Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat 8, motorskydd löser  (läst 588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blae

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat 8, motorskydd löser
« skrivet: 06 augusti 2023, 15:22:42 »
Hej, min värmepump har löst ut motorskyddet. Det går inte att kvittera larmet. Jag har kollat alla säkringar, det ser bra ut. När jag bryter strömmen och slår på igen står den fortfarande och blinkar för motorsk.

Som jag förstått ska det återställas när man bryter strömmen men det verkar inte som att den gör det.

Har nån några tankar kring detta?

Det ända som fungerar just nu är om jag bara kör på endast tillsats-läget för att få varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8, motorskydd löser
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2023, 15:54:46 »
Du får öppna upp fronten och hitta motorskyddet, brukar vara en blå knapp att trycka på, är manuell återställning. Dom ser ungefär lika ut oavsett fabrikat, här en fingervisning hur dom kan se ut.
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-overstromsrela?gclid=Cj0KCQjwib2mBhDWARIsAPZUn_k2h9wQDB0PfXXnU03Z476SiZW6ZAYOMrKOUyIPQLYn-u-ShUmZbKwaAqlCEALw_wcB

Utloggad Blae

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8, motorskydd löser
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2023, 16:03:55 »
Du får öppna upp fronten och hitta motorskyddet, brukar vara en blå knapp att trycka på, är manuell återställning. Dom ser ungefär lika ut oavsett fabrikat, här en fingervisning hur dom kan se ut.
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-overstromsrela?gclid=Cj0KCQjwib2mBhDWARIsAPZUn_k2h9wQDB0PfXXnU03Z476SiZW6ZAYOMrKOUyIPQLYn-u-ShUmZbKwaAqlCEALw_wcB

Antar att det är denna du menar? Händer ingenting när jag trycker på dem.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8, motorskydd löser
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2023, 16:22:07 »
Ser ingen kontaktor som är normalt, spänningen kommer direkt från plinten uppe. troligtvis så är det ingen spänning på något ställe. Prova med att flytta 96 till 95 på MSK, har det löst och inte går att återställa så är MSK gånget, men troligtvis inte ( är sällsynt ) Manöverströmmen är borta som ska ge signal till Mjukstarten som sitter nertill med lite konstiga svarta delar. Leta på kretskort efter en liten glasrörssäkring.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat 8, motorskydd löser
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2023, 22:11:21 »
Den blå knappen är ju ute, trycker du in den så ska den klicka in, gissar att motorskyddet är trasigt om det inte går att återställa?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!