Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX  (läst 4881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« skrivet: 30 september 2012, 17:22:56 »
Jag har ett FTX aggregat kantherm 300. Växling sker genom att ett spjäll flyttas från vänster till höger och sedan tillbaks. Spjället flyttas varje minut. Spjällets förflyttning gör att frånluften värmer en av 2 lamellboxar.

Mitt problem är att ibland. Säg var 5e till var 15e gång. så går inte spjället hela vägen.

Jag försöker ta reda på vilken komponent som är felaktig.

Det finns en styrkort som är ansvarigt för att skicka ström till motorn.

Motorn är en Berger Lahr Synchron Motor 63/8  375 U/min NG 220v 50hz 0=0.25 picofarad  BV.502

Den är alltså på 220v men det är riktigt tunna kablar som går till den. Det är 2 kabelinfästningar på motorn. Varje infästning har en gul och en vit kabel. Båda gula kablarna går till samma ställe på styrkortets kopplingspling. Därefter har varje vit kabel en egen plats i plinten.

Jag har mätt över dessa med multimeter och håller den ena på gula och den andra på vita. Min tanke var att varannan gång skulle jag få utslag om jag höll på en gul och en vit. Varannan gång skulle jag inte få det givet att den då skickar ström på den andra vita. Men så vitt jag kan se skickar den alltid ström på båda vid varje spjällbyte. Oavsett riktning. Detta gör ju att jag inte fattar ett skit till att börja med.

Jag hör reläet när den kopplar till och från. Och det kanske tar en sekund eller så. Så det är inte så lång mätperiod som ni förstår.

När den inte lyckas vrida spjället är det precis som om den stannar på mitten.

TRor ni det är styrkortet som krånglar eller motorn. Är det rimligt att en synkron motor fungerar ibland?


En gång körde jag växlingen och stod och höll motorn i handen. Då gjorde den väldigt korta försök varje gång. Åt ena hållet och sedan vid nästa växling åt andra hållet. Det får mig att tro att motorn på något sätt förväntar sig ett motstånd samt att den verkar kunna slå av själv i fall motståndet blir för stort. Men nu bara tänker jag fritt. Har ingen aning egentligen.

Så vad tror ni? Vad kan jag mäta upp för att komma närmare ett svar.

Jag kan få tag på både ny motor och nytt styrkort men vill ju så klart undvika att köpa både och.

jo.... inledningsvis trodde jag problemet var kopplingen mellan motorn och spjället. Där fanns en gummibussning i länkarmen som jag trodde var utkörd. Den är nu bytt till en ny bussning men problemet kvarstår vilket får mig att tro att det är motorn eller styrkortet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #1 skrivet: 30 september 2012, 21:57:02 »
Det påminner om min shuntmotor. Den har också tre anslutningar, riktningen bestäms av hur en kondensator är kopplad i förhållande till lindningarna. Så jag skulle misstänka kondensatorn snarare än motorn. Om det inte är så att spjället går för trögt helt enkelt. Finns det en friktionskoppling på kopplingen till spjället? Då kan det vara den också. Min shuntmotor har inte det, har man ställt ändlägesbrytarna fel drar den sönder kugghjulen mot ändläget. Har du kollat kugghjulen, förresten. Antar att den har nån form av utväxling, om den har slitit ut tänderna på ett ställe skulle det kunna bli så att den ibland inte orkar fram.

Länk till schema för shuntmotorn, se s. 4
http://www.evrservice.se/shop/23454/art81/8915481-7bed4b-A01026_EVR-CA-plint_reglersystem_-_Kopia.pdf
« Senast ändrad: 30 september 2012, 22:05:00 av rgx107 »
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #2 skrivet: 30 september 2012, 22:06:58 »
aha... Så du menar att med min multimeter är det svårt att mäta någon direkt skillnad under den korta sekund det gäller. Riktningen avgörs av en kondensator på styrkortet som i sin tur styrs av diverse logikkretsar som håller reda på tid etc etc.

Under det korta förlopp vi pratar om. Typ 1 sekund. Skulle det kanske även kunna vara så att styrkortet känner av motståndet eller något. Typ att om det kärvar så stoppar den direkt. Sådant borde ju kunna ske i ljusets hastighet så att säga.

Detta eller så bygger hela spjällförändringen på en fast tidskonstant. Typ något i stil med att vrid motorn medsols i 1 sekund. I så fall skulle ett problem i överföringen mellan motor och spjäll lätt kunna döda motorn eller spjället.

