Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av en Nibe Fighter 1210  (läst 20354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad YEZPER

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #30 skrivet: 15 december 2010, 21:12:37 »
När jag skulle fota hittade jag rätt vred, det satt ju på sidan och var aningens svårt att se pga att ett rör gick precis förbi det. Vredet var ställt på III.

VP-tiden är 37167h
TS-tiden är 7297h

på min pump, vilket betyder att den går på tillsatsel nästan 20% av drifttiden. Det känns för mig som en ganska hög siffra.

Här kommer de andra inställningarna jag skrev av:

VB-fram 47(47)
Varmvatten 47
Utetemp -8
VB-r 34(A)
VVstart 47(45)
KB-f 0
KB-r -3(-12)
Kurvlutning 7
VPstarter 61630
VP till
Grad-min -568
VB diff VP 13
Diff VP-TS 3
VPintervall 20
VVB-stopp 50
XVV-stopp 65
XVV-intervall 14
DriftP 1
HP/MS 1 LP 1
KB-pump 0
EP-drift 0
Kal. Ute 0 Rum 0
KB-f 0 KB -r 0
Servicetid 0
Parallell 4

Nån som kan se något direkt helsnett där?
« Senast ändrad: 15 december 2010, 21:16:22 av YEZPER »

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #31 skrivet: 15 december 2010, 22:39:41 »
När jag skulle fota hittade jag rätt vred, det satt ju på sidan och var aningens svårt att se pga att ett rör gick precis förbi det. Vredet var ställt på III.

VP-tiden är 37167h
TS-tiden är 7297h

på min pump, vilket betyder att den går på tillsatsel nästan 20% av drifttiden. Det känns för mig som en ganska hög siffra.

Här kommer de andra inställningarna jag skrev av:

VB-fram 47(47)
Varmvatten 47
Utetemp -8
VB-r 34(A)
VVstart 47(45)
KB-f 0
KB-r -3(-12)
Kurvlutning 7
VPstarter 61630
VP till
Grad-min -568
VB diff VP 13
Diff VP-TS 3
VPintervall 20
VVB-stopp 50
XVV-stopp 65
XVV-intervall 14
DriftP 1
HP/MS 1 LP 1
KB-pump 0
EP-drift 0
Kal. Ute 0 Rum 0
KB-f 0 KB -r 0
Servicetid 0
Parallell 4

Nån som kan se något direkt helsnett där?

du har då bra mycke bättre diffar på kb o vb än jag har ... jag kör båda kb pump o vb pump på ett o har max 2 i diff på kb och mellan 3 o 4 på vb... så jag vete tusan va som e snett på min pump

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #32 skrivet: 15 december 2010, 23:03:59 »

du har då bra mycke bättre diffar på kb o vb än jag har ... jag kör båda kb pump o vb pump på ett o har max 2 i diff på kb och mellan 3 o 4 på vb... så jag vete tusan va som e snett på min pump

Är du säker på att alla givare visar rätt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #33 skrivet: 16 december 2010, 10:58:10 »

du har då bra mycke bättre diffar på kb o vb än jag har ... jag kör båda kb pump o vb pump på ett o har max 2 i diff på kb och mellan 3 o 4 på vb... så jag vete tusan va som e snett på min pump

Är du säker på att alla givare visar rätt?

nja de borde göra de då jag testat att ha pumpen stående en halvtimme utan att kompressorn har gått så har jag fått samma värde på både vb.fram och vb-r så de borde va rätt... dock hade jag en diff på kb med ett då kb pump gått konstant men man vet ju inte vilken som e rätt då... in eller ut

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #34 skrivet: 19 december 2010, 14:02:39 »
hej, ny på forumet, hittade hit i veckan....

Har en NIBE 1210 som står i källaren och surrar ibland.
Me när jag kollar på dom siffror som jag hittar här så tycker jag att ni har så väldigt mycket TS. Är det verkligen normalt.
Min pump är ifrån 2001 och har gått 58800 timmar och TS har varit igång 56 hittils. Dock har vi kamin som vi eldar i när det är som absolut kalast för att hjälpa till lite. Ska gå igenom alla inlägg när jag är ledig i veckan om jämföra med vad jag har min inställd på. Hade en god vän som tidigare jobbat med pumpar på besök i veckan så jag har fått lite tips av honom hur jag ska ställa in. ska se om jag kan sänka förbrukningen lite mera på min. ( ligger i dag på 10000Kwh i total elförbrukning/år)

ska skriva av mina siffror och lägga in här oxå om det är intressant för nån annan att se.

väldigt trevligt forum i alla fall och jag är väldigt glad att jag hittade det...

god jul...

Utloggad YEZPER

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #35 skrivet: 19 december 2010, 20:08:47 »
Jag har skyhög TS, ca 20% av drifttiden som jag skrev i ett tidigare inlägg. TS går igång när det är ungefär nollgradigt ute. Tycker jag har gjort alla möjliga inställningar men får det ändå inte bättre. Tacksam för alla tips.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #36 skrivet: 19 december 2010, 21:48:34 »
ja min ts sparkar igång runt -4 ung o de tycker jag e för tidigt... dck har jag fått nytt styrkort så min e nollad o hitils har jag ca 230h vp o 38h ts o de tycker ja e mycke

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #37 skrivet: 20 december 2010, 21:29:22 »
under förra vintern sÃ¥ var min TS igÃ¥ng 2 timmar! dÃ¥ hade vi ju ändÃ¥ 2 veckor dÃ¥ det inte var varmare  än -20 nÃ¥n gÃ¥ng under dygnet.

Lite kort fakta om huset är Byggt 71, trähus, tillägsisolerat och bytt panel 2004 nånting, lite extra isolering på vinden då med som jag förstod det. är på 96 m2 med källare under hela men där har vi inte så mycket värme på, ligger runt 16-17 i källaren skulle jag tro. Tvåglasfönster från när huset byggdes. Har för mig att borrhålet va 89 meter, läste på skylten i sommras. Pumpen är ifrån 2001, det var då dom borrade med.
Har efter lite konsultation med min kunnige vän gått ner en kurva nu i alla fall och det verkar fungera fint, ligger på 21-22 grader nu hela tiden. gick ner från 8 till 7. Kan återkomma med vad resten av inställnigarna ligger på.


Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #38 skrivet: 20 december 2010, 21:40:02 »
ja jag har ocksÃ¥ gÃ¥tt ifrÃ¥n kurva 9 -2 till kurva 8 0 och har strax under 21 inne.. men dÃ¥ gÃ¥r ju tillskottet en del me  huvuddunk
dock har vi -14 nu så man ska kanske inte klaga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 406
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!