Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370, hur stänga av VV produktion?  (läst 3254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370, hur stänga av VV produktion?
« skrivet: 16 juni 2019, 09:09:22 »
Hej!

Hur stänger man av VV produktionen på F370?
Om man ska åka bort på sommaren och endast vill ha ventilation igång, hur gör man?
Semesterläget finns ju och där kan man sätta VV "från" men man kan inte stänga av värmen där utan bara sänka den. Hur är det ens möjligt att ha värmen på utan att vattnet i tanken är varmt med tanke på pannans konstruktion? I driftinställningarna är det ju enkelt att stänga av värmen men inte VV?

Nån som glömde tänka när dom gjorde mjukvaran?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2019, 17:57:54 »
Citera
Nån som glömde tänka när dom gjorde mjukvaran?

Stillastående vatten under en hel sommar? Det är nog risken för legionella som gör att VVB inte kan stängas av separat. Anta att du skulle stänga av den och bakterierna börjar gro. Hur länge skulle du sedan spola igenom tanken när du startar upp den för att vara säker på att du fått ut allt? Är det värt risken? I så fall borde ju beredarens tank också tömmas när den är avstängd tycker jag. Det är nog en ren skyddsåtgärd, även om ingen dricker VV så finns kanske en liten risk att man får i sig något olämpligt. Och då skulle det säkert bli livat med produktansvar m.m
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2019, 19:15:55 »
Stillastående vatten under en hel sommar? Det är nog risken för legionella som gör att VVB inte kan stängas av separat. Anta att du skulle stänga av den och bakterierna börjar gro. Hur länge skulle du sedan spola igenom tanken när du startar upp den för att vara säker på att du fått ut allt? Är det värt risken? I så fall borde ju beredarens tank också tömmas när den är avstängd tycker jag. Det är nog en ren skyddsåtgärd, även om ingen dricker VV så finns kanske en liten risk att man får i sig något olämpligt. Och då skulle det säkert bli livat med produktansvar m.m

Jag har aldrig sagt något om en hel sommar, ska vara borta i 2 v och vad jag vet så görs väl inte legionellakörningar oftare än så?

Man kan ju stänga av med semesterinställningen, kör den periodisk uppvärmning då och då om man är på semester en hel sommar?
« Senast ändrad: 16 juni 2019, 19:20:01 av henk2055 »

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2019, 19:53:00 »
Om man sätter i semesterläge så körs alltid en periodisk höjning så fort semesterläget slutar. Periodiska höjningar innefattar elpatron som troligen äter upp de få kWh som du sparar.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2019, 05:43:17 »
Citera
Om man ska åka bort på sommaren

Den här skrivningen kan nog tolkas på flera sätt tycker jag. Oavsett, du har nu svar som passar beroende på längden av din vistelse utanför bostaden
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2019, 07:27:40 »
Den här skrivningen kan nog tolkas på flera sätt tycker jag. Oavsett, du har nu svar som passar beroende på längden av din vistelse utanför bostaden

Ok, så för att sammanfatta lite,

Om man ska vara borta länge (t.ex en hel sommar) så ska man låta VV vara på annars gror tanken igen med bakterier.

Om man skall vara borta lite kortare (1-2 v) så ska man även då låta VV vara på eftersom den använde elpatron för att värma upp vattnet igen när man kommer hem, vilket äter upp besparingen.

Man skall alltså alltid låta VV vara på.

Ni får ursäkta om jag finner det en smula märkligt att tjänar mest på att hålla vattnet i en stor tank varmt trots att ingen är hemma och använder det.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2019, 10:36:36 »
Värmen styrs av automatiken och slår av vid utemedeltemp. 17 gr. Det innebär bara i praktiken att cirk.pumpen stänger flödet, men någon värme behövs antagligen inte ändå sommartid. Detta är ju inget som man behöver ta ställning till alltså.

Ställ du i semesterläget med VV "från" om du är borta 1-2v. Då kommer tanken svalna av till returtemp så sakteliga. Att den kör en periodisk höjning sedan är väl ingen större förlust, den skall ju ändå göra detta varannan vecka.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Kennyy

  • Gäst
Kennyy
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2019, 15:34:58 »
Själv har jag blockerat kompressor och tillsats för VV och värme. Kör kompressorn 2h om dan.
Blockerar du båda under tiden du är på semester så produceras inget VV. Inställning 4.9.5

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2019, 15:36:29 »
Själv har jag blockerat kompressor och tillsats för VV och värme. Kör kompressorn 2h om dan.
Blockerar du båda under tiden du är på semester så produceras inget VV. Inställning 4.9.5

Känns som den bästa lösningen, dock kan man bara sätta tiden som snävast 00:00-23:45, kommer kompressorn gå i en kvart varje dag då?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2019, 18:29:01 »
Du får lägga upp två scheman t.ex 06:00-19:00 & 19:00-06:00 och aktivera båda på en gång.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F370, hur stänga av VV produktion?
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2019, 13:36:49 »
Tänkte bara göra ett litet inlägg om VV produktion. Nu har jag ju en Comfortzone så det kanske kan skilja lite i isolering etc

Oavsett, vi var borta i veckan som gick och det enda som då skedde var att kompressorn gick in och värmde upp VV till inställd temp (55 grader). Någon annan värmeproduktion behövdes ju knappast !!!

När den värmer VV förbrukar hela CE50:an ungefär 1.8 kW, i tomgång ca 0.12 beroende på fläkthastigheten. Så man kan säga att VV uppvärmingen "kostar" 1.7 kW x tid i timmar x pris per kWh

Som syns i diagrammet gick den in och värmde upp VV ungefär en gång var 8:e timme (3 gånger per dygn alltså). Den körde då ungefär 10 minuter varje gång. Energiförbrukningen per dygn för VV uppvärmning blev 0.85 kWh till en kostnad av, i vårt fall, ungefär 85 öre per dygn.

Nu var det väldigt varmt ute förra veckan så i ett normalfall skulle det säkert gå åt lite till för att hålla värmen i VV tanken. Men även om det skulle kosta det dubbla så tycker jag inte att det skulle vara så farligt eller meningsfullt att stänga av den

Lönar det sig att stänga av VV produktionen när man är bortrest? Döm själva

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!