Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?  (läst 9365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas66

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« skrivet: 19 mars 2008, 21:49:57 »
Hej alla därute

Står i begrepp att välja pump...

Har valt ut tre offerter som jag är intresserad av:


IVT Optima 900 och elpanna 290 A/W 13kw, för 110.000 kr  eller med Optima 1100 för 115.000

Euronom Exoair 7,5 kw och Exotank VPS 500, för 110.000

CTC ecoair 107 polar edition och CTC eco el 1550, för 115.000


Alla priserna gäller total installation och inkluderar rivning och bortforsling av oljetank och panna
och fundament för utedelen

Tacksam för synpunkter och råd avseende varmvattenproduktion, dimensionerimg, krångel, buller, mätarsäkring mm....



Bor några mil söder om Stockholm, i friliggande villa byggd 1969/70 (trä med elvis mexitegel), 1 plan med källare, 108 kvadrat uppe och ca 97 kvm uppvärmda i källaren (ca 8 kvm ouppvärmt), temp 20 uppe och det räcker med 17-18 nere, 2-rörs system, panelradiatorer, förbrukning svår att uppskatta då vi bott här mindre än ett år, torde i år landa på ca 32.000 kwh inkl hushållsel, har använt olja, el och braskamin i gillestugan i källaren,


Andreas
Andreas

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2008, 21:58:41 »
Hej

Varför EcoAir Polar Edition, hur ofta är det -20ºC söder om Stockholm?

En vanlig EcoAir 107 har bättre COP än Polar Edition och är dessutom billigare. Det är samma apparat, det som skiljer är köldmediet.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad andreas66

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2008, 22:09:43 »
Hej Ronnie

Det var vad installatören föreslog... De vill väl gärna sälja det som dom tjänar mest på...?

-20 grader har det nog inte varit en enda natt på flera år, denna vinter var väl det -10 som kallast (1-2 ggr).

/Andreas

Andreas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2008, 22:12:11 »
Håller med om Polar editition, mer för dem längre norrut.
I övrigt tycker jag valen är rätt jämförbara, behöver du mycket tappvarmvatten eller funderar på en solfångare (eller annan värmekälla) som komplement är ju exotanken inte helt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andreas66

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2008, 22:19:03 »
Varmvattnet har nog högst prioritet - vill inte ha gnäll här hemma för att duschen kallnar för damerna....
De gillar att duscha varmt...

Vilket av valen är bäst på varmvatten respektive sämst?

/Andreas
Andreas

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2008, 22:33:07 »
CTC är väl inte känd som någon kanon på varmvatten, även om det finns en del inställningsmöjligheter för extra varmvatten. Jag har aldrig haft problem med varmvatten, det räcker utan vidare till ett par duschar om man inte bosätter sig i duschen.

Med några värmeälskande damer i duschen skulle jag nog satsa på en extra varmvattenberedare tillsammans med CTC för att inte hamna i blåsväder. Annars är CTC ett utmärkt val, precis som de andra för den delen. Det är nog viktigare med en bra installatör än med vilket av de kändare märkena man väljer.

//Ronnie
« Senast ändrad: 19 mars 2008, 22:38:29 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2008, 09:33:36 »
Håller med om Polar editition, mer för dem längre norrut.
I övrigt tycker jag valen är rätt jämförbara, behöver du mycket tappvarmvatten eller funderar på en solfångare (eller annan värmekälla) som komplement är ju exotanken inte helt fel.


Om polar edition är ett bra val eller inte beror som jag ser det på hur mycket extra man får betala för den, samt om huset i så fall klarar sig utan eltillskott. Med en rimlig kostnadsskillnad är tvärtom Stockholmstrakten ett bra exempel på när man bör välja en luft/vatten pump som klarar -20. Mer norrut blir diskussionen snarare om man kanske skall satsa på bergvärme.

De senaste åren har varit varma i Sverige, även Stockholm. Men om temperaturerna då och då blir som förr finns det all anledning att ha en pump som klarar -20 i Stockholmstrakten, så länge merkostnaden är rimlig.

Vid de tillfällen luft/vatten inte klarar utetemperaturen kommer man att få köra på rent eltillskott. Det kostar dels eltillskottskostnaden, men det kostar även årskostnaden för att ha så stora säkringar in i huset att man klarar att driva eltillskottet. Nedan följer antal dagar de senaste åren i Stockholm där temperaturen som kallast varit under -10, minus 15 och minus 20 (kolumn 2 3, respektive 4). Jag har inte minimitemperaturdata för åren före ochefter tabellen.