Så egentligen vet jag inte vart felet ligger men är i alla fall lite närmare att kunna lista ut.

Skulle en kondensator på ett styrkort kunna ha den här typen av problem. Eller låter det mer rimligt att något i kraftöverföringen gör att den stoppar etc etc.

Det är ingen utväxling så att säga. Det är en arm från motorn och en arm från spjället. Dessa sitter inte helt emot varandra och mellan dessa sitter en gummibussning som ser ut som ett plus.

Min uppfattning av problemet har från första början varit att den inte riktigt får rätt grepp om spjällarmen. Det var ju därför jag bytte bussningen. Men problemet kvarstår =)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #3 skrivet: 30 september 2012, 22:21:24 »
Jag har även ett minne av att när jag senast monterade bort spjällmotorn och lät den ligga utanför aggregatet när jag slog på strömmen och inspekterade motorn när den trodde den skulle växla så gick den väldigt kort. Enligt min mening kortare än den normalt sett gör.

Det kan i min värld endera vara indikativt för att spjällmotorn är trasig eller att styrkortet känner av motståndet på något sätt och inte kör hela vägen för att inget motstånd existerar? Vad vet jag :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2012, 18:53:55 »
Tyvärr det är fortfarande för lite info för att man ska våga sig på en gissning ens, du får väl chansa helt enkelt eller byta båda. Däremot kan jag säga att jag inte stött på nåt system av den här storleken som "känner av" motståndet och reglerar efter det. Särskilt inte att den skulle känna av det på drivströmmen. Den styr ut ett visst antal pulser eller en viss tid och räknar kallt med att komma till ändläget, alternativt har motorn en ändlägesbrytare (som min shuntmotor). Det som hindrar den att komma fram är antingen att den inte funkar eller att motståndet är för stort. Eller att gummikopplingen slirar.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2012, 22:23:53 »
Jag har pratat lite med de som säljer reservdelar och dom tror att det är styrkortet som är kört.

Tydligen finns det en uppgraderingssats. Jag kollade och i dag fyller aggregatet år. 1a oktober 1987 installerades det... Så det kanske är dags för nytt kort =)

Enda nackdelen är att det kostar 3000 ex mums och frakt ;)
så man vill ju inte köpa fel grej liksom
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2012, 13:57:37 »
Enligt databladet för motorn så skall man växla matningsspänningen mellan två av anslutningsledarna för att byta håll
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2012, 14:58:51 »
tack purjo!
med nedan diagram. Är det möjligt att det som sticker ut ur motorn bara är det fram till RD YE BU punkterna. Dvs att resterande ligger på styrkortet (operating capacitator).

hm fan nej det går inte. då skulle jag likförbannat ha fått korrekta mätvärden.... strange.

Alltså problemet är att när jag mäter motorn vid drift/växling så får jag spänning över båda kretsarna. Jag hade förväntat mig att det var 0 på ena när den växlar moturs och 0 på andra när den växlar medurs.

Kan det tänkas finnas en komponent i ett sådant här sammahang som gör att det läcker? och att det i vissa fall blir så att läckaget är så stort att motorn får fnatt. Men att det för det mesta fungerar ok. Skulle det då kunna förklara det jag mätt. eller har jag bara mätt fel?

4, tåtar. 2 gula och 2 vita. Man kan se att en gul och en vit går in på två olika ställen på motorn.
Dom gula sitter i hop på plinten medan varje vit har en egen plats.
Jag har mätt mellan gul och vit. och gul och den andra vit.

Håller jag mellan den ena gul och vit får jag alltid spänning när motorn går, oavsett åt vilket håll.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2012, 15:23:46 »
Eftersom det sitter en kondensator mellan RD och BU så kommer ditt högohmiga mätinstrument att visa 230V på båda. Mäter du strömmen istället så skall du se att den bara går ena vägen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2012, 15:28:38 »
humma vad tråkigt. mäta ström 220. Nu ska vi se då mäter jag i serie?
nu är det i och för sig lövtunna trådar här så det är väl inget stort drag vi talar om men hur är det nu jag ska göra för att det ska bli rätt och inte uppeldade prylar :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2012, 16:10:29 »
Skaffa en tångamperemätare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2012, 16:44:42 »
okay. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: problem med styrkort eller synkron 220v motor FTX
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2012, 18:58:34 »
samma koppling som shuntmotorn
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!