Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här med COP-värden  (läst 14006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Shovelhead

  • Gäst
Shovelhead
Det här med COP-värden
« skrivet: 22 november 2005, 09:10:09 »
Kan jag, på något "enkelt sätt" sätt som LVP-ägare och utan att ha tillgång till ett laboratorium, beräkna min pumps COP-värde? Ineffekten går ju men se'n?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det här med COP-värden
« Svar #1 skrivet: 22 november 2005, 13:38:55 »
Nej, inte med någon nogrannhet, som är användbar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 08:46:41 »
Kan jag, på något "enkelt sätt" sätt som LVP-ägare och utan att ha tillgång till ett laboratorium, beräkna min pumps COP-värde? Ineffekten går ju men se'n?



Du kan använda följande uttryck som beskriver hur du man kan bestämma ett momentant COP värde:

COP = (1,293 x q x deltaT) / (spänning x Ström)

Den problematiska biten är det aktuella flödet q. DeltaT är skillnaden mellan innedelens ingående och utgående luft temp och den är det inga problem att bestämma.

Flödesdata från produktdatablad kan du få tag på men de är tyvärr inte så noggranna. Jag har själv gjort COP-beräkningar baserat på flödesvärden jag fått från service manualer och dessa har dock ändå givit ett hyffsat resultat som ligger i nivå med de COP tal som anges. Osäkerheten ligger i flödesvärdet.

Just nu håller jag på att få tag på en flödesmätare som jag ska göra nya mätningar med och då är jag övertygad om att jag kan göra en riktigt prestanda mätning på maskinen.

För egen del tycker jag att en prestanda mätning är något som är väldigt intressant. Inte minst för att många frågor på forumet går att härleda tillbaka till just maskinens prestanda.

Jag tog upp frågan kring prestandamätning tidigare i detta forum när jag tog fram uttrycket ovan för hur COP skulle kunna bestämmas, men intresset var svagt för vidare diskussioner som jag uppfattade det.

Kanske man inte ser kopplingen mellan prestandamätning och de olika frågor som kommer upp på forumet.

Jag återkommer när jag gjort mer exakta flödesbestämningar.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Det här med COP-värden
« Svar #3 skrivet: 23 november 2005, 09:34:39 »
Kan jag, på något "enkelt sätt" sätt som LVP-ägare och utan att ha tillgång till ett laboratorium, beräkna min pumps COP-värde? Ineffekten går ju men se'n?



Du kan använda följande uttryck som beskriver hur du man kan bestämma ett momentant COP värde:

COP = (1,293 x q x deltaT) / (spänning x Ström)

Den problematiska biten är det aktuella flödet q. DeltaT är skillnaden mellan innedelens ingående och utgående luft temp och den är det inga problem att bestämma.

Flödesdata från produktdatablad kan du få tag på men de är tyvärr inte så noggranna. Jag har själv gjort COP-beräkningar baserat på flödesvärden jag fått från service manualer och dessa har dock ändå givit ett hyffsat resultat som ligger i nivå med de COP tal som anges. Osäkerheten ligger i flödesvärdet.

Just nu håller jag på att få tag på en flödesmätare som jag ska göra nya mätningar med och då är jag övertygad om att jag kan göra en riktigt prestanda mätning på maskinen.

För egen del tycker jag att en prestanda mätning är något som är väldigt intressant. Inte minst för att många frågor på forumet går att härleda tillbaka till just maskinens prestanda.

Jag tog upp frågan kring prestandamätning tidigare i detta forum när jag tog fram uttrycket ovan för hur COP skulle kunna bestämmas, men intresset var svagt för vidare diskussioner som jag uppfattade det.

Kanske man inte ser kopplingen mellan prestandamätning och de olika frågor som kommer upp på forumet.

Jag återkommer när jag gjort mer exakta flödesbestämningar.




Jag tror att det svala intresset kanske beror på att du, även med en flödesmätare inkopplad får värden som den ena eller andra kan slå undan som oriktiga, lite beroende på om de tycker att dina siffror är för höga eller för låga. Att mäta flödet i en avlång öppning, där fläkten, filtren och rummets utseende förmodligen kommer att påverka luftens hastighet en hel del beroende på var du mäter tror jag inte kan bli mer än en indikerande mätning, utan större precision. Att fler skulle mäta på samma sätt, för att få ett jämförelseunderlag flera olika värmepumpar emellan är dessutom tveksamt.

Men helt klart skulle du, beroende på utetemp kunna få ett bra underlag för att se hur COP försämras med utetempen, nivån på dessa värden skulle dock förmodligen aldrig bli helt rätt och möjliga att använda "som bevis" för din värmepumps riktiga COP.

