Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 2000 frÃ¥n 1986. Byta eller serva?  (läst 5618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plattfish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« skrivet: 31 januari 2009, 15:24:41 »
Hej, Är lite ny pÃ¥ det här med värmepumpar. Köpte ett hus nu i Ã¥rsskiftet frÃ¥n 1922 som fÃ¥tt en helrenovering av värmesystemet 1988. Huset är i tvÃ¥ plan pÃ¥ 80 m2 respektive 60 m2. Det ligger wirsbo golvvärme slingor i alla rum med termostater för att kunna reglera temperaturen i varje rum enskilt. BorrhÃ¥let är 187 meter djupt. Huset värms upp av en  IVT 2000 daterad 1986 som är pÃ¥ 11 kw. Det finns en IVT VVB 300 kopplat till systemet för laddning av varmvattnet med en separat elpatron i. Huset har en total elförbrukning / Ã¥r pÃ¥ ca 20 000 KwH. VP gÃ¥r med jämna mellanrum och har hÃ¥llit huset varmt under vintern. Tankarna gÃ¥r ju givetvis till om man ska byta ut VP till en ny variant för att fÃ¥ upp verkningsgraden ca 23 Ã¥r och för att fÃ¥ en display som gör att man fÃ¥r lite bättre koll. Jag har nÃ¥gra smÃ¥ problem med VP i dag.

När pumpen går så är det fullt med bubblor i siktglaset vilket enligt manualen beror på köldmedelbrist (påfyllt 2002 och samtidigt konverterad till Isceon).

När jag stänger av elpatronen i VVB så orkar bara VP ladda VVB till ca 30 grader. Vilket medför att varmvattnet i princip värms upp av el.

Reglerautomatiken har en utomhusgivare och reglerar därefter en shunt som skickar ut ny värme till huset med jämna mellanrum. Men eftersom jag har termostater i varje rum som reglerar en ventil på golvvärmecentralen så reglerar jag ju värmen på det sättet. Är det fel att öppna upp shunten helt manuellt och låta golvvärme automatiken reglera värmen i huset?

Funderar på att byta till en IVT premiumline X11.

Hoppas någon kan hjälpa mig med frågorna.

Tack på förhand

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2009, 15:32:44 »
Eg. om du har tanken så är den bara att byta ut.
Iom med att de bytt från R22 till R417A så har man tappat 10% eller lite till, och sen om det fattas ytterligare köldmedium i den så kanske den ger 7-8kw
Vp jobbar med sk. fast kondensering, idag kör man flytande vilket medför en bättre verkningsgrad samt att din elräkning blir mindre.
VV görs dels i vp och via vv-cirkulation till vv-beredaren som är en elvv-beredare eg.
1 byte enl. mig med x11 samt vvb 300l skulle nog hamna kring 90k
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2009, 08:33:40 »
Hmmm... 20 år gammal värmepump, det kommer hända mer grejor med den snart, planera för ett byte. Men en 11 kW VP är nog lite stor för ett hus på 140 m2 även om det är från 1922. 9 kW räcker till och passar dessutom bra mot en borra på 187 m.

Sen är det bra att veta att när du har skaffat en modern värmepump som jobbar med flytande kondensering så ska du inte styra värmen med golvvämetermostaterna utan styra värmen direkt på VP:ns framledning. Golvvärmen ska vara fullt öppen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad plattfish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2009, 11:58:47 »
Jo, det kommer nog bli ett byte framåt sommaren. Är det en god idé att behålla VVB?

Jag skulle verkligen vilja fortsätta att styra värmen via golvvärmetermostaterna. Vi har kakelugnar och en köksspis som vi eldar i för att få ner elförbrukningen (har egen skog) och om vi inte styr värme i de rummen så sparar vi ju ingen el. Och jag förstår egentligen inte vad det skulle ha för betydelse om man kör med en sådan styrning? Sätter pannan på en grund temperatur och låter golvvärmen göra finjusteringen av temperaturen.