Year   days minimum below minus 10   days minimum below minus 15   days minimum below minus 20
1961   10   0   0
1962   13   0   0
1963   34   4   0
1964   7   0   0
1965   23   3   0
1966   33   16   6
1967   22   1   0
1968   20   8   0
1969   26   2   1
1970   37   12   1
1971   11   2   0
1972   3   0   0
1973   8   0   0
1974   0   0   0
1975   2   0   0
1976   16   1   0
1977   5   0   0
1978   24   6   0
1979   24   11   3
1980   23   3   0
1981   21   2   0
1982   14   7   0
1983   5   0   0
1984   5   0   0
1985   46   24   2
1986   29   2   0
1987   40   16   6
1988   5   0   0
1989   5   3   0
1990   0   0   0
1991   1   0   0
1992   0   0   0
1993   1   0   0
1994   14   0   0
1995   10   1   0
1996   25   2   0
1997   4   0   0
1998   4   0   0
1999   8   1   0
2000   3   0   0
2001   20   6   0
2002   8   1   0
2003   13   6   0
2004   6   0   0

--- Mats ---
 

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2008, 11:28:33 »
Enligt tabellen har det varit kallare än -15 grader 140 gånger på 44 år, det innebär i snitt 3,18 dagar per år.

Knappast vettigt att skaffa en Polar Edition för dessa knappt 4 dagarna och sen köra med sämre COP resterande 361 dagar på året.

Det räcker med 16A säkringar, det har jag haft i 35 år, även när jag körde med elpanna några år.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2008, 12:20:22 »
Eller...

Ha några grader kallare inomhus en eller två dagar vart tionde år?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2008, 14:27:26 »
Enligt tabellen har det varit kallare än -15 grader 140 gånger på 44 år, det innebär i snitt 3,18 dagar per år.

Knappast vettigt att skaffa en Polar Edition för dessa knappt 4 dagarna och sen köra med sämre COP resterande 361 dagar på året.

Det räcker med 16A säkringar, det har jag haft i 35 år, även när jag körde med elpanna några år.

//Ronnie

Nyfiken på hur du tänker här.

Ditt resonemang bygger framförallt på att polar versionen har sämre COP 361 dagar om året. Hur kom du fram till det? Inte lätt att se i databladet precis (vid plus 7 har polar enligt databladet räknat på avgiven genom tillförd effekt ett COP på 2.84, vilket är exakt samma siffra som man får för icke polar versionen om man gör samma kalkyl, och det bör vara rimligt att anta att siffrorna leverantören lämnar kan användas på samma sätt).

Istället för din snittberäkning tänkte jag på att inom pumpens livslängd, säg runt 15 år, finns det inte historiskt någon period som inte har 6 kalla dagar under ett år. Lite för stor risk att medvetet skaffa sig ett system som under en sådan period skulle låta temperaturen dala inomhus tycker jag.

Sedan, att ditt hus klarar sig på 16 A är det inte självklart att det gäller alla andra hus. Andreas förbrukning är osäker, men angiven till 32000 per år plus lite annat. Säg att det lämnar kvar 21000 till elvärmen, resten till varmvatten och hushållsel. Då har vi ett hus som behöver 200 watt per grad. Vid minus 15 grader pratar vi om ett behov på 6600 watt, vilket blir totalt 30 A, eller 10 A per fas om allt är helt jämnt fördelat. En apparat på 1200 watt kommer att passera en 16 A säkring, det är inte mycket till marginal. Men du räknar annorlunda?

--- Mats ---

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2008, 15:09:07 »
Att det skulle bli mer än 15 grader kallt någon eller några dagar något år, är väl inte värre än att strömmen går någon gång, vilket händer ibland. Jag kan inte se någon som helst anledning att satsa på en Polar Edition i trakten av Stockholm. Skulle det hända, så är det ju bara att sätta in ett extra el-elemnt den dagen.

Att Polar har något sämre COP på bekostnad av att den går längre ner i temperatur, förklarade en CTC-installatör vi pratade med här nere.