Det är vad jag tror, men jag kan naturligtvis ha fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #4 skrivet: 23 november 2005, 10:43:43 »
Hej Genki

Skulle man inte kunna mäta vindhastigheten ut ur inne aggregatet varefter man med hjälp av arean på aggregatet få fram flödet (q).
Vad/var kommer värdet 1,293 ifrån.

(Från en som inte är matematiker men är intresserad ändä!)

Jo det är helt riktigt för det är just så en luftflödesmätning i princip går till. 0,001293 är luftens densitet.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Det här med COP-värden
« Svar #5 skrivet: 23 november 2005, 11:01:24 »
Att få fram effekten genom att multiplicera spänningxström går inte.
Värmepumpsmotorn drar även reaktiv effekt. Effektfaktorn är mindre än ett. På motorer brukar vara stäplat ett värde på effektfaktorn cosinus fi. Detta värde gäller vid full last. Vid dellast sjunker värdet.
Om din VP är av invertertyp finns det sannolikt ingen reaktiv effekt men däremot övertoner i strömmen.
Skaffa en begagnad elmätare billigt på skroten istället.

Vissa tillverkare av LL-värmepumpar specificerar luftflödet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #6 skrivet: 23 november 2005, 11:15:15 »
Citera

Jag tror att det svala intresset kanske beror på att du, även med en flödesmätare inkopplad får värden som den ena eller andra kan slå undan som oriktiga, lite beroende på om de tycker att dina siffror är för höga eller för låga. Att mäta flödet i en avlång öppning, där fläkten, filtren och rummets utseende förmodligen kommer att påverka luftens hastighet en hel del beroende på var du mäter tror jag inte kan bli mer än en indikerande mätning, utan större precision. Att fler skulle mäta på samma sätt, för att få ett jämförelseunderlag flera olika värmepumpar emellan är dessutom tveksamt.

Men helt klart skulle du, beroende på utetemp kunna få ett bra underlag för att se hur COP försämras med utetempen, nivån på dessa värden skulle dock förmodligen aldrig bli helt rätt och möjliga att använda "som bevis" för din värmepumps riktiga COP.

Det är vad jag tror, men jag kan naturligtvis ha fel.
Citera

Som i alla mätningar är själva mätmetoden och repeterbarheten väldigt viktig om resultat ska kunna vara jämförbara. Vad som är mest kritiskt är som sagt vad själva luftflödesmätningen och att man alltid utför mätningen på samma vis vid varje mätning. En metod är att mäta flödeshastigheten och sedan ta hansyn till den utgående area som luften passerar genom. I vilket fall som helst är jag övertygad om att man på detta vis kan göra en prestanda mätning som ger tillräckligt bra värden för att kunna konstatera huruvida luftvärmepumpen kan leva upp till sina prestandatal eller ej. Samma metoden används t.ex. när man mäter effekter för olika motor kyl/värme system inom fordonsbyggar branschen.

Jag återkommer som sagt vad med mer info senare när jag gjort mätningarna.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #7 skrivet: 23 november 2005, 11:26:27 »
Att få fram effekten genom att multiplicera spänningxström går inte.
Värmepumpsmotorn drar även reaktiv effekt. Effektfaktorn är mindre än ett. På motorer brukar vara stäplat ett värde på effektfaktorn cosinus fi. Detta värde gäller vid full last. Vid dellast sjunker värdet.
Om din VP är av invertertyp finns det sannolikt ingen reaktiv effekt men däremot övertoner i strömmen.
Skaffa en begagnad elmätare billigt på skroten istället.

Vissa tillverkare av LL-värmepumpar specificerar luftflödet.

Ström x Spänning ger den skenbara effekten och det är den du få betala för. Tar man hänsyn till Cos fi (som ofta är försumbar) är man ute efter den aktiva effekten som är den effekt du verkligen får nytta av. I detta fall är det helt klart den ström och spänning som matas till maskinen som är intressant då det som sagt vad är den effekt som du får betala för.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det här med COP-värden
« Svar #8 skrivet: 23 november 2005, 12:59:06 »
Jaså? Jag trodde de flesta betalade för verklig effekt och har elmätare som mäter kWh och inte kVAh.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #9 skrivet: 23 november 2005, 14:25:23 »
Där gick det nog lite fort när det gäller cos fi och skenbar effekt och aktiv effekt......, när du säger det så är det ju faktiskt så att det är en kW-mätare och inte en kVA-mätare, helt rätt.... däremot så är jag faktiskt lite osäker på om det är så att det verkligen är den aktiva effekten i slutänden som vi "betalar för" ???????

ok, hur som helst så borde inte detta med cos fi ställa till med några större bekymmer med den prestandamätning som jag är ute efter. Gjorde en koll tidigare med en effektmätare och jämförde med uppmätt ström och spänning med ett universalinstrument. Kom fram till samma resultat så cos fi tycks inte ha någon större inverkan på pumpen när det gäller att bestämma den ingående effekten.