Kåken är riktigt bra isolerad. Alla golv har en ny trossbotten och väggarna är tilläggsisolerade. Är X11 ett bra alternativ eller finns det någon annan IVT panna som skulle passa bra?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2009, 12:36:34 »
X11 är en sk. Inverter den varvtalsstyr kompressor samt cirk.pumparna, däremot finns det ingen elpatron som tillskott då all värme är tänkt att kompressorn ska leverera.
Annars skulle nog en 9kw on-off pump passa bra.
VV-beredaren är nog inget att spara och problem att lösa inkopplingen då det är en elvv-beredare.
Antingen väljer du 1 med intern vv-beredare men är du intresserad av X11 eller behöver mkt vv för stora badkar så behöver du ha en separat vv-beredare, denna är ej ngn elvv-beredare utan vv görs via kompressorn i vp.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2009, 21:18:26 »
Jag skulle verkligen vilja fortsätta att styra värmen via golvvärmetermostaterna.

Lita på Carl N han kan dessa saker. Du kan ju läsa detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.0
Värmepumpen som kör med flytande kondensering gillar inte att termostaterna stänger.
Styr med utegivare kombinerat med innegivare. Dock kan det nog vara trixigt om man har ett gammalt hus utan öppen planlösning.
Är det verkligen värt jobbet att elda? Tänk på att sotning kostar.
Är det verkligen en "ren" el-värmeberedare du har, eller är den dubbelmantlad?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2009, 08:16:19 »
Hur ska man gå till väga om värmeregleringen ska styras från pumpen till flera golvvärme centraler med olika temperaturer i olika rum, måste man inte ha en lokal reglering då? ???
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2009, 11:58:08 »
Det där med eldning i spis och kakelugnar kan man lösa med en innegivare kopplad mot värmepumpen.

Värmen i golven fördelas genom att strypa in flödet på varje slinga med en fast instrypning på fördelaren. Alternativet är att köra med fast förångningstemp som du har nu men då blir det inte så stor besparing att byta upp dig till en ny VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad plattfish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2009, 12:10:36 »
Jag förstår inte hur man ska kunna få en jämn temperatur i huset genom att bara använda en innegivare. I ett nybyggt hus med en öppen planlösning kan jag förstå att det kan vara enklare. Men jag bor i gammalt hus som har två plan. Värmen har en tendens att driva upp på övervåningen. Innan jag satte in termostater i alla rum så tyckte jag att det var omöjligt att hålla en jämn temperatur i huset. En solig dag blev det olidligt varmt i de södra rummen exempelvis. Vi har även oerhört vackra kakelugnar i alla rum som är eldningsbara och givetvis så vill man sitta och njuta framför dem när man har gäster. Det skulle ju vara idiotiskt att sluta elda i dem för att spara in sotningskostnaden, dessutom så mår huset bra av att det eldas i det.

Jag vill inte vara en motfalls kärring bara för att, men jag måste förstå. VP är kopplad parallellt till två stycken golvvärmecentraler. VP är inställd på via utomhusgivaren att hålla en jämn temperatur i huset. Det ligger ungefär 600 meter golvvärmeslang fördelat på 10 stycken slingor. Om det blir för varmt i något rum så stänger ventilen till det rummet och då kanske det det är 500 meter slang som varmvattnet cirkulerar i. Vad är det som gör att VP har problem det detta? Eller finns det olika VP som funkar bättre att styra på detta sätt. Har funderingar på IVT Greenline C7 för att kunna få varmvatten från VP också. Skulle den funka till mitt borrhål?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2009, 11:06:28 »
Problemen uppstår om hela huset värms upp med kakelugnar, gäster och matlagning så att nästan alla golvvärmekretsar stänger samtidigt. VP:n "vet" ju inget om förutom utetemp och vill då brassa på om det är kallt ute. Men då finns det ingenstans värmen kan ta vägen...

Det finns en lösning på detta och det är att ha en arbetstank enligt detta schema:

http://www.nibeonline.com/pdf/M10552-1.pdf

Framledningsgivaren (eller returgivaren på IVT) brukar man då flytta till tanken.

Sen är ditt hus så gammalt att du nog bör ha en C9 och det räcker nog din borra till.
« Senast ändrad: 05 februari 2009, 11:11:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad plattfish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: IVT 2000 från 1986. Byta eller serva?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2009, 23:58:48 »
Tack för ett lättförståligt svar. Då vet jag!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!