Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extremt hög framledingstemperatur pÃ¥ Nibe 310p  (läst 4614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #15 skrivet: 17 juli 2019, 22:02:34 »
Jo fint styrsystem i F370/F470 men konstigt konstruerad el-patron jämfört med 310P/410P. Gäller att ha koll på husets effektbehov vid DVUT när det är som allra kallast på vintern för att se om man också måste byta till större huvudsäkringar, gruppsäkringar och gruppledningar. Kostar också en hel del slantar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Motorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #16 skrivet: 18 juli 2019, 11:14:03 »
Men byt annars till ny och fin Nibe 370.
Byta till en F370 har jag funderat på men det känns surt att lägga ut 55000:- bara 18 månader efter att ha lagt ut närmre 20000:- på en reparation. Sen tycker jag inte om att 370 inte är varvtalsreglerad utan en on/off precis om 310. Därför lutar det just nu mot att betälla ett styrkort och helt enkelt testa.
145kvm 2-plans hus i södra skåne med en Nibe 310p, golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. En LLVP på plan 2 som mestadels används till kylning. Årsförbrukning 12000 kwh.

Jan-Peter

  • Gäst
Jan-Peter
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #17 skrivet: 25 juli 2019, 03:06:39 »
Min 310 har havererat. Ska köpa en ny Bosch.
Kanske är du intresserad av mitt styrkort?

Utloggad Motorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #18 skrivet: 25 juli 2019, 14:26:09 »
Min 310 har havererat. Ska köpa en ny Bosch.
Kanske är du intresserad av mitt styrkort?
Hmm du verkar inte vara registrerad på forumet så jag kan inte skicka ett PM till dig. Du hann verkligen i sista sekund :)
I princip är jag intresserad men det beror på hur din panna havererade, hur vet du att styrkortet är ok?
Du skriver att du har en Nibe 310, är det en 310 eller 310p och vilken årsmodell?
145kvm 2-plans hus i södra skåne med en Nibe 310p, golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. En LLVP på plan 2 som mestadels används till kylning. Årsförbrukning 12000 kwh.

Utloggad Motorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #19 skrivet: 30 juli 2019, 17:22:36 »
*Ny uppdatering*

Satte igång cirkulationspumpen och elpatronen igen för att testa ytterligare en gång innan jag la beställning på ett styrkort (hade t.o.m Nibe på telefonen). Det enda som inte är igång för tillfället är shunten till golvvärmen.

Vet inte om jag läste av fel vid tidigare tilfällen eller om pannan helt enkelt beter sig annorlunda, jag har förvisso fortfarande en mycket hög framledningstemp. (kanal 02), men till skillnad mot tidigare ligger den beräknade framledningstemperaturen på mycket rimliga 10 °C än så länge. Har haft igång den i cirka 3 timmar i skrivande stund.

Om värdena på beräknad framledningstemp. håller sig på en rimlig nivå i några dagar antar jag att stykortet är ok, kanske felet ligger i shunten som släpper igenom all värme? Vet inte hur jag skall testa det annat än att vrida manuellt, men just nu står den mer eller mindre i stängt läge så som jag tolkar det. Har bifogat bild på shunten.
145kvm 2-plans hus i södra skåne med en Nibe 310p, golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. En LLVP på plan 2 som mestadels används till kylning. Årsförbrukning 12000 kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #20 skrivet: 30 juli 2019, 20:45:43 »
Låter mer rimligt, det kan vara så att shuntmotorn lossnat från själva shunten.
Du får montera loss shuntmotorn och vrida shuntventilen manuellt fram och tillbaka för att se om den är OK?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Motorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #21 skrivet: 30 juli 2019, 20:51:32 »
Låter mer rimligt, det kan vara så att shuntmotorn lossnat från själva shunten.
Du får montera loss shuntmotorn och vrida shuntventilen manuellt fram och tillbaka för att se om den är OK?
Det låter som en god idé men jag har inte gjort något liknande tidigare så jag får läsa på innan jag ger mig på något sånt. Kan man inte motionera ventilen utan att montera av motorn eller på något annat sätt luska ut om shunten släpper igenom varmvatten eller inte? Mäta på något lämpligt ställe kanske?
145kvm 2-plans hus i södra skåne med en Nibe 310p, golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. En LLVP på plan 2 som mestadels används till kylning. Årsförbrukning 12000 kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #22 skrivet: 30 juli 2019, 21:25:07 »
Jo, lägg den i manuellt läge, tror man trycker in ratten på denna modell av shunt och vrider. Men om den står i detta läge (nästan kallast) och ger väldigt hög framledning så tror jag att nått är trasigt.
Men prova att vrida till kallaste läget och se om framledningen går ner?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Motorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #23 skrivet: 30 juli 2019, 21:35:09 »
Det skulle jag kunna prova, vrida till min och max och observera om det sker någon förändring i framledningstemp.

Jag kom att tänka på en annan sak. Även om shunten skulle vara trasig och släppa igenom fullt, hur kan framledningstemperaturen någosin överstiga panntemperaturen?
145kvm 2-plans hus i södra skåne med en Nibe 310p, golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. En LLVP på plan 2 som mestadels används till kylning. Årsförbrukning 12000 kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #24 skrivet: 31 juli 2019, 00:01:15 »
Jag kom att tänka på en annan sak. Även om shunten skulle vara trasig och släppa igenom fullt, hur kan framledningstemperaturen någosin överstiga panntemperaturen?

Det har du rätt i att det vore konstigt om så sker.
Kan du mäta verklig framledningstemp på nått sätt, typ med en IR-termometer + svart tejp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Motorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #25 skrivet: 31 juli 2019, 18:02:16 »
Det har du rätt i att det vore konstigt om så sker.
Kan du mäta verklig framledningstemp på nått sätt, typ med en IR-termometer + svart tejp?
Jag har ingen bra IR-termometer, allt jag har är en babytermometer(IR) som jag förmodligen har förlagt någonstans sedan länge. Sen vet jag inte riktigt var jag skall mäta men antar efter shunten. Får kolla upp det lite mer noggrant när jag kommer hem. Jag uppskattar all hjälp hittills!
145kvm 2-plans hus i södra skåne med en Nibe 310p, golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. En LLVP på plan 2 som mestadels används till kylning. Årsförbrukning 12000 kwh.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #26 skrivet: 01 augusti 2019, 09:45:59 »
  Carl N  ( tror man trycker in ratten pÃ¥ denna modell av shunt och vrider, ) det är en ESSBE-motor och dÃ¥ drar man ut vredet för att frikoppla motorn, vid Ã¥tergÃ¥ng sÃ¥ tryckes vredet in och vrides tills det hoppar in

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #27 skrivet: 01 augusti 2019, 12:44:22 »
Är olika på olika årsmodeller av ESBE. På vissa trycker man in och vrider manuellt, på andra ska man dra ut och vrida manuellt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #28 skrivet: 01 augusti 2019, 12:47:01 »
Är olika på olika årsmodeller av ESBE. På vissa trycker man in och vrider manuellt, på andra ska man dra ut och vrida manuellt.
Just den typen drar man ut vredet

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extremt hög framledingstemperatur på Nibe 310p
« Svar #29 skrivet: 01 augusti 2019, 16:39:16 »
Fel, på just den modellen trycker man in vredet för manuell shuntning. Enligt manualen åtgärder vid driftsstörning och reservläget: "Sifferfönstret är släckt. Värmeautomatiken är ej i drift, varför handshuntning krävs. Detta göres genom att trycka in shuntmotorratten och därefter vrida den till önskat läge.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 713
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!