börvärde. Jag skulle sänka justeringen nu när det är plusgrader tills huset får svårt att hålla värmen och sen när det blir minus till hösten så höjer du kurvan istället om det behövs.

Att sätta Min utetemp på -3 löser ingenting utom att det hindrar VPn från att starta-stoppa i onödan när det blir kallt. Steg 1 är alltid att hitta rätt kurva och sen justerar man Min utetemp efter det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #86 skrivet: 25 mars 2017, 17:04:45 »
Oj det var ett långt svar. Men det uppskattar vi :)
Får väl avvakta tills hösten innan jag börjar justera då. Men justeringen skulle jag väl kunna ändra då.
Menar du "justering" under husinställningar( som enligt mina bilder är på 7 i dagsläget) ?

Har ju redan ändrat min tempen till -3.
Men vad skulle jag då möjligtvis ställa justeringen till ?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #87 skrivet: 26 mars 2017, 00:30:45 »
Min utetemp spelar bara roll när det blir kallare än det.

Sänk justeringen ett par grader och se vad som händer.

Det andra du måste ha koll på är VPin/ut. Du har inte visat upp några värden på det när kompressorn varit igång några minuter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #88 skrivet: 26 mars 2017, 01:23:38 »
Hej.
SÃ¥g frÃ¥gan om ctc Ecoel etc.  orkar inte läsa igenom alla svar, men rent generellt sÃ¥ funkar Ecoelpannan v3 som tillverkades fram till runt 2012/2013 även med nya pumpar ur 400 serien  med en kommandotolk. Man kan även docka en ny ecoair till en v2 och tom en v1, fast dÃ¥ fastkondenserar man den och kör via den inbyggda ecologic. Det som är viktigt dÃ¥ är att koppla laddpumpen via  värmepumpen, sÃ¥ även med v3 och ny 400, eftersom denna har annan avfrostning, man spärrar ocksÃ¥ inbyggda elpatronen frmaförallt i v2 och v1.  ApropÃ¥ termostater, sÃ¥ shuntar pannan ut  rätt temp och termostaterna bör stÃ¥ fullt öppna samtidigt som  pannan har sÃ¥ lÃ¥g framledning som möjligt.  Rumstermostaten skall sitta i rätt utrymme dvs där det är som kallast, för den stegar ner och reglerar snabbare vid vindpÃ¥verkan. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #89 skrivet: 26 mars 2017, 09:41:23 »
Kollade VP in/ut igår och då (vid ca 5-6grader ute) diffade det ca 5-6 grader mellan in och ut.

Imorse när utetempen låg på ca 0 grader så diffade det ca 4grader. Se bifogad bild.

Sänkte även justeringen till 5 nu.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #90 skrivet: 26 mars 2017, 14:01:27 »
Ser okej ut.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #91 skrivet: 26 mars 2017, 17:10:05 »
Dina tidigare bilder visar att du har rumsgivare, och den lever sitt eget liv vilket gör att det blir hart när omöjligt att känna effekterna av ändringar av huskurva och justering när den är aktiv.

Jag har studerat min egen anläggning och när inomhustemperaturen ligger 0,5 grader över inställt värde så blir framledningens börvärde samma som drift utan inomhusgivare.

Din tidigare bild visar
Rum 20,3 (20,0)
Framledn 39 (42)

Jag har ingen justering på min, så vet inte om det har någon påverkan på regleringens börvärde, men jag förmodar att din rumsgivare drar upp det beräknade börvärdet. 42 grader vid 5 grader ute förefaller vara väl högt värde för ett normalisolerat hus.

Justering på +7 kan ju bero på att tidigare ägaren har fått informationen att det är det värdet man ska justera, och rumsgivaren har backat framledningen så det blir nollsumma och hen ökar mer och mer utan att något händer.

Jag tror att du gör bäst i att deaktivera rumsgivaren och känner vad som händer med temperaturen i huset. Fullständig injustering kan dock inte bli färdig förens till nästa vinter.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #92 skrivet: 26 mars 2017, 17:18:56 »
Ok, ja en fullständig trimning får väl bli till hösten/vintern.
Men tycker du jag ska inaktivera rumsgivaren nu, och är det då något mer man bör justera eller ändra på direkten ?

Tack för era svar :)

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #93 skrivet: 26 mars 2017, 21:51:51 »
Pröva det,  än har vi ju lite smÃ¥kyliga nätter. Lutningen är den som pÃ¥verkar mest vid lÃ¥ga utetemperaturer och justeringen har störst inverkan vid milda temperaturer.
Ha även koll på framledningens börvärde före och efter deaktivering av rumsgivaren.
Min misstanke är att rumsgivaren hållit tillbaka börvärdet, och då ska framledningens börvärde stiga när rumsgivaren är borta.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #94 skrivet: 26 mars 2017, 23:08:00 »
Nej, jag har kollat. Framledningens börvärde stämmer precis med huskurva och justering. Innegivaren har inte ändrat nåt. Just nu.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #95 skrivet: 27 mars 2017, 11:52:48 »
Jag bör alltså inte inaktivera rumsgivaren enligt lunk Umeå?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #96 skrivet: 27 mars 2017, 12:45:23 »
Inte just nu. Det är en svår årstid nu att justera in huskurvan bra. Dessutom, innetempen på displayen i förhållande till ditt inställda börvärde säger också nånting om hur systemet är inställt. Systemet justerar delvis framledningen i förhållande till tempen inne, men inte fullt ut. Om du alltid har lite varmare än din grundinställning (som när du har 20,3 istället för 20) så ger din huskurva+justering för varm framledning. Så du kan använda innegivarens avläsning som ett sätt att läsa av hur systemet funkar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #97 skrivet: 27 mars 2017, 13:11:49 »
Ok. Så länge den visar något för högt kan jag testa att justera ner "justering" något mer då antar jag ?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #98 skrivet: 27 mars 2017, 15:05:34 »
Precis.
Grundregeln är att man ändrar justeringen upp/ner när det är plus ute och huskurvan upp/ner när det är minus ute.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!