Tack för påpekandet

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det här med COP-värden
« Svar #10 skrivet: 23 november 2005, 15:08:06 »
Nej, svårigheten och onogrannheten ligger i en helt annan del.

Nämligen att mäta luftfödet. Jag fick en ide....om man begränsar sig till enbart E9DKE så kan man konstatera att det finns 10st fläkthastigheter som styrdatorn kan ställa in mellan 1440 och 710 v/m. Fem av dessa hastigheter är manuellt inställbara men modifieras av datorn. För några av dessa fläkthastigheter anges luftflödet i servicemanualen. Datorn får återkoppling av fläkthastigheten från  en tachogen som sitter på fläktaxeln.

Om man ansluter en adapter och PC till tachogen, kalibrerar mot de angivna fläkthastigheterna och angivet luftflöde, så kan man iallafall mäta COP på dessa fläkthastigheter. Förmodligen kan man oxå låta PC'n approximera luftflödet för övriga hastigheter.

Dock får man ett tilläggsfel, beroende av hur smutsiga filter man har.
« Senast ändrad: 23 november 2005, 15:09:56 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden
« Svar #11 skrivet: 23 november 2005, 15:47:29 »
Det du tar upp är helt relevant, men jag vill försöka finna en tillförlitlig metod som kan utföras "av oss" med enkla hjälpmedel. Sedan i morse har jag grävt lite mer och har följande idé:

Att bestämma aktuell flödeshastighet i kubikmeter per sekund med en flödeshastighetsmätare är en helt rimlig mätning. Arean på utblåset kan man beräkna genom att mäta utgångshålets dimensioner (ex. längd x bredd). Arean x flödeshastigheten ger aktuellt flöde.

Jag har skaffat en flödeshastighetsmätare nu och kommer att pröva detta.

Om man kommer fram till rimliga resultat kan man förfina metoden enligt vad du nämner ovan.

Kanske något att komplettera "Richard's logg" med. Tänka att kunna mäte pumpens prestanda över tiden. Då kan vi verkligen ha koll på våra pumpar under verkliga förhållanden och inte låta oss vilseledas av glädjevärden från marknadsföringsfolk.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Det här med COP-värden
« Svar #12 skrivet: 24 november 2005, 17:00:12 »
Flödeshastigheten varierar i olika delar av utblåset.
Gör flera mätningar.

Det går att mäta både på uteenheten och inneenheten.
a= energi tillförd till uteenheten.
b= energi avgiven från inneenheten.
c=elenergi
COP= b/c
COP=(c+a)/c
Räkna ut COP med båda mätmetoderna.
Blir det samma mätvärden är du skicklig på att mäta temperatur och luftflöden.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Det här med COP-värden och prestandamätning
« Svar #13 skrivet: 24 november 2005, 21:41:21 »
Japp, det håller jag med om. När det gäller flödehastigheten så har jag nu gjort de först mätningarna och konstaterat att för att få ett användbart hastighetsvärde så måste jag mäta på flera punkter vid utblåset. 5 stycken mätpunkter och medelvärde på dessa tycks ge ett relevant värde. Har även gjort de första cop beräkningarna och kommer nu att göra fler mätningar för att se hur repeterbarheten förhåller sig i använd mätmetod.

Ã…terkommer

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Det här med COP-värden
« Svar #14 skrivet: 24 november 2005, 22:07:35 »
Flödeshastigheten varierar i olika delar av utblåset.
Gör flera mätningar.

Det går att mäta både på uteenheten och inneenheten.
a= energi tillförd till uteenheten.
b= energi avgiven från inneenheten.
c=elenergi
COP= b/c
COP=(c+a)/c
Räkna ut COP med båda mätmetoderna.
Blir det samma mätvärden är du skicklig på att mäta temperatur och luftflöden.
Här skall vi dock komma ihåg att a i fallet ovan inte är enbart luftens energi utan även fukten i luften som kondenseras kommer att bidra med en hel del.

Så det säkraste är nog att bara mäta flödet genom innerenheten och strunta i ytterenhet som har många osäkra faktorer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!