Det huvudsakliga skälet till att jag tycker att det är onödigt att satsa på den i Stockholm och söderut är att den är framtagen framför allt för norrland och inte för södra Sverige.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2008, 16:48:02 »
en fördel med polar edition är att man får med avfrostbaljan på köpet........... studs
« Senast ändrad: 20 mars 2008, 17:33:30 av Nisse-Gurra »

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2008, 16:56:47 »
Att det skulle bli mer än 15 grader kallt någon eller några dagar något år, är väl inte värre än att strömmen går någon gång, vilket händer ibland. Jag kan inte se någon som helst anledning att satsa på en Polar Edition i trakten av Stockholm. Skulle det hända, så är det ju bara att sätta in ett extra el-element den dagen.

Att Polar har något sämre COP på bekostnad av att den går längre ner i temperatur, förklarade en CTC-installatör vi pratade med här nere.

Det huvudsakliga skälet till att jag tycker att det är onödigt att satsa på den i Stockholm och söderut är att den är framtagen framför allt för norrland och inte för södra Sverige.

//Ronnie

Huvudsakliga skälet till att satsa eller inte satsa på något varierar från person till person och kanske även fall till fall. En del väljer baserat på utseende, en del på hip faktor, en del på grund av tekniska skäl och en del på grund av ekonomiska faktorer. Du väljer baserat på vad ursprunglig anledning var för leverantören att tillverka en sak. Det är kanske lite svårt att alltid lyckas hålla reda på varför någon ursprungligen gjorde en viss sak, men som sagt, alla har sina grunder, det gör dessutom ditt val enklare så snart du vet varför något skapats.

Men Andreas som ställde frågan indikerade andra grunder, så vi kan väl titta på dem också. Att sätta in ett extra el-element under ett par dagar kan vara en bra idé i vissa situationer. Det för med sig en extra kostnad som bör vägas in (eltillskott likväl som investering). Men största problemet jag ser med att lösa problemet med att sätta in ett extra el element är att det har en stor risk att inte fungera.

Är vi i situationen att luft/värme pumpen stängt av för att det är för kallt, är vi också i situationen vi räknade på innan, det vill säga all värme kommer från pannan, som redan belastar säkringarna så mycket att 1200 watt till kommer att smälla en propp. I det läget är lösningen att skapa mer värme med hjälp av ett el-element en uppenbar risk och bör undvikas som lösning. Vi kan i och för sig lösa det genom att gå upp i proppar, men då har vi förutom el-elementet skapat den extra kostnaden per år för större proppar som ju polarverisonen var till för att täcka.

Om vi håller oss till det som finns officielt tillgängligt från CTC så kan vi se att COP mycket riktigt är sämre för polarversionen vid mycket lägre temperaturer. Vi kan också se två andra saker:

1. Någonstans vid 3-5 grader plus blir polarpumpens COP högre än ecoairs COP (för att göra det svårt att jämföra kommer polarversionens uppgifter från 45 grader framledningstemperatur, de andra från 50 grader framledning)
2. Om pumpen används för att värma varmvatten skulle jag säga att det innebär att man med en polarpump får fler dagar med högt COP än man får med den andra pumpen (ungefär 240 dagar per år har över 4 graders medeltmeperatur i Stockholm).

Går man i på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php och specificerar Stockholm, 21000 i värmebehov, 5000 i varmvatten, samt själv specificerar ineffekt och COP kurvan för 107an samt 107an i polarversionen så ser man att den teoretiska skillnaden per år är att polarverisionen kostar runt 200 kronor mer per år i drift (på grund av den lägre COPen på vintern, men högre COPen på sommaren, förutsatt att varmvatten tillverkas med pumpen och utan att kompensera för att uppgifterna är framtagna av CTC vid två olika framledningstemperaturer).

Den skillnaden skulle jag säga är försumbar, då har det större betydelse om man väljer att köpa till extra proppar för att klara temperaturer under 15 grader genom elpanna eller el-element, eller att välja en pump med bättre COP eller bättre styrsystem (till exempel bättre avfrostning på polarversionen).

--- Mats ---

P.S. Faktorerna för pumparna kan man få från Excel genom att be excel visa trednlinjen om man lägger in CTCs uppgifter för ineffekt och uteffekt delat med ineffekt i ett exceldiagram

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2008, 17:25:42 »
1. Någonstans vid 3-5 grader plus blir polarpumpens COP högre än ecoairs COP (för att göra det svårt att jämföra kommer polarversionens uppgifter från 45 grader framledningstemperatur, de andra från 50 grader framledning)

Att Polarversionen har COP-värden baserade pÃ¥ 45 istället för 50 grader är knappast nÃ¥gon tillfällighet. Givetvis har man gjort det för att mörka det sämre COP den egentligen har... Pinsamt att en leverantör gör det med sin egen produkt för att klara jämförelse med äldre modeller.   knUp

Mvh Thomas

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2008, 18:34:41 »
1. Någonstans vid 3-5 grader plus blir polarpumpens COP högre än ecoairs COP (för att göra det svårt att jämföra kommer polarversionens uppgifter från 45 grader framledningstemperatur, de andra från 50 grader framledning)

Att Polarversionen har COP-värden baserade pÃ¥ 45 istället för 50 grader är knappast nÃ¥gon tillfällighet. Givetvis har man gjort det för att mörka det sämre COP den egentligen har... Pinsamt att en leverantör gör det med sin egen produkt för att klara jämförelse med äldre modeller.   knUp

Mvh Thomas

Usch ja, det har blivit svårt att få tag på pålitliga jämförbara data. CTC är bland de värre (de mäter inte bara polarversionen vid en annan framledning utan dessutom vid tre andra utetemperaturer).

Jag har en känsla att det finns ett samband mellan hur konkurrenskraftiga produkerna är och hur mycket uppgifter det går att få fram om dem. Förr fick man med kompletta diagram när man köpte produkten, men inte ens efter ett köp får man idag alla uppgifter.

--- Mats ---

Utloggad andreas66

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #15 skrivet: 20 mars 2008, 22:01:08 »
Hej

Tänkte i alla fall försöka fortsätta med 20A huvudsäkring om det går...
Det beror på hur storförbrukarna (spis, eluttag i kök, tvättmaskin mm) är fördelade.



Om nu valet skulle bli IVT  -  är den större pumpen Optima 1100 att föredra?
Prisskillnaden är inte speciellt stor...
Blir besparingen större då?
Om radiatorytan behöver ökas i något rum vid senare tillfälle, t ex vardagsrum och/eller garaget (skall användas som hobbyrum), är det bättre med den större pumpen i så fall?


/Andreas
Andreas

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #16 skrivet: 20 mars 2008, 23:30:36 »
Enligt tabellen har det varit kallare än -15 grader 140 gånger på 44 år, det innebär i snitt 3,18 dagar per år.

Knappast vettigt att skaffa en Polar Edition för dessa knappt 4 dagarna och sen köra med sämre COP resterande 361 dagar på året.

Det räcker med 16A säkringar, det har jag haft i 35 år, även när jag körde med elpanna några år.

//Ronnie

Jodå, risken finns att systemet inte räcker till för att värma hela huset till 21-22 ºC under 1-3 dagar vart 10:e år.
Men

Nyfiken på hur du tänker här.

 Lite för stor risk att medvetet skaffa sig ett system som under en sÃ¥dan period skulle lÃ¥ta temperaturen dala inomhus tycker jag.
--- Mats ---

Jodå, risken finns att systemet inte räcker till för att värma hela huset till 21-22 ºC under 1-3 dagar vart 10:e år. Men vad riskerar du? Att ha en extra tröja på inomhus dessa dagar är nog en liten extra kostnad.
« Senast ändrad: 20 mars 2008, 23:35:39 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #17 skrivet: 20 mars 2008, 23:56:44 »
Man måste väl ha lika stora säkringar oavsett om man skaffar polar edition eller inte?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #18 skrivet: 21 mars 2008, 08:21:39 »
Man måste väl ha lika stora säkringar oavsett om man skaffar polar edition eller inte?

Du måste ha större säkringar om du vill vara beredd på att klara hela värmeförsörjningen utan hjälp från värmepumpen. Skälet att säga att det behövs ner till minus 20 är att det inträffar regelbundet under en tidsperiod som motsvarar värmepumpens förväntade livslängd. Skälet att chansa på att man inte behöver det under minus 20 är att det bara inträffat 11 gånger under 40 år. Att det dessutom varit i snitt kallare än minus 20 mer än 2 dagar i sträck har bara hänt en gång på 100 år.

Ner till minus 20 behöver du med polar 107an som mest tillföra runt 3.5 kW eltillskott med de förutsättningar vi hittills använt, tillskottsbehovet fördubblas i ett enda steg så snart värmepumpen stänger av helt. Det enda tillfälle den bör göra det med rätt styrsystem är under avfrostninngen, som skall vara bättre på polar, så det bör röra sig om tillräckligt korta tider för att kunna vänta.

Finns inga uppgifter på vilka framledningstemperaturer huset behöver, så det kan finnas en risk vad avser framlendingstemperatur, men de siffror vi utgår från visar på en låg energiförbrukning, så det borde vara låg framledningstemperatur.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #19 skrivet: 21 mars 2008, 08:36:13 »
Hej

Tänkte i alla fall försöka fortsätta med 20A huvudsäkring om det går...
Det beror på hur storförbrukarna (spis, eluttag i kök, tvättmaskin mm) är fördelade.

Om nu valet skulle bli IVT  -  är den större pumpen Optima 1100 att föredra?
Prisskillnaden är inte speciellt stor...
Blir besparingen större då?
Om radiatorytan behöver ökas i något rum vid senare tillfälle, t ex vardagsrum och/eller garaget (skall användas som hobbyrum), är det bättre med den större pumpen i så fall?


/Andreas


Optima 900 är aningen klenare än polar 700, Optima 1100 är i gengäld starkare än polar 700. Optima 900 är lite klenare än jag hade valt, men det rör sig inte om stora skillnader (runt 200 kwh per år med de temperaturer vi haft senaste två decennierna). Om det bara rört sig om ett antal tusenlappar i extra investering till en Optima 900 hade jag föredragit Optima 1100an (som jag dessutom föredragit framför CTCn).

--- Mats ---

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #20 skrivet: 21 mars 2008, 10:04:58 »
Att köra en luftvärmepump med 407c gas under -15 tycker jag är korkat att dessutom plocka ut 65 gradigt vatten ser jag inte heller som en fördel för kompressor men kanske har ivt löst det på et bra sett det kan bara tiden utvisa.....

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #21 skrivet: 21 mars 2008, 11:58:10 »
Att köra en luftvärmepump med 407c gas under -15 tycker jag är korkat att dessutom plocka ut 65 gradigt vatten ser jag inte heller som en fördel för kompressor men kanske har ivt löst det på et bra sett det kan bara tiden utvisa.....
har för mig att den bara producerar 65 gradit vatten ner till -5 sen är det max 50 som gäller  sÃ¥ de 65 graderna anänds nog bara till varmvatten körningarna.   men det är klart att slitage blir det nog ändÃ¥
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #22 skrivet: 21 mars 2008, 15:13:48 »
Att köra en luftvärmepump med 407c gas under -15 tycker jag är korkat att dessutom plocka ut 65 gradigt vatten ser jag inte heller som en fördel för kompressor men kanske har ivt löst det på et bra sett det kan bara tiden utvisa.....
har för mig att den bara producerar 65 gradit vatten ner till -5 sen är det max 50 som gäller  sÃ¥ de 65 graderna anänds nog bara till varmvatten körningarna.   men det är klart att slitage blir det nog ändÃ¥

Det diagram jag har (Optima 900) säger 65 gradigt till minus 5, streckat till minus 10, och sedan 55 gradigt till -15 streckat till minus -20.

Så länge man väljer att värma varmvatten till 65 grader och COPen för den temperaturen är över 1, så är alternativet att värma det med elpatron vilket i så fall kostar mer. Det finns de som inte vill ha legionellabekämpning genom att värma vattnet till 65 grader, och det är också ett val.

--- Mats ---

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #23 skrivet: 21 mars 2008, 16:02:58 »
Men Mats om du tappar 12 månaders livslängd pga av detta vilket är mest ekonomiskt då?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #24 skrivet: 21 mars 2008, 17:29:35 »
rent generellt kan man säga att höga temperaturer inte sliter alls lika hårt på kompressorn med R407C som med R410A !
och låga utetemperaturer sliter betydligt hårdare med R407C än med R410A !
det är således inte så allvarligt att producera 60ºC vatten med en R407C-pump, det som verkligen sliter är drift under -10 ºC ute eller ännu kallare !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #25 skrivet: 21 mars 2008, 17:35:35 »
Men Mats om du tappar 12 månaders livslängd pga av detta vilket är mest ekonomiskt då?

Det var ingen lätt fråga. Men om jag bara först försöker skattar lite grovt utan att räkna allt som påverkar:

En ren luft/vatten pump kostar runt 45000 om vi bara pratar om en ren pump utan resten av delarna (NIBE köpt på nätet). Säg att den hade hållit i 15 år. Under de kvarvarande 14 åren (din utgångspunkt) producerar den varmvatten motsvarande 5000 kWH per år. Detta motsvarar att värma vattnet från 7 grader till 65 grader. Låt oss anta snitt-COP 2.5, så blir det under dessa år en vinst på 42000 SEK ((5000-5000/2.5)*14).

Om vi istället kör den till 50 grader som är en annan vanlig förutsättning så måste elpannan värma de kvarvarande 15 graderna, som motsvarar 25% av det usprungliga energibehovet (15/(65-7)). Under samma tidsperiod (14 år) kostar den extra värmningen oss 10860 SEK (18100-18100/2.5) SEK.

Det förlorade värdet av pumpen är ett år av 15, det vill säga (1-14/15)*45000=3000. Nettovinst: 7860 SEK. En Optima 1100 är troligen dyrare, men det är bara en 15-del av prisskillnaden (det förlorade året) som kostar i kalkylen, så det påverkar inte så mycket att vinsten äts upp. Med andra ord, kör pumpen i botten, det vinner du på, om du vill ha 65 grader på vattnet.

Nu kan det göras mer komplicerat än så, att värma mot 65 grader ger en sämre COP än att värma mot 50, så det finns en COP-förlust, som minskar vinsten. Å andra sidan kan man välja att köra vattnet till 65 grader endast en gång i veckan, vilket bör minska den förlorade livslängden till en sjundedel.

Spontant skulle jag säga: Vill man ha tryggheten att alltid eller då och då ha 65-gradigt vatten för legionella-bekämpning är det lönsamt att göra den uppvärmingen med en luft/vatten pump om pumpen klarar av det. Förbehållet är att om pumpen för att klara av det har en sämre COP på den normala uppvärmningen, eller om styrsystemet använder samma temperatur för hela värmesystemet som för varmvattnet, så blir kalkylen svårare, och kan bli negativ.

--- Mats ---

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #26 skrivet: 21 mars 2008, 18:50:17 »
i och med att jag kör fast kond och bara har 100L beredare i pannan spetsar jag allt vv från 40-55 ºC till 60grader i en 100l nibe emenent . Jag kollade på en vecka vad den drog, har för mig att det blev ett snitt på 2kw/h per dygn. Så nån jätte besparing kan det inte bli
65 gradit v  vatten har man dessutom ingen nytta av om det inte är mängden man ute efter.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #27 skrivet: 22 mars 2008, 00:10:29 »
i och med att jag kör fast kond och bara har 100L beredare i pannan spetsar jag allt vv från 40-55 ºC till 60grader i en 100l nibe emenent . Jag kollade på en vecka vad den drog, har för mig att det blev ett snitt på 2kw/h per dygn. Så nån jätte besparing kan det inte bli
65 gradit v  vatten har man dessutom ingen nytta av om det inte är mängden man ute efter.

Det jag gjorde var ett grovt överslag, som kom till 10860 kwh per 14 år. Det du säger är ungefär 2kwh per dygn, vilket är 730 kwh per år, viket är 10220 kwh per 14 år, vilket är en förlust om 10220-10220/2.5=6000 kwh, ungefär samma mängd pengar. Siffror i samma storleksgrad, och mer än värdet av ett års förlorad livslängd enligt samma kalkyl.

--- Mats ---

Utloggad robsarve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: VILKEN LUFT/VATTEN SKA JAG VÄLJA...?
« Svar #28 skrivet: 09 maj 2008, 13:42:52 »
Du har inte plats för att gå upp till exotank 700?

Med de priserna hade jag helt klart gått på Euronom. Har haft min 10 kW i tre år nu och är supernöjd. Är maskin och energiingenjör i grunden så jag särskådade maskinerna i grunden när jag köpte och Euronomen var överlägset mest välbyggd.

Att du sen har ca 80% mer varmvatten och om du vill möjlighet att koppla in fler energikällor gör ju acctankslösningen klockren.

När jag köpte kostade Euronomen typ 12000.- mer än ctc/nibe, men jag tyckte inte det var något att tveka på då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!